Olivier Panis kom ind i Formel 1 i 1994 med Ligier-teamet der på det tidspunkt udelukkende kunne overleve eftersom de anvendte det succesfulde Renault-motorer. I debutsæsonen blev det endda til en podieplacering på Hockenheim hvor han blev nummer to efter Gerhard Berger i Ferrari. Franskmanden fik sit helt store gennembrud da han i 1996 vandt det kaotiske grand prix i Monaco, og året efter, hvor teamet skiftede navn til Prost Grand Prix - var Panis en af de kørere der fik det optimale ud af dækkrigen mellem Goodyear og Bridgestone - og var i flere af de indledende løb en reel trussel til de etablerede teams, men hans voldsomme ulykke i Montreal satte en foreløbig stopper for franskmandens Formel 1-eventyr.
Han gjorde dog comeback i den samme sæson - efter have brækket begge ben - og klarede det umiddelbart meget godt. Men i hele 1998 og store dele af 1999 stod han klart i skyggen af Jarno Trulli der var markant hurtigere. Konsekvensen blev i sidste ende at Prost ikke længere ville beholde Panis - der i stedet måtte overlade sit sæde til en anden franskmand, Jean Alesi.
Hvad er det så som Panis mener at Alain Prost gør galt i sin håndtering? "I en verden som Formel 1, hvor teknologi er så vigtigt, skal Alain huske at der stadig er et menneskeligt element," lyder Panis' kritik. Hvordan det specifikt har udartet sig fortæller historien ikke så meget om, men Prost kunne have fyret ham allerede efter 98-sæsonen hvor han slet ikke havde vist noget af format, men Prost gav ham endnu en chance (måske også for at beholde Peugeot, ikke at forglemme!)
Panis mener at han i år kom i lidt af en køremæssig krise eftersom hans manager og nære ven, Peter Poeliejoe-Vewald blev syg og døde af kræft i forsommeren. I den svære tid mener Panis at Alain Prost ikke til fulde formåede at hjælpe ham gennem krisen. Dog blev det noget bedre da Keke Rosberg overtog manageraktiviteterne og siden hen skaffede ham en plads som test- og reservekørere for McLaren. Dette kan øge Panis' markedsværdi og franskmanden kan blive et hot navn i flere teams eftersom han kan komme med erfaring fra et af Formel 1's bedste team. "Næste år bliver en nyt forløb for både mig og teamet," siger Panis om sig selv og sin tidligere arbejdsgiver. Olivier Panis kom i sin tid fra Formel 3000 og har aldrig kørt for andre teams end Ligier/Prost. Udover testaktiviteterne for McLaren ventes det at Panis bliver en af kørerne i Mercedes DTM-racere.
Mens forvirringen er stor i BAR-teamets top ser det dog ud til at folkene på fabrikken endnu er i stand til at fortsætte deres arbejde uforstyrret. Med det kommende samarbejde med Honda følger der også research fra Hondas eget forliste Formel 1-projekt og en af de markante fordele ved den kommende BAR-racer bliver Hondas udviklede gearkasse samt transmissionssystem. Det sidstnævnte er især en fordel eftersom BAR i 1999 har haft store problemer med transmissionen. Samtidig er systemet blevet godt udviklet og kan være med til at give Honda-motoren optimale betingelser, således at effekten af motoren kan anvendes så optimalt som muligt.
Derudover ventes det også at teamet i den kommende tid vil satse på et mere konservativt design, og udviklingen vil i fremtiden primært fokusere på at gøre raceren mere holdbar. Dermed kan teamet komme til at miste terræn i forhold til de andre teams, men det ventes at det vil være et bedre udgangspunkt at arbejde videre fra. Om ikke andet kan BAR-teamets kommende sæson kun blive bedre.
BMW er også fremme for at afkræfte rygter om, at de har lavet en V12. BMW's tekniske direktør, Paul Rosche siger: "Vi havde også en V12'er på bordet under planlægningen, men den blev ret hurtigt droppet til fordel for V10. V12'eren har nogle fordele fremfor V10'eren, men ulemperne er for os at se større. Den vil være for lang og tung, samt at den er mere brændstofskrævende."
BMW's motorsportschef Gerhard Berger udtaler: "Vi havde også en V12 motor i tankerne, men valgte en V10, udfra bl.a. vægt og brændstofkriterier. Den motor vi nu har udviklet, vil måske ikke vinde løb i 2000 sæsonen, men vi forventer at i 2001, vil den være med helt fremme og vinde løb."
Det menes, at den nye motor vejer lige omkring de 110 kg. og yder godt 800 HK.
M.h.t. V12 motorer, har Ferrari udviklet en, Mercedes og Renault har ifølge rygter planer om at udvikle hver deres V12'er.
Til 2000 sæsonen har BMW indgået en 5 års kontrakt med Castrol om, at Castrol skal være leverandør af div. olier. Dette gælder også for de almindelige gadebiler og motorcykler. Castrol er hermed det mærke som BMW's værksteder verden servicerer deres køretøjer med. Castrol bliver også sponsor for Williams, dog ikke hovedsponsor, idet man vil forbeholde sig ret til også at kunne levere til andre teams.
Mika Salo er selvfølgelig glad for at have et fast job i de næste 2 år, det lyder kontrakten på, og han starter testarbejdet 8 december. "Jeg er glad for kontrakten med Sauber, og jeg forventer de næste 2 år, at jeg kan være med til at putte Sauber højere op. Jeg har fået en masse input hos både BAR og ikke mindst Ferrari."
Efter at Jean Alesi valgte at køre for Prost, skulle Sauber have en kompetent kører ved siden af Pedro Diniz, og mon ikke et eller andet sted, at Ferrari har sagt tak for hjælpen til Mika Salo, og hjulpet ham til pladsen hos Sauber?
Sauber vil lancere deres nye C-19 model d. 2-2-2000 kl. 20,00 i Zurich. Præsentationen vil blive lidt af et show med hunde, heste og rensdyr. Billetter til showet koster henholdsvis 40 og 30 schweizerfranc for 1 og 2 klasse billetter. Konferencier bliver Kai Ebel, kendt fra RTL formel 1 transmissionerne, det er ham der farer rundt i pitlane, og Marc Surer, tidligere formel 1 kører. Og selvfølgelig vil de mest repræsentative mennesker i teamet være tilstede.
Det sidste nye er, ifølge Autocar Magazine, at March skulle være på vej tilbage på formel 1 banerne igen. Robin Herd, som var et af holdets oprindelige grundlæggere, og hans partner Mike Earl har i længere tid haft planer om at puste nyt liv i det gamle team, og er ude for at skaffe sponsor penge til projektet.
Det forventes, at teamet vil være klar til at genindtræde på scenen i 2001 eller 2002 sæsonen, alt afhængigt af hvornår de to fyre har fået skabt et tilstrækkeligt stærkt sponsor grundlag.
"Et par meget seriøse sponsorer har allerede kontaktet os, og vi mangler egenlig bar at skrive papirerne under. Når det først er gjort, er vi klar til at gå i gang. Men", understreger Heard, "vi fortsætter kun så længe vi har de nødvendige financielle midler på plads".
Disse midler menes de to partnere at være ved at finde i Mellemøsten. Det kunne derfor tyde på, at muligheden for holdets tilbagevenden kommer til at være forbundet med Bernie Ecclestones forhandlinger omkring afholdelsen af et GP i netop et af de arabiske lande.
March temaet blev oprindeligt grundlagt i 1969, og de var sidst repræsenteret i F1 i 1992. Navnet March kunne måske friste en til at tro, der alene er tale om en reference til fart (lydens hastighed), men det er faktisk også et akronym dannet af navnene på teamets fire grundlæggere: Max Mosley (i dag præsident for FIA), Allan Rees, Graham Coaker og Robin Heard.
Temaet fik tre sejre i sin debutsæson i 1970, og en samlet tredjeplads i konstruktørernes mesterskab. Derudover slog March alle rekorder i antal byggede formel 1 biler i samme sæson. En anden, og på sin vis mindre flatterende rekord, satte teamet i 1972. Teamets egen bil den pågældende sæson var efter sigende helt forfærdelig at køre. Teamets to kørere Niki Lauda og Ronni Peterson hadede den, og holdet klarede sig elendigt. March byggede dog samtidigt F1 racere til andre hold, og teamet byggede derfor samme år en racer til Mike Beuttlers private team. Den bil var meget bedre en holdets egen vogn, og man skrottede derfor 721X'eren til fordel for 721G'eren. G'et stod for Guinness Book Of Records da bilen blev designet og bygget på bare ni dage, en rekord der til mit kendskab ikke er slået til dato. Med de udviklings-tider og -omkostninger der er forbundet med F1 deltagelse i dag, er det nok heller ikke en rekord selv et genopstået March team vil kunne slå i fremtiden.
Det var efter sigende ikke til at se at det var amatører der spillede for fuld musik, mens det sammensatte band spillede Shania Twains seneste hit "Man, I feel like a Woman". Eddie Jordan har ved flere lejligheder vist sit talent som trommeslager og Jordan-teamet har ofte underholdt med koncerter – blandt andet ved det britiske grand prix. At Jordan har et særligt forhold til musikken ses af hans udtalelser da Damon Hill kom til teamet sidste år – briten kom til teamet fordi de manglede en guitarist – som Eddie Jordan senere kaldte "en af verdens dyreste guitarister i verden!"
Giver Eddie Jordan et nummer til Hills afskedsfest - måske var det "That don't impress me much"?
Også Ferrari skulle gerne blande sig med de andre teams på Kyalami. Teamet har ellers altid foretrukket at tilbringe vintermånedernes tests under private former, uden mulighed for sammenligning med andre teams. Men efter chokket over forskellen på McLaren og dem selv i de første tidtagninger i Melbourne 1999, kan det være de vælger at bryde traditionen.
Kyalami er særlig populær før sæsonstarten, fordi at forholdene har visse ligheder med de australske. År 2000-sæsonen starter d. 12. marts ifølge en foreløbig kalender.
Kørersammensætningen i år var et tydeligt eksempel på at det ikke længere er unge kræfter der tæller for Eddie Jordan. Valget af Damon Hill i to sæsoner gav inspiration til forbedringer af raceren – og teamets første sejr. Frentzen førte det et skridt videre og var manden bag teamets bedste år nogensinde. Med Hills farvel til Formel 1 kunne man jo ellers have troet at Eddie Jordan ville sende sine talentspejdere ud i marken og finde et nyt stortalent.
Eddie Jordan vælger i dag rutinerede kørere - Trulli er optimal for Jordan-teamet.
Valget faldt alligevel på Jarno Trulli – der er ung i Formel 1, og har haft et par læreår – først opdaget af Minardi og siden hen hos Prost. Grunden til ændringen i kørervalget, er ifølge Eddie Jordan at teamet ikke længere blot ser på omgangstider, men at tests viser kørerens egenskaber over flere omgange, og derfor vil teamet ikke længere hente uprøvede og uerfarne kørere til teamet. "Vi har nu fået Jarno Trulli, og som jeg ser det kan Jordan ikke bede om noget bedre," siger Eddie Jordan.
Derfor begyndte der blandt andet at cirkulere rygter om at Jos Verstappen ville overtage pladsen efter Badoer. Senest er hollænderen blevet et emne hos de to små team - Minardi og Arrows. Badoer har derfor valgt at sige ja tak til Ferraris tilbud om at forlænge testkontrakten - måske som følge af at han ellers ikke har så meget andet at tage sig til!
Det ventes at Badoer i givet fald forlader teamet efter 2000-sæsonen, men han er specielt ønsket hos Ferrari inden sæsonstarten i Melbourne i marts, eftersom han skal køre en stor del af udviklingsarbejdet på de to løbsracere, samt give Barrichello et godt indblik i hans nye racer, mens Michael Schumacher kan koncentrere sig om forberedelserne til et VM-angreb.
Denne kapitalindsprøjtning som her har fundet sted, gør det muligt for Prodrive at udvide sine arbejdsområder. David Richards udtaler: "Vi satser på, at få en global indsats, med aktiviteter indenfor forskellige motorsportsgrene, det vi tænker på lige nu er, NASCAR, Superbikes, Touring Car og selvfølgelig Formel 1. Det vigtigste i første omgang, er at komme i gang i Formel 1 på den ene eller anden måde. Det udelukker ikke de andre emner. Mit mål er at have et selskab, der om 3-4 år er mere end $ 243 mill. værd."
Det er blevet benægtet af både David Richards og Tom Walkinshaw, at man har talt om at overtage Arrows teamet. David Richards udtaler også, at han er lidt bange for at starte sit eget Formel 1 team, og det er jo også både dyrt og svært at starte fra bunden. Så løsningen med at træde ind i et eksisterende team, er den mest fornuftige og umiddelbare løsning.
I øjeblikket er Prodrive engageret i BTCC og VM i rally, og vel med den største succes i rally, hvor man har styret Subaru teamet. Dette har givet 1 VM for kører og 3 VM for konstruktører. David Richards selv har været medkører for Ari Vatanen tilbage i 1981 og de vandt sammen VM dette år.
Men lad os se hvad det bliver til. Der er jo ikke vildt mange pladser og teams at involvere sig i, og med de krav som Prodrive har stillet for at engagere sig, kan det blive svært, men mon ikke der er et eller andet under opsejling, for man gør normalt ikke så meget opmærksom på sig selv, uden at der er rimelig konkrete planer noget, og slet ikke med så mange penge involveret.