Richards var teamchef hos Benetton da Flavio Briatore fik sparket da det viste sig at teamet ikke hang sammen efter Michael Schumachers skifte til Ferrari. Men også Richards fik sparket, da der opstod splid mellem Benetton-toppen og teamchefen, hvorefter tøjsønnen kunne overtage styringen med teamet, men siden da er det ikke gået meget bedre.
Teamets tekniske leder har fortalt at teamet gerne søger partnere, men at det ikke kan komme på tale at sælge til et selskab. "Hvis den fundamentale måde som Benetton finansieres skal ændres, skal det være som partner med en motorleverandør. At sælge til private eller en ikke-teknologisk partner er ikke på dagsorden," siger Pat Symonds.
Prodrive har også kontakter ude til blandt andet Arrows som er favorit til eventuelt at blive overtaget af Prodrive, mens et team som Minardi der i den grad stadig ikke er på rette køl også kan være et godt køb for Prodrive.
McLaren oplevede sin højeste "dækningsprocent" ved de Ungarske Grand Prix, hvor tallene viser at teamet havde kameraernes opmærksomhed i hele 50,5% af tiden.
Ford Motorsport bekendtgjorde torsdag at man har opkøbt PI gruppen, der er ledende indenfor bil-elektronik. PI beskæftiger sig især med kontrolsystemer, telemetri og anden dataoverførsel. Firmaet er den mest betydende leverandør til NASCAR og Champcar serien, og er også kraftigt involveret i F1-verdenen. Det vil derfor være helt naturligt, at der etableres et tæt samarbejde mellem PI og Jaguar-team'et.
Men det er lige det, der giver alvorlige panderynker hos konkurrenterne, som ikke tør udelukke muligheden for 'utilsigtede' informationsstrømme. Man vil derfor lægge hovederne i blød for at minimere risikoen, men undgå eller undvære PIs ekspertise hverken kan eller vil man.
PI gruppen har 300 ansatte i Cambridge og et US-datterselskab i Indianapolis, og det blev grundlagt i 1986 af Tony Purnell. "Med Fords resourcer i ryggen kan vi være endnu mere innovative, selvom vi vil bevare vor status som selvstændig selskab," udtalte Purnell i forbindelse med offentliggørelsen. "Vi skal stadig være et lille, dynamisk firma og holde os på forkant med udviklingen i branchen." Og Neil Ressler, Ford Motorsport supplerede: "Opkøbet styrker vor portfolio indenfor motorsport. Og det vil fremskynde overførslen af avancerede elektroniske løsninger til almindelige gadebiler. Som udviklingen foregår, er elektronikken en stadig mere betydende del af vore biler, og derfor er det vigtigt at have et forspring på dette område."
Den østrigske kører begyndte i 1984 at køre Formel 1 og etablerede sig hurtigt som en af de bedste kørere, men østrigeren blev aldrig verdensmester, eftersom han ikke var videre heldig med at time team-skifte - eller også var holdkammeraten blot en for stor mundfuld. Mens han var hos McLaren var Ayrton Senna en klar nummer et i teamet. Totalt er det blevet til ti sejre, men nu ser Berger frem til at vinde flere løb, men denne gang som chef for BMW.
Berger ser frem til at komme tilbage til Formel 1, også selvom det ikke er ham selv der sidder bag rattet. Selvom Berger utallige gange var tæt på at få kontrakt med Williams, lykkedes det aldrig at få de to parter til at finde sammen. Det skal de nu: "Som en kører har jeg mange gange siddet med Frank Williams med en kontrakt foran mig, men vi fik ikke lavet noget sammen. Faktisk kom Frank med en sjov kommentar. Han sagde: 'Gerhard Berger kostede os altid for meget, nu giver BMW mig ham for ingenting,'" fortæller Berger om det forestående tysk-britiske samarbejde.
Selvom BMWs comeback kommer til at tage en del overskrifter, bevarer Berger begge fødder på jorden. Han forventer ikke at teamet bliver vindere fra det første løb. Han forventer at det vil tage et år til halvandet inden at teamet kan være i stand til at vinde løb ved egen hjælp.
Et af teamets fokus områder er udvikling af motoren samme med Honda, der leverer motorer til BAR i næste sæson: "Vores 1999 racer var frygtelig på nogle baner. Vibrationerne fra motoren gjorde det nogle gange umuligt at se noget i sidespejlene!", siger Villeneuve, "hvis det lykkedes os at få kontrol over det, var der noget andet der gik i stykker, eller også kørte bilen bare ikke ordentligt."
