Fisichella tester for Benetton på Jerez fra den fjerde til den syvende december. Operationen finder sted lige før jul, den treogtyvende december, på Villa Giulia-hospitalet i Fisichellas hjemby Rom.
Imens krydser Peter Sauber & Co. fingre. "Alle skulle have de samme muligheder," mener Raikkonen. "Jeg er ikke sikker på hvordan de bedømmer hvem, der skal have en superlicens, og jeg forventer ikke at blive behandlet anderledes end nogen anden. Jeg håber bare, at jeg får chancen for at vise, at jeg kan klare det i Formel 1." Men hvis talentet virkelig er der, får Raikkonen forhåbentlig chancen igen, når han har fået lidt mere erfaring.
Det er ikke kun F1-racere, der kan være drilske, har Jean Alesi nu erfaret.
Jean Alesi deltog i Monza rallyet sammen med en del andre kendte kørere. Og det var på en af specialprøverne at det gik galt. På vej gennem sydkurven på Monzabanen tabte han herredømmet over bilen. Han røg af med ca. 180 km i timen og bankede ind i afspærringen, bilen lettede fra jorden og spandt et par gange rundt om sig selv, inden den landede igen. Heldigvis var Jean Alesi uskadt, men selvfølgelig noget rystet efter uheldet.
Jean Alesi:
"Det var ærgerligt, jeg havde lige fået en rigtig god følelse med bilen, og håbede faktisk på et godt resultat."
I rallyet deltog bl.a. også Rinaldo Capello, som kører i den amerikanske Le Mans serie, han var den endelige sejrherre i rallyet. En det ikke gik så godt for, var den italienske motorcykelstjerne Valentino Rossi. Han blev ikke rangeret, da han kom for sent til start på andendagen af rallyet. Årsag: han sov for længe.
Hvert år omkring nytårstid plejer det engelske kongehus, at udvælge mennesker som har gjort en særlig indsats for England og Storbritannien. Og i den engelske presse bliver der i øjeblikket spekuleret meget i om bl.a. Jackie Stewart for fremtiden kan tituleres som Sir Jackie. Hvis det sker vil han være den anden inden for Formel 1, som i løbet af et årstid er blevet udnævnt.
Tidligere i år er æren overgået Ron Dennis. Tidligere er også Jack Brabham, Frank Williams og Stirling Moss blevet slået til riddere, med ret til at kalde sir.
Videoen indeholder billeder af en indklippet Robbie Williams - som Bob Williams - der er godt på vej til at tage sikrede sig sejren! Den tidligere Tyrrell-boss, Ken Tyrrell, optræder også. Teknikken kommer til at minde om det der kunne ses i Fords reklame for deres Puma-model, hvor Steve McQueen kaster sin kærlighed på den rappe Puma.
" Jeg har det virkeligt godt i temaet, og den atmosfære der er omkring og i teamet finder man ingen andre steder. Min kontrakt løber i 2 år endnu, og jeg vil helt sikkert opfylde den, og hvis alting forsætter som det hele tiden har gjort, så ser jeg ingen grund til at ændre på de nuværende ting." siger Michael Schumacher.
Hvad angår Ferraris fremtid, så mener Michael Schumacher at man endnu ikke har nået alt det man gerne ville.
De har godt nok vundet begge titler i år, men man skal nu vise at man også kan forsvare dem, og det ved alle i teamet kræver endnu mere arbejde end sidste år, men Michael Schumacher ved også at der vil komme mange ny ting fra Ferrari i år.
De tekniske ændringer som FIA har lavet, vil skabe en situation, hvor det er køreren der skal vise sine evner, men Frentzen er på en måde lidt bange for, at FIA vil give efter for adskillige teams ønske om at genindføre traction control.
Frentzen:
"Der er lavet adskillige ændringer i det tekniske reglement for næste år. Der er dog en chance eller risiko for at FIA vil give efter for flere teams stærke ønsker om at genindføre bl.a. traction control. Siden det blev forbudt for nogle år siden, har det været næsten umuligt for FIA at kontrollere. Det er vist ikke ret megen tvivl om, at nogle teams har snydt og er sluppet af sted med det. Noget smart software har gjort det muligt, og det efterlader en følelse af, at hvis det blev tilladt igen, så vil alle igen kunne være lige i konkurrencen. Det er den gode side af det, men der er også en dårlig side. Hvis man tillader traction control igen, vil bilerne blive meget nemmere at køre, specielt når det er vådt. Computeren vil sørge for at der ikke vil være hjulspind under nogle omstændigheder. Med traction control skal man bare sørge for at bilen peger i den rigtige retning og så træde på speederen. Det vil ikke kunne vise kørerenes evner. Det vil aldrig kunne gøre en kører bedre, det vil kun se sådan ud. De gode kørere vil stadig kunne bremse bedre, og styre bilen bedre, men det vil blive sværere at kunne se."
