Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.11.2000
 Ferrari og McLaren skal ikke føle sig sikre
 Forsætter Prost og Yahoo! samarbejdet?
 Alonso loyal
 Ferrari intet uden Schuey
 Herbert har skrevet kontrakt
 Wurz er ikke overtroisk
 Haug glæder sig over Williams
 
22.11.2000
 Ferraris testplan er på plads for december
 Mercedes er klar med ny motor
 Alesi - Køreren betyder næsten intet
 Indbyrdes Honda-duel
 Hva’ med Mazzacane?
 Arrows og de la Rosa enige - næsten
 Minardi-afgørelse i denne uge
 Schuey ikke populær
 Lauda stopper som chef
 Herbert på pension?
 Budgetforøgelse hos McLaren
 Williams tilfreds med valget af Gene
 

Hop til top23.11.2000

Ferrari og McLaren skal ikke føle sig sikre

Hvordan vil fremtiden forme sig? Vil Ferrari og McLaren stadig kunne dominere Formel 1 på samme måde som de gør i dag?

Det er et par af de tanker og spørgsmål som Ralf Schumacher er blevet stillet overfor. Tingene kan vende sig, også i Formel 1. Det er ikke mange år siden, at McLaren kunne køre en sæson uden sejre.

Ralf Schumacher:
"De to top teams har de bedste kørere, og de bedste motorer. De har simpelthen den bedste samlede pakke. Jeg tror, at det vil være realistisk at sige, at de vil være dominerende igen i næste sæson, men jeg tror også, at der snart vil komme en ændring. BAR er godt på vej, vi er tæt på, og med Renault i ryggen vil Benetton også snart kunne blande sig. Det er svært at kæmpe sig frem til toppen, men det er endnu sværere at blive der. Så jeg er sikker på at styrkeforholdet vil ændre sig."

Måske har han ret. Om det lige bliver de nævnte teams der blander sig, må tiden vise. For et årti siden talte man meget om de 4 store, i dag er det de 2 store. Og hvis vi omkring 20 år tilbage, var der teams der havde svært ved bare at kvalificere sig, i dag er det næsten et problem at få fyldt alle pladser ud. Hvem ved hvilke teams, der er i feltet næste år, måske mangler vi Minardi.

PDL  


Hop til top
Forsætter Prost og Yahoo! samarbejdet?

Yahoo! En af verdenens allerstørste internetportaler og søgemaskiner, blev sponsor for Prost teamet ved starten af dette år, men Yahoo! har været udsat for stor kritik fra flere sider, bl.a. den franske regering. Bl.a. har man været igennem en retssag, der påbød Yahoo! at fjerne alle links til nynazistiske sider.

Kritikken har været rettet imod Yahoo!s holdning til markedsføringen af nynazistiske links og auktioner. Yahoo! har forbeholdt sig ret til stadig at kunne være forbindelsesled til disse, men lovgivningen i mange lande har gjort, at man hos Yahoo! har måttet tænke sig om en ekstra gang, om at ændre holdning og politik overfor de nynazistiske ”kunder”. Og det satte sponsoratet i fare for Prost. Hvis ikke Yahoo! ville ændre opfattelse, måtte Prost ifølge fransk lovgivning sige pænt farvel til Yahoo!.

Men det ser ud til at Yahoo! er ved at ændre opfattelse af problematikken omkring det nynazistiske. Og dermed tyder det på, at Prost kan beholde sin sponsor. Det må siges at være nødvendigt. Den tidligere hovedsponsor har trukket sig efter mange års sponsorat i Formel 1.

Men det er ikke helt ovre endnu. Yahoo! påtænker at appellere sagen til en højere fransk retsinstans, men hvorvidt det sker vides endnu ikke. Sponsoratet med Prost er anslået til at være i størrelsesordenen ca. 28 mill. dollars om året. Penge som det trængte team godt kan bruge.

Men i det hele taget har det ikke været nemt for Prost at køre sit eget team: ”Jeg kan roligt sige, at vi er ikke gode. Allerede ved den officielle præsentation af AP03 i januar, kunne jeg fornemme at 2000 sæsonen ikke ville blive god. Og hvordan har jeg det så? Ikke alt for godt. Man kan ikke bare slutte det hele på den måde som 2000 sæsonen har været for os. Psykisk og også på det personlige plan har det været meget udmattende og hårdt. Der har på intet tidspunkt været tale om bare en enkelt fridag. Bare fordi at sæsonen nu er slut, betyder det ikke at der er tid til at slappe af, og komme over det. Men jeg fortryder intet. Var jeg ikke gået i gang med dette projekt, ville det have svirret rundt i hovedet på for altid. Og så ville jeg have ærgret mig over, at jeg ikke havde prøvet.”

PDL  


Hop til top
Alonso loyal

Først så det ud til at Minardi ville udskifte enten Marc Gene eller Gaston Mazzacane med det spanske stortalent Fernando Alonso. Pludselig lød rygtet at Ferrari var ude efter Alonso, og kort derefter at Flavio Briatore havde sikret ham til at køre for Benetton engang i fremtiden. Ferrari og Benetton er unægtelig bedre steder for en lovende ung kører, men Alonsos manager Adrian Campos afviser overfor de spanske medier, at nogen handel er blevet indgået. Alonso er loyal over for Minardi, der er forpligtet til at give ham et sæde i 2002 - det kunne allerede blive til næste år, som afløser af Marc Gene, der mener at der er større muligheder som testkøre for Williams.

"Der har været meget tale om Fernandos fremtid," siger Campos om sin klients pludselige popularitet blandt F1-teamene. "Fernando er blevet den moderne dreng. Han har sagt at han vil vente og se hvad der sker med Minardi, for først må vi støtte og respektere dette team. Hans prioritet er at høre om det italienske team vil blive i Formel 1 eller ej. Hvis svaret er ja, så må vi vente og se under hvilke omstændigheder dette finder sted, ellers vil alt åbne op. Enhver beslutning vil dog blive taget med Minardis vidende."

Adrian Campos selv har et ganske et ganske særligt forhold til Minardi. Han har kørt for teamet, men trak sig tilbage efter at det ikke lykkedes ham at kvalificere sig til det canadiske GP i 1987.

CBA  


Hop til top
Ferrari intet uden Schuey

Eddie Irvine har i år været travlt beskæftiget med at forsøge at gøre det, som Michael Schumacher har vist sig i stand til, nemlig at bringe et team tops. Det har været hårdt og ikke synderligt succesfuldt, men ex-Ferrari-køreren mener, at netop succes er grunden til, at det ville gå direkte nedad for Ferrari, havde ikke været for et par få nøglepersoner. Motivationen er i fare, mener Irvine.

Irvine kender Ferrari og han kender Schumacher efter sine fire år i teamet.

”Ferraris præstation er domineret af Michael, forstærket af Michael. Han er den bedst kører i verden, men hvis man ser på McLaren, ser man at de gør hvad de gør med to gode kørere, men ikke med en Michael Schumacher. Hvad hvis han forlader dem?” spørger Irvine og svarer selv på spørgsmålet: ”De bliver ikke ved med at vinde uden ham. Hvis han går, så vil andre nøglepersoner også forsvinde. Det ville være det samme hvis Ross Brawn pludselig gik. Han har opnået sit må nu, så hvad ville Michael gøre, hvis Ross ikke var der. Hvor mange gang er det nødvendigt at bestige Mount Everest? I den henseende har VM-sejren bragt Ferrari nye problemer i fremtiden.”

CBA  


Hop til top
Herbert har skrevet kontrakt

Her på Formel-1.DK har vi tidligere bragt rygterne om hvordan Johnny Herberts CART-karriere kunne vise sig at være ovre før den var begyndt. Rygterne har også nået englænderens manager Mark Perkins, der derfor har været ude og afvise at Herbert ender som sorteper uden nogen kontrakt til 2001. På trods af ulykken i Malaysias GP hvor det atter gik hårdt ud over englænderens ben, har Herbert allerede underskrevet en kontrakt med et kendt ChampCar-team.

"Man vil have hørt om dem, men ifølge kontrakten kan jeg ikke afsløre hvem det er," siger Mark Perkins. Der gættes på at Johnny Herberts nye arbejdsgiver er Zakspeed Reynard-teamet, men helt sikker kan man blive senere på ugen, hvor en officiel bekræftelse er ventet.

