Forsætter Renault i Formel 1 i 2010? Det er et spørgsmål der efterhånden har hængt i luften et godt stykke tid. Man kan sige at tilsyneladende gør de i og med at der er lavet en kontrak med Robert Kubica. Men indeholder den kontrakt klausuler såfremt teamet lukker og slukker?
Ifølge flere medier kan en mulighed være at sælge andele af teamet. En andel der flere steder bliver nævnt som værende i størrelsesordenen 40 %. Om det så svarer til de førnævnte € 30 millioner skal være usagt her.
Angiveligt skulle flere investorer have forhandlet med Renault, men der er tilsyneladende intet kommet ud af disse indledende forhandlinger. En af disse investorer er på rygteplan et russisk foretagende som er klar til at skyde en vis mængde penge i teamet. Formålet er blandt andet at få GP2 køreren Vitaly Petrov i et Formel 1 sæde. Flere knytter denne forbindelse da Timo Glock har været i søgelyset hos Renault men som nu har skrevet kontrakt med Manor Grand Prix.
Hvis Renault helt lukker butikken står Red Bull Racing med lidt af et skrækscenarie. Red Bull Racing designeren Adrian Newey har med stor sandsynlighed tegnet Red Bull Racings nye 2010 racer på basis af Renault motoren.
Williams teamet har i dag offentliggjort at de har solgt en del af deres aktier, eller rettere de 2 ejere har solgt en del af deres aktier. Det er en lige stor del de har solgt. Køber er Marchsixteen, som er et østrigsk investeringsselskab, stiftet af Toto Wolff. Toto navnet er et påtaget navn, det egentlige fornavn er Christian.
Der er allerede mange spekulationer i gang omkring denne handel. Fattes Williams teamet penge og hvorfor? Eller er Frank Williams efterhånden så påvirket af hans fysiske handikap at det har en indflydelse?
Mange mener at Williams Grand Prix Engineering som selskabet bag Formel 1 teamet retteligt hedder, vil bruge penge på motorer. Med Toyotas afgang fra sporten, vil Williams teamet bruge Cosworth motorer, og det er nok her at forbindelsen sandsynligvis er. Cosworth motoren er basalt set ikke den nyeste konstruktion, og det kan meget vel tænkes at Williams og Cosworth vil gå sammen om udviklingen af nye motorer. Eller pønser Williams selv på at udvikle motorer? Tidspunktet er for så vidt det rigtige, da der nu er mulighed for at hente kompetente folk fra både BMW og Toyota.
Men hvem er Toto Wolff? Han er så absolut ikke ukendt med motorsport. Udover at drive sin investeringsforretning, så har han også ind i mellem kørt race. Blandt andet i FIA GT og i det østrigske rallymesterskab hvor han faktisk flere gange har sluttet på topplaceringer. Han har vundet 24 timers løbet i Dubai og har også rørt lidt ved managerrollen for enkelte kørere. Måske mest bemærkelsesværdig har han sat en rekord på den gamle Nürburgring lydende på 7:03 i en Porsche 997 RSR.
Skotten har igennem flere sæsoner vist meget stærk kørsel hos Mercedes. Den 23-årige kører vandt tilbage i 2006 det europæiske Formel 3-mesterskab, men har i tiden derefter været DTM-kører i tre sæsoner hvor han bestemt har været blandt de hurtigste i feltet.
Han deltager i den kommende 'ungdomstest' på Jerez i starten af december og mon ikke en god indsats kan føre ham tættere på drømmen om at køre Formel 1?
Ken Anderson udtaler i den forbindelse:
"Det er vigtigt for os at få fat i en, helst to, kørere med Formel 1 erfaring på grund at den korte tid vi har til rådighed til at teste inden debuten. Pedro de la Rosa er på vores liste, og hans erfaring ville kunne være værdifuld for os, men vores 'ønskeliste' er lang - totalt set er der nok 12 navne på den, alle kørere der ville kunne bibringe os en masse know-how. At skulle vælge mellem dem bliver ikke en let opgave."
Spanske Pedro de la Rosa har de sidste mange åer været test- og reservekører i McLaren teamet, og udover USF1 teamet sættes han også i forbindelse med både Force India og Campos teamet.
Jacques Villeneuve er gået i træningslejr i Østrig, for at forberede sig på sit eventuelle come back i Formel 1 sporten:
"Tror I virkelig at jeg ville være her og 'lide', efterladende mine to drenge derhjemme, hvis ikke det var fordi der er en god chance?" - udtaler den 38 årige Jacques Villeneuve.
Rygterne omkring amerikaneren Jonathan Summerton har han selv været med til at starte, da han inde på sin 'Twitter' side skrev:
"Formel 1 here we come!"
Men der er ingen tvivl om at det nok vil være en stor hjælp for USF1 at have en amerikansk kører i den ene racer, når der skal jagtes lokale sponsorer.