Hans holdning til softwaren der bliver brugt ved starterne, er den samme. Alle vil kunne få den perfekte start, det handler kun om at have den bedste reaktionstid.
Frentzen ser dog også lyst på nogle ting. Det nye samarbejde med Honda, hvor Jordan nu får den rigtige fabriksmotor giver nye forhåbninger. Samtidig ser han også frem til samarbejdet med hans nye race engineer, Dave Brown. Det er en erfaren herre, som Jordan har sikret sig. Han har sidst ledet McLarens Formel 3000 team, og det har bestemt ikke klaret sig dårligt. Dave Brown var ingeniør for Nigel Mansell, da han blev verdensmester. Frentzen synes også at den nye Jordan bil ser ud til at blive rigtig god. Man har lært meget af dette års problemer med bilen, og ifølge Frentzen ser det ud til at man kan undgå de samme dumme årsager til at man ikke fik den forventede succes i år. Men der bliver arbejdet hårdt i teamet. Det forventes at man først kan komme til at teste den nye bil rigtigt i sidste halvdel af januar måned.
Det nye ved motoren er, at man har øget vinklen mellem de 2 rækker cylindere så den nu er 111 grader. Det betyder, at man har kunnet flytte tyngdepunktet længere ned i motoren. Højden er også blevet reduceret kraftigt, men til gengæld har man nu feltets bredeste motor.
Andre kilder siger også, at Herbert er blevet kontaktet af Bentley, som har planer om at deltage i Le Mans, men disse rygter er ikke blevet be– eller afkræftet af Herbert.
Så må man da sige, at Eddie er gået forgæves mange gange, hvis han kun er kommet for underholdningens skyld. Coventry ligger pt. 4. sidst i den bedste række i England, og kæmper hårdt for ikke at rykke ud af rækken.
Det bliver ikke let, advarer Zanardi.
Alessandro Zanardi er måske en af de få, der kan siges, virkelig har indblik i hvilken opgave Montoya har foran sig. Zanardi kom selv fra CART som dobbelt mester af serien, men skuffede grusomt i sit f1-comeback i 1999 og blev fyret af Williams efter sæsonen. Fru Zanardi skulle efter sigende mene, at CART var for farlig, men de seneste rygter siger, at han er tilbage i den amerikanske F1-konkurrent i 2001. Under alle omstændigheder vil han følge opmærksomt med i F1, for at se om Montoya vil kunne gøre det, som han ikke selv var i stand til. Ud fra sine erfaringer har Zanardi et helt enkelt råd: Sæt forventningerne ned og hold hovedet koldt!
"Jeg tror ikke, at der er nogen, der kan overgå Juan, hvad angår talent, men mit råd til ham er, at han må tage det roligt, for han er vant til at vinde, og han må indse, at den bil, han skal til at køre i Formel 1, ikke vil være så god, som den han kørte i i ChampCar," advarer Zanardi. "Det vil ikke føles helt så behageligt. En fyr med hans talent forventer at vinde, og han vil nok finde det frustrerende, hvis omgangstiderne ikke er der. Da er det, at han kan komme til at begå fejltagelser. Men, han har kørt nok kilometer til at kunne udføre arbejdet i F1, som enhver der har set ham køre kan bevidne. Han er sej og jeg kan ikke vente på at læse hvad han mener om Michael Schumacher!" fortæller Alessandro Zanardi forventningsfuldt.
Festen afholdes i intet mindre ned Royal Albert Hall. Intet rør sig i F1 uden at Bernie Ecclestone har været inde over det, og således er det også dette projekt. "Grand Prix racing har nået nye højder i det sidste årti og efter 2000-sæsonens spænding ser Formel 1-tilhængerne allerede frem til et nyt spændende år. Grand Prix-festen vil blive indgangen til den nye sæson," lover Ecclestone. Med et sådan arrangement, hvad skal man så med Det Europæiske Melodi Grand Prix?
Testen skulle ellers foregå med Jean Alesi bag rattet, mens der ikke er blevet nævnt yderligere kørere til fremtidige tests. Dog rygtedes det at Giorgio Pantano, tysk F3-mester og indoneseren Ananda Mikola kommer til at teste raceren.
Men det er de manglende motorer der gør at de dropper testen. "Der er for få motorer tilgængelige, og så mange ting der skal testes, så vi har droppet vores første test på Jerez og så tage en der er længere på Barcelona," siger Joan Villadelprat.
Men det lyder nu som lidt af en falliterklæring, så Prost kommer igen til at blive bombet tilbage - ligesom i 2000!