BAR planlægger at bruge 145% mere end de gjorde sidste år på pre-season test, og dette skulle ifølge teamet være nok til at bringe dem lige med Benetton. Dette må siges at være noget af en nedtoning af forventningerne i forhold til sidste år, hvor dagsordenen lød på sejr i første løb, men af skade bliver man klog!
Det Ford-ejede Jaguar team annoncerede torsdag, at man har ansat Luciano Burti som officiel testkører. For Burti er dette den foreløbige kulmination på et flerårigt samarbejde med Stewart'erne, men han har (naturligvis) ambitioner der går videre : "Jeg ser dette som en oplagt mulighed for at vise mine evner og dermed forhåbentlig at slutte mig til perlerækken af berømte brazilianske F1-kørere," udtalte han. "Det har altid været min ambition at blive F1-kører, og jeg anser det for et betydeligt fremskridt for min karriere. At blive tilknyttet et så berømt mærke som Jaguar er et privilegie og en udmærkelse."
24-årige Luciano Burti har også arbejde målrettet på sagen i lang tid. Han startede som så mange andre sin racer-karrierne indenfor karting, hjemme i Sao Paulo, hvor han blev champion i 1995. Derefter har han kæmpet sig op gennem forskellige formel-klasser: Formula Ford Summer Series, Formula Vauxhall Championships, som han vandt i 1997 for Paul Stewart. Han fortsatte så i Formula 3 som medlem at Stewart's Racing Team, hvor han har kørt 2 sæsoner. I 1999 er han noteret for 5 sejre og i alt 14 podie-pladser i sæsonens 16 løb, og det er vel 'ikk så ringe endda' !
"Luciano Burti er endnu et eksempel på den betydeligeb talentmasse vi ser blomstre frem i Brazilien," udtaler Jackie Stewart. "Han har nu kørt for Stewart Racing i 3 år og præsterede en flot 3.plads i det britiske Formula Three i 1998. Derudover har Burti udført en del testkørsler og var blandt andet den første, der kørte vor nye SF-3. Vi har været yderst tilfredse med hans arbejde og det gode feed-back, han har givet vore teknikere og holdet i øvrigt."
Både team'et og Burti glæder sig meget til samarbejdet i sæson 2000, som tegner til at blive en af de mest spændende for holdet.
På baggrund af dette virkede den efterfølgende sæson ekstremt nedslåede. Der var meget langt til podiet, og selv den tamme Playlife/Mecachrome/Supertech-motor fik Williams mere ud af. Nu satser teamet på deres nye mand, designer Tim Densham, der har afløst Nick Wirth. Densham arbejdede på Honda-projektet, og som nogen måske husker, overraskede Jos Verstappen alle sidste vinter med racerens fart. Benetton har lige frem udskudt design-arbejdet med den nye bil, for at vente på Densham. Benettons tekniske chef Pat Symonds sagde: "Tim har tilført en utrolig meget værdifuldt til teamet. Han kom på et meget svært tidspunkt - midten af september er alt for sent at involvere sig i konceptet, eftersom større ændringer er sværere. Men vi udskudte projektet så Tim kunne have en indflydelse."
Dette betyder at de første testkørsler også bliver skubbet frem i kalenderen. Alexander Wurz og Giancarlo Fisichella må derfor vente helt til midten af januar. Dette kan resultere i en endnu mere stresset tidsplan for Benetton, men Symonds stoler fuldt på Tim Densham, der hurtigt har vundet de ansattes respekt og har kunne levere en hæderlig bil med en meget lille arbejdsgruppe, hvilket giver teamet tiltro til en bedre sæson i det nye årtusind.
Det kunne have været enden på Zanardis professionelle karriere, for fruen vil under ingen omstændigheder tilbage til USA, hvor hun mener ovalbanerne er for farlige. Og denne sæsons ulykker og tragiske dødsfald har næppe fået hende til at skifte mening. Hun har nu haft god opbakning, for Bernie Ecclestone har også haft en finger med i spillet: Zanardi var en af de helt store profiler USA, som det var lidt af et kup at frarøve den konkurrerende serie. Hvis Zanardi blot genvinder formen bliver han et vigtigt våben i kampen mod CART.
Zanardi begynder vintertestene i december, hvor han for første gang skal stifte bekendtskab med den nye BMW motor, men dog efter Ralf Schumacher prøvekørsler. Frank Williams synes stadig, at Zanardi er en dygtig kører og er overbevist om, at han kan opnå bedre resultater.
Tom Walkinshaw har i flere år haft interesser flere steder i motorsporten, og dette er sket i forskellige selskaber, der alle er samlet i TWR (Tom Walkinshaw Racing).
Tom Walkinshaw håber, at næste sæson vil blive bedre end i år ( det ku' næsten heller ikke blive meget dårligere), og at de vil klare sig så godt, at der kan blive ro til at udvikle deres egen motor.
" Det kræver utrolig store resurser at udvikle både chassis og motor. Ved at gøre det over 2 år, skulle det kunne hænge sammen. Så derfor er vi nødt til at bruge Supertec motoren næste år." Siger altså Tom Walkinshaw.
Ifølge Jos Verstappens manager, Lodewijk Varossieau, har man forhandlet til flere sider. Men det er enhver bekendt, at der jo ikke er ret mange sæder tilbage i Formel 1. Tom Walkinshaw har tidligere været ude med at Takagi ikke vil få forlænget sin kontrakt, og Minardi menes, ikke at ville bruge Luca Badoer mere, han forsætter dog som testkører for Ferrari ifølge de seneste forlydender.
Det kan være, at vi får Jos Verstappen at se hos Minardi, hvor et sæde kan være billigere end hos Arrows.
Indtil et eventuelt samarbejde kan med Daewoo realiseres - uanset om det er sandt eller ej - skal teamet bruge en motor, og det ventes at de får fingrene i Supertec-motorerne. "Briatore er meget forvendt på nogle punkter, men vi vil gennemføre det meget hurtigt," siger Rumi. Supertec med Briatore i spidsen har hidtil været noget afvisende ved også at levere til Minardi, men det ventes at de to parter finder et forlig. Det er meget vigtigt for blandt andet Rumi at få en aftale med Supertec igennem - ikke kun for at teamet har en motor til næste år, men også for at sikre sig at deres aktier ikke bliver mindre værd. Hvis aftalen med Supertec går i vasken kan blandt andet Prodrive lure i kulissen og være klar til at købe teamet rimeligt "billigt", hvorfor Rumi kan have interesser i at lufte nogle rygter om Daewoo.
"Købet af Pi Group styrker vores motorsports-portefølje. Det vil også øge hastigheden hvormed teknologien går fra motorsport til de normale Ford-biler til forbrugerne. Vi har forbedret vores evner indenfor motorelektronik, en stadig stigende del af biludvikling," siger Neil Ressler fra Ford.
Det som Pi især har været på forkant med indenfor motorsport er deres telemetri-systemer der er blandt de allerbedste i verden.
Samtidig har Diniz også ændret stilen, sådan at han er langt mere fokuseret på at køre Formel 1 end blot at være med. "Pedro er ikke den kåde karakter som han engang var. Han er mere fokuseret på at køre og mindre interesseret i at jagte piger," siger Daniel Morelli om hvordan Diniz har ændret sin holdning til Formel 1. Hans personlige træner siger endvidere at Diniz er meget opsat på at nå de mål som han har sat sig. Selv siger Diniz: "Jeg har arbejdet meget hårdt på mit fokus og jeg har brugt meget tid på at finde på måder hvor jeg kan forblive rolig. Det er et job hvor man skal give 100% af en selv, og man må kunne lide at udføre det," siger brasilianeren.
Dog var Frentzen ked af at han i de sidste løb ikke rigtig fik vist at Jordan kan være med helt fremme. "Jeg ville have ønsket at slutte sæsonen mere positivt," siger Frentzen efter at det blot blev til en 4. plads i Japan, men er godt opmærksom på at Jordan-teamet måske kunne kåres som moralske verdensmestre. "Jeg ved at mange siger at vi var de moralske vindere i mesterskabet på grund af McLaren og Ferraris historie, men jeg må sige at Mika Hakkinen virkelige fortjente titlen. Vi havde ikke en racer der kunne slå dem på alle baner," siger Frentzen der i år oplevede en utrolig forvandling siden skiftet fra Williams-teamet.
Om næste års racer og hans nye holdkammerat siger Frenzen: "Næste år bliver Jordan endnu stærkere - vi har store ting i støbeskeen. Jeg har en meget talentfuld holdkammerat, som vil være meget hurtig. Hvis det ikke er godt for mig, så bliver det godt for teamet," siger Frentzen.
Om ikke andet ser den 25 årige italiener frem til udfordringerne hos Jordan og i en racer der er væsentlig mere stabil end Prost-raceren var i år. I 1999 blev det totalt til 7 point, hvoraf de seks kom efter hans overraskende andenplads på Nürburgring. Trulli kommer første gang i aktion for Jordan den 1. december, og italieneren ventes at være med til at udføre langt det meste af Jordans testarbejde indtil januar.
I den kommende sæson bliver teamet bakket op af Honda, og dermed siger teamet farvel til Supertec. Debutsæsonen har godt nok været besværlig, men teamet har været i stand til at indsamle de fornødne oplysninger der kan skabe en bedre racer til 2000-sæsonen. "Vi bliver nødt til at se fremad til næste sæson," siger Zonta.
Michael Andretti er selv en af de mange kørere der har forsøgt sig med et skift fra CART til F1 uden nogen større succes. Han gjorde forsøget i 1993, men overlevede kun én sæson i den langt mere teknologisk prægede form for motorsport. I et interview har Andretti sagt, at der var flere årsager til at hans eventyr i F1 mislykkedes. Efter hans mening, er et af de største problemer, at der ikke er nok test sessioner for det første GP i en sæson.
Når han fortæller om sin oplevelser i forbindelse med skiftet understreger han at forskellen ligger mere end noget andet i det mentale. "Min kørsel ændrede sig ikke på grund af F1, men det gjorde mit hoved. Hele oplevelsen gjorde mig meget mere voksen. Jeg forandrede mig, og lærte mange ting om mig selv, om mennesker, om tekniske detaljer og om racerbiler, og fra et fagligt synspunkt var det utroligt værdifuldt."
Andretti indrømmer dog at den største mentale omvæltning var at vænne sig til den reducerede vægt af bilerne i formel 1 samt deres overlegne bremseevne i forhold til en CART racer. Om man så vil kalde det et mentalt eller køreteknisk anliggende, må vel være en smags sag, men Zanardi har sandsynligvis haft de samme problemer.
Derudover ventes det at Jaguar præsenterer deres nye racer den 25. januar, og at teamet under vintertests vil lade raceren være forklædt, sådan at den endelige bemaling først bliver fremvist ved den officielle præsentation.
Blandt andet ser Alesi frem til flere udfordringer udenfor banen. "Hos Prost vil der være ting, såsom Paddock Club, som jeg ikke var med i hos Sauber. Det bliver hårdt arbejde, men jeg er klar til det. Det er min motivation," siger den 35 årige franskmand med en fortid hos Tyrrell, Ferrari og Benetton. Egentlig var Alesi ikke helt ked af at være hos Sauber, selvom han midt på sæsonen udtrykte meget stor utilfredshed med den uprofessionelle måde flere folk i teamet arbejdede på.
Dog er Jean Alesi ikke blevet stillet i udsigt at han i den kommende sæson får en racer der kan føre ham helt til tops - og det er Alesi fuldt ud indforstået med. Dermed kommer Alesi og Prost igen til at arbejde sammen - da Alesi kom til Ferrari i 1991 blev han holdkammerat med Alain Prost. Sæsonen 2000 bliver hårdt arbejde for Alesi der kommer til et team der endnu ikke har opnået den store succes. Alesi har en et-årig kontrakt med Prost-teamet.
Selvom Heidfeld umiddelbart bryder med Mercedes der har båret ham på hænder og fødder de sidste par år - hvor det dog måske er Mercedes der "placerer" Heidfeld i Prost-teamet for senere at udvide med et motor-samarbejde - tror Brown ikke at det bliver et problem at komme til et team der ikke ligger med helt fremme, men at det rent faktisk kan være med til at give ham erfaring og etablere sig i Formel 1. Derudover har Heidfeld ikke noget pres - det forventes ikke af ham at han skal være med på toppen, hvilket ville have været et krav hvis han var i et af de mere etablerede teams.
Bestemt nogle meget flotte ord - men som altid skal man passe på at sammenligne nye kørere med tidligere mestre. Det bliver så spændende at se om Browns ligning kommer til at gå i opfyldelse.
Selv siger RB: "Jeg ønsker bare at koncentrere mig om min kørsel og gøre det så godt som muligt. Hvis det ikke går som forventet, vil jeg ikke gemme mig, modsat forventer jeg heller ikke at blive korsfæstet, hvis tingene ikke fungerer. Jeg tror, jeg har valgt at køre for Ferrari af de rigtige grunde, og jeg tror på, at det vil gå godt."
Og ligesom Mika Hakkinen der på det seneste har været i det filosofiske hjørne med udtalelser som: "Livet og familien kommer forud for Formel 1 for mig", så har RB også lige vendt nogle ting: " Vi skal altid efterstræbe ting, og vi bliver eftertragtet af alle. Når vi kommer ud af bilen, skal vi tænke på sponsorer, pressen, budgetter, være politiske korrekte i forhold til teamet. Det stopper aldrig. Det er på en måde en god træning til livet efter Formel 1."