Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.11.2000
 Peugeot: F1 var for dyrt
 Mazzacane til Arrows?
 F1-kørerne ta´r til Spanien
 Aktive Arrows
 
24.11.2000
 Sauber mod højere mål
 Ressler ønsker resultater
 

Hop til top25.11.2000

Peugeot: F1 var for dyrt

Peugeot trækker sig ud Formel 1 med en meget bitter smag i munden. Forholdet til Prost-teamet endte som et mareridt for begge parter, og Peugeot er ikke i tvivl om, at man er færdig med Formel 1 for altid. Så hellere koncentrere sig om rally, hvor konstruktørernes mesterskab allerede er hentet hjem og kørernes mesterskab inden for rækkevidde.

Corrado Provera, der leder Peugeots motorsports afdeling, forsvarer sit valg om at droppe F1. Omkostningerne var alt for høje, mener han, der har indset at F1 kræver både 100% opmærksomhed, tid og en utrolig masse penge hvis man vil til tops. "To teams deler sejrene med fire biler. Tilbage er der to biler, der kan score point, og prisen for disse point er blevet vanvittig. Det er den rigtige grund til at vi har besluttet os til at trække os ud," fortæller Corrado Provera. "McLaren- og Ferrari-niveauet er så højt og vil blive ved med at være det, fordi disse to team kun har ét mål – at dræbe hinanden. Så hvad kan der være tilbage til de andre deltagere? Peanuts! Alt for dyre peanuts."

Peugeot har i sine syv år i F1 leveret motorer til McLaren, Jordan og Prost med samme mangel på succes. Nu er det motorerne og fabrikken solgt til Asian Motor Technologies (AMT), der levere motorer til Arrows-teamet næste år. Samtidig er 170 ex-Peugeot-medarbejdere flyttet med til AMT, der menes at dække over en stor asiatisk bilproducent, der overvejer at beskæftige sig nærmere med F1.

Eddie Irvine i en Jordan-Peugeot i 1995.

Men hvis det er sagen er de advaret: "Vi er sikre på at vores beslutning var trist, men nødvendig, og måske vil andre vigtige producenter opdage, at det blive brugt som medvirkende til en andens triumf er lidt for dyrt," slutter Provera.

CBA  


Hop til top
Mazzacane til Arrows?

Overlever Minardi krisen, ser det ud til at det italienske team kommer til at stå med et helt andet problem: Marc Gene fandt det sikrest at tage til Williams og teste og nu er der tale om Gaston Mazzacane er tæt på en aftale med Arrows. År for år har Minardi-kørerne aldrig haft særlig stor sammenlagt erfaring, men 2001 kunne byde på to splinternye, ukendte og uerfarne navne, der kan se frem til et ekstremt hårdt debutår – det siger nu noget om et team når dets kørere vurderer at der er bedre fremtidsudsigter i et testsæde hos Arrows end at blive.

Mazzacanes manager Eduardo Ramírez har ikke lagt skjul på der har været forhandlet Arrows og Prost. Et testsæde hos Arrows er mest sandsynlig, men alt efter hvor mange sponsor penge han medbringer, kan der bliver tale om et løbssæde. På trods af store fremskridt hos Arrows op til 2000-sæsonen er teamet ikke holdt op med at skæve til den slags detaljer. Intet er endnu blevet afvist eller bekræftet. Et team som Minardi finder sjældent ud af noget før februar, men Mazzacanes fremtid kan blive afsløret langt før, for hvis han bliver testkører for Arrows, vil dette blive offentliggjort i tide til, at han kan nå at deltage i december-testene på Jerez.

CBA  


Hop til top
F1-kørerne ta´r til Spanien

Spanien har aldrig rigtig være grebet af Formel 1-feberen på samme måde som så mange lande, men med Pedro de la Rosa og Marc Gene i motorsportens ædleste klasse kunne dette være ved at ændre sig. Spaniens GP har været på kalenderen i mange år og her i vintersæsonen er booker teamene sig ind for at teste på Valencia, Jerez og Catalunya-banerne. Endnu en spanier, den talentfulde Fernando Alonso, ser ud til snart at få sin F1-debut.

I denne weekend mødes Formel 1- og motorcykelstjerner med fremtrædende mediepersoner og andre spanske kendisser for at konkurrere på Santiago de Compostelas indendørs gokartbane. Som eneste spanier kan Marc Gene byde velkommen til sine kolleger i F1: teamkammeraten Gaston Mazzacane, Jarno Trulli og Olivier Panis og testkørerne Patrick Lemarie fra BAR og Stephane Sarrazin fra Sauber.

CBA  


Hop til top
Aktive Arrows

Selvom vi er udenfor sæsonen nu, så står det ikke stille. Arrows er aktive på flere fronter. Ikke bare forberedelser til den næste sæson arbejdes der med, men også på andre fronter.

I sidste weekend deltog 4 mand fra Arrows teamet i et velgørenhedsarrangement i Leeds til fordel for børn i nød. Der var bl.a. arrangeret et gokartløb, hvor Arrows teamet deltog. 200 hundrede invitationer til at deltage i dette arrangement var sendt ud. I alt 16 løb på 5 timer blev der kørt og samlet vinder blev i al beskedenhed Arrows. Andy Cross, Darren Ward, Craig Buckley og Darren Spies repræsenterede teamet. Udover at vinde samlet, gav man også en del merchandiseeffekter til en auktion. Nogle børn var så heldige at få nogle trøjer uden om auktionen.

Udover at deltage i velgørenhedsarrangementer, er Arrows også aktive på en anden front. Eller rettere sagt, teamejer Tom Walkinshaw er. Tom Walkinshaw er i Moskva i disse dage. Anledningen er at man i Moskva har planer om at åbne en ny racerbane. Det sker i samarbejde med bystyret og turistrådet i Moskva. Det bliver en bane som skal leve op til international standard. Den vil blive placeret på en ø, Nagatino, som ligger nogle få kilometer syd for Kreml og den røde plads. Man vil kunne nå til banen via bil, båd og tog. Der vil ligeledes blive etableret en helikopterlandingsplads, som kan servicere byen, også selvom der ikke er motorløb.

Det vil blive det første forsøg på at etablere en international racerbane i Rusland. Og forventningerne er store. Man håber på en større turisttilstrømning til byen. Man starter med at bygge til foråret, og det er planen at banen skal stå færdig to år efter.
Fra det russiske lyder det: ”Vi er meget spændte på dette projekt. Vi vil få en færdig international motorsportsbane om to år, det vil gøre det muligt for os at arrangere internationale motorløb tæt ved byen. Tom Walkinshaws selskab er veletableret i motorsport, og jeg ser frem til samarbejdet med ham i dette spændende projekt.”


Tom Walkinshaw ønsker Rusland held & lykke med projektet.

Tom Walkinshaw:
”På vegne af TWR er jeg stolt over at blive partner i at starte Ruslands første internationale racerbane. Det bliver en spændende opgave for TWR, og vi er glade for og beæret over at kunne deltage i projektet.”

Tom Walkinshaw er ikke bange for at prøve nye ting. Udover at være aktiv i Formel 1, deltager TWR også i den britiske BTCC serie. Plus at der er involvering i mange andre ting også. Det vides endnu ikke, om den nye russiske bane, vil opnå en standard som kan arrangere Formel 1 Grand Prixer. Men det vil blive interessant hvis Formel 1 rykker til østlandene.

PDL  


 

Hop til top24.11.2000

Sauber mod højere mål

Efter en noget skuffende sæson, er målsætningen for de kommende år ved at være klarlagt hos Sauber teamet. Det skal blive bedre, og der er planlagt nye tiltag.

Helt forgæves har 2000 sæsonen dog ikke været. Pålideligheden i bilerne er blevet meget bedre end før. Men resultatmæssigt har Peter Sauber dog ikke været tilfreds. Han havde nok ventet sig mere af specielt Mika Salo. Peter Sauber har dog valgt at forsætte traditionen med at have unge kørere i teamet. Efter at Mika Salo har valgt at forlade Sauber teamet til fordel for Toyota, så er Nick Heidfeld blevet hyret i stedet for.

Men kørerudskiftning er ikke det eneste område hvor der sker noget. Således påbegynder man til foråret opførslen af en vindtunnel. Ifølge udtalelser fra Peter Sauber, bliver det noget helt specielt: "Vores vindtunnel bliver en af de bedste i Europa. Den har den store fordel, at den kan bruges til andre ting end Formel 1. Derudover vil der være et stort bilmuseum, og plads til mange andre arrangementer."

Også på den tekniske og økonomiske front sker der forandringer. Man har netop tegnet kontrakt med Ericsson, en af verdens førende telekommunikationsselskaber. Aftalen løber for de næste tre år, og Ericsson skal levere kommunikationsudstyr til Sauber, som bl.a. gør teamet i stand til at tale og overføre data til fabrikken uanset hvor man er henne i verdenen. Mobiltelefoner og satellittelefoner er bare noget af det udstyr, som Ericsson skal levere til Sauber. Aftalen er indgået med Ericsson Svejts.

Og så er der bilen. Man har arbejdet på den nye model i nogle måneder nu, og der bliver især arbejdet med aerodynamikken. Et af de områder hvor det måske har haltet lidt. "Vi har fokuseret meget på aerodynamikken. Det er noget af en udfordring, fordi reglementet er ændret i forhold til front og bagvingerne. Men indtil videre følger vi planen. De første testkørsler vil finde sted midt i januar måned."

Man venter sig også visse forbedringer med motoren. Den "nye" Ferrari motor vil betyde yderligere forbedringer i forhold til kræfter og fart.

PDL  


Hop til top
Ressler ønsker resultater

Neil Ressler ønsker resultater, nu kan det ikke blive ved på denne måde mere. Sådan er tonen lagt i de seneste udtalelser fra Jaguar-bossen.

Og det er vel egentlig forståeligt. 2000 sæsonens magre resultat bekommer ikke det Ford relaterede team vel. 4 points blev det til i år, alle kørt hjem af Eddie Irvine. Så nu skal der andre boller på suppen. Ifølge Neil Ressler er man allerede på nuværende tidspunkt godt i gang med forberedelserne til næste sæson.

Neil Ressler:
"Vi kom meget langsomt i gang i denne sæson. Vi havde en meget dårlig og ikke særlig effektiv optakt til sæsonen, og vi kom langt bagefter. Tingene sker så hurtigt i Formel 1, at det er svært at indhente det tabte i løbet af sæsonen. Vi har hele tiden villet forbedre tingene, og i de sidste par løb gik det da også meget bedre."

Jaguars testprogram er ved at være fastlagt. Det man ved er, at man i december starter testprogrammet på lige fod med andre teams. Cosworth har den nye motor klar. Den har allerede været igennem en udholdenhedstest, og vil være at finde i den Jaguar R1B som vil blive brugt til test, indtil R2 modellen er klar. Det skulle den være i januar måned. Neil Ressler: "Vi har koncentreret os meget om, hvad vi kan gøre bedre i tiden indtil sæsonen starter. Vi har ændret mange ting allerede, vi skal være helt sikre på at vi er ordentlig forberedt denne gang."

Der har været en del snak forskellige steder om, at der vil ske en del personale udskiftninger hos Jaguar. Ny teamchef bliver - som vi allerede ved - Bobby Rahal. Nigel Stepney kommer fra Ferrari, og så går der snak om at den tekniske chef, Gary Anderson vil blive udskiftet med amerikaneren Gordon Kimball. Det er dog ikke blevet bekræftet. Der kommer også en ny mand på det aerodynamiske område. Mike Handford som kommer fra Lola Cars.

Eddie Irvine, som kom fra Ferrari, har måttet opleve lidt af en nedtur, i hvert fald hvis man kikker på pointtavlen. Men han siger at han er glad for at være hos Jaguar. "Jeg kan godt lide at være i teamet. Det var faktisk mere frustrerende at være hos Ferrari. Når motoren var god, kunne bilen også være det, men nogle steder kunne vi bare ikke få nogle ordentlige omgangstider. Hos Jaguar kan man se hvad problemerne er, og de er til at løse." Eddie Irvine får også en stor opbakning fra Neil Ressler: "Som jeg ser det er der to Eddier. Der er den kendte Eddie, som kommer i bladene, og som er det image han viser udadtil. Men når han arbejder i teamet, er han ikke sådan. Der er han beslutsom, seriøs og ønsker virkelig at blive bedre. Han har bragt en masse gode ideer til teamet. Jeg ved at mange mennesker ikke tror dette, men de tager fejl."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk