Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.11.1999
 "Vidunderbarnet" Kiesa
 
15.11.1999
 1999 FedEx CART sæson - Del 1
 1999 FedEx CART sæson - Del 2
 

Hop til top22.11.1999

"Vidunderbarnet" Kiesa

Den 21-årige danske kører Nicolas Kiesa er virkelig et hot navn i de højere motorsportskredse! Han er talentfuld og karismatisk, hvilket jo absolut er en fordel i motorsporten. Men hvordan startede hans karriere egentlig? Og hvordan er han kommet så langt, som han er i dag? Her kommer den utrolige historie om det danske stortalent, som mange ser som den næste danske Formel 1 kører.

Han startede i 1989 med at køre go-kart på Københavns go-kart bane, men det blev aldrig den helt store succes pga. af materiellet... Men den unge ”Nico” (kaldenavn blandt venner og bekendte) var dog ikke blevet mindre vild med sporten, så i ’90 fik han sin egen go-kart og nu gik det straks fremad. Han vandt det første løb, og heldet fulgte ham resten af sæsonen, hvor han vandt 16 ud af 18 løb i Formel junior klassen. Det kom derfor ikke som den store overraskelse, at han allerede året efter (i ’91) rykkede en klasse op, og også denne klasse klarede han til UG, idet han vandt 14 ud af 18 løb.

Nu begyndte folk at indse, at her var en dreng, der kunne og ville noget. Så han blev i 1992 kontaktet af Erik Magnussen (bror til Jan Magnussen), der var blevet meget interesseret i det unge talent. Erik fik Kiesa til at stille op i forskellige løb, og Erik blev IKKE skuffet; Kiesa sluttede som nr. 2 i VM, og det var også året, hvor den 14-årige dreng kom på landsholdet, blot 4 år efter han startede sin karriere.

1993 blev ikke som ønsket, da han efter at have vundet 10 ud af 16 løb i DM måtte sige fra, fordi han var blevet skudt i hånden tre dage før finalen. Dog blev han nr. 3 i EM og vandt Nordisk Mesterskab, hvilket betød, at Kiesa endnu en gang kunne rykke en klasse op.

Så i 1994 kørte Kiesa i den klasse, som hedder International Junior, en klasse som efter Kiesa selv er ret hård. Han havde lidt svært ved at vænne sig til den nye kørestil, men klage kunne han dog ikke. 4 sejre og en 5. plads i EM er da ret flot, og derudover vandt han opvarmningsløbet FIA Viking Trophy.

1995 blev et år, som Kiesa helst vil glemme. Alt der ikke måtte gå galt, gik galt pga. materiellet. Så lad os pænt springe videre til 1996.

1996 var et rigtigt drømmeår for Kiesa, også selvom han dette år var rykket op i ”de voksnes rækker”. Der var derfor tale om RIGTIGT hårdt arbejde, men det førte også til noget: Dansk mester, nordisk mester, nr. 3 i EM og 2 i VM, så pga. disse flotte placeringer fik han en masse gode tilbud, men det bedste fik han fra sin gamle teamchef Erik Magnussen. Han ringede på vegne af Peugeot Danmark, der var interesseret i en langsigtet kontrakt, så efter et møde med direktør Hans Bruun, begyndte et tæt samarbejde mellem Kiesa og Peugeot Danmark.

Der var lagt op til et superår i 1997, men pga. dårlige dæk ødelagde det nærmest det hele, lige indtil han blev fri af kontrakten og kunne skifte til Bridgestone. Nu kunne Kiesa atter vise, hvad han duede til! Han blev nr. 2 i Monaco, og slog samtidig Michael Schumachers banerekord, og som Kiesa dertil tilføjer ”den står der endnu, rekorden altså”. Herefter kørte Kiesa et løb i det amerikanske mesterskab, og blev nr. 4 efter at have ført løbet.

Kiesa er af flere udset som en kommende storkører med F1-potentiale.

Dette dækskift har faktisk betydet så uendeligt meget for Kiesas karriere, for det beviste, at det var dækkene, det var galt med og ikke hans kørsel. Da han så kom hjem, havde Jan Magnussen og Peugeot Danmark fået ordnet det sådan, at Kiesa skulle køre en Formel Ford vinterserie i England hos Van Diemens, der var de daværende mestre. Som sædvanlig gjorde Kiesa sig bemærket, da han efter at havde startet som nr. 27, fik en 6. plads i sit første løb, og samlet blev nr. 4. Det kan kun siges at vær

MEL  


 

Hop til top15.11.1999

1999 FedEx CART sæson - Del 1

Af Lars Henrik Andersen - cart.dk

Før sæsonstarten
Der havde i den mellemliggende vinterperiode været en del rokeringer på kørerfronten, hvilket efterhånden er et typisk kendetegn for motorsporten.

