Indtil et eventuelt samarbejde kan med Daewoo realiseres - uanset om det er sandt eller ej - skal teamet bruge en motor, og det ventes at de får fingrene i Supertec-motorerne. "Briatore er meget forvendt på nogle punkter, men vi vil gennemføre det meget hurtigt," siger Rumi. Supertec med Briatore i spidsen har hidtil været noget afvisende ved også at levere til Minardi, men det ventes at de to parter finder et forlig. Det er meget vigtigt for blandt andet Rumi at få en aftale med Supertec igennem - ikke kun for at teamet har en motor til næste år, men også for at sikre sig at deres aktier ikke bliver mindre værd. Hvis aftalen med Supertec går i vasken kan blandt andet Prodrive lure i kulissen og være klar til at købe teamet rimeligt "billigt", hvorfor Rumi kan have interesser i at lufte nogle rygter om Daewoo.
"Købet af Pi Group styrker vores motorsports-portefølje. Det vil også øge hastigheden hvormed teknologien går fra motorsport til de normale Ford-biler til forbrugerne. Vi har forbedret vores evner indenfor motorelektronik, en stadig stigende del af biludvikling," siger Neil Ressler fra Ford.
Det som Pi især har været på forkant med indenfor motorsport er deres telemetri-systemer der er blandt de allerbedste i verden.
Samtidig har Diniz også ændret stilen, sådan at han er langt mere fokuseret på at køre Formel 1 end blot at være med. "Pedro er ikke den kåde karakter som han engang var. Han er mere fokuseret på at køre og mindre interesseret i at jagte piger," siger Daniel Morelli om hvordan Diniz har ændret sin holdning til Formel 1. Hans personlige træner siger endvidere at Diniz er meget opsat på at nå de mål som han har sat sig. Selv siger Diniz: "Jeg har arbejdet meget hårdt på mit fokus og jeg har brugt meget tid på at finde på måder hvor jeg kan forblive rolig. Det er et job hvor man skal give 100% af en selv, og man må kunne lide at udføre det," siger brasilianeren.
Dog var Frentzen ked af at han i de sidste løb ikke rigtig fik vist at Jordan kan være med helt fremme. "Jeg ville have ønsket at slutte sæsonen mere positivt," siger Frentzen efter at det blot blev til en 4. plads i Japan, men er godt opmærksom på at Jordan-teamet måske kunne kåres som moralske verdensmestre. "Jeg ved at mange siger at vi var de moralske vindere i mesterskabet på grund af McLaren og Ferraris historie, men jeg må sige at Mika Hakkinen virkelige fortjente titlen. Vi havde ikke en racer der kunne slå dem på alle baner," siger Frentzen der i år oplevede en utrolig forvandling siden skiftet fra Williams-teamet.
Om næste års racer og hans nye holdkammerat siger Frenzen: "Næste år bliver Jordan endnu stærkere - vi har store ting i støbeskeen. Jeg har en meget talentfuld holdkammerat, som vil være meget hurtig. Hvis det ikke er godt for mig, så bliver det godt for teamet," siger Frentzen.
Om ikke andet ser den 25 årige italiener frem til udfordringerne hos Jordan og i en racer der er væsentlig mere stabil end Prost-raceren var i år. I 1999 blev det totalt til 7 point, hvoraf de seks kom efter hans overraskende andenplads på Nürburgring. Trulli kommer første gang i aktion for Jordan den 1. december, og italieneren ventes at være med til at udføre langt det meste af Jordans testarbejde indtil januar.
I den kommende sæson bliver teamet bakket op af Honda, og dermed siger teamet farvel til Supertec. Debutsæsonen har godt nok været besværlig, men teamet har været i stand til at indsamle de fornødne oplysninger der kan skabe en bedre racer til 2000-sæsonen. "Vi bliver nødt til at se fremad til næste sæson," siger Zonta.
Michael Andretti er selv en af de mange kørere der har forsøgt sig med et skift fra CART til F1 uden nogen større succes. Han gjorde forsøget i 1993, men overlevede kun én sæson i den langt mere teknologisk prægede form for motorsport. I et interview har Andretti sagt, at der var flere årsager til at hans eventyr i F1 mislykkedes. Efter hans mening, er et af de største problemer, at der ikke er nok test sessioner for det første GP i en sæson.
Når han fortæller om sin oplevelser i forbindelse med skiftet understreger han at forskellen ligger mere end noget andet i det mentale. "Min kørsel ændrede sig ikke på grund af F1, men det gjorde mit hoved. Hele oplevelsen gjorde mig meget mere voksen. Jeg forandrede mig, og lærte mange ting om mig selv, om mennesker, om tekniske detaljer og om racerbiler, og fra et fagligt synspunkt var det utroligt værdifuldt."
Andretti indrømmer dog at den største mentale omvæltning var at vænne sig til den reducerede vægt af bilerne i formel 1 samt deres overlegne bremseevne i forhold til en CART racer. Om man så vil kalde det et mentalt eller køreteknisk anliggende, må vel være en smags sag, men Zanardi har sandsynligvis haft de samme problemer.
Derudover ventes det at Jaguar præsenterer deres nye racer den 25. januar, og at teamet under vintertests vil lade raceren være forklædt, sådan at den endelige bemaling først bliver fremvist ved den officielle præsentation.
Blandt andet ser Alesi frem til flere udfordringer udenfor banen. "Hos Prost vil der være ting, såsom Paddock Club, som jeg ikke var med i hos Sauber. Det bliver hårdt arbejde, men jeg er klar til det. Det er min motivation," siger den 35 årige franskmand med en fortid hos Tyrrell, Ferrari og Benetton. Egentlig var Alesi ikke helt ked af at være hos Sauber, selvom han midt på sæsonen udtrykte meget stor utilfredshed med den uprofessionelle måde flere folk i teamet arbejdede på.
Dog er Jean Alesi ikke blevet stillet i udsigt at han i den kommende sæson får en racer der kan føre ham helt til tops - og det er Alesi fuldt ud indforstået med. Dermed kommer Alesi og Prost igen til at arbejde sammen - da Alesi kom til Ferrari i 1991 blev han holdkammerat med Alain Prost. Sæsonen 2000 bliver hårdt arbejde for Alesi der kommer til et team der endnu ikke har opnået den store succes. Alesi har en et-årig kontrakt med Prost-teamet.
Selvom Heidfeld umiddelbart bryder med Mercedes der har båret ham på hænder og fødder de sidste par år - hvor det dog måske er Mercedes der "placerer" Heidfeld i Prost-teamet for senere at udvide med et motor-samarbejde - tror Brown ikke at det bliver et problem at komme til et team der ikke ligger med helt fremme, men at det rent faktisk kan være med til at give ham erfaring og etablere sig i Formel 1. Derudover har Heidfeld ikke noget pres - det forventes ikke af ham at han skal være med på toppen, hvilket ville have været et krav hvis han var i et af de mere etablerede teams.
Bestemt nogle meget flotte ord - men som altid skal man passe på at sammenligne nye kørere med tidligere mestre. Det bliver så spændende at se om Browns ligning kommer til at gå i opfyldelse.
Selv siger RB: "Jeg ønsker bare at koncentrere mig om min kørsel og gøre det så godt som muligt. Hvis det ikke går som forventet, vil jeg ikke gemme mig, modsat forventer jeg heller ikke at blive korsfæstet, hvis tingene ikke fungerer. Jeg tror, jeg har valgt at køre for Ferrari af de rigtige grunde, og jeg tror på, at det vil gå godt."
Og ligesom Mika Hakkinen der på det seneste har været i det filosofiske hjørne med udtalelser som: "Livet og familien kommer forud for Formel 1 for mig", så har RB også lige vendt nogle ting: " Vi skal altid efterstræbe ting, og vi bliver eftertragtet af alle. Når vi kommer ud af bilen, skal vi tænke på sponsorer, pressen, budgetter, være politiske korrekte i forhold til teamet. Det stopper aldrig. Det er på en måde en god træning til livet efter Formel 1."
Olivier Panis kom ind i Formel 1 i 1994 med Ligier-teamet der på det tidspunkt udelukkende kunne overleve eftersom de anvendte det succesfulde Renault-motorer. I debutsæsonen blev det endda til en podieplacering på Hockenheim hvor han blev nummer to efter Gerhard Berger i Ferrari. Franskmanden fik sit helt store gennembrud da han i 1996 vandt det kaotiske grand prix i Monaco, og året efter, hvor teamet skiftede navn til Prost Grand Prix - var Panis en af de kørere der fik det optimale ud af dækkrigen mellem Goodyear og Bridgestone - og var i flere af de indledende løb en reel trussel til de etablerede teams, men hans voldsomme ulykke i Montreal satte en foreløbig stopper for franskmandens Formel 1-eventyr.
Han gjorde dog comeback i den samme sæson - efter have brækket begge ben - og klarede det umiddelbart meget godt. Men i hele 1998 og store dele af 1999 stod han klart i skyggen af Jarno Trulli der var markant hurtigere. Konsekvensen blev i sidste ende at Prost ikke længere ville beholde Panis - der i stedet måtte overlade sit sæde til en anden franskmand, Jean Alesi.
Hvad er det så som Panis mener at Alain Prost gør galt i sin håndtering? "I en verden som Formel 1, hvor teknologi er så vigtigt, skal Alain huske at der stadig er et menneskeligt element," lyder Panis' kritik. Hvordan det specifikt har udartet sig fortæller historien ikke så meget om, men Prost kunne have fyret ham allerede efter 98-sæsonen hvor han slet ikke havde vist noget af format, men Prost gav ham endnu en chance (måske også for at beholde Peugeot, ikke at forglemme!)
Panis mener at han i år kom i lidt af en køremæssig krise eftersom hans manager og nære ven, Peter Poeliejoe-Vewald blev syg og døde af kræft i forsommeren. I den svære tid mener Panis at Alain Prost ikke til fulde formåede at hjælpe ham gennem krisen. Dog blev det noget bedre da Keke Rosberg overtog manageraktiviteterne og siden hen skaffede ham en plads som test- og reservekørere for McLaren. Dette kan øge Panis' markedsværdi og franskmanden kan blive et hot navn i flere teams eftersom han kan komme med erfaring fra et af Formel 1's bedste team. "Næste år bliver en nyt forløb for både mig og teamet," siger Panis om sig selv og sin tidligere arbejdsgiver. Olivier Panis kom i sin tid fra Formel 3000 og har aldrig kørt for andre teams end Ligier/Prost. Udover testaktiviteterne for McLaren ventes det at Panis bliver en af kørerne i Mercedes DTM-racere.
Mens forvirringen er stor i BAR-teamets top ser det dog ud til at folkene på fabrikken endnu er i stand til at fortsætte deres arbejde uforstyrret. Med det kommende samarbejde med Honda følger der også research fra Hondas eget forliste Formel 1-projekt og en af de markante fordele ved den kommende BAR-racer bliver Hondas udviklede gearkasse samt transmissionssystem. Det sidstnævnte er især en fordel eftersom BAR i 1999 har haft store problemer med transmissionen. Samtidig er systemet blevet godt udviklet og kan være med til at give Honda-motoren optimale betingelser, således at effekten af motoren kan anvendes så optimalt som muligt.
Derudover ventes det også at teamet i den kommende tid vil satse på et mere konservativt design, og udviklingen vil i fremtiden primært fokusere på at gøre raceren mere holdbar. Dermed kan teamet komme til at miste terræn i forhold til de andre teams, men det ventes at det vil være et bedre udgangspunkt at arbejde videre fra. Om ikke andet kan BAR-teamets kommende sæson kun blive bedre.
BMW er også fremme for at afkræfte rygter om, at de har lavet en V12. BMW's tekniske direktør, Paul Rosche siger: "Vi havde også en V12'er på bordet under planlægningen, men den blev ret hurtigt droppet til fordel for V10. V12'eren har nogle fordele fremfor V10'eren, men ulemperne er for os at se større. Den vil være for lang og tung, samt at den er mere brændstofskrævende."
BMW's motorsportschef Gerhard Berger udtaler: "Vi havde også en V12 motor i tankerne, men valgte en V10, udfra bl.a. vægt og brændstofkriterier. Den motor vi nu har udviklet, vil måske ikke vinde løb i 2000 sæsonen, men vi forventer at i 2001, vil den være med helt fremme og vinde løb."
Det menes, at den nye motor vejer lige omkring de 110 kg. og yder godt 800 HK.
M.h.t. V12 motorer, har Ferrari udviklet en, Mercedes og Renault har ifølge rygter planer om at udvikle hver deres V12'er.
Til 2000 sæsonen har BMW indgået en 5 års kontrakt med Castrol om, at Castrol skal være leverandør af div. olier. Dette gælder også for de almindelige gadebiler og motorcykler. Castrol er hermed det mærke som BMW's værksteder verden servicerer deres køretøjer med. Castrol bliver også sponsor for Williams, dog ikke hovedsponsor, idet man vil forbeholde sig ret til også at kunne levere til andre teams.
Mika Salo er selvfølgelig glad for at have et fast job i de næste 2 år, det lyder kontrakten på, og han starter testarbejdet 8 december. "Jeg er glad for kontrakten med Sauber, og jeg forventer de næste 2 år, at jeg kan være med til at putte Sauber højere op. Jeg har fået en masse input hos både BAR og ikke mindst Ferrari."
Efter at Jean Alesi valgte at køre for Prost, skulle Sauber have en kompetent kører ved siden af Pedro Diniz, og mon ikke et eller andet sted, at Ferrari har sagt tak for hjælpen til Mika Salo, og hjulpet ham til pladsen hos Sauber?
Sauber vil lancere deres nye C-19 model d. 2-2-2000 kl. 20,00 i Zurich. Præsentationen vil blive lidt af et show med hunde, heste og rensdyr. Billetter til showet koster henholdsvis 40 og 30 schweizerfranc for 1 og 2 klasse billetter. Konferencier bliver Kai Ebel, kendt fra RTL formel 1 transmissionerne, det er ham der farer rundt i pitlane, og Marc Surer, tidligere formel 1 kører. Og selvfølgelig vil de mest repræsentative mennesker i teamet være tilstede.
Det sidste nye er, ifølge Autocar Magazine, at March skulle være på vej tilbage på formel 1 banerne igen. Robin Herd, som var et af holdets oprindelige grundlæggere, og hans partner Mike Earl har i længere tid haft planer om at puste nyt liv i det gamle team, og er ude for at skaffe sponsor penge til projektet.
Det forventes, at teamet vil være klar til at genindtræde på scenen i 2001 eller 2002 sæsonen, alt afhængigt af hvornår de to fyre har fået skabt et tilstrækkeligt stærkt sponsor grundlag.
"Et par meget seriøse sponsorer har allerede kontaktet os, og vi mangler egenlig bar at skrive papirerne under. Når det først er gjort, er vi klar til at gå i gang. Men", understreger Heard, "vi fortsætter kun så længe vi har de nødvendige financielle midler på plads".
Disse midler menes de to partnere at være ved at finde i Mellemøsten. Det kunne derfor tyde på, at muligheden for holdets tilbagevenden kommer til at være forbundet med Bernie Ecclestones forhandlinger omkring afholdelsen af et GP i netop et af de arabiske lande.
March temaet blev oprindeligt grundlagt i 1969, og de var sidst repræsenteret i F1 i 1992. Navnet March kunne måske friste en til at tro, der alene er tale om en reference til fart (lydens hastighed), men det er faktisk også et akronym dannet af navnene på teamets fire grundlæggere: Max Mosley (i dag præsident for FIA), Allan Rees, Graham Coaker og Robin Heard.
Temaet fik tre sejre i sin debutsæson i 1970, og en samlet tredjeplads i konstruktørernes mesterskab. Derudover slog March alle rekorder i antal byggede formel 1 biler i samme sæson. En anden, og på sin vis mindre flatterende rekord, satte teamet i 1972. Teamets egen bil den pågældende sæson var efter sigende helt forfærdelig at køre. Teamets to kørere Niki Lauda og Ronni Peterson hadede den, og holdet klarede sig elendigt. March byggede dog samtidigt F1 racere til andre hold, og teamet byggede derfor samme år en racer til Mike Beuttlers private team. Den bil var meget bedre en holdets egen vogn, og man skrottede derfor 721X'eren til fordel for 721G'eren. G'et stod for Guinness Book Of Records da bilen blev designet og bygget på bare ni dage, en rekord der til mit kendskab ikke er slået til dato. Med de udviklings-tider og -omkostninger der er forbundet med F1 deltagelse i dag, er det nok heller ikke en rekord selv et genopstået March team vil kunne slå i fremtiden.