Forholdet til Eddie Irvine vil Scumacher ikke betegne som 'ubrydeligt venskab'. Ikke engang 'venskab' mener tyskeren, at der herskede mellem de to Ferrari-kørere. Dertil var de for forskellige. Med Rubens Barrichello er det en helt anden sag: " Han er ligesom mig i det at han er gift og ikke fører det vilde liv Eddie gør. Vi vil komme godt både på og af banen - det var aldrig muligt med Eddie." Michael Schumacher slog også fast at der ikke er nogen forskelbehandling hos Ferrari - uanset hvad Irvine skulle have at sige om den sag.
Hvad der kan gøre en forskel er, at Schumacher er mere motiveret end nogensinde: "I de sidste to løb havde jeg en bil der var exceptionel. Det gør at jeg føler mig sikker på, at den nye Ferrari vil hjælpe mig til opnå, hvad jeg besluttede da jeg første gang kom til Maranello."
"Jeg kunne ikke have klaret et år til, fordi Michael Schumacher er så fandens god. Han er meget anstrengende, han underminerer dig, og al den umage med arbejdet og konkurrencen med ham, dræner dig for energi. Jeg har lært meget i tiden hos Ferrari, og jeg føler mig som en langt rigere person efter tiden med hos dem, men jeg føler med min afløser for jeg tror ikke Rubens har den ringeste anelse om hvad han her indvilliget i . Jeg kan ikke sige om han vil blive kvast af Schumacher, men jeg ved han har en hård tid foran sig."
Sølle to point var forskellen på ham og Hakkinen efter Suzuka, og Irvine ved godt hvor det gik galt. Alt for mange point gik tabt i løbet af sæsonen - men det var ikke kun Ferraris fejl: "Jeg ser tilbage på de steder hvor vi begik fejl, så som Nürburgring. Jeg lod Hakkinen forbi, mit pitstop og min strategi - ikke et godt løb et tænke tilbage på. Men der var andre. Jeg lod David Coulthard forbi i Ungarn, og der var ting som for eksempel ikke at få Mika Salo vige pladsen på Monza - hvor han sluttede som nr. tre og jeg som nr. seks, at holdet ikke gav mig lov til at overhale Michael på Magny-Cours og et elendigt pitstop samme sted. Jeg vil reflekterer et stykke tid og sørge over disse fejl."
Nu ser Eddie Irvine frem til næste år - til at slippe for presset ved at være Ferrari-kører og være i stand til at gå efter pointene uden tanke for holdkammeraten: "Det vil blive en anderledes historie næste år."
MS har lagt sig kraftigt ud med sine Ferrari-fans, som føler sig dybt svigtet efter at have set videooptagelser af tyskeren, hvor han fester grundigt med sine rivaler på Suzuka. Fotos af løjerne, tilsyndeladende under kraftig indflydelse af alkohol, blev klasket op på italienske avisers forsider med fordømmelser fra kommentatorer og fans i skøn samdrægtighed. Optagelserne blev snuppet af en italiensk kameramand, som det lykkedes at slippe ind til McLarens fest søndag aften, hvor man fejrede Mika Hakkinens VM-sejr over Schumachers holdkammerat Eddie Irvine.
Schumacher, som ses vandrende omkring med sort tape viklet om hovedet og stadig iført sit Ferraritøj, fordømmes af 76 procent af italienske TV-seere for at have svigtet det legendariske italienske hold. Gazzetta dello Sport var, ligesom resten af pressen, chokeret over at Michael Schumacher havde brudt en uskreven regel i Italien - at indtage en drink for meget offentligt - og skrev at han havde svigtet holdet totalt. "Synet af en beruset Schumacher er frem for alt usædvanligt og frastødende," skrev redaktøren Candido Cannano. "Vi troede han kun drak mælk. Men man fortæller mig nu at han ofte træder ved siden af, og - fordi han ikke er vant til alkohol - falder helt ud af rollen efter den første drink og derpå begynder at spille op."
Avisen påstår Schumacher allerede var blevet beruset under Ferraris fest, og derefter gik over til 'fjenden' - stadig iført Ferraris farver. "Kan man tro det ?," spurgte Cannavo. "En fornuftig mand, som elskede Ferrari dybt, en mester som støttede sagen og drømmen om sit hold ville aldrig have gjort noget sådant. Det er som har han fornedret de følelser, der er inspireret af 'den røde tro'," skrev Cannavo. "Lad os skære det ud i pap. Han er lysår borte fra den passionerede verden, som støtter legenden om en bil der er verdensberømt, men som ikke har vundet VM-titlen i 20 år. Han er en enormt talentfuld kører, som i bytte for store rigdomme giver Ferrari sin dygtighed, erfaring, intuition og klasse, - men ikke sit hjerte. Han er den perfekte mester, i en tid hvor der ikke er plads til bannerførere."
Tuttosport offentliggjorde fotos af morskaben ledsaget af overskriften: "Schumi, hvorfor gjorde du det ?" og bragte derpå et læserbrev, der i utvetydige vendinger bad Schumacher om at skamme sig. Avisen tilføjede: "Mange mennesker spørger sig selv: 'Ferrari har netop tabt VM-titlen. Hvordan kan Schumacher dog more sig på den måde ? Han kunne da vel ikke skåle for Irvines nederlag ?"
Corriere dello Sport bragte forsidebilleder i farver med overskriften: "Anklager mod Schumacher: Hvorfor festede du ? "
Men affæren rejser også nogle helt andre spørgsmål. Vidste Ferrari og Jean Todt besked med Schumachers tendenser til at falde ud af rollen ? Og hvis svaret her på mindste måde er bekræftende, hvorfor sørgede de så ikke for at passe på deres kostbare stjernekører - samt teamets image ?
Vi venter alle spændt på disse svar.
1. Hakkinen, Mika (F1) FIN 920 points
2. Irvine, Eddie (F1) GBR 900 points
3. Gordon, Jeff (NASCAR) USA 838 points
Jarrett, Dale (NASCAR) USA 838 points
5. Frentzen, Heinz-Harald (F1) GER 830 points
6. Heidfeld, Nick (F3000) GER 823 points
7. Franchitti, Dario (Champ Cars) GBR 753 points
8. Montoya, Juan Pablo (Champ Cars) COL 749 points
9. Burton, Jeff (NASCAR) USA 732 points
10. Schumacher, Ralf (F1) GER 710 points
Det er flot, at fire ud af ti kørere er fra Formel 1 serien. At Hakkinnen og Irvine ligger med helt fremme, og at Hakkinen slår Irvine overrasker vel ingen. Til gengæld synes undertegnede, at det er mærkeligt at disse to kørere sammen ligger helt i top, uden at kørere som Jeff Gordon, Juan Montoya eller Dario Franchitti har opnået placeringer mellem eller bedre end de to.
Til gengæld synes Frentzens placering vel fortjent. Overraskende men mindst ligeså velfortjent, er Ralf Schumachers placering som nummer ti. Hans indsats i år for Williams teamet, med den efterhånden (for?) gamle supertech-motor, har været helt i top. I starten af sæsonen var det vel de færreste der regnede med at Ralf ville komme til at score 35 point, og den præstationen bliver ydermere sat i relief af, at Alex Zanardi ikke har været i stand til at score ét eneste point for Williams!
Tyskeren har siden Ferrari blev "relanceret" i 1996 været bygget op omkring Schumacher og der er ingen tvivl om at tyskeren er en bedre kører end Irvine, men ireren brugte også meget tid på at fortælle omverden at han kun var ansat som en hjælper til Schumacher, og at dette endda var en del af den kontrakt han havde med teamet, og Schumacher afviser at de hver især skulle have en kontrakt der henholdsvis gav dem en rolle som første- og andenkører.
"Hierarkiet internt i teamet er kun afgjort af det der sker på banen. Sådan var det med Eddie lige fra starten," siger tyskeren der i 1997 og 98 var tæt på selv at være den kører der kunne vinde VM som den første siden Jody Scheckter i 1979.
Ferrari er også i stand til at bygge to ens biler: "Jeg vil også gerne tilføje at Ferrari er et godt team, og er i stand til at forberede to ens racere med de samme komponenter til begge kører. Rubens ved det godt - ligesom Eddie vidste det!" siger Schumacher. Dog er det vist tydeligt at Ferrari i mange tilfælde har haft brugt de seneste komponenter til Schumacher i sin tid. Blandt andet udtalte tyskeren at Irvine på Suzuka havde den bedste racer med de bedste komponenter - måske en fortalelser, eftersom han derefter forsøgte at redde udtalelsen ved at sige at alle dele er nummer 1 i teamet.
De to kørere har efter at de er gået hver til sit kommet med hver deres udlægning af sagen - og der skal nok komme flere bemærkninger, fra de to kørere der ellers flere gange forsøgte at få det til at se ud som om de arbejdede godt sammen.
Craig Pollocks stilling som teamchef er blevet meget usikker, og selvom det ventes at aktionærerne og sponsorerne giver ham endnu en chance, skal han til at finde formen. "Vi er selvfølgelig meget ked af dette resultat i år. Cheferne vil se ændringer i teamet øverst til nederst, så vi kan forbedre vores præstation og vise Honda at vi er et godt team," siger Adrian Reynard der midt på sæsonen kom på kant med Pollock og Villeneuve. Designeren peger især på at Pollock ikke skal vide sig for sikker, men omvendt skal Reynard også selv til at finde flere genistreger frem til den kommende sæson. Det har især været chassis'et og andre komponenter der har været problemer med!
Dog er det igen Jacques Villeneuve der er Pollocks redningsmand. "En af de store bevæggrunde for hvorfor jeg tog til teamet var fordi Craig stiftede det. Så han er en vigtig grund til at jeg bliver i teamet." siger canadieren - og meget af grunden er også at Pollock er manden bag Villeneuve.
Med henvisning til flere af de uprovokerede fejl som Hakkinen begik - fordi han ikke var under pres - siger Dennis at Schumacher faktisk kan være med til at gøre finnen til verdensmester. "Folk siger at ved at Michael ikke var med var det meget nemmere, men jeg tror at Mika ville have klaret sig bedre hvis Michael havde været med," og han fortsætter med at sige at Irvine ikke viste sig at være en god titelkandidat - ofte langt efter og uden at sætte en eneste pole position.
McLaren vil ændre lidt af strategien og forsøge at få flere af de skrøbelige dele testet tidligere på sæsonen - og teamet satser på at bygge endnu en stærk racer i et forsøg på også at genvinde konstruktørernes verdensmesterskab. Coulthard havde ikke en god sæson da skotten havde mange tekniske problemer i den første halvdel af sæsonen - alligevel blev det dog til 2 sejre til skotten.
Andre fejl som Irvine lister op var det at Coulthard formåede at komme forbi ham - det kostede to point. Derudover var han også skuffet over at Salo kunne køre sit eget løb på Monza, mens Irvine selv var langt efter. Dog bemærker Irvine også at han selv fik nogle chancer - blandt andet i Østrig hvor Coulthard puffede Hakkinen ned gennem feltet. Derudover var der alle de mange fejl som Hakkinen begik - alt samme til fordel for Irvine.
Men Irvine lægger ikke skjul på at han ikke er ked af at forlade Ferrari. "Jeg var virkelig desperat efter at komme væk fra Ferrari i denne sæson og jeg er meget, meget heldig," siger han men har samtidig et par råd til den kører der overtaget hans sæde. "Jeg føler for min substitut, Rubens Barrichello, fordi han ikke har nogen ide om hvad han går ind til," slutter han og forventer at Rubinho kan få et ualmindeligt hårdt løb, hvor Schumacher giver masser af "tæv" på banen - og så er det spørgsmålet om den meget følsomme Barrichello kan klare det!
Arrows var set over hele sæsonen det dårligste team, hvilket dog ikke viser sig konstruktørernes VM hvor de blev nummer 9 foran Minardi og BAR. Men nu ser teamet fremad - som de har gjort de sidste par sæsoner - men næste år bliver det bedre. "Jeg er sikker på at det er et stort skridt i den rigtige retning til at give en forbedret "pakke" og vi må være konkurrencedygtige til næste år," siger Walkinshaw efter at Davis var kommet til teamet.
Dette års racer blev opgivet meget tidligt på sæsonen og teamet var sjældent ude og teste. Det var en videreudvikling af sidste års mindst ligeså håbløse racer, men nu skal det være: Der skal bygges en ny racer fra bunden og blandt andet har teamet sikret sig Supertec-motorerne i stedet for deres egen hjemmelavede motor der ikke var alt for overbevisende.