"Det er en mærkelig verden", siger en særdeles overrasket Tom Kristensen, der blev ringet op af Minardi I starten af denne uge. "Nu har jeg i tre sæsoner kredset utroligt meget omkring Formel 1, uden at kunne få hul igennem. I sidste uge slog jeg med Honda Kontrakten omsider tanken om Formel 1 ud af hovedet, fordi Prost stadig ikke kunne sige noget om et evt. testsæde, og nu kommer Minardi så ud af den blå luft".
Der skal testes fra 2. til 5. December, og Tom vil få en fuld testdag. Udover Tom Kristensen skal også Laurant Redon (Jason Watt's F3000 teammate fra Super Nova Racing Ltd.) samt Oliver Martini teste Minardien. Endelig kommer også den kontraktansatte brasilianer Tarso Marques i ilden. Alle kørere skal teste en prototype af den nye Minardi M198. Desuden menes Minardi også at troppe op med 1997 modellen med de nye rillede dæk. Tom har desværre aldrig kørt på Catalunya for, så han er meget spændt på hvordan det skal gå. Skulle testkørslen ende med et kontrakttilbud fra Minardi er Tom Kristensen havnet i en speget situation. 3 mill. kr. kontrakten med Honda indeholder ingen klausul, om at Tom kan fritstilles, hvis han får et F1 tilbud.
Minardi er ikke verdens bedste Formel 1 team, men der hersker stor respekt om "de dygtige amatører", der trods det dårligste budget I hele feltet, stadig kan lave en fornuftig racer. I 1998 skal de bruge den nok så velkendte Ford Zetec V10, som Jan Magnussen kender så godt.
Og husk lige på hvor de kørerer der kørte for Minardi i 1996, er i dag. Giancarlo Fisichella, og Jarno Trulli er idag begge etablerede Formel 1 kørere hos Benetton og Prost.
Arbejdet med motoren, som har kodenavnet VJ, begyndte i juni 1997, og det forventes, at motoren er klar til test i Stewarts SF-2 chassis i januar 1998. Ford Zetech V10 motoren, som Stewart Grand Prix anvendte i år, overtages i 1998 af Tyrrell og Minardi.
Uenigheden skyldes fransk lovgivning, som stipulerer, at ethvert TV-selskab har ret til at transmitere sportsbegivenheder, som afvikles på fransk grund. På dette afgørende punkt harmonerer den franske lovgivning ikke særlig godt med Bernie Ecclestone, som har solgt de eksklusive TV-rettigheder til denne begivenhed til det franske TV-selskab TF1. Med verdensmesterskabet i fodbold, der afvikles i Frankrig til sommer, i tankerne, er det let at forestille sig det kaos, der vil opstå, hvis hvilket som helst TV-selskab kan troppe og tilo kampene og transmittere.
Et kompromis er derfor nærliggende. Hvis TF1 er travlt optaget af at sende VM-fodbold, har Ecclestone's selskab F1 Communications kapacitet til selv at overtage dækningen af Frankrigs Grand Prix.
Dommer Antonio Costanzo overvejer nu sin afgørelse, som foreligger d. 16. december. Både anklager og forsvarer har muligheder for at appellere dommen uanset udfaldet.