Michelin som vender tilbage til Formel 1 efter 15 års fravær, vil levere dæk til ca. halvdelen af feltet til næste år. Men Patrick Head advarer om, ikke at have for store forventninger, i hvert fald ikke det første år.
Patrick Head:
"Frem mod afslutningen af sidste sæson, øgede Bridgestone deres arbejde og indsats, og jeg næsten sikker på, at de vil arbejde endnu mere til næste år. For Michelin bliver det en overordentlig sej kamp at skal i gang med. Specielt når de skal nå det samme niveau. Jeg må tilstå, at man må sige, at chancen for at Michelin tager fejl i forhold til compound og baneforhold til næste år, må siges at være væsentlig større end Bridgestone. Michelin vil sikkert bruge næste år til at lære, snarere end at deltage for alvor i konkurrencen og topstriden."
Tom Kristensen har hjulpet Michelin et godt stykke hen ad vejen, men der skal mere viden til at sikre sig sejre
Der ligger flere forskellige antydninger i det Patrick Head her siger. Han har så også fordelen i at have kendskab til flere ting end de fleste andre. Michelin har som bekendt udført et kæmpe testarbejde i bl.a. Williams biler. En anden side af kendskabet til de kommende Michelin dæk, har faktisk også haft indflydelse på valget af testkører. Og det er en af grundende til at man har valgt Marc Gene, som valgte at forlade Minardi efter 2 år der. "En øget evne til at bedømme, er nødvendig i vore dages Formel 1, specielt når bedømmelsen af dæk skal foretages. Så derfor besluttede vi, at rollen som testkører skulle vælges udfra bl.a. dette kriterium. En kører med erfaring fra Formel 1 var at foretrække fremfor en som ikke har været i Formel 1 før."
Som tidligere nævnt har McLaren forhøjet deres budget for 2001, men udover dette, har McLaren endelig bygget deres egen vindtunnel. McLaren har faktisk været en af de få teams som ikke har en vindtunnel. Ferrari, Williams, Benetton, BAR osv. har deres egen vindtunnel. McLaren har sammen med andre teams lejet sig ind i en vindtunnel "ude i byen". Men nu er det slut.
Ifølge McLarens administrerende direktør, Martin Whitmarsh, har vindtunnelen faktisk været i brug de seneste uger. Meget tyder på at McLaren virkelig vil satse til næste år. Det forlyder også, at man er meget længere med den nye motor end planlagt. Og nu er arbejdet i fuld gang med MP4/15K. Denne bil vil i næste måned blive testet af David Coulthard og Alex Wurz. Mika Hakkinen holder ferie indtil til starten af det nye år.
"Under Grand Prix weekenderne i USA, Japan og Malaysia, tog jeg ofte mig selv i, at studere mine naboer nysgerrigt," indrømmede han.
Nick Heidfeld rykker over i nabopitten næste sæson.
Nick Heidfeld har tidligere fortalt, at han var skuffet over den måde tingene blev gjort på hos Prost, og at han havde forventet betydeligt mere af sin debutsæson. Efter at have besøgt Red Bull Sauber Petronas fabrik i Schweiz, er han nu klar til at teste sit C19 chassis i Spanien i december. Saubers andet sæde står stadigt tomt, da det endnu ikke er klart, om den unge finne Kimi Räikkonen kører for teamet næste år.
Julia Jensen
Mazzacane kunne muligvis skaffe sig en løbskontrakt med hjælp fra PSN, der forsat er hans personlige sponsor. Ellers ville han begynde sit nye arbejde oms testkører på Jerez i December. Men ingen af delene vil altså komme til at ske.
Ralf Schumacher kan såmænd sige hvad han vil. Frank Williams og Patrick Head er nærmest ligeglade. Sålænge samarbejde i arbejdstiden fungerer, er det underordnet om de spiser middag sammen efter fyraften. Det er også stærkt usandsynligt, mener Head: "Jeg håber sandelig, at Ralf og Juan Pablo udvikler et effektivt professionelt samarbejde næste år. Men jeg har på fornemmelsen, at hvad angår type karakter og personlighed, så vil de ikke komme så godt ud af det med hinanden, som Jenson og Ralf har gjort."
Netop dette forhold var for Head nærmest ideelt: "De kom fint ud af det med hinanden og havde god respekt for hinandens evner. Jeg vil sige det er en ret sund ting at have i teamet. Juan Pablo er en lille smule anderledes: Han er colombianer af spansk herkomst." Head og Williams har også et godt samarbejde, der efterhånden har varet i femogtyve år. Head kan derfor med sikkerhed sige, at de to kamphaners problemer ikke vil give Frank Williams stress. "Frank er ikke videre tolerant med kørere, der tillader deres personlighed og deres sympati og antipati overfor andre at påvirke tingene. Jeg ville sige at han ikke bekymrer sig alt for meget om hvorvidt kørerne går arm i arm og hyggesnakker eller ej!" siger Patrick Head. Rygtet vil i øvrigt vide at Head siger farvel til Williams-teamet inden længe og trækker sig ud af F1-sporten.
Ecclestone har jo også en pæn lille formue, så den skal selvfølgelig forrentes, hvorfor han har investerer mere end 6 milliarder kroner i den engelske hovedstad. Ifølge Sunday Times køber Ecclestone One Embankment Place, som er et forretnings- og kontorkompleks.
Hvis man kender Ecclestone ret, så er det nok noget der skal give flere penge i kassen.
20. november 2000 - Bernie topper listen
Han blev dog slået af en anden "Sko"-person. Nils Schumann blev årets sportsmand da han meget heldigt sikrede sig OL-guld foran danske Wilson Kipketer i 800 meter. Jan Ullrich - en anden OL-vinder - blev nummer 2. Det var ellers ventet at Schumacher ville tage æren, og derfor bliver det i Tyskland betragtet som lidt af en overraskelse at det blev Schumann der blev årets sportsmand.
Han skal næste år forsøge at vinde mesterskabet i Formel 3000, da de to kørere foran ham er taget til USA for at køre CART, så alt andet lige bør det være Webber der har de bedste kort på hånden. Derfor prioriterer han Formel 3000 højt. "Formel 1-tests er godt, og det giver en stor tilfredshed, men jeg er her for at vinde løb. At vinde i F3000 er alt hvad det handler om," siger australieren der skal forsøge at blive den første siden David Brabham til at deltage i motorsportens højeste klasse.
Webber har derudover modtaget en pris for sin indsats i 2000. Han har modtaget British Racing Drivers' Club Award, som blev overrakt af Ron Dennis. Prisen blev sikret efter Webbers flotte kørsel i løbet på Silverstone i år - Silverstone støttes af BRDC.
Webber tester første gang for Benetton fra den 1. december, inden Fisichella og Button for alvor overtager testarbejdet.
14. november 2000 - Ny testkører hos Benetton
Det bliver den italienske F3000 mester Ricardo Sperafico og Formel Nissan-mesteren Antonio Garcia der skal forsøge sig i en Minardi-racer, der dog endnu ikke har en motor til rådighed til testen.
Der har tidligere været rygter fremme om, at Flavio Briatore har været interesseret i at få Fernando Alonso ind i Benetton teamet. Også Ferrari har været interesseret i den unge Alonso. For Ferraris vedkommende kunne Alonso så placeres i Prost teamet, som skal køre med Ferrari motorer. Sammenhængen med Briatore kan være et led i en lignende handel. Mod at få/købe Alonso, vil Briatore til gengæld lave en kontrakt med Minardi om levering af Supertec motorer. Det er i hvert fald hvad de seneste rygter antyder.
Alonsos manager har til gengæld tidligere udtalt, at Alonso ikke tager andre steder, før end at Minardis fremtid er klar. Men måske dette – hvis det bliver til virkelighed – kan få Alonso og hans manager på andre tanker. Hvem ved?
Men der sker også noget på en anden front omkring Minardi. I de sædvanlige rygtekredse lyder det nemlig at Red Bull er ved at købe sig ind i Minardi teamet. Hvad er der, der sker her? Sagen er den, at Red Bull ikke er helt enig med Peter Sauber om valget af den nye finske opkomling, Kimi Räikkonen. Red Bull havde foretrukket, at der blev plads til Enrique Bernoldi i stedet, da Red Bull er personlig sponsor for ham.
Hvis alt dette bliver til virkelighed, så skulle noget af fremtiden for Minardi være sikret, men det skal siges, at det er alt sammen løse rygter og formodninger – indtil videre.
Williams-teamets forrige testkører Bruno Junqueira er taget til CART, og Minardi-køreren igennem de sidste to sæsoner Marc Gene har overtaget pladsen. "Der er behov for et stigende antal fine bedømmelser i Formel 1-testning, især når vurdering af dækkene er involveret," forklarer Patrick Head om ansættelsen af Gene, der har gjort det godt i sin tid hos Minardi. "Så vi har besluttet at testkørerrollen skulle gå til nogen med en vis erfaring i Formel 1-verdenen, snarere end en grøn rekrut."
Teamet har dog bekræftet at Schumacher ikke komme til at teste i julemåneden. Rubens Barrichello og Luca Badoer vil stå for teamets test på Jerez, Catalunya og Valencia i Spanien, og altså ikke som sædvanlig i stilhed Fiorano- og Mugello-banerne. Teamet fortæller, at udviklingen med næste års bil skrider fremad, og at det første chassis allerede er ved at blive bygget, efter at man har testet en model i halv størrelse i vindtunnelen.