Den mest mærkbare ændring var hos Ganassi Racing, der havde "mistet" deres 1997 og 1998 PPG Cup mester, Alex Zanardi, til Formel 1. Team-ejer Chip Ganassi havde som afløser fundet columbianeren, Juan Pablo Montoya, i F3000 serien. Han blev dermed team-kammerat til den efterhånden meget erfarne Jimmy Vasser, der havde været hos teamet siden 1995. Allerede i den efterfølgende sæson vandt han PPG Cup'en og Zanardi de to efterfølgende sæsoner.

Det var med andre ord ét af de absolutte top-teams, som den kun 23-årige Montoya skulle køre for. De fleste CART fans, og i særdeleshed de amerikanske, havde i Zanardi's "regeringstid", sat stor pris på hans aggressive og optimistiske kørestil. Derfor ærgede det mange, at CART mistede ham til Formel 1. Der var derfor fra starten af lagt et stor pres på den unge Montoya - et pres, som han helt bestemt følte vægten af.

Samtidig var det sæson nr. 1 efter Bobby Rahal's farvel. Mange havde med stor spænding ventet på, hvem der skulle afløse ham. Lidt overraskende fik italienske Max Papis den rolle, men set i forhold til de resultater, som han havde opnået i 2 halvdel af den forrige sæson, så var det måske alligevel ikke så overraskende endda. Han blev team-kammerat med Bryan Herta, der havde været en del af teamet siden 1996.

Spring Training
Sæsonen lagde som sædvanlig ud med en omgang Spring Training på Homestead oval-banen i Miami i begyndelsen af februar måned. Det var den første virkelige indikation af, hvordan de enkelte teams havde "overlevet" vinterperioden. Selvom det selvfølgelig altid er lidt risikabelt at bedømme de enkelte kørere og teams ud fra sådan en 2-dages test-kørsel, så plejer det som regel at holde nogenlunde stik - i hvert fald statistisk set.

Den 1. træningssession blev domineret af Player's/Forsythe teamet med de to kørere, Patrick Carpentier og Greg Moore. Carpentier kørte i den hurtigste tid og Moore som nr. 5. Endvidere var både Vasser og Papis overbevisende med henholdsvis 2. og 3. hurtigste tid. Montoya klarede sig også bedre end forventet eftersom at han var 4. hurtigst. Dario Franchitti skuffede med kun at være 21. hurtigst.

Den 2. og sidste træningssession tilhørte endnu engang Player's/Forsythe teamet. Igen var Carpentier hurtigst og Moore var dennegang nr. 2. Vasser viste igen gode takter med en 3. hurtigste tid, dog skarp forfulgt at Gil de Ferran og Papis. Montoya var dennegang 7. hurtigst og Franchitti forbedrede sig en smule, da han var 17. hurtigst.

Statistisk set burde denne sæsons kamp om PPG Cup'en altså komme til at stå med Carpentier, Moore, Vasser, Montoya og Papis som favoritterne. Samtidig var der masser af "dark horses" at tage højde for, og heriblandt var bl.a. Papis, Franchitti, Ferran, Paul Tracy og Michael Andretti.

Løb nr. 1:
Marlboro Grand Prix of Miami, Homestead (oval-bane)
Årets første løb blev ligesom de foregående 4 sæsoner kørt på Homestead oval-banen i Miami d. 5. og 6. marts, altså samme bane, hvor man 1 måned tidligere havde kørt Spring Training.

Umiddelbart så det ud som om, at det statistiske aspekt kom til at holde stik. Det var i hvert fald Greg Moore, der efter kvalifikationen var på pole-position. Hans team-kammerat, Patrick Carpentier, startede som nr. 2. Mexicanske Adrian Fernandez fra Patrick Racing teamet formåede dog at skabe lidt rod i statistikken, da han var 2. hurtigst. 4. hurtigst var Helio Castro-Neves fra Hogan Racing efterfulgt af den helt store overraskelse, brasilianske Cristano da Matta, fra Arciero/Wells teamet. Både Dario Franchitti og Juan Pablo Montoya gjorde det ganske fornuftigt med henholdsvis 7. og 8. startplacering.

Selve løbet fik en yderst dramatisk sta

AN  


Hop til top
1999 FedEx CART sæson - Del 2

1999 FedEx CART sæson - Del 2 Af Lars Henrik Andersen - cart.dk

Starten på 2. halvdel af sæsonen 2. halvdel af 1999 sæson blev set ud fra et dansk synspunkt meget interessant. Grunden til dette var naturligvis Jan Magnussen's comeback til FedEx CART serien. Efter hans debut i 1996 med i alt 4 løb fik Jan chancen hos Patrick Racing teamet, bl.a. takket være hans sponsormæssige relationer til Visteon. Samtidig havde han gjort rigtig god reklame for sig selv i ALMS (American Le Mans Series) hos Panoz-teamet, så da endelig nyheden om Jan's comeback var en realitet, var det samtidig startskuddet til en kraftig stigning i de danske motorsportsfans interesse for denne motorsportsserie.

Løb nr. 11:
Molson Indy i Toronto, Canada (bybane)
Starten på 2. halvdel af 1999 sæsonen blev kørt på den yderst krævende 1,7 mil lange bybane i Toronto.

Bybanen i Toronto minder på mange måder om Formel 1 banen i Monaco, der også er nådesløs overfor evt. fejltagelser.

Vejret spillede endnu engang en afgørende rolle i forbindelse med den ene af de 2 kvalifikationskørsler. Efter fredagens 1. kvalifikation var det Dario Franchitti, der var på en foreløbig pole-position. Juan Pablo Montoya havde overraskende lidt svært ved at finde sig til rette på bybanen og han var "kun" 8. hurtigst i den 1. kvalifikation.

Lørdagens 2. kvalifikation blev for alvor præget af vejret. Op til og under hele lørdagens kvalifikation hang tunge og truende skyer over Toronto og man forventede derfor en temmelig våd kvalifikationskørsel, hvor satsninger m.h.t. til dæk og setup ville høre til dagens orden.

Regnen kom dog aldrig og slutresultatet blev, at Gil de Ferran kunne indkassere hans første pole-position i Toronto og hans 2. i sæsonen. Han havde også været på pole-position til løbet i Japan.

Franchitti formåede ikke at forbedre hans bedste tid fra fredagens kvalifikation, men det var dog godt nok til at give en startplacering som nr. 2.

3. hurtigst var Michael Andretti efterfulgt af Montoya's team-kammerat, Jimmy Vasser. Netop det faktum, at Vasser endelig formåede at starte foran hans team-kammerat, var helt sikkert en stor personlig tilfredsstillelse for ham. Efter ham fulgte Andretti's team-kammerat, Christian Fittipaldi. Montoya kunne heller ikke forbedre hans tid fra fredagens kvalifikation og startede derfor som nr. 8.

Løbet blev vundet af Franchitti og dermed kan man roligt sige, at retfærdigheden sejrede i Toronto. Franchitti kunne nemlig ha' vundet løbet i både 1997 (hans rookie sæson) og i 1998, men direkte sort uheld og tekniske problemer havde dengang frataget ham sejren. I 1997 var han på pole-position, men allerede i det første sving blev han ramt bagfra at Bobby Rahal, hvorved han spandt og mistede en masse placeringer. I 1998 førte han 76 af de i alt 95 omgange da tekniske problemer gjorde, at han måtte udgå af løbet.

Rent faktisk var historien fra 1997 tæt på at gentage sig da han i det første sving blev ramt bagfra af Fittipaldi, men begge kunne dog fortsætte og allerede i det 3. sving overhalede Franchitti pole-sitter Ferran og dermed var vejen til den endelig sejr banet.

Resten af løbet bød på masser af flot motorsport med action og drama over alt på banen. Franchitti's team-kammerat, Paul Tracy, sluttede på en flot 2. plads efter at han i store dele af løbet havde kæmpet bravt med hans team-kammerat.

Nr. 3 blev Fittipaldi efterfulgt af Roberto Moreno og Max Papis.

For Montoya blev løbet i Toronto en stor skuffelse. Han måtte udgå af løbet da han var indblandet i en ulykke med mexicanske Michel Jourdain Jr., der på det nærmeste kørte den unge colombianer af banen.

Løb nr. 12:
U.S. 500, Michigan Speedway (oval-bane)
Løbet på højhastigheds oval-banen i Michigan har været en del af CART siden seriens egentlige begyndelse helt tilbage i 1979.

Det er derfor et løb med stolte traditioner,

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk