Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.11.2008
 Flot debut på Fiorano
 
28.11.2008
 Hvem vinder FIAs udbudsrunde?
 

Hop til top29.11.2008

Flot debut på Fiorano

Top 3 kørerne fra den italienske Formel 3 serie fik som en del af sejrspræmien én Formel 1 test hos selveste Ferrari. Forleden kom præmien til udbetaling - med et noget overraskende resultat.

I et samarbejde mellem Ferrari og det italienske motorsportsforbund ACI-CSAI, som står for afviklingen af det italienske Formel 3 mesterskab, blev der forleden udbetalt en præmie for at slutte mesterskabet i Top 3. Præmien var en Formel 1 test hos Ferrari på Ferraris egen bane, Fiorano. Og det kan nok være at de unge mennesker gik til stålet.

Mirko Bortolotti, Edoardo Piscopo og Salvatore Cicatelli var de heldige præmiemodtagere. De tre kørere gik uimponeret til sagen og kørte rigtig flotte tider, efter at de havde kørt adskillige omgange i et forholdsvis adstadigt tempo for at vænne sig til den noget kraftigere bil. Bilen var Ferraris nu næsten aflagte F2008 racer. Men der blev ikke sparet på noget.

Faktisk var det en imponerende test for alle tre kørere. De var alle meget tæt på Ferrari testkøreren Andrea Bertolinis personlige rekord på banen. Hans tid er på lige over de 59 sekunder på en omgang. Edoardo Poscopo kørte en hurtigste omgang på 1:00.3, mens Salvatore Cicatelli var lidt langsommere og kørte en omgang på 1:01.2. Dagens overraskelse var dog Mirko Bortolotti der var lige under Andrea Bertolinis bedste tid.

Mirko Bortolotti var da heller ikke til at skyde igennem bagefter. Han havde dog luft nok til at sige at det gik forbavsende hurtigt med at tilpasse sig til bilen. Noget alle kørerne faktisk var enige om. Mirko Bortolotti var dog pavestolt over at han kunne slå Ferrari testkøreren Andrea Bertolonis rekord på banen.

PDL  


 

Hop til top28.11.2008

Hvem vinder FIAs udbudsrunde?

FIA og Max Mosley har truet med at indføre standardmotorer i Formel 1. Faktisk har man lavet en tilbudsrunde hos uafhængige leverandører. Hvem står til at vinde?

FIA og især Max Mosley vil gerne have indført standardmotorer til Formel 1 feltet. Dette skal ske i omkostningsbegrænsningernes hellige navn. Men forslaget har vakt megen modstand, især fra de nuværende motorleverandører i Formel 1. Og især fordi bruger Formel 1 som et markedsføringsmiddel for egne produkter. Desuden hæger et par enkelte teams vil også ved deres historiske deltagelse i netop denne klasse på grund af deres brand.

FOTA vil gerne undgå at der kommer fremmede motorer under motorhjelmene, så man har lavet flere tiltag for at undgå netop denne ide. Man er sågar gået på kompromis med et af FIAs andre forslag. Ydermere har mindst et par teams truet med at trække sig fra klassen.

Om det er for at lægge pres på FOTA vides ikke, men FIA har sendt forslaget i udbud hos eksterne motorleverandører, og måske med det forbehold at indførslen af standardmotorer ikke bliver til noget.

Ifølge flere udenlandske medier, ser det ud til at omkring 5 leverandører er klar til en eventuelt afgørende udvælgelsesproces. Dette skulle ifølge førnævnte medier være Ilmor, Cosworth, Mecachrome, Zytek og Judd. Alle navne der tidligere har haft en fortid i Formel 1. Et enkelt medier nævner sågar Ilmor som den største favorit til at vinde en udbudsrunde. Ilmor har i Formel 1 senest arbejdet med motorudviklingen af Mercedes's motor, og er nu involveret i Hondas deltagelse i Indy Car Series. Ilmors forslag lyder angiveligt på en motorstørrelse på ca. 3000 ccm i V8 format med max. 14.000 omdrejninger, og med en ydelse på ca. 700 hk.

Der foreligger ikke nogen data på de andres motorer. Det kan dog være at håbe at ideen om standardmotorer ikke bliver til noget. Det vil fjerne en stor del af den traditionelle idé om Formel 1 som en unik klasse der selv udvikler sine produkter i et stort omfang. Men som FIA har udlagt det, er det op til FOTA og dets medlemmer at finde en løsning som begge sider kan være tilfredse med.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk