Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.11.1997
 Tom Kristensen tester hos Minardi
 
26.11.1997
 Ny Ford V10 motor klar i januar
 Frankrigs GP er afhængig af VM i fodbold
 Senna sagen afsluttet
 

Hop til top27.11.1997

Tom Kristensen tester hos Minardi

Blot en uge efter at Tom Kristensen underskrev en eksklusiv kontrakt med Honda Sport SWT, har det Italienske Formel 1 team Minardi tilbudt Tom en officiel test pa Catalunya-banen I Barcelona.

"Det er en mærkelig verden", siger en særdeles overrasket Tom Kristensen, der blev ringet op af Minardi I starten af denne uge. "Nu har jeg i tre sæsoner kredset utroligt meget omkring Formel 1, uden at kunne få hul igennem. I sidste uge slog jeg med Honda Kontrakten omsider tanken om Formel 1 ud af hovedet, fordi Prost stadig ikke kunne sige noget om et evt. testsæde, og nu kommer Minardi så ud af den blå luft".

Der skal testes fra 2. til 5. December, og Tom vil få en fuld testdag. Udover Tom Kristensen skal også Laurant Redon (Jason Watt's F3000 teammate fra Super Nova Racing Ltd.) samt Oliver Martini teste Minardien. Endelig kommer også den kontraktansatte brasilianer Tarso Marques i ilden. Alle kørere skal teste en prototype af den nye Minardi M198. Desuden menes Minardi også at troppe op med 1997 modellen med de nye rillede dæk. Tom har desværre aldrig kørt på Catalunya for, så han er meget spændt på hvordan det skal gå. Skulle testkørslen ende med et kontrakttilbud fra Minardi er Tom Kristensen havnet i en speget situation. 3 mill. kr. kontrakten med Honda indeholder ingen klausul, om at Tom kan fritstilles, hvis han får et F1 tilbud.

Minardi er ikke verdens bedste Formel 1 team, men der hersker stor respekt om "de dygtige amatører", der trods det dårligste budget I hele feltet, stadig kan lave en fornuftig racer. I 1998 skal de bruge den nok så velkendte Ford Zetec V10, som Jan Magnussen kender så godt.

Og husk lige på hvor de kørerer der kørte for Minardi i 1996, er i dag. Giancarlo Fisichella, og Jarno Trulli er idag begge etablerede Formel 1 kørere hos Benetton og Prost.
 

Hop til top26.11.1997

Ny Ford V10 motor klar i januar

Ford har bekræftet, at man konstruerer en helt ny V10 motor, som Stewart Grand Prix skal køre med i 1998. Selvom den er blevet designet og vil blive bygget af Cosworth, har ledende ingeniører fra Fords hovedkvarter i Dearborn, USA og grupper fra Fords afdelinger i Köln, Tyskland og Dunton, England også været involveret i projektet.

Arbejdet med motoren, som har kodenavnet VJ, begyndte i juni 1997, og det forventes, at motoren er klar til test i Stewarts SF-2 chassis i januar 1998. Ford Zetech V10 motoren, som Stewart Grand Prix anvendte i år, overtages i 1998 af Tyrrell og Minardi.


Hop til top
Frankrigs GP er afhængig af VM i fodbold

Det franske GP er stadig ikke på kalenderen i 1998, men det er mest sandsynligt, at det genindtræder og afvikles den 28. juni.

Uenigheden skyldes fransk lovgivning, som stipulerer, at ethvert TV-selskab har ret til at transmitere sportsbegivenheder, som afvikles på fransk grund. På dette afgørende punkt harmonerer den franske lovgivning ikke særlig godt med Bernie Ecclestone, som har solgt de eksklusive TV-rettigheder til denne begivenhed til det franske TV-selskab TF1. Med verdensmesterskabet i fodbold, der afvikles i Frankrig til sommer, i tankerne, er det let at forestille sig det kaos, der vil opstå, hvis hvilket som helst TV-selskab kan troppe og tilo kampene og transmittere.

Et kompromis er derfor nærliggende. Hvis TF1 er travlt optaget af at sende VM-fodbold, har Ecclestone's selskab F1 Communications kapacitet til selv at overtage dækningen af Frankrigs Grand Prix.


Hop til top
Senna sagen afsluttet

Såvel anklager som forsvarer har i dag afgivet deres afsluttende indlæg i sagen om Sennas fatale ulykke. Anklageren har forlangt betingede domme for Patrick Head og Adrian Newey, mens han var indstillet at droppe beskyldningerne mod Frank Williams. Forsvareren argumenterede for, at det stadig ikke er bevist, hvem der var ansvarlige for ulykken, hvis nogen i det hele taget var det.

Dommer Antonio Costanzo overvejer nu sin afgørelse, som foreligger d. 16. december. Både anklager og forsvarer har muligheder for at appellere dommen uanset udfaldet.
 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk