Der er ikke mange andre åbne muligheder for danskeren der fik en meget svær sæson, der ikke gav de sportslige resultater som han havde håbet på. Kontrakten med DAMS er så godt som indgået, da det franske team har gjort brug af den option de havde på ham.
Men han kan fortsat nå at skifte team, men meget tyder på at han må blive hos DAMS, da han ikke har sponsorkroner nok med i baggagen til blandt andet at komme ind hos de to succes-teams, Den Blå Avis og Super Nova.
Kristian har haft testet i Barcelona i denne uge - en test som er forløbet meget godt.
Kendetegnet ved et 500 mil løb er, at det er en ekstrem belastning på både kørere og materiel - og dette løb var da heller ingen undtagelse. Kun 6 ud af 26 biler gennemførte!
Ny CART-mester - Gil de Ferran
Før dette løb førte Ferran mesterskabet med 6 point foran Adrian Fernandez, og intet var afgjort før det ternede flag blev vist. Fernandez havde dog problemer med hans Reynard-Ford Champ Car igennem hele løbet, men alligevel formåede han altså at gennemføre løbet.
Ferran var bestemt heller ikke uheldig. Han var lige ved at blive indblandet i et sammenstød, da Tony Kanaan's Mercedes-motor udånede i en kæmpe røgsky.
Som sagt bød løbet på masser af underholdning. Hele 12 forskellige kørere kæmpede om 1. pladsen igennem hele løbet. 57 gange skiftedes 1. pladsen, men da man måler dette ved start-/mållinjen, så var der reelt tale om mindst det dobbelte. Løbet var dog plaget af ikke mindre end 11 Full course-yellows p.g.a. af de mange større og mindre episoder.
Da løbet blev sat i gang var det Juan Pablo Montoya, der tog re-starten på omgang nr. 40. Han blev dog lynhurtigt overhalet af Michael Andretti, der havde overhalet både Dario Franchitti og Jimmy Vasser i ét snuptag. I samme moment overhalede Vasser både Ferran og Kenny Brack. Og sådan fortsatte det næsten hele vejen igennem løbet.
Netop for Brack, så var hans opgave klokkeklar. Hvis han skulle vinde mesterskabet, så skulle han føre flest løbsomgange og så derefter også vinde løbet. Og første del af planen lykkedes. Han førte i alt 47 omgange, skarpt forfulgt af Helio Castroneves med 42 omgange.
Netop de to havde nogle gevaldige kampe om at komme først over start-/mållinjen for officielt at blive belønnet med den førte omgang. Og det var netop taktikken fra Penske Racing's side. Castroneves skulle sørge for, at Brack ikke førte flest omgange, således at Ferran ikke behøvede at deltage i den intense kamp helt fremme, og måske risikere at blive indblandet i noget.
Kørere som f.eks. Franchitti, Vasser, Andretti, Mark Blundell, Brack, Max Papis, Michel Jourdain Jr., Montoya, Castroneves og Alex Barron, var alle med i kampen om 1. pladsen, og de $1 million, der ventede forude til vinderen. Men alle de nævnte kørere udgik af løbet.
De sidste 10 omgange stod kampen så i stedet mellem Fittipaldi, Roberto Moreno, Ferran, Casey Mears og Fernandez. Netop Mears kørte et fremragende løb. Han førte endda en overgang 10 omgange af løbet, og taget i betragtning af, at det var hans debutløb, så kan man kun blive imponeret af den unge amerikaner. Med dette løb bør han have sikret sig en plads i næste års CART sæson.
Slutresultatet blev altså en sejr til Fittipaldi - hans første i denne sæson. Moreno blev nr. 2, og det var virkelig en gevaldig opmuntring for den populære brasilianer, der ikke har haft de allerbedste resultater siden hans sejr i Cleveland tilbage i juli måned. Og Ferran sluttede altså som nr. 3, og kunne dermed krones som fortjent vinder af 2000 mesterskabet.
De to sidste i Top-5 blev, som førnævnt, Mears og Fernandez efterfulgt af Tarso Marques, som var den sidste af de kørere, der gennemførte løbet. Montoya udgik på omgang nr. 219, da hans Toyota-motor besluttede sig for at holde fyraften. Han smutter jo som bekendt til Formel 1 næste år, og det skal blive meget spændende at følge ham hos Williams-teamet.
Og dermed er denne 2000 CART sæson så slut. Den nye sæson starter d. 11. marts 2001 i Mexico. Uha, der er altså meget lang tid til.