Istedet for det kvalifikationsformat som benyttes i øjeblikket, med de tre kvalifikationsrunder, hvor man 'sier' de langsommeste fra hver gang, forslår Formula One Teams' Association (FOTA) nu et helt unikt kvalifikationsformat, som skal forhindre at det blot er den letteste bil i tredje runde som får pole position.
FOTA's ide går ud på at samtlige feltets biler bliver tanket op med den samme mængde benzin, samt sendes på banen samtidig.
Herefter flages sidste mand af efter hver omgang, indtil man kun har 6 kørere tilbage.
De sidste 6 biler tankes så igen ens, får nye dæk på, og kører så på banen igen for at fortsætte udskilningsløbet, indtil man kun har en kører tilbage - køreren der skal starte på pole position.
Det er samtidig FOTA's plan at kvalifikationen skal udløse VM point til den eller de hurtigste kørere.
Forslaget skal behandles ved FIA mødet den 4. december, hvor også Ecclestone's medaljesystem er på dagsordnen.
Flere kørere er til test hos teams som måske har en eller flere pladser ledige. Heriblandt er Toro Rosso som efter forfremmelsen af Sebastian Vettel til moderteamet Red Bull Racing, skal finde en afløser - eller måske to.
Sebastian Vettel er væk, og man har ikke været ovenud begejstret for franskmanden Sebastien Bourdais, som først i den sidste tredjedel af sæsonen, begyndte at vise at han altså godt kan det der med formelbiler. En ting er Champ Car - noget andet er Formel 1, det har vi set mange eksempler på gennem tiden. Sebastien Bourdais har haft sit hyr med at finde sig til rette.
Sebastien Buemi
(Foto: Getty Images - Mark Thompson)
Ved testen i Barcelona i denne uge, har Toro Rosso haft Sebastien Buemi bag rattet, ligesom den tidligere Super Aguri kører, Takuma Sato, også har testet for teamet. Takuma Sato var hurtigst af alle på førstedagen i Barcelona og har vel gjort det godt i de to dage han har testet.
Takuma Sato håber på kontrakt
(Foto: Getty Images - Mark Thompson)
Så er det nærliggende at tro at mange øjne hviler på den japanske kørere. Og det gør det også, men han tager det dog tilsyneladende roligt. Han forventer ikke besked fra Toro Rosso lige med det samme.<
"Jeg har virkelig nydt at teste og at være tilbage i en Formel 1 bil igen. Jeg tror dog ikke at Toro Rosso har travlt med at træffe en afgørelse. Det bliver måske i slutningen af året eller i starten af næste år at de beslutter sig."
Så kommer spørgsmålet om penge selvfølgeligt frem. Mange har problemer med at skaffe penge. Det gælder både teams og kørere. Også Takuma Sato. Han siger ligeud at han ikke selv har alverden at bidrage med, men håber på at nogle personlige sponsorer forhåbentligt vil bidrage med de nødvendige midler. Som det ser ud lige nu er der sålænge at Toro Rosso ikke har bestemt sig for noget, stadig ledige sæder i teamet.