Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.11.1999
 Tom K årets kører
 
22.11.1999
 "Vidunderbarnet" Kiesa
 

Hop til top25.11.1999

Tom K årets kører

Hæderen bliver ved med at hagle ned over Tom Kristensen. Efter for to uger siden at være blevet kåret til landets bedste racerkører gennem tiderne, fik han i dag i Idrættens Hus titlen som årets kører herhjemme. Bag udvælgelsen står DASU (Dansk Motor Sports Union), og unionens præsident C.C. Hansen sagde i sin hyldesttale:

"Du får ikke prisen for at have været lige ved at vinde Le Mans, men for med dit team-arbejde at have bidraget kraftigt til at køre den samlede sejr hjem for BMW. Din sejr i 12-timers-løbet på Sebring i marts var en klar indikation af din betydning for teamet, og gevinsten i USA spiller naturligvis mere end din 20-timers føring i Le Mans ind i udvælgelsen sammen med dine tre sejre for Honda i STW og din Formel 1-test for Williams. Desuden har du altid været en god ambassadør for sporten, så det er med stor glæde, jeg kan overrække dig titlen og en check på 20.000 kroner." Tom Kristensen takkede herefter for udvælgelsen og sagde:

"Tusind tak! Det har været en god sæson, især oven på 1998, hvor ikke ret meget lykkedes. Men sidste år var også beregnet som en affyrringsrampe, hvor både BMW og Honda helst skulle udvikle sig, så vi kunne sejre i år. Det må siges at være gået over al forventning, for Honda var efterårets stærkeste i STW, og BMW-Williams vandt både klassikerne i Sebring og Le Mans. En sejr på Le Mans ville have gjort sæsonen fuldendt for mig, og med fire omganges forspring lå vi da også til det. Men som i livet i øvrigt kan meget ændre sig på et splitsekund, og det skete for os på Le Mans, da vi måtte udgå. I dag vil jeg glæde mig over alt det sportsligt positive i 1999, som jeg kan tære af, når det igen på ettidspunkt uundgåeligt kommer til at gå mindre godt.

Men jeg vil også prøve at huske, hvor hurtigt det hele kan ændre sig. Jeg ved, vi er mange her i salen, der tænker på Jason Watt, der i år desværre oplevede at skulle skifte tilværelse på grund af skæbnens ugunst. Han skal i gang med et nyt liv, så hermed vil jeg gerne give checken på de 20.000 kroner videre til Jason. Jeg håber, hans altid gode humør vil få ham ovenpå igen, og jeg håber også, at han vil vende tilbage til sporten i et eller andet omfang. Han kan gøre så meget nytte med sin erfaring og sine evner i øvrigt."

www.tomkristensen.com

BB  


 

Hop til top22.11.1999

"Vidunderbarnet" Kiesa

Den 21-årige danske kører Nicolas Kiesa er virkelig et hot navn i de højere motorsportskredse! Han er talentfuld og karismatisk, hvilket jo absolut er en fordel i motorsporten. Men hvordan startede hans karriere egentlig? Og hvordan er han kommet så langt, som han er i dag? Her kommer den utrolige historie om det danske stortalent, som mange ser som den næste danske Formel 1 kører.

Han startede i 1989 med at køre go-kart på Københavns go-kart bane, men det blev aldrig den helt store succes pga. af materiellet... Men den unge ”Nico” (kaldenavn blandt venner og bekendte) var dog ikke blevet mindre vild med sporten, så i ’90 fik han sin egen go-kart og nu gik det straks fremad. Han vandt det første løb, og heldet fulgte ham resten af sæsonen, hvor han vandt 16 ud af 18 løb i Formel junior klassen. Det kom derfor ikke som den store overraskelse, at han allerede året efter (i ’91) rykkede en klasse op, og også denne klasse klarede han til UG, idet han vandt 14 ud af 18 løb.

Nu begyndte folk at indse, at her var en dreng, der kunne og ville noget. Så han blev i 1992 kontaktet af Erik Magnussen (bror til Jan Magnussen), der var blevet meget interesseret i det unge talent. Erik fik Kiesa til at stille op i forskellige løb, og Erik blev IKKE skuffet; Kiesa sluttede som nr. 2 i VM, og det var også året, hvor den 14-årige dreng kom på landsholdet, blot 4 år efter han startede sin karriere.

1993 blev ikke som ønsket, da han efter at have vundet 10 ud af 16 løb i DM måtte sige fra, fordi han var blevet skudt i hånden tre dage før finalen. Dog blev han nr. 3 i EM og vandt Nordisk Mesterskab, hvilket betød, at Kiesa endnu en gang kunne rykke en klasse op.

Så i 1994 kørte Kiesa i den klasse, som hedder International Junior, en klasse som efter Kiesa selv er ret hård. Han havde lidt svært ved at vænne sig til den nye kørestil, men klage kunne han dog ikke. 4 sejre og en 5. plads i EM er da ret flot, og derudover vandt han opvarmningsløbet FIA Viking Trophy.

1995 blev et år, som Kiesa helst vil glemme. Alt der ikke måtte gå galt, gik galt pga. materiellet. Så lad os pænt springe videre til 1996.

1996 var et rigtigt drømmeår for Kiesa, også selvom han dette år var rykket op i ”de voksnes rækker”. Der var derfor tale om RIGTIGT hårdt arbejde, men det førte også til noget: Dansk mester, nordisk mester, nr. 3 i EM og 2 i VM, så pga. disse flotte placeringer fik han en masse gode tilbud, men det bedste fik han fra sin gamle teamchef Erik Magnussen. Han ringede på vegne af Peugeot Danmark, der var interesseret i en langsigtet kontrakt, så efter et møde med direktør Hans Bruun, begyndte et tæt samarbejde mellem Kiesa og Peugeot Danmark.

Der var lagt op til et superår i 1997, men pga. dårlige dæk ødelagde det nærmest det hele, lige indtil han blev fri af kontrakten og kunne skifte til Bridgestone. Nu kunne Kiesa atter vise, hvad han duede til! Han blev nr. 2 i Monaco, og slog samtidig Michael Schumachers banerekord, og som Kiesa dertil tilføjer ”den står der endnu, rekorden altså”. Herefter kørte Kiesa et løb i det amerikanske mesterskab, og blev nr. 4 efter at have ført løbet.

Kiesa er af flere udset som en kommende storkører med F1-potentiale.

Dette dækskift har faktisk betydet så uendeligt meget for Kiesas karriere, for det beviste, at det var dækkene, det var galt med og ikke hans kørsel. Da han så kom hjem, havde Jan Magnussen og Peugeot Danmark fået ordnet det sådan, at Kiesa skulle køre en Formel Ford vinterserie i England hos Van Diemens, der var de daværende mestre. Som sædvanlig gjorde Kiesa sig bemærket, da han efter at havde startet som nr. 27, fik en 6. plads i sit første løb, og samlet blev nr. 4. Det kan kun siges at vær

MEL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk