Arrangørerne af det europæiske Grand Prix er tilsyneladende ved at få kolde fødder. I hvert fald er økonomien i arrangementet langt fra som budgetteret. Ifølge flere og flere medier, hovedsagligt spanske, så vil man i Valencia gerne ud af kontrakten med FOM/Bernie Ecclestone og helst så hurtigt som muligt.
Valencia regionens præsident skulle angiveligt have spurgt Bernie Ecclestone i forbindelse med dette års Europæiske Grand Prix om det er muligt at komme ud af kontrakten som løber 4 år endnu. Bernie Ecclestone skulle angiveligt totalt have afvist spørgsmålet. I hans verden er kontrakten bindende indtil den bliver misvedligeholdt.
Nu søger arrangørerne så angiveligt at finde andre interesserede baner og arrangørerer som kan overtage forpligtigelserne. Ifølge de foreløbigt fremkomne oplysninger er en anden spanske bane interesseret samt at man også taler med Portimao banen i Portugal.
Årsagen til at man søger at afhænde det Europæiske Grand Prix til anden side, skal ses i væsentligt faldende indtægter. Tilskuertallet er fra 2008 til og med 2010 næsten halveret og dermed er en stor del af de forventede indtægter væk. Det er ikke kun selve arrangementet der mister indtægter ved et faldende tilskuertal. Også indtægter i selve byen falder når tilskuerne udebliver.
Det forlyder også at Valencias borgmester har haft flere samtaler med Ferrari om at etablere et Abu-Dhabi lignende 'Ferrari World' tæt på byen.
Jan Magnussen var ansat hos McLaren, og måske kan sønnen Kevin være på vej. Sagen er den at McLaren og det dansk baserede firma ISS Group har indgået et partnerskab gældende i 3 år. Om det kan få positiv betydning for Kevin Magnussen er endnu mere end almindeligt meget uvist.
ISS's CEO Henrik Andersen sammen med Martin Whitmarsh
(Foto: McLaren)
I pressemeddelsen fra McLaren er der ingen deltajer om hvad samarbejdet skal gå ud på, andet end at man vil udnytte hinandens resurser. Og det kan jo være mange ting.
Man må dog håbe på at et dansk firma med foden indenfor i et af de helt store Formel 1 teams, kan bane vejen for en dansk kører, og forest i køen står vel Kevin Magnussen.
Formel 1 fans med hang til BMW skal nok kigge langt ud i fremtiden for at se BMW mærket tilbage i Formel 1. Trods et nyt motorreglement der efter alt at dømme bliver indført i 2013, for at imødegå de øgede miljøkrav, og som samtidigt bliver mere økonomisk overskueligt, så har BMW ingen intentioner om at vende tilbage til Formel 1.
Dr. Mario Theissen
(Foto: BMW Motorsport)
Dr. Mario Theisen udtalte i forbindelse med det netop overståede finaleløb i WTCC i Macau i weekenden, at der er lange udsigter til at BMW vil vende tilbage til Formel 1. Man overvåger situationen, men der er ingen planer om i den nærmeste fremtid for at vende tilbage til Formel 1.
BMW har i løbet af efteråret offentliggjort hvilke motorsportsgrene man vil satse på og der er Formel 1 ikke med. BMW har forlængst meddelt at interessen skal fokuseres på ALMS, DTM og WTCC ligesom V8 Supercar i Australien og også en ny løbsserie i USA i samarbejde med NASCAR organisationen kan være interessant for Bayrische Motor Werk.
Hos fire af de fem topteams er kørerne på plads, og blandt den er der fem tidligere verdensmestre!
Red Bull, Ferrari, McLaren og Mercedes GP har meddelt hvem der skal køre for dem i 2011, det bliver de samme kørere som i denne sæson.
Det femte team i denne gruppe - Renault - har kun meddelt hvem den ene kører bliver, det er Robert Kubica.
I 'gruppe 2' er har Williams teamet den ene af deres kørere på plads, her er der genvalg til Rubens Barrichello.
Sauber og Toro Rosso har begge deres kørere på plads, det er hos Sauber Kamui Kobayashi og Sergio Pérez, mens Jaime Alguersuari og Sébastien Buemi skal køre for Toro Rosso teamet.
Samtlige de øvrige pladser i Formel 1 feltet er stadig ledige, og der er masser af bejlere til pladserne.
Formel 1 feltet 2011:
Team / Motor | Bekræftede kørere | Kører emner |
Red Bull | Sebastian Vettel | |
Renault | Mark Webber | |
McLaren | Lewis Hamilton | |
Mercedes Benz | Jenson Button | |
Ferrari | Fernando Alonso | |
Ferrari | Felipe Massa | |
Mercedes GP | Michael Schumacher | |
Mercedes Benz | Nico Rosberg | |
Renault | Robert Kubica | Vitaly Petrov |
Renault | Adrian Sutil | |
Timo Glock | ||
Nico Hülkenberg | ||
Nick Heidfeld | ||
Williams | Rubens Barrichello | Pastor Maldonado |
Cosworth | ||
Force India | Adrian Sutil | |
Mercedes Benz | Vitantonio Liuzzi | |
Paul di Resta | ||
Karun Chandhok | ||
Nick Heidfeld | ||
Sauber | Kamui Kobayashi | |
Ferrari | Sergio Pérez | |
Toro Rosso | Jaime Alguersuari | |
Ferrari | Sébastien Buemi | |
Lotus | Heikki Kovalainen | |
Renault | Jarno Trulli | |
Bruno Senna | ||
Giedo van der Garde | ||
Hispania | Christian Klien | |
Cosworth | Bruno Senna | |
Pedro de la Rosa | ||
Nico Hülkenberg | ||
Virgin | Timo Glock | |
Cosworth | Giedo van der Garde | |
Jérôme d'Ambrosio | ||
Lucas di Grassi | ||
Enrico Ferrari er af den overbevisning, at bliver Italien Grand Prix rykket ned i Rom's gader, så får Monza det aldrig tilbage.
Formel 1 chefen Bernie Ecclestone er noget selvmodsigende i sin udmelding, han forsikre at Monza ikke er i fare selv om der også kommer et Formel e Grand Prix løb i Rom. Men samtidig arbejder han på at rykke Formel 1 løb fra Europa og ud til andre destinationer verden over!
"På grund af 'globaliseringen' i Formel 1 må hver nation fremover kun afholde et grand Prix løb, og da Rom er Italiens hovedstad, er jeg bange for at vi mister løbet" - tilføjer Enrico Ferrari.
Rom's borgmester Gianni Alemanno holder sig heller ikke tilbage i debatten, og der skal ikke herske tvivl om at han gerne så Italiens Grand Prix afviklet i hans by:
"Rom er verdenskendt for sin historie alle sine mindesmærker og kendt byggerier, men vi har brug for et event som Italiens Grand Prix, for at markere at vi ikke kun er historiske. Vi vil gerne skabe et moderne image, og her kan Formel 1 være en stor hjælp" - udtaler Gianni Alemanno.
Bernie Ecclestone udtaler dog i samme forbindelse:
"Vi har endnu ingen kontrakt med Rom, men lige så snart den foreligger kan de arrangere et Formel 1 løb, lad os håbe at det sker" - udtaler Bernie Ecclestone, og tilføjer -"en aftale med Rom behøver ikke være dårligt nyt for Monza. Vi afholder jo også to løb i Spanien. Lad os vente og se, det er jo stadig tidligt i processen!"
Sluttelig er der også bekymring fra Monza's borgmester Marco Mariani der udtaler:
"Politisk set er Rom stærkere end os."
Og netop det politiske spil kan blive afgørende i dette spil om hvor vidt vi fortsat skal have det traditionelle Grand Prix løb på Monza, eller om vi skal have endnu et moderne mediestunt af et gadeløb!