Williams teamet har i dag offentliggjort at de har solgt en del af deres aktier, eller rettere de 2 ejere har solgt en del af deres aktier. Det er en lige stor del de har solgt. Køber er Marchsixteen, som er et østrigsk investeringsselskab, stiftet af Toto Wolff. Toto navnet er et påtaget navn, det egentlige fornavn er Christian.
Der er allerede mange spekulationer i gang omkring denne handel. Fattes Williams teamet penge og hvorfor? Eller er Frank Williams efterhånden så påvirket af hans fysiske handikap at det har en indflydelse?
Mange mener at Williams Grand Prix Engineering som selskabet bag Formel 1 teamet retteligt hedder, vil bruge penge på motorer. Med Toyotas afgang fra sporten, vil Williams teamet bruge Cosworth motorer, og det er nok her at forbindelsen sandsynligvis er. Cosworth motoren er basalt set ikke den nyeste konstruktion, og det kan meget vel tænkes at Williams og Cosworth vil gå sammen om udviklingen af nye motorer. Eller pønser Williams selv på at udvikle motorer? Tidspunktet er for så vidt det rigtige, da der nu er mulighed for at hente kompetente folk fra både BMW og Toyota.
Men hvem er Toto Wolff? Han er så absolut ikke ukendt med motorsport. Udover at drive sin investeringsforretning, så har han også ind i mellem kørt race. Blandt andet i FIA GT og i det østrigske rallymesterskab hvor han faktisk flere gange har sluttet på topplaceringer. Han har vundet 24 timers løbet i Dubai og har også rørt lidt ved managerrollen for enkelte kørere. Måske mest bemærkelsesværdig har han sat en rekord på den gamle Nürburgring lydende på 7:03 i en Porsche 997 RSR.
Skotten har igennem flere sæsoner vist meget stærk kørsel hos Mercedes. Den 23-årige kører vandt tilbage i 2006 det europæiske Formel 3-mesterskab, men har i tiden derefter været DTM-kører i tre sæsoner hvor han bestemt har været blandt de hurtigste i feltet.
Han deltager i den kommende 'ungdomstest' på Jerez i starten af december og mon ikke en god indsats kan føre ham tættere på drømmen om at køre Formel 1?
Ken Anderson udtaler i den forbindelse:
"Det er vigtigt for os at få fat i en, helst to, kørere med Formel 1 erfaring på grund at den korte tid vi har til rådighed til at teste inden debuten. Pedro de la Rosa er på vores liste, og hans erfaring ville kunne være værdifuld for os, men vores 'ønskeliste' er lang - totalt set er der nok 12 navne på den, alle kørere der ville kunne bibringe os en masse know-how. At skulle vælge mellem dem bliver ikke en let opgave."
Spanske Pedro de la Rosa har de sidste mange åer været test- og reservekører i McLaren teamet, og udover USF1 teamet sættes han også i forbindelse med både Force India og Campos teamet.
Jacques Villeneuve er gået i træningslejr i Østrig, for at forberede sig på sit eventuelle come back i Formel 1 sporten:
"Tror I virkelig at jeg ville være her og 'lide', efterladende mine to drenge derhjemme, hvis ikke det var fordi der er en god chance?" - udtaler den 38 årige Jacques Villeneuve.
Rygterne omkring amerikaneren Jonathan Summerton har han selv været med til at starte, da han inde på sin 'Twitter' side skrev:
"Formel 1 here we come!"
Men der er ingen tvivl om at det nok vil være en stor hjælp for USF1 at have en amerikansk kører i den ene racer, når der skal jagtes lokale sponsorer.
Teamchefen siger at det på ingen måde er pengene der har motiveret Button. "Jeg vil gerne gøre det klart at Jensons beslutning om at skifte til os ikke er motiveret af pengene. Vi betaler ham ikke mere end han kunne få andetsteds, så det viser blot noget om Jensons tro på McLaren samt hans ønske og ambitioner om at bygge videre på det utrolige resultat som han fik i 2009-sæsonen," udtaler Whitmarsh. Det er dog mere eller mindre kendt at Brawn GP ikke var indstillet på at give ham yderligere i løn, mens han hos McLaren ville kunne få en hyre på omkring 6 millioner pund om året. En stigning på et par millioner pund i forhold til hans 2009-hyre.
Samtidig takker teamet af med Heikki Kovalainen som teamet ønsker alt det bedste for fremtiden. "Heikki har en god karrakter og vi vil alle komme til at savne ham. Vi ønsker ham alt det bedste for den kommende sæson, og vil være meget glade hvis han kan sikre sig et godt sæde til 2010," siger Whitmarsh og indikerer at han nok er i spil til et sæde.
Målsætningen for teamet er da også helt klart - der skal vindes VM-titler i 2010.
"Det er fantastisk nyt at Jenson har besluttet sig for at komme til McLaren - og jeg ser frem til at arbejde sammen med ham og vores ingeniører for at sikre at vi starter 2010-sæsonen med en racer som er konkurrencedygtig nok til at vinde VM-titlen," siger Lewis Hamilton der i 2010 er gået 'et nummer ned' og skal køre med racer nummer 2. Samtidig siger han farvel til Heikki Kovalainen der ikke formåede at presse den hurtige brite. "Han er en god ven og en af de flinkeste personer jeg nogen sinde har mødt," er hans kommentar om sin nu tidligere holdkammerat.
"Jeg kender allerede Jenson og vi har det godt sammen. Vi vil begge gerne have at vores team får succes. Selvom vi vil presse hinanden håddt, er jeg sikker på at vi meget hurtigt kan etablere et godt arbejdsforhold. Han er en utrolig kører: meget kontrolleret og glidende, og han har en meget dyb viden og erfaring. Jeg tror vi kan komplementere hinanden meget godt og vores samarbejde vil gøre teamet stærkere," er hans vurdering. Samtidig glæder han sig meget over at de begge som britiske kørere i et britisk team kan få meget stor opbakning.
Når testsæsonen starter op i 2010 bliver det meget spændende at se om McLaren kan komme til start med en bedre racer end de åbnede op med i Melbourne i år. Sidst på 2009-sæsonen blev de meget stærke, men hvis de skal kæmpe med om VM-titlen skal raceren være hurtigere fra starten af sæsonen.
Det bliver anden gang på kort tid at han får chancen for at køre rally. Sidste gang var for nogle uger siden på Sicilien hvor han udgik efter lidt af en afkørsel. "Jeg er interesseret i alle kategorier af motorsport, og jeg kan især lide rally. Det er en meget krævende og spektakulær kategori og jeg har tænkt på at deltage i et rally i et godt stykke tid, så efter at være kommet til Renault F1 har det givet mig en perfekt chance for at prøve det," siger Robert Kubica.
Kubica vil selvsagt ikke satse hele butikken på de snævre franske veje. Renault ser det som en god mulighed for at vise deres nye kører frem og skabe mere opmærksomhed. "Rally er en serie som har en stor kontakt mellem kørere og tilskuere og jeg er sikker på at Robert vil have mans fans der vil bakke ham op," siger Jean-François Caubet der er direktør for Formel 1-teamet.
'Rallye du Var' køres fra 27. til 29. november.
Årsagens skal findes i den løn som McLaren vil give for at tage Raikkonen tilbage. Alle ved at han i forvejen får et klækkeligt beløb for at have revet sin kontrakt med Ferrari i stykker. Men beløbet afhænget meget af om han kører Formel 1 i 2010 eller ej - og her vil McLaren ikke være med til at betale en højere pris for at beholde finnen i mesterskabet. Derfor er det bedre for ham at trække stikket i 2010 - og tjene kassen på det.
Allerede nu har Raikkonens mananger, Steve Robertson åbent fortalt at Raikkonen ikke er med i 2010. "Kimi og McLaren var ikke i stand til at nå til enighed, så han kører ikke med i Formel 1 - i hvert fald ikke næste år." Værsgo - det bliver til et sabbatår for den finske kører.
Hans manager mener ikke at et års pause vil svække den finske kørers engagement. "Kimi har stadig masser af entusiasme for at køre. Et års pause betyder intet. Han er mere interesseret i at kæmpe om sejre og vinde VM-titler. Formel 1 kommer til at savne Kimi," siger han videre. Og det er måske her at det viser det sande billede om Kimi Raikkonen - det er kun sejren der tæller. Og i perioder hvor tingene ikke peger mod konstante sejre, så svigter humøret. Det har gentagne gange været kendt at Ferrari havde svært ved at håndtere de store kører-humørsvigninger som Raikkonen præsterede, både i denne men også i sidste sæson.
Den finske kører får dog ikke problemer med at finde noget andet at få tiden til at gå med. Blandt andet har han prøvet sig af i forhold til rally, og rygterne går på at han med støtte fra Red Bull kan sikre sig en plads hos Citroen. Og hvem ved - måske på sigt en plads hos Red Bull Racing i Formel 1?