Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.11.2009
 Jerez test i næste uge, med mange unge kørere
 Comeback til Christian Klien?
 
28.11.2009
 Canadas GP igen med på kalenderen
 VW og Formel 1? Måske er noget på vej
 

Hop til top29.11.2009

Jerez test i næste uge, med mange unge kørere

Formel 1 sæsonen 2010 starter officielt den 1. december , hvor den første tre dages testsession starter på Jerez banen i Spanien Denne testsession er forbeholdt kørere med to eller færre Formel 1 Grand Prix'er, så den bliver helt uden deltagelse af de store Formel 1 stjerne, tilgengæld byder den på et bredt udvalg af topkørerne fra de øvrige formel klasser, nogle der allerede har en Formel 1 kontrakt til 2010, samt en masse der håber på at få det!

Der er tilmeldt ni teams til denne tredages test i Syd Spanien, det er: BMW Sauber, Mercedes GP (Brawn GP), Ferrari, Force India, McLaren, Red Bull Racing, Renault, Toro Rosso og Williams.

Blandt du unge talenter som for manges vedkomne får deres Formel 1 debut er der kørere fra stortset hele verden, og den af dem som nok kommer os danskere nærmest er svenske Marcus Ericsson der skal teste tre eftermiddage for Mercedes GP (Brawn GP) teamet. Marcus Ericsson ankommer til testen som nykåret mester i det japanske Formel 3 mesterskab.
Formiddagene i dette team er afsat til englænderen Mike Conway, der tidligere var testkører for Honda's Formel 1 team.

Ser vi på den mere fjerne ende af verdenskortet, kommer der to kørere fra Amerika, det er først Alexander Rossi der skal teste sammen med BMW Sauber teamet på første dagen. Han vandt Formel 1 testen da han sejrede i Formula BMW World Final i Mexico City i 2008. I år har Alexander Rossi deltaget i Formula Master hvor han sluttede på 4. pladsen i mesterskabet, og vandt rookie titlen.
Derefter kommer den regerende Indy Lights champion JR Hildebrand, han skal teste sammen med Force India teamet, hvor han skal dele VJM02 raceren med englænderen Paul di Resta som pt. gør sig i DTM serien, han vandt Formula 3 Euroseries mesterskabet i 2006.

Mens vi er ved de amerikanske kontinenter, er der også mexicaneren Esteban Gutiérrez der skal teste hos BMW Sauber teamet på anden dagen, han vandt Formula BMW Europe mesterskabet i 2008, og har i år deltaget i Formula 3 Euro Series hvor han sluttede på 9. pladsen.
Ligeledes fra Mexico kommer Pablo Sánchez López der skal teste en enkelt dag hos Ferrari, samt Lucas di Grassi fra Brasilien der skal teste to dage hos Renault teamet.

Fra Australien kommer Daniel Ricciardo der skal køre alle tre dage for Red Bull Racing.
Han får følgeskab af New Zealænderen Brendon Hartley der skal køre en enkelt dag hos Toro Rosso.

Derudover kommer der en del europæiske kørere, med tyskeren Nicolas Hülkenberg som nytegnet Williams kører i spidsen. Han får to dage i Williams raceren, mens spanske Andy Soucek får en enkelt.

Italien er rigt repræsenteret, derfra kommer der tre kørere:
Mirko Bortolotti skal teste to dage sammen med Toro Rosso teamet, mens Daniel Zampieri og Marco Zipoli skal dele en enkelt testdag hos Ferrari med Pablo Sánchez López fra Mexico.

Belgieren Bertrand Baguette skal køre en enkelt dag for Renault teamet, mens franske Jules Bianchi skal køre to dage sammen med Ferrari teamet.

Foreløbig testplan på Jerez den 1. til 3 december:
Team 1. december 2. december 3. december
BMW Sauber Alexander Rossi (USA) Esteban Gutiérrez (MX) TBA
Mercedes GP Mike Conway (GB) Mike Conway (GB) Mike Conway (GB)
(Brawn GP)
Formiddag
Mercedes GP Marcus Ericsson (S) Marcus Ericsson (S) Marcus Ericsson (S)
(Brawn GP)
Eftermiddag
Ferrari Jules Bianchi (F) Jules Bianchi (F) Daniel Zampieri (I)
Marco Zipoli (I)
Pablo Sánchez López (MX)
Force India J.R. Hildebrand (USA) Paul di Resta (GB) Paul di Resta (GB)
Formiddag
Force India Paul di Resta (GB) J.R. Hildebrand (USA) J.R. Hildebrand (USA)
Eftermiddag
McLaren TBA TBA TBA
Red Bull Daniel Ricciardo (AUS) Daniel Ricciardo (AUS) Daniel Ricciardo (AUS)
Renault Bertrand Baguette (B) Lucas di Grassi (BR) Lucas di Grassi (BR)
Toro Rosso Brendon Hartley (NZ) Mirko Bortolotti (I) Mirko Bortolotti (I)
Williams Andy Soucek (E) Nicolas Hülkenberg (D) Nicolas Hülkenberg (D)

AN  


Hop til top
Comeback til Christian Klien?

Den 24 årige tidligere Formel 1 kører Christian Klien vælger at sætte sine Le Mans 24- timer planer lidt på standby, for i stedet at arbejde frem mod et fuldtids sæde i Formel 1.
Christian Klien der denne sæson har været test- og reserve kører i BMW Sauber teamet, har tidligere deltaget i 48 Formel 1 Grand Prix løb for Jaguar og Red Bull teamne i perioden 2004 til 2006.

Christian Klien var ellers langt fremme i sine forhandlinger med Peugeot teamet om en plads i en af deres Peugeot 908 racere til 24-timers løbet på Lemans i juni 2010.
Men disse forhandlinger har Christian Klien nu sat i bero, indtil han ved om han får en plads i Formel 1 feltet næste sæson - noget han selv er ret sikker på!
Dels er det et spørgsmål om han eventuelt nye Formel 1 arbejdsgiver vil tillade at han deltager i sportscar racing, og dels er der datosammenfald mellem Le Mans 24-timers løbet og Canadas Grand Prix (hvis det bliver afholdt).

Hans bedste chance er at blive hos det tidligere BMW Sauber team der nu er blevet overtaget af Qadbak gruppen, men samtidig går der vedvarende rygter om at Qadbak gruppen er i økonomisk uføre allerede inden de rigtig er kommet i gang indenfor Formel 1 sporten, så det kan måske vise sig at være en blindgyde for Klien.

Sideløbende med sine forhandlinger med Qadbak gruppen, har Christian Klien også kontakt med flere af de nye teams der er på vej ind i Formel 1 sporten, det er i første omgang Manor, USF1 og Lotus.

AN  


 

Hop til top28.11.2009

Canadas GP igen med på kalenderen

Det canadiske Formel 1 Grand Prix har levet i en usikker tid de seneste mange måneder. FOM alias Bernie Ecclestone og de canadiske arrangører har været uenige om en hel del praktiske ting, blandt andet skattespørgsmål. Nu er der efter lange forhandlinger på tværs af Atlanten opnået enighed, og det canadiske Grand Prix er igen med på kalenderen. Der er nu lavet en fem årig kontrakt startende med det første Grand Prix d. 13. juni 2010.

Der har været mange, lange og hårde forhandlinger inden det canadiske Grand Prix igen kom tilbage på Formel 1 kalenderen. Men nu er det endelig lykkedes. Første Grand Prix der bliver kørt efter indgåelse af den nye kontrakt, køres d. 13. juni 2010.

Det har for engangs skyld kostet FOM at få et Grand Prix med på kalenderen. FOMs oprindelige tilbud til de canadiske arrangører lød på $ 165 mill. for en fem årig aftale. Det endte dog med at man fik forhandlet sig frem til en væsentlig reduktion i denne pris. Man blev i stedet enige om en pris der lyder på $ 71 mill. og der vel et afslag der er til at føle på.

Regningen bliver i dette tilfælde delt mellem 3 parter. Den canadisk stat og delstatsregeringen i Quebec betaler hver en tredjedel, mens Montreal by og turistorganisationen i byen deles om den sidste tredjedel. Der forventes dog et overskud samlet set efter den fem årige kontrakts udløb.

"Det har været et langt og sejt træk at blive enig med FOM om denne kontrakt. Vi har været nødt til at for at sikre denne store begivenhed i byen, at forhandle på vegne af skatteyderne. Vi har ikke villet bringe skatteydernes penge i fare for denne sag." lyder det fra canadisk side.

Det canadiske Grand Prix er pr. tradition så godt som altid udsolgt, så man venter et overskud, der samlet set skal være med til at sikre det canadiske Grand Prix når den nye og netop indgåede kontrakt udløber.

PDL  


Hop til top
VW og Formel 1? Måske er noget på vej

VW koncernen har adskillige gange været rygtet ind i Formel 1, men der har endnu aldrig været hold i disse rygter. Nu kommer der et nyt rygte som for så vidt er mere realistisk end de tidligere rygter har været. Nemlig at VW i kraft af sin rolle som motorleverandør til flere VM serier, i fremtiden spåes en rolle som motorleverandør til Formel 1 serien. Det kræver dog flere ændringer i motorreglementet end dem der tilsyneladende er på bedding.

VW i Formel 1? Ja, rygter har der været der rigtig mange gange inden for de senere år, men endnu har der ikke været hold i disse rygter. Men en dør står dog stadig åben hos VW. Man kunne jo i princippet godt nøjes med at være motorleverandør.

Rollen som motorleverandør er blevet mere interessant efter at først Honda, siden BMW og Toyota har fravalgt sig deltagelsen i Formel 1. Renaults situation er endnu ikke afklaret. Og med udvidelsen af antallet af deltagere i Formel 1, bliver der også behov for flere motorer.

Men det bliver dog ikke sådan lige med det samme at VW har planer om at træde ind i det fornemme selskab. Kort fortalt med udgangspunkt i et interview med Hans-Joachim Stuck, så vil VW se tiden an i forhold til den udvikling og retning som en kommende ændring i motorreglementet kunne tage. Hans-Joachim Stuck afviser ikke at VW vil deltage som motorleverandør, men bekræfter heller ikke noget. Kun at man følger udviklingen.

VW koncernen leverer motorer til flere serier. Le Mans er man vist ikke i tvivl om, ligesom man også er stærkt involveret i Dakar rallyet. SEAT har foreløbig 2 VM titler i WTCC ligesom VW også leverer motorer til de britiske, tyske og europæiske Formel 3 serier. Hans-Joachim Stuck slår dog fast at en eventuel deltagelse tidligst vil ske i 2012.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk