Da FIA - med hjælp fra den TWG - den tekniske arbejdsgruppe under FIA - fremlagde en række forslag til reglementsændringer, var der især ét som nok fik løftet nogle øjenbryn rundt omkring. Én todelt hækvinge så dagens lys - godt nok kun i skitseform, men alligevel. FIA fremlagde netop dette forslag, for at øge chancen for overhalinger i Formel 1, noget der i større eller mindre omfang har været savnet i lang tid, efterhånden som aerodynamikken er forbedret på bilerne. Den todelte vinge - med en vinge i hver side af bilen - skal sikre et større tryk på frontvingerne på de bagved kørerne biler. Med andre ord, så vil luftstrømmen ikke blive ødelagt som den gør i dag. I hvert fald slet ikke samme omfang.
Forslaget til hækvingernes udformning som TWG er kommet frem til - systemet kaldes for Centreline Downwash Generating (CDG) - skal nu på fredag til viderebehandling i TWG. Siden forslaget kom frem, har der været meget delte meninger om forslaget. Alle har for så vidt været enige om at det kan gennemføres, men om det hjælper på FIAs grundidé, har der været større tvivl om. Bliver det så til noget? Ja, måske. I hvert fald har flere teams givet udtryk for siden præsentationen, at systemet allerede kan indføres i 2007 mod FIAs første oplæg i 2008. Det kræver dog yderligere diskussioner om forslaget, hvilket sker på fredag. Derudover skal mindst 8 af de 10 nuværende teams sige god for forslaget. Så er det faktisk muligt at indføre de nye vinger i 2007.
Adrian Newey - nu McLaren, men snart Red Bull - har arbejdet lidt med konceptet i det nye system. Han har tilsyneladende udarbejdet ændringsforslag til CDG systemet som også skal diskuteres på fredag. FIA indrømmer at have modtaget et arbejdsmateriale fra Newey, men vil på ingen måde yderligere kommentere det. Alt afhængig af udfaldet af mødet, kan det meget vel tænkes at forslaget kan blive vedtaget. I det mindste så der kan arbejdes videre med det. Om man når så langt så det kan blive indført i allerede i 2007, er svært at spå om, men Newey plejer med sin yderst kompetente indsigt i de designmæssige forhold, nok at kan bidrage med noget der ligner en endelig udformning og resultat.
Som en lille sidebemærkning, ventes det også at FIA på fredag offentliggør den endelige deltagerliste for teamene for sæsonen 2006. Det store spørgsmål er Super Aguri F1. Teamet har indsendt den obligatoriske tilmeldingsansøgning, men så vidt vides har teamet endnu ikke betalt depositumet på $ 48 millioner. Sker det ikke, skal man ikke regne med at se teamet i 2006 på Grand Prix banerne. Der er blandt andet et hængeparti om hvilket chassis man kan/må anvende. Senest har et Arrows A23 chassis været nævnt.
BMW Sauber teamet var på plads med Nick Heidfeld, og McLaren teamey testede med Alexander Wurz samt Gary Paffett.
Alle tre kørere testede ombyggede racere der var monteret med de nye V8 motore, og begge teams benytter Michelins dæk.
McLaren teamet stillede med et par MP4-20B modeller med den nye FO108S v8 motor, og i den ene af dem satte den ny kårede DTM mester Gary Paffett dagens hurtigste tid.
Sauber teamet stillede med en enkelt C24B monteret med den nye BMW P86 V8 motor, denne blev kørt af Nick Heidfeld.
Mandagens tider:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Gary Paffett | McLaren | 1:20,586 | 57 |
2 | Alexander Wurz | McLaren | 1:20,665 | 10 |
3 | Nick Heidfeld | Sauber BMW | 1:21,356 | 30 |
Det er den nykårede World Series by Renault mester Robert Kubica, samt Formula Super Renault V6 mesteren fra 2004 Giorgio Mondini, der begge er blevet flere testkørsler i Renaults Formel 1 team, hvis de klarer sig godt under denne uges test på Circuit de Catalunya i Spanien.
Kubica og Mondini har begge vundet deres testkørsler sammen med Renault F1 teamet, som præmier i de mesterskaber som de har vundet.
De er i første omgang blevet lovet hver en halv testdag, men Pat Symonds fra Renault F1 teamet udelukker ikke at der kan blive tale om yderligere tests hvis de klarer sig godt.
I løbet af den kommende uge træffes valget hos Williams teamet om hvem der skal være den tredje kører i teamet og dermed skal supplere Mark Webber og Nico Rosberg. Og ifølge engelske Autosport, er kandidatlisten svundet ind til 2, nemlig Nahrain Karthikeyan og danske Nicolas Kiesa. Sam Michael, Williams teamets tekniske direktør, bekræfter at der i den kommende uge vil blive truffet et valg. Men vil ikke oplyse hvem kandidaterne er, men siger dog at det endelige valg givet vil blive truffet ud fra den tekniske viden.
Sam Michael:
"Nøgleelementet for en tredjekører hos os, er at man er konstant og kan give god teknisk feedback. Selv evnen til at lære en ny bane er faktisk en sekundær ting fordi vi har simulationer af alle baner. Jeg er meget overrasket over de tekniske evner som nogle af kandidaterne som vi har talt med har."
Selv siger Kiesa om muligheden at han flere gange har været på besøg hos Williams og har store chancer for at være med i den test som Williams teamet starter i næste uge - her skal Williams teste med et FW27C chassis med den nye Cosworth V8 indbygget.
Ifølge andre kilder har Kiesa allerede været til flere simulationstests hos Williams teamet hvor han imponerede med sin tekniske indsigt, viden og feedbackevne. Flere har vurderet at Kiesa er den bedste af de to kandidater teknisk set. Og så kommer det økonomiske aspekt ind i billedet. Hvor stærke står de to kandidater overfor hinanden her? Karthikeyan har sandsynligvis mange fra sit bagland i Indien med i inderlommen, mens Kiesas managementgruppe blandt andet har mange gode islandske kroner med i foret. Den næste uge bliver meget spændende set med danske øjne især.
Udover kontakten til Williams, plejer Kiesa og hans bagland stadig muligheden for et fastsæde hos Midland F1 - teamet som Kiesas har været fredagskører for ved flere lejligheder i år, og hvor han også gav stor teknisk feedback til teamet og de faste kørere - blandt andet Nahrain Karthikeyan. Men spændende bliver det at se om Kiesa bliver udvalgt i løbet af den kommende uge. Angiveligt er der allerede lavet et sæde til ham som kan anvendes i næste uge i Barcelona hvor Williams teamet som før nævnt tester.
BMW Sauber præsentationen findersted den 16. januar på Valencia banen i Spanien.
Hovedsponsor for teamet bliver ligesom i Sauber tiden det malaysiske oliefirma Petronas, og den ene af kørerne er også på plads allerede nu, det er Nick Heidfeld.
Hvem der bliver BMW Saubers anden kører er endnu uvist, men det regnes for sandsynligt at det bliver Jacques Villeneuve.
Vitantonio Liuzzi påpeger at hans kontrakt endnu ikke er underskrevet, og at han helst vil køre i Red Bull teamet den kommende sæson, men han regner det for mest sandsynligt at han skal køre for Red Bull's junior team - Scuderia Toro Rosso - det tidligere Minardi team.