Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.11.2009
 Williams sælger andele af teamet
 Paul di Resta tester for Force India
 Tre kørere i spil hos USF1
 
18.11.2009
 Whitmarsh: Ikke på grund af pengene
 Hamilton: ´Vi kan blive de bedste i 2010´
 Mere rally til Kubica
 Farvel Kimi
 

Hop til top20.11.2009

Williams sælger andele af teamet

Williams Formel 1 teamet har her til formiddag meddelt at man har solgt en mindre del af teamet til en investor. De to ejere af teamet som blev startet i 1977, Sir Frank Williams og Patrick Head, sælger begge en lige stor andel af deres aktier til en østrigsk investeringsselskab, Marchsixteen, med Toto Wolff i spidsen. Sir Frank Williams og Patrick Head beholder dog stadig størstedelen af aktierne i teamet. Det er endnu ikke kommet frem hvor stor en andel de sælger til Marchsixteen.

Williams teamet har i dag offentliggjort at de har solgt en del af deres aktier, eller rettere de 2 ejere har solgt en del af deres aktier. Det er en lige stor del de har solgt. Køber er Marchsixteen, som er et østrigsk investeringsselskab, stiftet af Toto Wolff. Toto navnet er et påtaget navn, det egentlige fornavn er Christian.

Der er allerede mange spekulationer i gang omkring denne handel. Fattes Williams teamet penge og hvorfor? Eller er Frank Williams efterhånden så påvirket af hans fysiske handikap at det har en indflydelse?

Mange mener at Williams Grand Prix Engineering som selskabet bag Formel 1 teamet retteligt hedder, vil bruge penge på motorer. Med Toyotas afgang fra sporten, vil Williams teamet bruge Cosworth motorer, og det er nok her at forbindelsen sandsynligvis er. Cosworth motoren er basalt set ikke den nyeste konstruktion, og det kan meget vel tænkes at Williams og Cosworth vil gå sammen om udviklingen af nye motorer. Eller pønser Williams selv på at udvikle motorer? Tidspunktet er for så vidt det rigtige, da der nu er mulighed for at hente kompetente folk fra både BMW og Toyota.

Men hvem er Toto Wolff? Han er så absolut ikke ukendt med motorsport. Udover at drive sin investeringsforretning, så har han også ind i mellem kørt race. Blandt andet i FIA GT og i det østrigske rallymesterskab hvor han faktisk flere gange har sluttet på topplaceringer. Han har vundet 24 timers løbet i Dubai og har også rørt lidt ved managerrollen for enkelte kørere. Måske mest bemærkelsesværdig har han sat en rekord på den gamle Nürburgring lydende på 7:03 i en Porsche 997 RSR.

PDL  


Hop til top
Paul di Resta tester for Force India

Efter flere sæsoners tilløb har Mercedes fået placeret deres fabrikskører, skotten Paul di Resta, til en test hos Force India. Teamet har endnu ikke sat navn på deres kørere til 2010, hvor det dog er meget sandsynligt at Adrian Sutil fortsætter.

Skotten har igennem flere sæsoner vist meget stærk kørsel hos Mercedes. Den 23-årige kører vandt tilbage i 2006 det europæiske Formel 3-mesterskab, men har i tiden derefter været DTM-kører i tre sæsoner hvor han bestemt har været blandt de hurtigste i feltet.

Han deltager i den kommende 'ungdomstest' på Jerez i starten af december og mon ikke en god indsats kan føre ham tættere på drømmen om at køre Formel 1?

BB  


Hop til top
Tre kørere i spil hos USF1

Næste sæson kommer der fire nye teams med i Formel 1 feltet, et af dem er det amerikanske USF1 team, der ledes af teamchef Ken Anderson, han oplyser at teamet i øjeblikket ligger i forhandlinger med tre-fire potentielle kørere til deres debut sæson i Formel 1 sporten.
Det tre kørere skulle angiveligt være Pedro de la Rosa, Jonathan Summerton, Franck Montagny samt Jacques Villeneuve.

