Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.11.1998
 Teams gør klar til tests
 Indien med fra år 2001?
 Ricardo Zonta og fremtiden
 Verstappen testkører for Williams?
 Flere løb - færre dage ..
 Zakspeed støttes af regeringen
 
23.11.1998
 Zakspeed comeback via Arrows
 

Hop til top25.11.1998

Teams gør klar til tests

Så er der ikke lang tid til at Formel 1-racerne igen ruller på de europæiske baner - allerede den 1. december bliver der testet i Barcelona. Et af denne tids mest omtalte teams, Arrows vil lægge hovedvægten af deres testarbejde i at få udviklet en god motor, da de ikke har deres nye bil klar endnu - og teamets fremtid er meget uafklaret, specielt efter de mange rygter om at Toyota eller Zakspeed, eller endda de to tilsammen, ville købe teamet. Og nu vil en af Tom Walkinshaws venner - prins Malik Ado Ibrahim købe en del af teamet. For dem der ikke lige er velbevandret i hans royale tilholdssted skulle han efter sigende være fra Nigeria!

Et andet team der også vil teste er Stewart - og de bliver heller ikke klar med deres model i år, men vil alligevel benytte tiden til at teste nye komponenter og vise Johnny Herbert frem for pressen. Teamets bagland er blevet yderligere styrket efter at Gary Anderson har fået ansvaret for designet. Den nye SF3-racer skulle ikke byde på revolutionerende nyheder, men Anderson har nogle gode ideer med fra hans tidligere team, Jordan.

Flere teams kommer også ud og køre og på formel-1.dk vil vi løbende følge teams'enes tests rundt om i Europa.

BB  


Hop til top
Indien med fra år 2001?

Stadig flere og flere lande har givet udtryk for interesse for mulige Formel 1-afdelinger. Et af verdens folkerigeste lande, Indien vil også være med når FIA i fremtiden udvider Formel 1 til flere løb uden for Europa. Banekomplekset vil blive bygget i en forstad til Calcutta, efter at man havde set på flere placeringsmuligheder. Folkene bag den nye bane vil rette henvendelse til FIA for at forhandle om et muligt grand prix fra og med år 2001.
BB  


Hop til top
Ricardo Zonta og fremtiden

Den unge brasilianer hos BAR, Ricardo Zonta har gode resultater på sit CV. Sidste år blev han Formel 3000-mester, i år tog hans sig af det internationale GT-mesterskab med Mercedes - og nu er han blevet Formel 1-kører. Det er ikke første gang at han sidder i en Formel 1-racer - han har tidligere været testkører for McLaren. Nu hedder arbejdsgiveren BAR og brasilianeren ser frem til at køre de første testkilometer i december. Men han ved godt at der hviler et enormt pres på de brasilianske kører. "Det at forsvare vort flag i motorsport er en hård opgave, specielt med de store mestre som Piquet, Fittipaldi og Senna," siger Zonta. Men han tager det med ro og glæder sig over den arv som han nu kan fortsætte. Ricardo Zonta har en etårig kontrakt med BAR, som Tom Kristensen aspirerer til at blive reservekører for.
BB  


Hop til top
Verstappen testkører for Williams?

Udover det kommende Honda-team, skulle Williams også være interesseret i at få en ny og rutineret testkører. Til det job egner Jos Verstappen sig godt - eftersom teamet skal til at udvikle motorer sammen med BMW. Men kilder tæt på hollænderen siger at han er meget tæt på at skrive kontrakt med Honda, hvor han måske bliver lovet et sæde når teamet er klar til Formel 1 i år 2000.
BB  


Hop til top
Flere løb - færre dage ..

FIA præsidenten Max Mosley har igen været ude med udtalelser om ændringer i Formel 1: "Jeg ønsker 20 løb om året; men kun om lørdag og søndag. Fredagens træning forsvinder. Jeg tror, vi kan komme overens med teamene om det; men det er ikke min beslutning alene".

Han havde følgende bemærkninger til nogle nye Alt-vejrs-dæk: " Startende i 2001 kommer der et Alt-vejrs-dæk, som skal bruges" og fortsatte: "De nuværende dæk tillader alt for høje hastigheder".

Den endelige beslutning om brugen af Alt-vejrs-dæk afhænger af udfaldet på nogle tests, der udføres på Monza. Her har den tidligere Ferrari partner, det italienske oliefirma Agip, udviklet en ny banebelægning, der dræner specielt godt, således at pytter undgås. Det er meningen, at det stykke på 650 meter af den gamle oval, der ligger parallelt med den eksisterende langside, i januar forsøgsvis skal udlægges med det nye banemateriale. Hvis forsøgene og testene falder heldigt ud, kan man nå at have hele den nuværende bane lagt om til det italienske Grand Prix i september.

Mosley kom afslutningsvis i interviewet med følgende kommentar: "Hvis Ecclestone skulle beslutte at trække sig tilbage, vil den tidligere Ferrari teamchef Marco Piccinini være den første kandidat, til at erstatte ham" . Italieneren er i dag medlem af de otte FIA senater og fungerer som FIA's præsident for motorsport". Piccinini var teamboss hos Ferrari fra 1978 til Enzo Ferrari's død i 1988.

KLH  


Hop til top
Zakspeed støttes af regeringen

Adskillige tyske aviser har fulgt op på "Bild am Sonntag's" utrolige historie om Zakspeeds eventuelle overtagelse af TWR Arrows, og faktisk "holder den vand". Det sig endda at den tyske delstatsregering i Rheinland-Phalz bakker op, også med finansielle midler omkring overtagelsen, hvilket er bekræftet fra officiel side.
KLH  


 

Hop til top23.11.1998

Zakspeed comeback via Arrows

Det store tyske blad "Bild am Sonntag" bragte søndag en historie om Peter Zakowski og hans velkendte Zakspeed Team kun er få dage fra at underskrive en handel, hvori de overtager Tom Walkingshaw's TWR og dermed Arrows navnet. De to skulle efter sigende være enige om prisen på cirka 300 mill. danske kroner ! At der er lidt om snakken ses ud af, at Bernie Ecclestone søndag ved McLaren's sejrsfest i hjembyen Woking gav handelen følgende kommentar: "Handelen er så godt som afgjort". Zakspeed har tidligere været repræsenteret i Formel 1 fra 1985 til 89 gjorde ikke meget væsen af sig med placeringer i den tunge ende af feltet, og blandt kørerne dengang var Christian Danner og Bernd Schneider. Siden dengang har Zakspeed koncentreret sig mest om GT og standardvognsrace bl.a. var Kurt Thiims Mercedes ITC racer i 94-95 fra Zakspeed. I øvrigt menes det, man vil beholde Hart motoren til 99 sæsonen, og forsøge at få Mecachrome motorer fra 2000. Kørerne skulle angiveligt blive Mika Salo, Jordans nuværende spanske testkører, Pedro de la Rosa og en ny tysk testkører, Marcel Tiemann.
KLH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk