Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.11.2009
 Canadas GP igen med på kalenderen
 VW og Formel 1? Måske er noget på vej
 
27.11.2009
 Sutil og Liuzzi fortsætter
 Peter Sauber køber sit team tilbage
 Jaime Alguersuari har underskrevet kontrakt
 Anden Mercedes GP kører klar inden jul
 

Hop til top28.11.2009

Canadas GP igen med på kalenderen

Det canadiske Formel 1 Grand Prix har levet i en usikker tid de seneste mange måneder. FOM alias Bernie Ecclestone og de canadiske arrangører har været uenige om en hel del praktiske ting, blandt andet skattespørgsmål. Nu er der efter lange forhandlinger på tværs af Atlanten opnået enighed, og det canadiske Grand Prix er igen med på kalenderen. Der er nu lavet en fem årig kontrakt startende med det første Grand Prix d. 13. juni 2010.

Der har været mange, lange og hårde forhandlinger inden det canadiske Grand Prix igen kom tilbage på Formel 1 kalenderen. Men nu er det endelig lykkedes. Første Grand Prix der bliver kørt efter indgåelse af den nye kontrakt, køres d. 13. juni 2010.

Det har for engangs skyld kostet FOM at få et Grand Prix med på kalenderen. FOMs oprindelige tilbud til de canadiske arrangører lød på $ 165 mill. for en fem årig aftale. Det endte dog med at man fik forhandlet sig frem til en væsentlig reduktion i denne pris. Man blev i stedet enige om en pris der lyder på $ 71 mill. og der vel et afslag der er til at føle på.

Regningen bliver i dette tilfælde delt mellem 3 parter. Den canadisk stat og delstatsregeringen i Quebec betaler hver en tredjedel, mens Montreal by og turistorganisationen i byen deles om den sidste tredjedel. Der forventes dog et overskud samlet set efter den fem årige kontrakts udløb.

"Det har været et langt og sejt træk at blive enig med FOM om denne kontrakt. Vi har været nødt til at for at sikre denne store begivenhed i byen, at forhandle på vegne af skatteyderne. Vi har ikke villet bringe skatteydernes penge i fare for denne sag." lyder det fra canadisk side.

Det canadiske Grand Prix er pr. tradition så godt som altid udsolgt, så man venter et overskud, der samlet set skal være med til at sikre det canadiske Grand Prix når den nye og netop indgåede kontrakt udløber.

PDL  


Hop til top
VW og Formel 1? Måske er noget på vej

VW koncernen har adskillige gange været rygtet ind i Formel 1, men der har endnu aldrig været hold i disse rygter. Nu kommer der et nyt rygte som for så vidt er mere realistisk end de tidligere rygter har været. Nemlig at VW i kraft af sin rolle som motorleverandør til flere VM serier, i fremtiden spåes en rolle som motorleverandør til Formel 1 serien. Det kræver dog flere ændringer i motorreglementet end dem der tilsyneladende er på bedding.

VW i Formel 1? Ja, rygter har der været der rigtig mange gange inden for de senere år, men endnu har der ikke været hold i disse rygter. Men en dør står dog stadig åben hos VW. Man kunne jo i princippet godt nøjes med at være motorleverandør.

Rollen som motorleverandør er blevet mere interessant efter at først Honda, siden BMW og Toyota har fravalgt sig deltagelsen i Formel 1. Renaults situation er endnu ikke afklaret. Og med udvidelsen af antallet af deltagere i Formel 1, bliver der også behov for flere motorer.

Men det bliver dog ikke sådan lige med det samme at VW har planer om at træde ind i det fornemme selskab. Kort fortalt med udgangspunkt i et interview med Hans-Joachim Stuck, så vil VW se tiden an i forhold til den udvikling og retning som en kommende ændring i motorreglementet kunne tage. Hans-Joachim Stuck afviser ikke at VW vil deltage som motorleverandør, men bekræfter heller ikke noget. Kun at man følger udviklingen.

VW koncernen leverer motorer til flere serier. Le Mans er man vist ikke i tvivl om, ligesom man også er stærkt involveret i Dakar rallyet. SEAT har foreløbig 2 VM titler i WTCC ligesom VW også leverer motorer til de britiske, tyske og europæiske Formel 3 serier. Hans-Joachim Stuck slår dog fast at en eventuel deltagelse tidligst vil ske i 2012.

PDL  


 

Hop til top27.11.2009

Sutil og Liuzzi fortsætter

Der kommer ingen nye ansigter til hos Force India i 2010. Teamet fortsætter med den konstellation som sluttede 2009-sæsonen af. Det bliver tyskeren Adrian Sutil og italieneren Vitantonio Liuzzi der får en ny sæson.

For Sutil bliver det fjerde sæson i Formel 1, ligesom der nu igen er blevet plads til Liuzzi siden 2007. Teamet satser på at få kørere der kan fortsætte den konstante udvikling. Teamet var i 2009 lidt af en højdespringer, særligt med stærke præstationer på Spa-Francorchamps og Monza - til dels på grund af en stærk Mercedes-motor. Udviklingen skal fortsætte i 2010 hvor flere nye teams kommer til at udgøre bunden af Formel 1.

Adrian Sutil sætter da også nogle klare mål. "Næste sæson vil jeg gerne være i pointene mere regulært, og måske også være med i kampen om podieplaceringer, og teamet har præcis det samme mål," siger den tyske kører der efterhånden er blevet fast mand i teamet.

Efter i to år at have været reservekører, er Vitantonio Liuzzi igen blevet Grand Prix kører. "Det har altid været mit mål at komme tilbage i 2010 og endelig har jeg opnået det. Jeg føler at de fem løb som jeg kørte i 2009 var lidt af en opvarming," siger den italienske kører.

Teamet tester i næste uge et par unge kørere på Jerez - de to kørere bliver evaluereret med tanke på en rolle som test- og reservekører for teamet.

BB  


Hop til top
Peter Sauber køber sit team tilbage

BMW valgte i sensommeren at forlade Formel 1, og sætte teamet til salg. I første omgang var en række investorer fra Qadbak klar til at købe teamet i samarbejde med Peter Sauber. Men den del af handlen gik i vasken, og i stedet har Peter Sauber valgt at købe teamet tilbage.

Derfor bliver det med sine egne - og ikke andres - penge at Peter Sauber får teamet tilbage. Dermed kan teamet fortsætte - et team som BMW i sin tid købte for at få foden under eget bord, men hvor der er i flere overtagelser er endt med total overklistring, så bevarede Sauber en plads i teamet og også som en del af navnet på teamet. Nu bliver det så igen et 'rent' Sauber team.

"Jeg er meget lettet over at vi har fundet denne løsning. Det betyder at vi kan bevare faciliteterne i Hinwil og de fleste arbejdspladser. Jeg er sikker på at det nye team vil få en meget god fremtid i Formel 1, hvis nuværende tilpasning er ideelt til private teams," siger Peter Sauber.

Der skal dog skæres pænt ned i antallet af medarbejdere. Der er for tiden lige under 400 ansatte - det skal ned til 250 ansatte. Derudover afventer teamet et endeligt grønt lys fra FIA til at kunne deltage som det 14. og nu oprykkede team i 2010 efter at Toyota tidligere på måneden trak sig ud af sporten.

BB  


Hop til top
Jaime Alguersuari har underskrevet kontrakt

Jaime Alguersuari kom i 2009 sæsonen ind hos Toro Rosso teamet i Formel 1, da teamet valgte at lade Sebastien Bourdais gå på grund af manglende præstationer og resultater. For et stykke tid siden blev det kendt at Toro Rosso teamet havde forlænget kontrakten med medkøreren Sebastien Buemi, mens Jaime Alguersuaris fremtid i teamet ikke var afklaret. Jaime Alguersuari siger nu selv at han har en kontrakt med teamet i 2010.

Jaime Alguersuari har kørt noget af sæsonen for Toro Rosso teamet. Det har været på tale at han skal forsætte for teamet også i 2010, men Toro Rosso teamet har dog ikke offentliggjort noget selv desangående endnu. Hovedpersonen selv siger dog at han har underskrevet en kontrakt med teamet.


Er Jaime Alguersuaris udtalelser rigtige vedr. kontrakt?
(Foto: Gepa Pictures)

Til den spanske avis, Marca, skulle Jaime Alguersuari have udtalt at kontrakten er 100 % på plads. Og ifølge Jaime Alguersuari selv skulle det være sket for et par måneder siden. Problemet er bare at Toro Rosso ikke har offentliggjort noget selv - endnu - omkring en forlængelse af den aftale som Jaime Alguersuari har for 2009. Jaime Alguersuari fik sin debut i Formel 1 i juli måned.

PDL  


Hop til top
Anden Mercedes GP kører klar inden jul

Vi er næsten blevet forvænt med mandags nyheder fra Mercedes Benz, forrige mandag sprang de bomben om at Mercedes Grand Prix havde overtaget Brawn GP, og i mandags oplyste de at de havde deres første kører på plads, det var Nico Rosberg der tidligere havde kørt for Williams teamet.
Men ifølge en talsmand fra Mercedes Grand Prix, kan der godt gå lidt længere inden den næste nyhed omkring teamet kommer frem.

Det vi alle går og venter på er hvem der skal være teamkollega med Nico Rosberg i Mercedes Grand Prix, og det får vi næppe at vide på mandag, men teamchef Nick Fry er dog ret sikker på at det bliver afgjort inden jul.

Samtidig med at Nick Fry oplyste at Mercedes Grand Prix vil præsenterer deres anden kører inde jul, fortalte han også at kontrakten med Nico Rosberg var forhandlet på plads allerede inden Mercedes Grand Prix overtog Brawn GP teamet.
Hos Brawn GP håbede man på at Nico Rosberg skulle være makker med verdensmesteren Jenson Button - men nu har Button som bekendt skrevet kontrakt med McLaren teamet, hvor han bliver teamkollega med den tidligere verdensmester Lewis Hamilton.

Nick Fry vil dog ikke løfte sløret for hvem Mercedes Grand Prix har i kikkerten til pladsen ved siden af Nico Rosberg.
Der har været tale om at teamet skulle blive et rent tysk 'dream team', men det krav afviser Mercedes Benz' s motorsportschef Norbert Haug, men samtidig er det samme Haug der holder liv i rygterne om at den tidligere mangedobbelte verdensmester Michael Schumacher måske gør comeback hos Mercedes Grand Prix.

Mere sandsynligt er det nok at valget kommer til at stå mellem Nick Heidfeld eller Robert Kubica.
Nick Heidfeld er ledig på markedet efter at BMW Sauber teamet har trukket sig fra Formel 1.
Robert Kubica har allerede skrevet kontrakt med Renault for 2010 sæsonen, men vedvarende rygter taler om at Renault teamet måske trækker sig inden 2010 sæsonen går i gang.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk