Nr. | Kører | Team | Tid | Omg. | ||||||||||||||||||||
1 | David Coulthard | McLaren | 1:41,296 | 80 | ||||||||||||||||||||
2 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:41,801 | 52 | ||||||||||||||||||||
3 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:42,944 | 56 | ||||||||||||||||||||
4 | Alexander Wurz | Benetton | 1:42,549 | 46 | ||||||||||||||||||||
5 | Ralf Schumacher | Williams | 1:42,823 | 48 | ||||||||||||||||||||
6 | Damon Hill | Jordan | 1:43,505 | 51 | ||||||||||||||||||||
AN Ifølge den algirske avis, El Moudjahid, er brdr. Schumacher begge fra Algeriet. Avisen er regeringens officielle og avisen står ved sin historie som fra næsten alle sider kaldes en spøg. Avisen skriver at Michael Schumacher i virkeligheden er Farouk Schumacher, som er født i Algeriet i 1969 og Ralf Schumacher er i virkeligheden Hassan. Avisen forklarer brødrernes navneskifte med at de flyttede til Tyskland efter deres faders død.Ingen af brødrene Schumacher har af- eller bekræftet historien...(den der tier, samtykker?, red.) NJ 1998-sæsonen sluttede skuffende for Stewart-Ford teamet da begge kørere måtte udgå af det japanske grand prix. Paul Stewart udtaler til Formel-1.dk: "Ikke en ideel måde at slutte sæsonen. Uheldigvis var det igen manglende holdbarhed der kostede os et resultat. Nu skal vi lægge dette års skuffelser bag os, og bruge det vi har lært i et meget svært år til noget godt." - og det er ikke uden grund at Stewart ikke er tilfredse.Først på sæsonen kneb det gevaldigt med resultaterne, og da de endeligt begyndte at dukke op, fyrede man andenkøreren (Jan Magnussen), og fik samtidig endnu en udvikling af Ford-motoren. Martin Whitaker fortæller: "Gennem 1998 engagerede vi os i et omfattende motorudviklingsprogram, som resulterede i 6 større opgraderinger...", og det var først med den sidste motorspecifikation at man fik en problemfri løbsdebut. Næste år introduceres en helt ny Ford Formel 1 motor som for øjeblikket er under udvikling hos Cosworth Racing. Stewart teamet har dog ikke helt mistet modet: "Vi var advaret om at det andet år i Formel 1 altid er det sværeste, og det var det sandelig for os. Vi har 5 måneder før 1999-sæsonen starter, så det er vores opgave at give al vor energi og ressourcer for at sikre en stærk debut til SF-3'eren." slutter Paul Stewart. HAL 2.11.1998 Hakkinen blev verdensmesterSå blev Häkkinen verdensmester i formel 1. Häkkinen fik sin første sejr for et år siden på Jerez, og der startede hans vej mod toppen. Sidste gang en McLaren kører blev verdensmester var i 1991, og det var Ayrton Senna. Häkkinen's formel-1 karriere startede i 1991, i USA, hvor han kørte for Lotus. Her fortsatte han til han i 1993 kom over til McLaren, hvor han har været siden. For et par år siden kørte Häkkinen galt under det Australske Grand Prix, og var tæt på at dø. Og nu er han så blevet verdensmester.Igennem vintertesten viste McLaren & Häkkinen gang på gang, at det var den hurtigste kombination til 1998 sæsonen, og det blev så endeligt slået fast i går morges, da Häkkinen strøg først over stregen, og dermed blev verdensmester. Dette er ikke Finlands første verdensmester. I 1982 blev Kekke Rosberg verdensmester for Williams-Ford. De foregående års verdensmestre Jacques Villeneuve og Damon Hill, har ikke være specielt heldige i sæsonen efter de blev mestre. Ingen af dem evnede at vinde et eneste løb i den sæson hvor de kørte med nummer 1 på næsen af deres bil. Og som begejstret McLaren fan, håber jeg naturligvis at dette bliver anderledes med Häkkinen, som vil forsøge at fortsætte denne kurs, McLaren teamet nu har lagt. Der kan ikke herske tvivl om at Häkkinen fik sejeren i årets første Grand Prix foræret, men efterfølgende har han vist at han er en værdig mester, med mange kvaliter som racerkøre. Mange hævder at det ikke er Mika Häkkinen der har vundet dette års mesterskab, men at det derimod er McLaren's designer Adrian Newey, som skal have hele æren. Selvfølgelig skal han have en del af æren, men uden Häkkinen som chauffør, er det ikke sansynligt at McLaren var blevet verdensmestre i 1998.
Kigger man tilbage på de år hvor McLaren tidligere er blevet mestre, er det på det seneste sket nogle gange, at de ikke nøjes med et enkelt mesterskab når de først er kommet i gang. Derfor håber jeg selvfølgeligt at McLaren napper mesterskabet næste år igen. Så det er med spænding at jeg ser frem til sæsonen 1999. HVJ Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|