Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.11.2005
 Rift om testkører pladserne
 
21.11.2005
 Bliver Formel 1 endnu større?
 BMW satser på januar præsentation
 

Hop til top22.11.2005

Rift om testkører pladserne

Flere unge kørere står på spring, i håbet om at få en plads som testkører for et Formel 1 team, som måske kan være springbrættet til at starte deres 'rigtige' Formel 1 karriere.

Blandt de unge kørere der står i køen hos det nye Honda team (tidligere BAR team) er sønnen af en tidliger Formel 1 kører.
Det er brasilianeren Nelson Piquet Jr., der i øjeblikket deltager i Grand Prix 2 serien, som i første omgang er blevet lovet en test i løbet af december måned, sandsynligvis enten den 15. eller den 16.
Nelson Piquet Jr. er ikke ukendt med Formel 1 sporten, han kørte en enkelt test for BAR teamet i februar måned i år.

Endnu en brasilianer står på spring for at få en testkører plads, det er Lucas di Grassi, der i sidste weekend vandt Macaus Grand Prix.
Lucas di Grassi har et par sæsoner været en del af 'Renault Driver Development Program', og det er da også Renault's Formel 1 team han har rettet sigtet mod.
Ligesom med Nelson Piquet Jr. så har også Lucas di Grassi tidligere testet i en Formel 1 racer, han kørte en shakedown test for Renault i september måned.

AN  


 

Hop til top21.11.2005

Bliver Formel 1 endnu større?

Mange vil sige tak til at Ferrari dominansen sluttede i sidste sæson. Det gjorde Formel 1 mere spændende. Men kan cirkuset vokse yderligere?

De seneste sæsoner har i for stor grad været domineret af de røde Ferrari og især M. Schumacher. Det sluttede heldigvis i år. Skidt for Ferrari og M. Schumacher fansene, men godt for alle andre og især sporten. De dominerende Ferrarier blev i år sat tilbage til en samlet tredjeplads. Det gav plads til både Renault og McLaren, og flere andre vil gerne til biddet også. Det gælder også for de markeder der kan være interessante for økonomien i Formel 1, og som har interesse i at netop Formel 1 kommer til deres område.

Nu hvor tobaksreklamerne er forbudte, så gælder det helt andre interesseområder og grupper. Flere teams har fundet vej, men det kniber stadig med at få rigtigt tag i andre grupper af sponsorer. Men markedet vil vende sig. Det mener den tidligere Telefonica chef, Juan Villalonga, som via Telefonica ad flere omgange har sponseret flere teams i blandt andet Formel 1.

"Formel 1 er en absolut bemærkelsesværdig klub, men forretning i denne klub er det svage led. Er der nogen steder der ikke bliver lavet toppræstationer, så er det faktisk her. Formel 1 kan øge deres indtjening op til 5 gange det nuværende niveau ved at indgå mere effektive samarbejdsaftaler. Bare vent og se, Asien og Latinamerika er på vej."

Helt på linie med Villalonga er en af FOMs topfolk, Michael Payne, som især ser Kina som et kæmpemarked.

"Jeg vil garantere for at i løbet af 5 til 10 år, så vil adskillige kinesiske firmaer sværme om Formel 1 for at få deres navn med. Alt hvad de (kineserne) skal gøre er, at bruge sporten."

Michael Payne mener også at Formel 1 vil forbedre sine ratings på diverse tv-stationer rundt omkring i verdenen. Det kræver dog mere åbenhed fra Formel 1s side. Allerede nu er tallene på vej op. I Spanien er de 8 programmer på listen over de 10 mest sete programmer omhandlende Formel 1.

Og netop i Spanien sker der noget. Et spansk Formel 1 team er måske på vej. Alfonso de Orleans-Borbon har store planer om at entrere Formel 1. Han har allerede på nuværende tidspunkt et GP2 team, og et Formel 3 team i den spanske serie. Netop førnævnte Telefonica og oliefirmaet Repsol skulle være støtter bag teamet. Desuden menes det at Orleans-Borbon har tætte forbindelser til det spanske kongehus. De foreløbige meldinger fra Orleans-Borbon selv, siger at man forventer at have en bil klar i midten af 2007 og vil deltage i 2008. Det kunne da være rart med et team fra et land som normalt ikke begår sig i Formel 1 - Alonso undtaget.

PDL  


Hop til top
BMW satser på januar præsentation

Hos BMW arbejdes der hårdt på at få den nye racer færdig til en præsentation foreløbigt planlagt til midt i januar måned.

Januar og februar måneder bliver pr. tradition travle måneder når sæsonens biler skal præsenteres. Nogle gør det med prompt og pragt, andre under mere ydmyge forhold. Hvordan det kommer til at forløbe hos BMW kan vi af gode grunde ikke vide, men vi ved at der er travlhed med at få bilen gjort færdig og klar. Det sker ikke uden problemer.

Dr. Mario Theissen:
"Tingene kører på sporet nu, men tilsyneladende har fasen imellem kontraktunderskrivelsen i juni og den egentlige overtagelse af Sauber officielt i januar, været den mest vanskelige. Man skal håndtere 2 teams, og begge parter skal ligesom vænne sig til hinanden. Det skaber altid problemer hos begge parter, men det er vi mere eller mindre ovre nu, og kan i stedet kikke og arbejde fremad."

På trods af de interne problemer der tilsyneladende har været, forventer Dr. Mario Theissen at bilen og det nye team vil blive præsenteret i midten af januar måned som det hele tiden har været planlagt. Det nye team har ansat Nick Heidfeld som den ene af teamets kører - han erstatter Felipe Massa der skifter til Ferrari - men hvem den anden kører bliver, vil Dr. Mario Theissen ikke ud med. Det hænger og falder blandt andet på hvad der skal ske med den kontrakt som Jacques Villeneuve har med Sauber.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk