Richards var teamchef hos Benetton da Flavio Briatore fik sparket da det viste sig at teamet ikke hang sammen efter Michael Schumachers skifte til Ferrari. Men også Richards fik sparket, da der opstod splid mellem Benetton-toppen og teamchefen, hvorefter tøjsønnen kunne overtage styringen med teamet, men siden da er det ikke gået meget bedre.
Teamets tekniske leder har fortalt at teamet gerne søger partnere, men at det ikke kan komme på tale at sælge til et selskab. "Hvis den fundamentale måde som Benetton finansieres skal ændres, skal det være som partner med en motorleverandør. At sælge til private eller en ikke-teknologisk partner er ikke på dagsorden," siger Pat Symonds.
Prodrive har også kontakter ude til blandt andet Arrows som er favorit til eventuelt at blive overtaget af Prodrive, mens et team som Minardi der i den grad stadig ikke er på rette køl også kan være et godt køb for Prodrive.
McLaren oplevede sin højeste "dækningsprocent" ved de Ungarske Grand Prix, hvor tallene viser at teamet havde kameraernes opmærksomhed i hele 50,5% af tiden.
Ford Motorsport bekendtgjorde torsdag at man har opkøbt PI gruppen, der er ledende indenfor bil-elektronik. PI beskæftiger sig især med kontrolsystemer, telemetri og anden dataoverførsel. Firmaet er den mest betydende leverandør til NASCAR og Champcar serien, og er også kraftigt involveret i F1-verdenen. Det vil derfor være helt naturligt, at der etableres et tæt samarbejde mellem PI og Jaguar-team'et.
Men det er lige det, der giver alvorlige panderynker hos konkurrenterne, som ikke tør udelukke muligheden for 'utilsigtede' informationsstrømme. Man vil derfor lægge hovederne i blød for at minimere risikoen, men undgå eller undvære PIs ekspertise hverken kan eller vil man.
PI gruppen har 300 ansatte i Cambridge og et US-datterselskab i Indianapolis, og det blev grundlagt i 1986 af Tony Purnell. "Med Fords resourcer i ryggen kan vi være endnu mere innovative, selvom vi vil bevare vor status som selvstændig selskab," udtalte Purnell i forbindelse med offentliggørelsen. "Vi skal stadig være et lille, dynamisk firma og holde os på forkant med udviklingen i branchen." Og Neil Ressler, Ford Motorsport supplerede: "Opkøbet styrker vor portfolio indenfor motorsport. Og det vil fremskynde overførslen af avancerede elektroniske løsninger til almindelige gadebiler. Som udviklingen foregår, er elektronikken en stadig mere betydende del af vore biler, og derfor er det vigtigt at have et forspring på dette område."
Den østrigske kører begyndte i 1984 at køre Formel 1 og etablerede sig hurtigt som en af de bedste kørere, men østrigeren blev aldrig verdensmester, eftersom han ikke var videre heldig med at time team-skifte - eller også var holdkammeraten blot en for stor mundfuld. Mens han var hos McLaren var Ayrton Senna en klar nummer et i teamet. Totalt er det blevet til ti sejre, men nu ser Berger frem til at vinde flere løb, men denne gang som chef for BMW.
Berger ser frem til at komme tilbage til Formel 1, også selvom det ikke er ham selv der sidder bag rattet. Selvom Berger utallige gange var tæt på at få kontrakt med Williams, lykkedes det aldrig at få de to parter til at finde sammen. Det skal de nu: "Som en kører har jeg mange gange siddet med Frank Williams med en kontrakt foran mig, men vi fik ikke lavet noget sammen. Faktisk kom Frank med en sjov kommentar. Han sagde: 'Gerhard Berger kostede os altid for meget, nu giver BMW mig ham for ingenting,'" fortæller Berger om det forestående tysk-britiske samarbejde.
Selvom BMWs comeback kommer til at tage en del overskrifter, bevarer Berger begge fødder på jorden. Han forventer ikke at teamet bliver vindere fra det første løb. Han forventer at det vil tage et år til halvandet inden at teamet kan være i stand til at vinde løb ved egen hjælp.
Et af teamets fokus områder er udvikling af motoren samme med Honda, der leverer motorer til BAR i næste sæson: "Vores 1999 racer var frygtelig på nogle baner. Vibrationerne fra motoren gjorde det nogle gange umuligt at se noget i sidespejlene!", siger Villeneuve, "hvis det lykkedes os at få kontrol over det, var der noget andet der gik i stykker, eller også kørte bilen bare ikke ordentligt."
BAR planlægger at bruge 145% mere end de gjorde sidste år på pre-season test, og dette skulle ifølge teamet være nok til at bringe dem lige med Benetton. Dette må siges at være noget af en nedtoning af forventningerne i forhold til sidste år, hvor dagsordenen lød på sejr i første løb, men af skade bliver man klog!
Det Ford-ejede Jaguar team annoncerede torsdag, at man har ansat Luciano Burti som officiel testkører. For Burti er dette den foreløbige kulmination på et flerårigt samarbejde med Stewart'erne, men han har (naturligvis) ambitioner der går videre : "Jeg ser dette som en oplagt mulighed for at vise mine evner og dermed forhåbentlig at slutte mig til perlerækken af berømte brazilianske F1-kørere," udtalte han. "Det har altid været min ambition at blive F1-kører, og jeg anser det for et betydeligt fremskridt for min karriere. At blive tilknyttet et så berømt mærke som Jaguar er et privilegie og en udmærkelse."
24-årige Luciano Burti har også arbejde målrettet på sagen i lang tid. Han startede som så mange andre sin racer-karrierne indenfor karting, hjemme i Sao Paulo, hvor han blev champion i 1995. Derefter har han kæmpet sig op gennem forskellige formel-klasser: Formula Ford Summer Series, Formula Vauxhall Championships, som han vandt i 1997 for Paul Stewart. Han fortsatte så i Formula 3 som medlem at Stewart's Racing Team, hvor han har kørt 2 sæsoner. I 1999 er han noteret for 5 sejre og i alt 14 podie-pladser i sæsonens 16 løb, og det er vel 'ikk så ringe endda' !
"Luciano Burti er endnu et eksempel på den betydeligeb talentmasse vi ser blomstre frem i Brazilien," udtaler Jackie Stewart. "Han har nu kørt for Stewart Racing i 3 år og præsterede en flot 3.plads i det britiske Formula Three i 1998. Derudover har Burti udført en del testkørsler og var blandt andet den første, der kørte vor nye SF-3. Vi har været yderst tilfredse med hans arbejde og det gode feed-back, han har givet vore teknikere og holdet i øvrigt."
Både team'et og Burti glæder sig meget til samarbejdet i sæson 2000, som tegner til at blive en af de mest spændende for holdet.
På baggrund af dette virkede den efterfølgende sæson ekstremt nedslåede. Der var meget langt til podiet, og selv den tamme Playlife/Mecachrome/Supertech-motor fik Williams mere ud af. Nu satser teamet på deres nye mand, designer Tim Densham, der har afløst Nick Wirth. Densham arbejdede på Honda-projektet, og som nogen måske husker, overraskede Jos Verstappen alle sidste vinter med racerens fart. Benetton har lige frem udskudt design-arbejdet med den nye bil, for at vente på Densham. Benettons tekniske chef Pat Symonds sagde: "Tim har tilført en utrolig meget værdifuldt til teamet. Han kom på et meget svært tidspunkt - midten af september er alt for sent at involvere sig i konceptet, eftersom større ændringer er sværere. Men vi udskudte projektet så Tim kunne have en indflydelse."
Dette betyder at de første testkørsler også bliver skubbet frem i kalenderen. Alexander Wurz og Giancarlo Fisichella må derfor vente helt til midten af januar. Dette kan resultere i en endnu mere stresset tidsplan for Benetton, men Symonds stoler fuldt på Tim Densham, der hurtigt har vundet de ansattes respekt og har kunne levere en hæderlig bil med en meget lille arbejdsgruppe, hvilket giver teamet tiltro til en bedre sæson i det nye årtusind.
Det kunne have været enden på Zanardis professionelle karriere, for fruen vil under ingen omstændigheder tilbage til USA, hvor hun mener ovalbanerne er for farlige. Og denne sæsons ulykker og tragiske dødsfald har næppe fået hende til at skifte mening. Hun har nu haft god opbakning, for Bernie Ecclestone har også haft en finger med i spillet: Zanardi var en af de helt store profiler USA, som det var lidt af et kup at frarøve den konkurrerende serie. Hvis Zanardi blot genvinder formen bliver han et vigtigt våben i kampen mod CART.
Zanardi begynder vintertestene i december, hvor han for første gang skal stifte bekendtskab med den nye BMW motor, men dog efter Ralf Schumacher prøvekørsler. Frank Williams synes stadig, at Zanardi er en dygtig kører og er overbevist om, at han kan opnå bedre resultater.
Tom Walkinshaw har i flere år haft interesser flere steder i motorsporten, og dette er sket i forskellige selskaber, der alle er samlet i TWR (Tom Walkinshaw Racing).
Tom Walkinshaw håber, at næste sæson vil blive bedre end i år ( det ku' næsten heller ikke blive meget dårligere), og at de vil klare sig så godt, at der kan blive ro til at udvikle deres egen motor.
" Det kræver utrolig store resurser at udvikle både chassis og motor. Ved at gøre det over 2 år, skulle det kunne hænge sammen. Så derfor er vi nødt til at bruge Supertec motoren næste år." Siger altså Tom Walkinshaw.
Ifølge Jos Verstappens manager, Lodewijk Varossieau, har man forhandlet til flere sider. Men det er enhver bekendt, at der jo ikke er ret mange sæder tilbage i Formel 1. Tom Walkinshaw har tidligere været ude med at Takagi ikke vil få forlænget sin kontrakt, og Minardi menes, ikke at ville bruge Luca Badoer mere, han forsætter dog som testkører for Ferrari ifølge de seneste forlydender.
Det kan være, at vi får Jos Verstappen at se hos Minardi, hvor et sæde kan være billigere end hos Arrows.