CBA  


Hop til top
Wurz er ikke overtroisk

De fleste af Formel 1-kørerne har en eller anden lille tradition: nogle har et lykkearmbånd og nogle stiger kun ind i bilen med hjelm og handsker på. David Coulthard har efter sigende haft samme underbukser på til løbene i gennem hele sin karriere og Alexander Wurz har sine forskelligt farvede støvler – en blå og en rød. Men er det nu også overtro? Det mener den nu forhenværende Benetton-kører ikke.


Her er de så - de kendteste støvler i F1. I næste sæson er de med til at teste McLaren.

"Alle kender til mine støvler, men faktisk er de der ikke af den grund – det bare lidt skæg. Hvis man gav mig to gule støvler, ville jeg tage dem på i morgen – det har intet at gøre med overtro,” slår Wurz fast. Det handler derimod om rutiner: "Jeg stiger altid ind bilen fra den ene side, men for mig er det mere en slags rutine. Måske står man op om morgenen og børster tænder før man vasker sit ansigt – det er det samme for mig når jeg stiger ind i bilen – det er bare en rutine og der er ingen grund til det.”

CBA  


Hop til top
Haug glæder sig over Williams

Muligheden for at Williams-BMW næste år er at finde i toppen af feltet er helt sikkert til stede. Bortset fra Ferrari og McLaren-Mercedes er Williams ikke blevet overgået af andre teams. Udsigterne er altså gode, selv om man nok kan diskutere om Sir Frank Williams har lavet en oversatsning ved at leje Button til Benetton.


Hos McLaren følger de med i hvad, der sker i de andre teams. Her står David Coulthard og Norbert Haug og kigger ind på Indianapolis-banen.

Norbert Haug, der er McLaren-Mercedes sportschef føler sig overbevist om, at Willams kan være med, hvor det er rigtigt sjovt i næste sæson. "Jeg er meget spændt ved udsigten," siger han. "Sidste år var Willams det team, der klarede sig bedst bortset fra Ferrari og McLaren-Mercedes. BMW har megen erfaring og de to kørere, Ralf Schumacher and Juan Pablo Montoya, er fortræffelige. Hvad kan afholde dem fra at klare sig endnu bedre?"

Julia Jensen

XT  


 

Hop til top22.11.2000

Ferraris testplan er på plads for december

Scuderia Ferrari Marlboro har fremlagt deres testplaner for december måned. De nykåret verdensmester for hold, vil teste 3 gange i Spanien som der hele tiden har været langt op til. Første på Jerez banen, så på banen ved Valencia, og til sidst på banen ved Barcelona.
Luca Badoer og Rubens Barrichello skal stå for testene, da Michael Schumacher stadig ikke er kommet sig over den seneste operation i højre ben.

Alt går efter planen. Det første nye chassis er ved at blive lavet, og en model i ½ størrelse er allerede i brug i vindtunnelen.
Den nye motor 050, er stadig ikke helt færdig, så man vil under de første tests bruge en modificeret version af 049C. Den har man kun brugt en gang, og det var under kvalifikationen på Spa.
Den nye motor skulle været ændret på forskellige punkter, f.eks. skulle der være et nyt bundkar på motoren, og vinklen mellem de 2 rækker cylindere skulle være større.

BKP  


Hop til top
Mercedes er klar med ny motor

Så skulle Mercedes teamet være færdig med den nye motor.
Motoren skal for første gang testes i det nye chassis MP4-15, når man igen får lov til at teste. De skal teste første gang den 4. december. Den nye motor har fået navnet F0110K.

Norbert Haug siger om den nye motor " Det er en helt ny motor. Den er lettere, men stærkere og så er tyngdepunktet i motoren flyttet længere ned. Vi er aldrig før blevet så hurtigt færdig med en ny motor, men det er kun godt for så kan vi få testet den på alle leder og kanter inden sæson start."

BKP  


Hop til top
Alesi - Køreren betyder næsten intet

Man taler meget om sammenligningen Formel 1 før og nu. Jean Alesi er en af de få, der virkelig kan tale med om dette emne, for franskmanden debuterede i F1 i 1989. Det er langt tid siden i F1-sammenhænge, og der er da også sket meget siden da. Og ’de gode gamle dage’ var bedre, siger Alesi – i hvert fald på et punkt: "Vi bliver ofte spurgt: Hvor meget er afhængigt af bilerne og hvor meget af kørerne? Jeg vil ikke sige at kørerne ikke er vigtige længere, men det er tæt på. Nogle gange kører jeg bilen og kan intet gøre, fordi efter én omgang kender man sit niveau, og sådan er det resten af weekenden. Det var absolut ikke på den måde i 1989. I dag kan en kører ikke bare komme ind og gøre hvad jeg gjorde. Hvis han springer ind i en Ferrari eller en McLaren, så måske, men ikke i en BAR eller en Jordan."

Alt i alt mener den tidligere Tyrrell-, Sauber-, Ferrari- og Benetton-kører og nuværende Prost-kører ikke at standarden i F1 er faldet, men jobbet har ændret sig meget. Er kørerens betydning mindre i selve sporten, er hans rolle som reklamesøjle i markedsføring blevet større. "Men de bedste kørere nu stadig Formel 1 og jeg kan ikke se et dårligere niveau end i fremtiden. Dengang kunne vi planlægge at gøre et eller andet efter kvalifikationen. Jeg mødtes med mine venner og så en film i byen eller spillede fodbold eller golf. Men F1 koster så mange penge nu at når der sælges plads på bilen, sælges der også kørerens person og tid. Vi er her for at arbejde, og det er hårdt for en ung kører," siger Alesi.

CBA  


Hop til top
Indbyrdes Honda-duel

Hondas værste konkurrent i 2001 er Honda – og omvendt. Lyder det sort? Ikke når man tænker på hvilken betydning Eddie Jordan og Craig Pollock lægger i at deres respektive teams slutter foran den anden i mesterskabet ved udgangen af sæsonen 2001 og derved får overbevist Honda om hvem der skal satses på i fremtiden.

I år viste BAR sig bedre end Jordan med Mugen Honda-motorene, for på trods af som regel fine kvalifikationsresultater blev det kun til en 6. plads i konstruktørernes mesterskab. 1999 havde ellers været et lovende år, men Jordan var alligevel langt fra klar til at blande sig i topstriden med McLaren og Ferrari. I næste sæson håber teamet at kunne tilbageerobre 3. pladsen i VM.


Der lines op til en tæt duel mellem de to Honda-teams

Samme mål har BAR sikkert i 2001. I år sluttede de som nr. 5 i VM, men med samme antal point som Benetton på 4. pladsen. Det var lidt et chok for teamet at opdage at Eddie Jordan havde skaffet sig Hondas støtte til næste år. Når de to teams deler motor, bliver de hinandens værste konkurrenter. For BAR ville det være en kæmpe skuffelse at tabe til Jordan, siger Craig Pollock og gør opmærksom på at BAR han en fordel fremfor rivalen: “Det ville være overraskende hvis var de (bedre, red.), fordi vi arbejder med Hondas chassis-udvikling. Selv om vi har den samme motor som Eddie, og han har gjot et godt arbejde for at få fat i den, så ville Honda skyde sig selv i foden, hvis de var med til at udvikle vores chassis og samtidig blev slået af et Jordan-chassis. Hvad angår udbytte ville jeg være meget skuffet hvis BAR ikke var foran Jordan in 2001.”

CBA  


Hop til top
Hva’ med Mazzacane?

Manden der i år i mange løb har fungeret som agterlanterne i Formel 1, Gaston Mazzacane, ved endnu ikke om han er at finde i feltet til næste år.

På grund af krisen i det lille Minardi team, har der været forlydender fremme om at Mazzacane ikke kunne eller ville forsætte hos Minardi. Arrows har været på tale som ny arbejdsgiver, Prost har været nævnt, og hvis ikke Mazzacane vælger at blive hos Minardi, hvis teamet ellers forsætter, så kunne et af de to andre teams måske være den største mulighed for ham. Sagen er nemlig den, at de to teams ikke har offentliggjort deres kørersammensætning for næste år endnu. Jean Alesi har det ene sæde hos Prost, men hvem skal makkeren være?

Hvis det glipper for Mazzacane, er der mulighed for at blive testkører. Makkeren fra Minardi, har netop underskrevet kontrakt med Williams-BMW for næste år. Arrows er i den situation, at de endnu ikke har en testkører, efter at Mark Webber stoppede sit testjob i utide hos teamet. Det kunne være en mulighed.

En anden mulighed er stadig Minardi. Selvom det ligner et team i opløsning, så er Gabriele Rumi i gang med at omorganisere teamet, specielt på det økonomiske område. Og selvom PSN har trukket sig som køber af teamet, så er de stadig sponsor for Mazzacane. Hvis andre muligheder glipper, kan Mazzacane stadig komme til at køre for Minardi. Hans makker kunne så blive Fernando Alonso, som man dog ikke ved endnu, om han kan og vil køre for Minardi. Alonso er blevet sat i forbindelse med både Ferrari og Prost, som de måske mest seriøse arbejdsgivere for ham.

PDL  


Hop til top
Arrows og de la Rosa enige - næsten

Næsten, fordi intet endnu er blevet offentliggjort, men næsten alt peger hen imod, at de la Rosa også befinder sig i et sæde hos Arrows til næste sæson.

Arrows teamet er et af de teams, som har trukket deres afgørelse ud, eller i hvert fald har ventet med at fortælle omverdenen hvad de har besluttet sig for. Der er intet blevet offentliggjort om, hvorvidt Jos Verstappen og Pedro de la Rosa forsætter hos teamet. Men det ventes, at de la Rosa forsætter, i og med at han har været en af årets positive oplevelser.

Men måske har det ikke været så nemt at komme frem til en afgørelse, som det måske var ventet. PSN, som var ved at købe Minardi, har været på tale som afløser for Repsol, som hovedsponsor for Arrows. Der har været rygter om, at Repsol ville trække sig fra Formel 1, men det er blevet benægtet af en talsmand fra på de la Rosa: ”Repsol er faktisk glade for det, som de har nu. Det er bare nogle småjusteringer i de kontraktlige forhold, som man er ved at få på plads, inden man forlænger aftalen for næste sæson.”

Og mon ikke Tom Walkinshaw vælger de la Rosa som kører til næste sæson også? de la Rosa 'vandt' kvalifikationsduellen med Jos Verstappen stort i dette års sæson. 12 – 5 var cifrene i de la Rosas favør.

PDL  


Hop til top
Minardi-afgørelse i denne uge

Det har set meget sort ud for det lille Minardi-team, men en talsperson har lovet at afgørelsen af teamets fremtid vil blive offentliggjort inden denne uges udgang. Minardi er tilsyneladende heller ikke færdig med Formel 1 i denne omgang, så det forventes teamet en gang for alle slår fast at de deltager i 2001-sæsonen, muligvis med en forlængelse af motor-aftalen med Ford, efter Bernie Ecclestones indblanding.

Derefter kan Minardis pr-afdeling så koncentrer sig om nye spørgsmål som for eksempel hvordan teamets kørerkombination kommer til at se ud efter at Marc Gene er blevet testkører for Williams-teamet.

CBA  


Hop til top
Schuey ikke populær

Han er måske Formel 1's bedste kører, tredobbelt verdensmester og en vigtig faktor i Ferraris succes i de seneste år, men mere populær er Michael Schumacher altså ikke, siger Gerhard Berger, der har foretaget nogle undersøgelser i felten.

"Hvis man tager en taxi i en italiensk by, lægger man mærke til at folk har et ambivalent forhold til Schumacher - jeg tror, at han er respekteret, men ikke elsket," siger Berger. "Jeg har ikke ændret mening, for jeg tog ikke fejl - Schumacher har udviklet sig. Michael er en førsteklasses egoist - hvad man er nødt til at være i denne sport," konkluderer Gerhard Berger.

CBA  


Hop til top
Lauda stopper som chef

Den tidligere verdensmester, Niki Lauda stopper som leder af sit eget flyselskab, Lauda Air. Det sker efter en del økonomiske problemer, og den midaldrende østriger har derfor trukket sig.

Flyselskabet blev grundlagt for lidt over 20 år siden, og personlige stridigheder har gjort at Lauda trækker sig som chef for sit eget selskab. Rent økonomisk har der været problemer med de stigende brændstofpriser, hvilket har presset flyselskabet. Da der så også viste sig forskellige uheldige økonomiske dispositioner der pegede på Lauda, trak han sig.

BB  


Hop til top
Herbert på pension?

Det ser ud til at en skade for samme uheldige indflydelse på Johnny Herberts nye karriere i USA, som da han debuterede i Formel 1 knapt nok i stand til at gå efter en ulykke på Brands Hatch. I sit sidste løb i Malaysia i år bragede Herbert ind i en dækmur, og han lider stadig af smerter i benene, selvom et røntgenbillede ikke viste nogen brud. Efter løbet kommenterede Herbert sin situation ved at sige: "Jeg tror, at det var uundgåeligt, fordi jeg begyndte min karriere med at blive båret til raceren, så skulle jeg slutte med at blive båret op af den."

For tiden befinder Herbert sig i sit hjem i Monaco, hvor han stadig er under fysioterapeutens behandling. Der kan han komme til at tilbringe en del tid endnu, for det ser ikke ud til at der bliver noget sæde i CART i 2001 til Herbert, som han ellers havde planlagt. Der har været forhandlinger i gang, men de er alle faldet til jorden. Intet team har lyst til at tage chancen og hyre en skadet kører.

CBA  


Hop til top
Budgetforøgelse hos McLaren

Efter at have mistet VM-titlen i år, er McLaren klar til at øge budgettet for at genvinde VM. Samtidig kommer der mere fokus på Formel 1 fra Mercedes side, så meget tyder på at budgetterne igen kommer op i uanede højder.

Yderligere 150 millioner kroner bliver der til udvikling af raceren i 2001, og dermed kommer de op på lidt godt 1,1 milliard kroner. Mercedes trækker sig ud af den amerikanske CART-serie, og dermed bliver der frigivet midler hos Mercedes og Ilmor, hvilket forventes at ville blive flyttet til Formel 1-projektet.

BB  


Hop til top
Williams tilfreds med valget af Gene

Efter at det nu er blevet kendt, at Marc Gene er den nye testkører for Williams-BMW, er der kommet flere reaktioner fra begge parter.

Marc Gene har valgt Williams-BMW som sin nye arbejdsgiver efter at fremtiden synes usikker hos Minardi. Bl.a. tabet af sponsoren Telefonica, har ganske givet været en medvirkende faktor til hans valg. Og selv om han selvfølgelig er glad for at kunne komme til et større team, så er der også roser til hans gamle team.

Marc Gene:
"Det må være at foretrække, at være testkører i et team som har vundet så mange verdensmesterskaber, fremfor at være i et mindre team. Sandheden er, at da teamet ringede til mig, følte jeg beæret over det, og tøvede egentlig ikke med at tage imod tilbuddet. Teamet er i en helt anden klasse. Uden at tælle de mennesker med der arbejder med motorerne, så er 300 der arbejder i teamet. Til sammenligning er der omkring 100 hos Minardi. Men det gode ved Minardi er, at det giver unge og uerfarne kørere muligheden for at få foden indenfor i Formel 1. Min tid hos Minardi har givet mig en uvurderlig erfaring."

Hos Williams-BMW er man tilfredse med valget af Marc Gene. Kontrakten med Marc Gene gælder foreløbig for 2001, men med en indbygget option for at forlænge.

Nav Sidhu:
"Williams er glade for at kunne byde Marc Gene velkommen i teamet. Sammen med BMW har vi et intenst testprogram vi skal igennem de næste måneder. Der er ingen tvivl om, at Marc Genes erfaring vil være til stor hjælp for os, ikke bare i næste sæson, men også ud i fremtiden."

Også hans nu forhenværende arbejdsgiver, Giancarlo Minardi, ytrer sig om skiftet til Williams-BMW.

Giancarlo Minardi:
"Marc har talt med Williams igennem et godt stykke tid nu. Selvom det selvfølgelig er trist at se ham forlade Minardi, så ønsker vi ham alt det bedste for fremtiden. Marc er en god kører, og han har en lys fremtid foran sig."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk