Formel 1 cirkuset har droppet Spa banen i Belgien indtil videre. Det sker pga. forbudet mod tobaksreklamer, som den belgiske regering har været meget ivrige at overholde længe før det egentligt træder i kraft som et EU direktiv. Det betyder ingen Formel 1 næste år på banen.
Men vil man se hurtige formel biler på banen er der mulighed for at det kan lade sig gøre alligevel. Det er nemlig sådan at CART organisationen stadig kikker på baner uden for USA og Spa er en oplagt mulighed. Udover Spa er der tale om Brands Hatch i England og Estoril i Portugal. Sjovt nok alle baner der tidligere har været anvendt til Formel 1. Desuden går der rygter om et løb i Hannover i Tyskland.
Får CART organisationen en aftale i stand med alle tre baner, er det planen at der skal køres tre weekender i træk på de europæiske baner. Højest sandsynligvis bliver det i den første del af sæsonen, det sker bl.a. for at lave konkurrence med det berømte Indy 500 som IRL serien kører. Der foregår i øjeblikket forhandlinger med de tre baner og medierne. Den store amerikanske tv-station ESPN har rettighederne til CART og der skal laves aftale med dem også. Desuden skal ESPN involveres alligevel da der sikkert er flere europæiske tv-stationer som vil formidle løbene.
Føres planerne ud i livet bliver der mulighed for at se race med mere dramatik, flere der får lov til at føre osv. Noget anderledes end vi kender det fra de seneste års Formel 1.
Men ikke så snart denne melding var offentliggjort, meddelte team Player's i sidste uge, at de netop har skrevet kontrakt med Patrick Carpentier og veteranen Paul Tracy for næste sæson.
Nu retter man så målet mod Forsythe Racing teamet, og her siger de samme kilder, at det er Forsythe Racing, som har kontaktet Yoongs manager, og så må vi jo håbe, at der er mere hold i den historie.
Officielt er Yoong stadig en del af Minardi teamet, men det er yderst tvivlsomt om Paul Stoddart vil gøre brug af sin option på Alex Yoong, som på ingen måde har imponeret i den forgangne sæson.
Hvad angår Minardi teamet er begge sæder stadig fri, dog menes hollænderen, Jos Verstappen, at være tæt på det ene, og det kunne måske bane vejen for unge Christian Albert, hvis arrangementet fra Verstappens hollandske sponsorer er stort nok. Det sidste er dog lidt hypotetisk.
Som navnet antyder, bliver bilerne en anelse større specielt motormæssigt, hvor der nu skal køres med V6 motorer i stedet for den kendte rækkefirer på 2000 cm³. Tidligere på året lancerede Renault ideen, og alt tyder på at det bliver en succes fra starten. I hvert fald har mere end 60 teams fra hele Europa givet udtryk for deres store interesse i de større biler.
Formel Renault V6 er selvfølgelig en lidt større bil, udstyret med én 3,5 liters V6 motor med ca. 320 hk. Derudover er bilen udstyret med en 6 trins gearkasse med skiftet på rattet. Altså en sekventiel gearkasse. Derudover er der en elektronisk styret kobling i bilerne.
Det er planen at der skal køres 10 løb i den kommende sæson. I år har den europæiske Formel Renault serie kørt i de såkaldte LG Superracing Weekends. Det samme sker næste år med Formel Renault V6 som dog får en noget højere rangering i transmissionerne derfra. Eurosport har vist det meste fra LG Superracing Weekends men desværre ikke ret ofte Formel Renault'erne. Det skulle blive bedre næste år, hvor de større formel biler bliver lanceret.
Tatuus fabrikken skal også bygge de nye V6 chassiser lige som det kendte Formel Renault chassis. Man har allerede testet den nye bil. Det skete ganske kort på Donington Park i England hvor bilen blev præsenteret. Derefter rykkede man til Dijon i Frankrig og Misano i Italien hvor der er kørt mange testkilometer. Nu er det så op til de interesserede at rykke en klasse op. Bilen får faktisk en større motor end Formel 1'erne og Formel 3000, men ikke med så mange hestekræfter. Efter planen køres det første løb den 5 - 6 august i Barcelona, og så slutter man på Estoril i Portugal i weekenden den 18 - 19 oktober.