2010 Williams raceren var en langsom starter og havde visse problemer i den første del af sæsonen. Og man erkender da også at det egentlig først var efter det tyrkiske Grand Prix at man fik vendt bøtten og udviklingen gik i den rigtige retning.
(Foto: Williams Media)
Det er en vurdering som Rubens Barrichello er fuldstændig enig. Han fortæller at man fik ændret karakteristikken på den måde som bilen skulle håndtere downforce på. Han håber så også at den udvikling forsætter i 2011 raceren som han også synes ser dejlig skarp og aggressiv ud.
Erfaringen siger ham dog også at selvom bilen ser skarp og god ud, så er det på asfalten at resultaterne skal køres hjem.
"Nogen kommer med god bil, andre kommer med en rigtig god bil. Jeg vil sige at vi kommer med en ok bil, for det vigtigste er at vi beholder fødderne på jorden og tager udfordringerne som de kommer."
Han ligger dog ikke skjul på at han store forventninger til den nye racer.
Hvad skal Sauber teamet hedde efter denne sæson? I år har teamet været benævnt som BMW-Sauber F1 Team, men BMW navnet forsvinder efter at alle rettigheder og indtjeningsmuligheder og tilhørende aftaler, forsvinder ved årsskiftet.
BMWs racerfarver forsvinder i næste sæson fra Sauber bilerne, men hvad bliver det nye navn?
(Foto: Williams Media)
Mange medier gætter på at Sauber teamet kommer til at hedde 'Sauber F1 Team'. I øjeblikket står der 'Sauber Motorsport AG' på de pressemeddelelser der kommer ud fra Hinwill, men det navn ændres ganske givet. En eventuel storsponsor vil ganske givet have sit navn indføjet i teamnavnet sålænge sponsoratet pågår.
Vi andre kan kun gætte med og så se hvad det endelige resultat bliver. Peter Sauber har måske noget i baghånden vi ikke ved.
Arrangørerne af det europæiske Grand Prix er tilsyneladende ved at få kolde fødder. I hvert fald er økonomien i arrangementet langt fra som budgetteret. Ifølge flere og flere medier, hovedsagligt spanske, så vil man i Valencia gerne ud af kontrakten med FOM/Bernie Ecclestone og helst så hurtigt som muligt.
Valencia regionens præsident skulle angiveligt have spurgt Bernie Ecclestone i forbindelse med dette års Europæiske Grand Prix om det er muligt at komme ud af kontrakten som løber 4 år endnu. Bernie Ecclestone skulle angiveligt totalt have afvist spørgsmålet. I hans verden er kontrakten bindende indtil den bliver misvedligeholdt.
Nu søger arrangørerne så angiveligt at finde andre interesserede baner og arrangørerer som kan overtage forpligtigelserne. Ifølge de foreløbigt fremkomne oplysninger er en anden spanske bane interesseret samt at man også taler med Portimao banen i Portugal.
Årsagen til at man søger at afhænde det Europæiske Grand Prix til anden side, skal ses i væsentligt faldende indtægter. Tilskuertallet er fra 2008 til og med 2010 næsten halveret og dermed er en stor del af de forventede indtægter væk. Det er ikke kun selve arrangementet der mister indtægter ved et faldende tilskuertal. Også indtægter i selve byen falder når tilskuerne udebliver.
Det forlyder også at Valencias borgmester har haft flere samtaler med Ferrari om at etablere et Abu-Dhabi lignende 'Ferrari World' tæt på byen.
Jan Magnussen var ansat hos McLaren, og måske kan sønnen Kevin være på vej. Sagen er den at McLaren og det dansk baserede firma ISS Group har indgået et partnerskab gældende i 3 år. Om det kan få positiv betydning for Kevin Magnussen er endnu mere end almindeligt meget uvist.
ISS's CEO Henrik Andersen sammen med Martin Whitmarsh
(Foto: McLaren)
I pressemeddelsen fra McLaren er der ingen deltajer om hvad samarbejdet skal gå ud på, andet end at man vil udnytte hinandens resurser. Og det kan jo være mange ting.
Man må dog håbe på at et dansk firma med foden indenfor i et af de helt store Formel 1 teams, kan bane vejen for en dansk kører, og forest i køen står vel Kevin Magnussen.
Formel 1 fans med hang til BMW skal nok kigge langt ud i fremtiden for at se BMW mærket tilbage i Formel 1. Trods et nyt motorreglement der efter alt at dømme bliver indført i 2013, for at imødegå de øgede miljøkrav, og som samtidigt bliver mere økonomisk overskueligt, så har BMW ingen intentioner om at vende tilbage til Formel 1.
Dr. Mario Theissen
(Foto: BMW Motorsport)
Dr. Mario Theisen udtalte i forbindelse med det netop overståede finaleløb i WTCC i Macau i weekenden, at der er lange udsigter til at BMW vil vende tilbage til Formel 1. Man overvåger situationen, men der er ingen planer om i den nærmeste fremtid for at vende tilbage til Formel 1.
BMW har i løbet af efteråret offentliggjort hvilke motorsportsgrene man vil satse på og der er Formel 1 ikke med. BMW har forlængst meddelt at interessen skal fokuseres på ALMS, DTM og WTCC ligesom V8 Supercar i Australien og også en ny løbsserie i USA i samarbejde med NASCAR organisationen kan være interessant for Bayrische Motor Werk.