Daniel Ricciardo som så absolut har gjort sig positivt bemærket i World Series of Renault i denne sæson, har sikret sig pladsen som test- og reservekører hos Toro Rosso teamet i næste sæson.
Vejen til Formel 1 er inden for de sidste par sæsoner gået via Britisk Formel 3 og World Series of Renault. I 2009 vandt Daniel Ricciardo den britiske Formel 3 serie, og i år blev han nummer i World Series of Renault efter russeren Mikhail Aleshin som også er inde i billedet til et sæde i Formel 1.
Daniel Ricciardo
(Foto: Renault Sport Media)
Det er som regel ikke den mest lukrative rolle at være test- og reservekører hos et team i Formel 1. De fleste kilometre bliver som regel kørt inden sæsonen starter. Men Daniel Ricciardo får lov til at køre mere end de fleste. I kontrakten med Toro Rosso står der at han skal køre den første fri træning i alle Grand Prixer.
Toro Rosso teamet meddeler i forbindelse med offentliggørelsen af kontrakten med Daniel Ricciardo, at han er garanteret den første fri træning i alle Grand Prixer, og at Sebastien Buemi og Jaime Alguersuari på skift skal overlade deres bil til Daniel Ricciardo i den første fri træning.
Det giver mulighed for det første at få en masse kilometre og omgange i ryggen, men også mulighed for at arbejde tæt sammen med teamets ingeniører og mekanikere, og på den måde at gøre opmærksom på sine kvaliteter. Men det er på asfalten han skal vise at han kan præstere.
Han skal dog forsætte sit engagement i World Series of Renault sideløbende. Daniel Ricciardo har i flere sæsoner været en del af Red Bull Junior Programme, og man har derfor i flere år kunnet følge den unge australiers udvikling.
Mikhail Aleshin kan meget vel blive næste russer i Formel 1. Blandt andet som vinder af WSR serien i år, var han med hos Renault da der fornylig blev testet i Abu Dhabi. Der er dog endnu ikke kommet noget mere konkret af ud af testen.
Mikhail Aleshin
(Foto: Renault Sport Media)
Men han har som alle andre kørere et ønske om at køre i Formel 1 og med udsigten til et russisk Formel 1 Grand Prix, bliver der ganske givet arbejdet bag kulisserne på at finde et sæde til Mikhail Aleshin. Han har foreløbigt været sponsoreret af to russiske firmaer, oliefirmaet Gazprom og dækfirmaet Cordiant.
Om det lykkedes at finde sponsorkroner nok til et sæde må vi afvente og se. Selv er Mikhail Aleshin meget forsigtig i sine udtalelser og vil helst ikke udtale sig om sine muligheder i det hele taget. Faktisk siger han at han af sit management ikke må udtale sig om Formel 1 planerne.
Den ene af Virgin Racings kørere ser ud til at forsætte hos teamet. Det er Timo Glock der nok må erkende at chancerne hos et andet team nærmest er udtømte.
Timo Glock
(Foto: Virgin Racing)
Timo Glock havde håbet da han kom til Toyota i 2008 at Toyota og han kunne være med helt i toppen indenfor en 3 års periode, men da Toyota lukkede sit Formel 1 team, døde disse chancer helt automatisk, og dermed også Timo Glocks egne ambitioner. Han kan nu håbe på at han gøre det så godt at et højere rangerende team vil gøre brug af ham.
"Vi kom desværre aldrig helt over nogen fejl som blev begået i teamet henover vinteren 2009-2010. Men det er altid vanskeligt for et team at starte med et helt blank stykke papir. Der vil altid opstå fejl og nogen af dem kan man ikke rette før det er for sent."
Timo Glocks kontrakt med Virgin Racing gælder også for 2011, men angiveligt har der været flere klausuler indføjet i kontrakten der har kunnet tillade Timo Glock at søge job hos andre teams efter den første sæson.