Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.11.1998
 San Marino's GP i farezonen
 Tuero uarbejdsdygtig
 Magnussen årets mand i motorsport
 Ford skal beslutte sig inden årets udgang
 
25.11.1998
 Teams gør klar til tests
 Indien med fra år 2001?
 Ricardo Zonta og fremtiden
 Verstappen testkører for Williams?
 Flere løb - færre dage ..
 Zakspeed støttes af regeringen
 

Hop til top26.11.1998

San Marino's GP i farezonen

Ifølge FIA er det klassiske løb på Imola mindst sikker på at blive gennemført i 1999. Max Mosley beskriver selv situationen således: "..løbet der er mest i fare..". Dette skyldes situationen tilbage fra Senna's død i 1994 og den efterfølgende retssag mod Williams cheferne. Det står klart at med mindre de italienske love ændres inden den 11. december, hvor FIA offentliggører den endelige løbskalender for 99 sæsonen, bliver San Marino's Grand Prix droppet.

Max Mosley understregede sine følelser med ordene: "De nye løb i Asien bliver afviklet. Jeg tror også der findes en løsning på de økonomiske problemer i Argentina".

KLH  


Hop til top
Tuero uarbejdsdygtig

Esteban Tuero er ikke i stand til at deltage i testene fra den 1. til 4. december, som følge af de læsioner han pådrog sig under løbet på Suzuka. Lige siden har han haft rygsmerter og har gennemgået en større undersøgelse på Hospital Britanico de Buenos Aires for at finde årsagen til hans ildebefindende. Doktoren der under søgte har fundet nogle læsioner på 3. til 5. lændehvirvel, hvis heling kræver absolut ro og sengeleje i 60 dage. Han vil gennem resten af perioden blive tilset af specialister, hyret af Minardi teamet, der skal give grønt lys, inden han får lov at genoptage sine kørepligter.

I mellemtiden vil teamet gøre brug af Laurent Redon, som vil teste i de tidlige december tests. Den 2. og 3. december vil ham midlertidig få følgeskab af Donny Crevels og Marc Gene. Som følge af disse test for Minardi teamet, har de to være på fabrikken i Faenza og fået lavet aftryk til sæderne.

KLH  


Hop til top
Magnussen årets mand i motorsport

I dag fik Jan Magnussen prisen som årets motorsportsnavn i Danmark. Selvom Jan Magnussen havde en meget skidt sæson og blev fyret fra Stewart-teamet, blev han alligvel den første dansker som fik et VM point i formel 1. Cermonien foregik i planetariet og alle de store navne i dansk motorsport var til stede. Jan Magnussen kaldte prisen for "en opmuntring i en svær tid". Magnussen hentyder selvfølgelig til at han ikke har fået en kontrakt i hverken formel 1 eller C.A.R.T til næste år.
NJ  


Hop til top
Ford skal beslutte sig inden årets udgang

Inden udgangen af året skal Ford have besluttet, om de fortsat ønsker at støtte Stewart teamet efter 2001. Teamet har en eksklusiv aftale med Ford om motorleverance i 5 år med en opsigelsesvarsel på 2 år. Dette betyder dog ikke at Stewart teamet pludselig kommer til at stå uden motorer, blot at de så ikke længere vil få den sidst nye version.

Ford er ikke tilfreds med måden tingene har udviklet sig på det sidste, og rygter har på det seneste lydt, at den amerikanske bilkoncern ville overtage hele teamet og reintroducere Jaguar navnet. Og diskussionen går stadigt højt i Ford's hovedkvarter om hvordan man sikrer, at investeringen ikke spildes på en "backmarker" med deraf følgende tab af prestige.

Martin Whitaker, Ford Motorsport Europe, gav følgende kommentar: "Det er vigtigt at Ford's indsats i Formel 1 bliver mere synlig. Vi skal have succes".

KLH  


 

Hop til top25.11.1998

Teams gør klar til tests

Så er der ikke lang tid til at Formel 1-racerne igen ruller på de europæiske baner - allerede den 1. december bliver der testet i Barcelona. Et af denne tids mest omtalte teams, Arrows vil lægge hovedvægten af deres testarbejde i at få udviklet en god motor, da de ikke har deres nye bil klar endnu - og teamets fremtid er meget uafklaret, specielt efter de mange rygter om at Toyota eller Zakspeed, eller endda de to tilsammen, ville købe teamet. Og nu vil en af Tom Walkinshaws venner - prins Malik Ado Ibrahim købe en del af teamet. For dem der ikke lige er velbevandret i hans royale tilholdssted skulle han efter sigende være fra Nigeria!

Et andet team der også vil teste er Stewart - og de bliver heller ikke klar med deres model i år, men vil alligevel benytte tiden til at teste nye komponenter og vise Johnny Herbert frem for pressen. Teamets bagland er blevet yderligere styrket efter at Gary Anderson har fået ansvaret for designet. Den nye SF3-racer skulle ikke byde på revolutionerende nyheder, men Anderson har nogle gode ideer med fra hans tidligere team, Jordan.

Flere teams kommer også ud og køre og på formel-1.dk vil vi løbende følge teams'enes tests rundt om i Europa.

BB  


Hop til top
Indien med fra år 2001?

Stadig flere og flere lande har givet udtryk for interesse for mulige Formel 1-afdelinger. Et af verdens folkerigeste lande, Indien vil også være med når FIA i fremtiden udvider Formel 1 til flere løb uden for Europa. Banekomplekset vil blive bygget i en forstad til Calcutta, efter at man havde set på flere placeringsmuligheder. Folkene bag den nye bane vil rette henvendelse til FIA for at forhandle om et muligt grand prix fra og med år 2001.
BB  


Hop til top
Ricardo Zonta og fremtiden

Den unge brasilianer hos BAR, Ricardo Zonta har gode resultater på sit CV. Sidste år blev han Formel 3000-mester, i år tog hans sig af det internationale GT-mesterskab med Mercedes - og nu er han blevet Formel 1-kører. Det er ikke første gang at han sidder i en Formel 1-racer - han har tidligere været testkører for McLaren. Nu hedder arbejdsgiveren BAR og brasilianeren ser frem til at køre de første testkilometer i december. Men han ved godt at der hviler et enormt pres på de brasilianske kører. "Det at forsvare vort flag i motorsport er en hård opgave, specielt med de store mestre som Piquet, Fittipaldi og Senna," siger Zonta. Men han tager det med ro og glæder sig over den arv som han nu kan fortsætte. Ricardo Zonta har en etårig kontrakt med BAR, som Tom Kristensen aspirerer til at blive reservekører for.
BB  


Hop til top
Verstappen testkører for Williams?

Udover det kommende Honda-team, skulle Williams også være interesseret i at få en ny og rutineret testkører. Til det job egner Jos Verstappen sig godt - eftersom teamet skal til at udvikle motorer sammen med BMW. Men kilder tæt på hollænderen siger at han er meget tæt på at skrive kontrakt med Honda, hvor han måske bliver lovet et sæde når teamet er klar til Formel 1 i år 2000.
BB  


Hop til top
Flere løb - færre dage ..

FIA præsidenten Max Mosley har igen været ude med udtalelser om ændringer i Formel 1: "Jeg ønsker 20 løb om året; men kun om lørdag og søndag. Fredagens træning forsvinder. Jeg tror, vi kan komme overens med teamene om det; men det er ikke min beslutning alene".

Han havde følgende bemærkninger til nogle nye Alt-vejrs-dæk: " Startende i 2001 kommer der et Alt-vejrs-dæk, som skal bruges" og fortsatte: "De nuværende dæk tillader alt for høje hastigheder".

Den endelige beslutning om brugen af Alt-vejrs-dæk afhænger af udfaldet på nogle tests, der udføres på Monza. Her har den tidligere Ferrari partner, det italienske oliefirma Agip, udviklet en ny banebelægning, der dræner specielt godt, således at pytter undgås. Det er meningen, at det stykke på 650 meter af den gamle oval, der ligger parallelt med den eksisterende langside, i januar forsøgsvis skal udlægges med det nye banemateriale. Hvis forsøgene og testene falder heldigt ud, kan man nå at have hele den nuværende bane lagt om til det italienske Grand Prix i september.

Mosley kom afslutningsvis i interviewet med følgende kommentar: "Hvis Ecclestone skulle beslutte at trække sig tilbage, vil den tidligere Ferrari teamchef Marco Piccinini være den første kandidat, til at erstatte ham" . Italieneren er i dag medlem af de otte FIA senater og fungerer som FIA's præsident for motorsport". Piccinini var teamboss hos Ferrari fra 1978 til Enzo Ferrari's død i 1988.

KLH  


Hop til top
Zakspeed støttes af regeringen

Adskillige tyske aviser har fulgt op på "Bild am Sonntag's" utrolige historie om Zakspeeds eventuelle overtagelse af TWR Arrows, og faktisk "holder den vand". Det sig endda at den tyske delstatsregering i Rheinland-Phalz bakker op, også med finansielle midler omkring overtagelsen, hvilket er bekræftet fra officiel side.
KLH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk