Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.11.2000
 McLaren og Ferrari vælger forskellige testbaner
 Minardi er en varm kartoffel
 Schumacher II stadig fri
 
2.11.2000
 Kan Ferrari vinde uden Michael?
 McLaren vil kæmpe videre
 Wurz advarer Fisichella
 Minardi i problemer
 AMT har ambitioner
 

Hop til top3.11.2000

McLaren og Ferrari vælger forskellige testbaner

De 2 største teams i Formel-1 undgår en direkte kamp på testbanen, når man igen får lov til at teste i december.
McLaren har planlagt 3 test sessions i december. 2 gange på Jerez (4-7 og 18-21 dec.), og 1 gang på banen ved Barcelona (12-15 dec.)

Ferrari har endnu ikke planlagt deres testprogram for i år. Men en ting er sikkert, og det er at det er Luca Badoer der skal lave de indledene tests, da Michael Schumacher og Rubens Barrichello er bevilget en ekstra lang ferie.

Michael Schumacher har endnu ikke fået fjernet en metal plade fra benet. Den blev indopereret efter uheldet på Silverstone, hvor han brækkede benet 2 steder. Operationen er endnu ikke planlagt, da man endnu ikke ved hvornår Ferraris racer er klar til test.
Michael forventer at han skal bruge 6 uger til at restituere sig efter operationen.

BKP  


Hop til top
Minardi er en varm kartoffel

Minardi er virkelig blevet rammen om Formel 1's mest hotte kartoffel - der er ingen der vil levere motorer til det italienske team. Meget tyder nemlig på at Mugen - tuningsfirma for Honda - trækker sig ud af Formel 1.

Jordan træder et skridt op som fabriksteam, og derfor bliver Mugen stort set overflødige, og Honda vil næppe lægge mange ressourcer i at holde endnu en hest i live. Minardi har forhandlet med Mugen og Honda om at overtage motorerne i den kommende sæson, men hvis Mugen trækker sig står de tilbage med Supertec - og de vil også gerne trække sig, da det ventes at motoren der kommer til at ligge i Benetton'en stort set er en Renault-motor.

Så Supertec vil også gerne dreje nøglen om. Så er der Ford tilbage - de leverer allerede motorer til Minardi, men det var kun en engangsundtagelse fordi Bernie Ecclestone pressede på for at sikre Minardi den fortsatte eksistens. Det er meget tvivlsom om Ford/Cosworth vil fortsætte hos Minardi - de har allerede strukket sig langt. Så det er virkelig en varm kartoffel - alle flygter helst gerne væk og det ligner mest af alt et spil om hvem der kan trække sig først, så det ikke hedder sig at det var Ford, Mugen eller Supertec der lod Minardi tilbage i stikken.

BB  


Hop til top
Schumacher II stadig fri

Michael Schumachers dobbeltgænger, Frank Sassen er fortsat en fri mand - og han må fortsat gerne lave parodier af verdensmesteren. Tyskeren havde ellers anlagt sag mod Sassen med et stort millionkrav.

Men Schumachers hollandske dobbeltgænger - der selv steg lidt i indkomst, ved at gå fra hestefoder-sælger (den er god nok.) til celeber dobbeltgænger, får lov at gå fri. Selv siger Sassen at han ikke tjener det helt store på sit erhverv, selvom han har udgivet CD'er og har optrådt på TV.

Retten i Stuttgart afviste sagen - det eneste Sassen ikke må, er at lave reklamer der kan stille de måbende forbrugere i tvivl om hvorvidt det er Schumacher eller ej der anbefaler et bestemt produkt.

BB  


 

Hop til top2.11.2000

Kan Ferrari vinde uden Michael?

Eddie Irvine ved hvordan det er at være holdkammerat med Michael Schumacher. Eddie Irvine brugte fire år sammen med den tyske stjerne hos Ferrari, før han skiftede til Jaguar teamet i år 2000. Eddie Irvine fik sin første sejr for Ferrari teamet, da Michael Schumacher udgik i det første løb i Australien i 1999.
Flere gange under det fire års lange samarbejde, udtrykte Eddie Irvine højlydt sin utilfredshed med kun at være anden kører i teamet.

I løbet af den første dystre sæson hos Jaguar, har han kunnet se sin afløser Rubens Barrichello, vinde sin første sejr i en Ferrari racer. Det tog Eddie tre år at vinde sin første sejr i en Ferrari racer.
Selvom det har været et Michael Schumacher år, så er Eddie dog overbevist om, at man i Ferrari teamet i fremtiden er nødt til at lære at vinde uden at være afhængig af Michael.

" Rubens Barrichello var langt efter i kampen om årets mesterskab, og det var helt tydeligt at man har satset på Michael i år, men det er vigtigt for Ferrari at man lærer at der kommer en tid efter Michael, og hvis man ikke begynder nu med at lægge stilen om, så bliver det meget svært for teamet at komme videre efter Michaels farvel til Formel-1." slutter Eddie Irvine.

BKP  


Hop til top
McLaren vil kæmpe videre

Efter at have lavet en foreløbig evaluering på sæsonen 2000, er man hos McLaren kommet frem til nogle ting, som man vil prøve at forbedre til næste sæson.

Det lader til, at man vil fokusere en del på holdbarhed og pålidelighed. Det er i hvert fald det emne som bliver nævnt hos McLaren, som værende vigtige. Til eksempel er Mika Hakkinen udgået tre gange i 2000 sæsonen med mekaniske defekter. Det skete i Australien, Brasilien og USA. Det er 30 points som max., der er tabt på den måde. I teorien kunne det alene have været nok til begge titler.

Ron Dennis:
"Alt hvad vi behøver, er at øge holdbarhed og pålidelighed. Der har kun været et meget begrænset antal af løb, hvor en bil er udgået, men det er ikke godt nok. Vi vil teste den nye bil så meget som muligt, inden sæsonen starter til næste år."

Norbert Haug, Mercedes, har for længst erkendt at noget af problemet ligger hos Mercedes: "Vores fejltagelser i starten af sæsonen er noget som vi erkender at have lavet. Det er en skam for Mika at han udgik i Australien og Brasilien i mens han førte disse løb. Han kunne have vundet begge løb, så noget af kritikken af ham, er noget vi tager på vore skuldre."

Et andet punkt som man måske vil se på er strategi. Internt i teamet har David Coulthard været ude med kritik af at deres strategi generelt ikke er god nok. Hvad årsagen end er til den form for strategi, som Ron Dennis og Patrick Head bestemmer sig for er uvist, men en god del konservatisme er sikkert indeholdt i deres overvejelser. Men en ting er helt sikkert - Ferrari har feltets bedste strateg. Ron Dennis mener ikke at man har lagt forkerte strategier generelt, men der er David Coulthard uenig med ham.

David Coulthard:
"Vi kan forbedre vores strategi. Vi havde ikke så god en strategi i anden halvdel af sæsonen, jeg er en del af denne proces, men vi har ikke råd til flere forkerte beslutninger, hvis vi skal have de points som er nødvendige, for at vinde verdensmesterskabet. Vi er nødt til at tage flere risici og være mere åbne for ændringer. Der skal måske ændres noget internt i teamet også, for at vi kan få den nødvendige styrke der også."

McLaren vil starte deres testarbejde i starten af december, og så må vi se til næste år, om man kan leve op til de ændringer, som bliver antydet at man vil lave.

PDL  


Hop til top
Wurz advarer Fisichella

Alexander Wurz fik tidligere på sæsonen en del kritik for sine præstationer - også fra Benetton teamet, og nu advarer han Giancarlo Fisichella om, at det samme kan komme til at overgå ham.

Wurz har haft en nedadgående form- og præstationskurve de sidste par hos Benetton. Specielt i år har det været skidt. Manglende resultater og nogle alvorlige kørerfejl, er ting som har rettet en del negativ opmærksomhed i mod hans person. Og det har da heller ikke været nemt for ham. Spørgsmålet er så om, han har lidt under at være andenkører, og på den måde er blevet udsat for ikke at have det bedste materiale til rådighed.

Men nu er det slut hos Benetton, og nu giver han så sin tidligere holdkammerat et par advarsler om, at han måske kan blive udsat for det samme. Det kan jo være at forholdene ændrer sig for Fisichella med ankomsten af Jenson Button til teamet.

Alex Wurz:
"Jeg ser en fare i, at han risikerer at blive nr. 2 kører i teamet, hvis tingene ikke lykkes for ham. Jeg kan sige at så er det svært, eller rettere sagt praktisk taget umuligt at levere en toppræstation, så har du ikke en 100% opbakning fra teamet. Jeg håber, at han vil arbejde så hårdt at han kan få lige vilkår."

Og han tilføjer, at det ikke gør ham ondt på nogen måde at forlade teamet. Dog indrømmer han, at der er nogle personer, som han vil komme til at savne.

Ligesom Michael Schumacher vil benytte pausen i november til at få tjekket sit ben, så har Wurz også været en tur på hospitalet. Han er blevet opereret i det ene knæ. Operationen forløb godt, og hans manager, Peter Cramer, har udtalt at han regner med, at Wurz vil være klar til at teste for sin nye arbejdsgiver, McLaren, når de i begyndelsen af december begynder testarbejdet forud for næste sæson. Inden han skulle under kniven, nåede han at besøge McLaren fabrikken for at se hele komplekset, og få taget mål til et sæde. Efter besøget udtrykte han en stor beundring for, hvor organiseret hele foretagendet fungerer. Det er planen, at McLaren starter deres test på Jerez den 4 december, sammen med Arrows, BAR, Jaguar, Jordan og sin tidligere arbejdsgiver Benetton.

Ydermere så er hans kørersko - det røde og blå par, foreløbig sat på hylden. Han udtaler at skulle han få chancen igen for at få et sæde i Formel 1, så finder han skoene frem igen.

PDL  


Hop til top
Minardi i problemer

Den sydamerikanske tv-station, PSN, som har købt 68% af Minardi teamet, trækker sig måske ud igen. Det er til overvejelse, både hos PSN og Minardi teamet.

En af betingelserne i handlen var, at Minardi skulle finde en motorleverandør, for at handlen kunne afsluttes. Og det er ikke sket endnu. Hos PSN er man ved at blive utålmodige, og presset på Minardi øges. Hos PSN har man udtrykt, at Minardi er for langsomme til at få afgjort dette, og at man pga. dette, måske vi trække sig ud. Minardi forhandler i øjeblikket med Supertec og Mugen-Honda.

PDL  


Hop til top
AMT har ambitioner

Asian Motor Technologies, AMT, har løftet sløret for at man har ambitioner om mere, end bare at være motorleverandør.

AMT, som har opkøbt Peugeots Formel 1 indsats, har allerede forpligtiget sig som leverandør til Arrows teamet i de næste to år. Det bliver spændende at se, om AMT kan få mere ud af motoren end Peugeot gjorde. Ambitionerne fejler sikkert ingenting, ellers ville man nok ikke bruge x antal mill. kroner på projektet. Men det holder ikke ved det. Ifølge AMT præsidenten, John Gano, er der mere på vej.

John Gano:
"Vi har en langsigtet plan. Vi gå ikke kun efter at være en deltagende part i Formel 1, vi vil også være konkurrencedygtige. Men det vil tage tid."

Udover at fungere som motorleverandør, kan vi måske se AMT som et helt team om nogle år. Hvis ambitioner og pengepung ellers holder, vil man måske præsentere et asiatisk team i Formel 1. Det vil være noget helt nyt.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk