For Sutil bliver det fjerde sæson i Formel 1, ligesom der nu igen er blevet plads til Liuzzi siden 2007. Teamet satser på at få kørere der kan fortsætte den konstante udvikling. Teamet var i 2009 lidt af en højdespringer, særligt med stærke præstationer på Spa-Francorchamps og Monza - til dels på grund af en stærk Mercedes-motor. Udviklingen skal fortsætte i 2010 hvor flere nye teams kommer til at udgøre bunden af Formel 1.
Adrian Sutil sætter da også nogle klare mål. "Næste sæson vil jeg gerne være i pointene mere regulært, og måske også være med i kampen om podieplaceringer, og teamet har præcis det samme mål," siger den tyske kører der efterhånden er blevet fast mand i teamet.
Efter i to år at have været reservekører, er Vitantonio Liuzzi igen blevet Grand Prix kører. "Det har altid været mit mål at komme tilbage i 2010 og endelig har jeg opnået det. Jeg føler at de fem løb som jeg kørte i 2009 var lidt af en opvarming," siger den italienske kører.
Teamet tester i næste uge et par unge kørere på Jerez - de to kørere bliver evaluereret med tanke på en rolle som test- og reservekører for teamet.
Derfor bliver det med sine egne - og ikke andres - penge at Peter Sauber får teamet tilbage. Dermed kan teamet fortsætte - et team som BMW i sin tid købte for at få foden under eget bord, men hvor der er i flere overtagelser er endt med total overklistring, så bevarede Sauber en plads i teamet og også som en del af navnet på teamet. Nu bliver det så igen et 'rent' Sauber team.
"Jeg er meget lettet over at vi har fundet denne løsning. Det betyder at vi kan bevare faciliteterne i Hinwil og de fleste arbejdspladser. Jeg er sikker på at det nye team vil få en meget god fremtid i Formel 1, hvis nuværende tilpasning er ideelt til private teams," siger Peter Sauber.
Der skal dog skæres pænt ned i antallet af medarbejdere. Der er for tiden lige under 400 ansatte - det skal ned til 250 ansatte. Derudover afventer teamet et endeligt grønt lys fra FIA til at kunne deltage som det 14. og nu oprykkede team i 2010 efter at Toyota tidligere på måneden trak sig ud af sporten.
Jaime Alguersuari har kørt noget af sæsonen for Toro Rosso teamet. Det har været på tale at han skal forsætte for teamet også i 2010, men Toro Rosso teamet har dog ikke offentliggjort noget selv desangående endnu. Hovedpersonen selv siger dog at han har underskrevet en kontrakt med teamet.
Er Jaime Alguersuaris udtalelser rigtige vedr. kontrakt?
(Foto: Gepa Pictures)
Til den spanske avis, Marca, skulle Jaime Alguersuari have udtalt at kontrakten er 100 % på plads. Og ifølge Jaime Alguersuari selv skulle det være sket for et par måneder siden. Problemet er bare at Toro Rosso ikke har offentliggjort noget selv - endnu - omkring en forlængelse af den aftale som Jaime Alguersuari har for 2009. Jaime Alguersuari fik sin debut i Formel 1 i juli måned.
Det vi alle går og venter på er hvem der skal være teamkollega med Nico Rosberg i Mercedes Grand Prix, og det får vi næppe at vide på mandag, men teamchef Nick Fry er dog ret sikker på at det bliver afgjort inden jul.
Samtidig med at Nick Fry oplyste at Mercedes Grand Prix vil præsenterer deres anden kører inde jul, fortalte han også at kontrakten med Nico Rosberg var forhandlet på plads allerede inden Mercedes Grand Prix overtog Brawn GP teamet.
Hos Brawn GP håbede man på at Nico Rosberg skulle være makker med verdensmesteren Jenson Button - men nu har Button som bekendt skrevet kontrakt med McLaren teamet, hvor han bliver teamkollega med den tidligere verdensmester Lewis Hamilton.
Nick Fry vil dog ikke løfte sløret for hvem Mercedes Grand Prix har i kikkerten til pladsen ved siden af Nico Rosberg.
Der har været tale om at teamet skulle blive et rent tysk 'dream team', men det krav afviser Mercedes Benz' s motorsportschef Norbert Haug, men samtidig er det samme Haug der holder liv i rygterne om at den tidligere mangedobbelte verdensmester Michael Schumacher måske gør comeback hos Mercedes Grand Prix.
Mere sandsynligt er det nok at valget kommer til at stå mellem Nick Heidfeld eller Robert Kubica.
Nick Heidfeld er ledig på markedet efter at BMW Sauber teamet har trukket sig fra Formel 1.
Robert Kubica har allerede skrevet kontrakt med Renault for 2010 sæsonen, men vedvarende rygter taler om at Renault teamet måske trækker sig inden 2010 sæsonen går i gang.
Jose Maria Lopez, tidligere argentinsk GP2 kører og testkører hos Renaults Formel 1 team, har underskrevet en kontrakt med USF1 som kører for teamet i 2010. Kontrakten er dog betinget af at Jose Maria Lopez selv kommer med en pose penge i form af sponsorstøtte. Og det kniber det tilsyneladende lidt med.
Jose Maria Lopez har fået en uge til at finde de resterende 20 % som der angiveligt mangler i det budget man er blevet enige om. Prisen for et sæde hos USF1 er ikke bekræftet af nogen af parterne, men rygter vil vide at det drejer sig om et beløb i størrelsesordenen $ 8 millioner.