Ken Anderson udtaler i den forbindelse:
"Det er vigtigt for os at få fat i en, helst to, kørere med Formel 1 erfaring på grund at den korte tid vi har til rådighed til at teste inden debuten. Pedro de la Rosa er på vores liste, og hans erfaring ville kunne være værdifuld for os, men vores 'ønskeliste' er lang - totalt set er der nok 12 navne på den, alle kørere der ville kunne bibringe os en masse know-how. At skulle vælge mellem dem bliver ikke en let opgave."

Spanske Pedro de la Rosa har de sidste mange åer været test- og reservekører i McLaren teamet, og udover USF1 teamet sættes han også i forbindelse med både Force India og Campos teamet.

Jacques Villeneuve er gået i træningslejr i Østrig, for at forberede sig på sit eventuelle come back i Formel 1 sporten:
"Tror I virkelig at jeg ville være her og 'lide', efterladende mine to drenge derhjemme, hvis ikke det var fordi der er en god chance?" - udtaler den 38 årige Jacques Villeneuve.

Rygterne omkring amerikaneren Jonathan Summerton har han selv været med til at starte, da han inde på sin 'Twitter' side skrev:
"Formel 1 here we come!"
Men der er ingen tvivl om at det nok vil være en stor hjælp for USF1 at have en amerikansk kører i den ene racer, når der skal jagtes lokale sponsorer.

AN  


 

Hop til top18.11.2009

Whitmarsh: Ikke på grund af pengene

McLarens teamchef Martin Whitmarsh afviser at Jenson Buttons skifte fra Brawn GP / Mercedes GP skyldes at han kan hæve en væsentlig større hyre hos McLaren.

Teamchefen siger at det på ingen måde er pengene der har motiveret Button. "Jeg vil gerne gøre det klart at Jensons beslutning om at skifte til os ikke er motiveret af pengene. Vi betaler ham ikke mere end han kunne få andetsteds, så det viser blot noget om Jensons tro på McLaren samt hans ønske og ambitioner om at bygge videre på det utrolige resultat som han fik i 2009-sæsonen," udtaler Whitmarsh. Det er dog mere eller mindre kendt at Brawn GP ikke var indstillet på at give ham yderligere i løn, mens han hos McLaren ville kunne få en hyre på omkring 6 millioner pund om året. En stigning på et par millioner pund i forhold til hans 2009-hyre.

Samtidig takker teamet af med Heikki Kovalainen som teamet ønsker alt det bedste for fremtiden. "Heikki har en god karrakter og vi vil alle komme til at savne ham. Vi ønsker ham alt det bedste for den kommende sæson, og vil være meget glade hvis han kan sikre sig et godt sæde til 2010," siger Whitmarsh og indikerer at han nok er i spil til et sæde.

Målsætningen for teamet er da også helt klart - der skal vindes VM-titler i 2010.

BB  


Hop til top
Hamilton: ´Vi kan blive de bedste i 2010´

Lewis Hamilton får noget mere modstand og en endnu mere erfaren kører ind i teamet fra 2010. Med ansættelsen af Jenson Button fra 2010 og frem, har McLaren en god base for at komme tilbage og tage VM-titlen. Hamilton glæder sig og ser frem til sin nye holdkammrat.

"Det er fantastisk nyt at Jenson har besluttet sig for at komme til McLaren - og jeg ser frem til at arbejde sammen med ham og vores ingeniører for at sikre at vi starter 2010-sæsonen med en racer som er konkurrencedygtig nok til at vinde VM-titlen," siger Lewis Hamilton der i 2010 er gået 'et nummer ned' og skal køre med racer nummer 2. Samtidig siger han farvel til Heikki Kovalainen der ikke formåede at presse den hurtige brite. "Han er en god ven og en af de flinkeste personer jeg nogen sinde har mødt," er hans kommentar om sin nu tidligere holdkammerat.

"Jeg kender allerede Jenson og vi har det godt sammen. Vi vil begge gerne have at vores team får succes. Selvom vi vil presse hinanden håddt, er jeg sikker på at vi meget hurtigt kan etablere et godt arbejdsforhold. Han er en utrolig kører: meget kontrolleret og glidende, og han har en meget dyb viden og erfaring. Jeg tror vi kan komplementere hinanden meget godt og vores samarbejde vil gøre teamet stærkere," er hans vurdering. Samtidig glæder han sig meget over at de begge som britiske kørere i et britisk team kan få meget stor opbakning.

Når testsæsonen starter op i 2010 bliver det meget spændende at se om McLaren kan komme til start med en bedre racer end de åbnede op med i Melbourne i år. Sidst på 2009-sæsonen blev de meget stærke, men hvis de skal kæmpe med om VM-titlen skal raceren være hurtigere fra starten af sæsonen.

BB  


Hop til top
Mere rally til Kubica

Renaults nye kører, polakken Robert Kubica får i slutningen af november igen en chance for at køre rally. Her skal han deltage i 'Rallye du Var' hvor han skal køre en Clio Renault Sport R3 Maxi.

Det bliver anden gang på kort tid at han får chancen for at køre rally. Sidste gang var for nogle uger siden på Sicilien hvor han udgik efter lidt af en afkørsel. "Jeg er interesseret i alle kategorier af motorsport, og jeg kan især lide rally. Det er en meget krævende og spektakulær kategori og jeg har tænkt på at deltage i et rally i et godt stykke tid, så efter at være kommet til Renault F1 har det givet mig en perfekt chance for at prøve det," siger Robert Kubica.

Kubica vil selvsagt ikke satse hele butikken på de snævre franske veje. Renault ser det som en god mulighed for at vise deres nye kører frem og skabe mere opmærksomhed. "Rally er en serie som har en stor kontakt mellem kørere og tilskuere og jeg er sikker på at Robert vil have mans fans der vil bakke ham op," siger Jean-François Caubet der er direktør for Formel 1-teamet.

'Rallye du Var' køres fra 27. til 29. november.

BB  


Hop til top
Farvel Kimi

Alt peger på at Kimi Raikkonen ikke er med i Formel 1 i 2010. Den finske kører der vandt VM i 2007 med Ferrari står nu udenfor Formel 1. Muligheden med McLaren bliver ikke til noget - og det er økonomisk nok en bedre ide for Raikkonen at holde et år uden Formel 1, end at køre med i 2010.

Årsagens skal findes i den løn som McLaren vil give for at tage Raikkonen tilbage. Alle ved at han i forvejen får et klækkeligt beløb for at have revet sin kontrakt med Ferrari i stykker. Men beløbet afhænget meget af om han kører Formel 1 i 2010 eller ej - og her vil McLaren ikke være med til at betale en højere pris for at beholde finnen i mesterskabet. Derfor er det bedre for ham at trække stikket i 2010 - og tjene kassen på det.

Allerede nu har Raikkonens mananger, Steve Robertson åbent fortalt at Raikkonen ikke er med i 2010. "Kimi og McLaren var ikke i stand til at nå til enighed, så han kører ikke med i Formel 1 - i hvert fald ikke næste år." Værsgo - det bliver til et sabbatår for den finske kører.

Hans manager mener ikke at et års pause vil svække den finske kørers engagement. "Kimi har stadig masser af entusiasme for at køre. Et års pause betyder intet. Han er mere interesseret i at kæmpe om sejre og vinde VM-titler. Formel 1 kommer til at savne Kimi," siger han videre. Og det er måske her at det viser det sande billede om Kimi Raikkonen - det er kun sejren der tæller. Og i perioder hvor tingene ikke peger mod konstante sejre, så svigter humøret. Det har gentagne gange været kendt at Ferrari havde svært ved at håndtere de store kører-humørsvigninger som Raikkonen præsterede, både i denne men også i sidste sæson.

Den finske kører får dog ikke problemer med at finde noget andet at få tiden til at gå med. Blandt andet har han prøvet sig af i forhold til rally, og rygterne går på at han med støtte fra Red Bull kan sikre sig en plads hos Citroen. Og hvem ved - måske på sigt en plads hos Red Bull Racing i Formel 1?

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk