I 1995 startede samarbejdet mellem Sauber teamet og det malaysiske oliefirma Petronas. Den gang skulle Petronas pengene bruges til at købe Ferrari kundemotorer. Nu er Sauber teamet imidlertid blevet solgt til BMW, og hvad så med sponsorer, som er så vigtig en del af alle teams økonomi?
Torsdag kunne BMW Sauber F1 Team og Petronas Motorsport offentliggøre en ny sponsoraftale, som blandt betyder at Petronas forsætter som hovedsponsor. Aftalen blev underskrevet i Kuala Lumpur i Petronas Twin Towers bygningen. Aftalen gælder til og med 2009. Petronas har fornyet aftalen idet at man ser store potentielle muligheder for øget omsætning af deres produkter specielt i Asien i de kommende år. Petronas har siden sin indgang i Formel 1 for 10 år siden, øget sine markedsandele på det asiatiske marked, og med udsigter til en endnu større vækst i Asien, så vil Petronas være med i det spil.
Det forventes at BMW Sauber F1 vil præsentere deres nye racer d. 16 - 17. januar i Valencia i Spanien.
Squadra Toro Rosso skifter navn til Scuderia Toro Rosso, dette skyldes at 'squadra' mest bruges om hold i foreksempel fodbold, hvorimod 'scuderia' betyder team hvilket er den mest benyttede betegnelse inden for motorsport.
Det er endnu ikke besluttet hvem af Red Bulls kørere der skal køre de to Scuderia Toro Rosso racere i 2006 sæsonen, men det får vi måske et fingerpeg om i den kommende uge, hvor teamet deltager i testen på Circuit de Catalunya i Spanien.
Det regnes dog som rimeligt sikkert at det bliver italieneren Vitantonio Liuzzi og amerikaneren Scott Speed der skal køre racerne den kommende sæson.
Suzuka banens aftale med FOM udløber efter 2006 sæsonen, men allerede nu er bud efter at få lov til at afvikle det japanske Formel 1 Grand Prix efter 2006. Fuji banen som er ejet af Toyota, vinder måske udbudsrunden. Banen har efter den er overtaget af Toyota i 2000, gennemgået en meget kraftig modernisering og er blevet bragt up to date. FIA officials har allerede været til besigtigelse på banen, og har også godkendt den. Det betyder at der kan køres Formel 1 på banen fra og med 2007, såfremt at banen får rettighederne til at afholde det japanske Formel 1 Grand Prix.
En japansk avis fortæller at Suzuka banen - som er ejet af Honda - har gjort meget for at beholde Grand Prixet på deres bane, men tilsyneladende har Fuji overbudt konkurrenten i kapløbet om rettighederne. Ifølge avisen har Bernie Ecclestone og FIA allerede besluttet sig for Fuji banen, men har dog intet offentliggjort. Avisen fortæller også at Suzuka endog også kæmper for at de to baner skal deles om rettighederne, og dermed skiftes til at afholde det japanske Formel 1 Grand Prix.
Der havde eller været rygter fremme om, at Villeneuve måtte vige pladsen til fordel for Heikki Kovalainen, men nu forlyder det at han allerede har skrevet en testkører kontrakt med Renault F1 teamet.
Andre unge kørere har været på tale, men er ikke fundet 'modne' nok til pladsen som fast kører i teamet til 2006 sæsonen.
Så nu bliver det interessant at se hvem Sauber BMW vælger som tredje kører, og dermed også som en mulig afløser for Villeneuve i 2007.
Et meget hot emne er amerikaneren Dan Wheldon, der er regernede Indy Car Series mester og Indianapolis 500 vinder. På trods af sin mesterskabsstatus, så er Wheldon villig til at tage et 'læreår' i Formel 1, hvis han bliver garanteret en plads i 2007.
Men Wheldon er ikke den eneste kandidat på Sauber BMW's liste, den unge tysker Sebastian Vettel bliver også tit nævnt som deres nye test- og reserve kører. Men den 18 årige Vettel betegnes som lige ung nok, så BMW har sørget for at han kan fortsætte i det europæriske Formel 3 mæsterskab sammen med et af de absolutte topteams - ASM - sideløbende med han eventuelle indtræden i Formel 1 teamet.
Uanset om BMW vælger at satse på Wheldon eller Vettel, så er det i begge tilfælde langsigtede planer, der vil sikre den at deres nye kører ikke er 'helt ny' når han en gang skal have en plads som fast kører i teamet.