Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.11.2003
 "Det er ikke slut endnu"
 Firman´s plads usikker
 Ny kører på vej til Jaguar?
 
2.11.2003
 Toyota ansat anholdt for industrispionage
 Med på en lytter
 

Hop til top3.11.2003

"Det er ikke slut endnu"

Begge Sauber kørere mistede deres job hos teamet. Nick Heidfeld er lidt fortvivlet i øjeblikket, men har endnu ikke opgivet håbet.

Nick Heidfeld har i sin tidligere karriere vundet flere mesterskaber bl.a. det tyske Formel 3 mesterskab og har også vundet Formel 3000 serien. Og med en McLaren testkontrakt i baglommen skulle alting være så godt. I første omgang blev han udstationeret hos Sauber, hvor han har været siden entreen i Formel 1. Men nu er det slut, hans kontrakt hos teamet blev ikke forlænget efter den nyligt afsluttede sæson.

En ting er Nick Heidfeld aldrig kommet over. Han følte at han i den grad blev forbigået af McLaren da teamet valgte Kimi Raikkonen som afløser for Mika Hakkinen, og nu er det så slut hos Sauber. Og hvad så? Hvilke muligheder har Nick Heidfeld? Ikke flere end alle andre der mangler et sæde i Formel 1. Spillet om det ledige Jaguar sæde er endnu ikke slut. Jordan og Minardi har også ledige sæder, men der er mange om spillet. Og måske er der en rolle som testkører et eller andet sted, men det er for Heidfeld en degradering. Han er endda villig til at gå ned i løn for at få et sæde.

Nick Heidfeld:
"Det vil være forfærdeligt hvis jeg ikke er i Formel 1 i næste sæson. Jeg mener at jeg er en god kører, jeg nægter at acceptere at det lige pludseligt er slut. Penge er ikke så vigtige for mig, jeg ønsker bare at blive i sporten. Jeg er kun 26 og de her måneder er de værste i mit liv."

Det kan blive en ordentlig lønnedgang han skal være indstillet på. Med støtte fra Mercedes har han fået en ret god løn i de seneste år. Sæderne i dag er ikke billige, og de resterende ligner noget man skal betale for.

PDL  


Hop til top
Firman´s plads usikker

Flere kørere bejler til Ralph Firman's plads i Jordan teamet, og sandsynligheden for at han får forlænget sin kontrakt bliver derfor mindere og mindre.

Ralph Firmam gjorde det ellers rimeligt for Jordan teamet i 2003 sæsonen, og det er da heller ikke derfor at han har svært ved at få forlænget sin kontrakt med teamet, det skyldes helt andre årsager.

En af de væsentligste årsager er nok økonomi. det er ingen hemmelighed at teamchef Eddie Jordan ønsker at køreren til pladsen skal komme med et større beløb.

En anden årsag er at der er flere og flere kørere der nu er ude efter pladsem og som måske nemmere kan tiltrække de nødvendige sponsorere, således at Jordan's økonomiske krav kan opfyldes.
Tre kørere har gennem længere tid været forbundet med netop den plads som Firman så gerne vil beholde, og det er: Allan McNish, Nick Heidfeld og Heinz Harald Frentzen.
Men nu melder der sig em helt ny kører på banen, russeren Vitaly Petrov, der kørte i den rusiske Formel Lada, hvor han vandt alle løbene i serien, før han skiftede over til Formula Renault.
I den forgangne weekend deltog Vitaly Petrov i Formula 3000 European Grand Prix i Cagliari, og her kom det frem at han også bejler til pladsen i Jordan teamet.

AN  


Hop til top
Ny kører på vej til Jaguar?

Bedst som alle, og specielt østrigeren Alexander Wurz selv, troede at de ledige sæde hos Jaguar teamet skulle tilfalde ham, så ser det nu ud til at han bliver skubbet til side af en landsmand.

det har gennem længere tid været meldt ud at Alexander Wurz stod øverst på Jaguar's liste over kørere til pladsen ved siden af Mark Webber i 2004.
Men nu ser det ud til at den ungen østrigske Formel 3 kører Christian Klien blander sig i spillet, og han har et stærkt kort på hånden.

Jaguar har længe prøvet at få Red Bull over som sponsor for deres team, og Christian Klien er allerede sponsoreret af Red Bull, og han er en del af den trup af unge talentfulde kørere som Red Bull har planer om at føre op i Formel 1 klassen, hvor de gernes ser at han får en fast plads i 2004.
Jaguar havde ellers i første omgang kun tiltænkt den unge østroger en testrolle i 2004.

På spørgsmålet om Red Bull vil sponsorere Jaguar teamet i 2004 udtaler Helmut Marko:
"Det er en mulighed, men det bliver ikke som hovedsponsor for teamet, det bliver kun på køreren - Christian Klien."

Skulle Christian Klien blive vraget af Jaguar teamet, så står både Jordan og Minardi klar i kullissen, og venter med deres tilbud til både Christian Klien og Red Bull.

Christian Klien blev nummer to i Formel 3 Euro serien i år, kun slået af Ryan Briscoe, der er testkører for Toyota's Formel 1 team.
Ligeledes vandt Christian Klien årets prestigefulde Marlboro Masters Formel 3 løb på Zandvoort banen i Holland.

AN  


 

Hop til top2.11.2003

Toyota ansat anholdt for industrispionage

Det der tidligere startede som en slags joke, har nu udviklet sig til at være en ret alvorlig sag, nemlig industrispionage. En Toyota ansat er blevet anholdt i sagen.

Mange har bemærket at der faktisk er utrolig mange lighedspunkter mellem Toyota og Ferrari bilerne. Det er også faldet Ferrari for brystet, og de har nu via italiensk politi bedt om en nærmere undersøgelse. Det italienske politi har henvendt sig til deres tyske kollegaer i Köln og har anmodet dem om at kikke nærmere på en bestemt ansat hos Toyota.

Manden blev anholdt, og det viste sig efter en ransagning af hans computere osv. at han havde nok medbragt mere end personlig erfaring fra sin tidligere arbejdsgiver, nemlig Ferrari. Det er mindre end to år siden at den pågældende arbejdede hos Ferrari.

Manden blev anholdt og afhørt af det tyske politi. Han er siden blevet løsladt igen. Han er dog under mistanke for at have viderebragt fortrolige og hemmelige oplysninger om Ferrari til Toyota.

Sent lørdag meddelte Toyota via deres talsmand, at manden ganske rigtigt havde været til afhøring hos politiet og er blevet løsladt igen. Manden har ifølge Toyota genoptaget sit arbejde hos Toyota. Toyota har samtidigt travlt med at understrege at Toyota intet har med denne sag at gøre, og at man ikke er inddraget i undersøgelsen. Toyota siger at det er politiet som undersøger sagen, og at manden tilfældigvis bare er ansat hos Toyota. Toyota siger også, der ikke huserer nogen som helst sag mellem Toyota og Ferrari, og at man ikke vil foretage sig noget i sagen, da mandens opførsel og adfærd overfor Toyota har været absolut korrekt og uangribelig.

Efterforskerne har tilsyneladende heller ikke kunne finde noget at sætte en finger på. Det ses ud af at manden er løsladt igen og kan færdes frit.

PDL  


Hop til top
Med på en lytter

Det er muligt at aflytte andres radiokommunikation. Det har bl.a. BAR teamet erfaret i denne sæson. Men det går ikke ud over alle.

I Formel 1 foregår næsten alt i et team bag lukkede døre. Men sommetider slipper noget ud under et løb. Det har et par teams oplevet. Nogle radio kan aflyttes med en scanner, ligesom nogle herhjemme ynder at aflytte politiets radio med lign. udstyr.

Formel 1 er på det område en meget lukket verden. Ingen skal høre hvad der bliver sagt i teamet, ej heller kommunikationen mellem kører og team. Men det lækker sommetider noget alligevel. De største teams har råd til at købe specielt scramblingsudstyr så deres radio ikke kan aflyttes. Der går således rygter om at Ferrari har været i Israel for at købe noget helt specielt udstyr, for øvrigt til en meget, meget høj pris. Til gengæld skulle de være sikret at ingen kan aflytte dem.

BAR teamets tekniske direktør, Geoff Willis, taler forholdsvis åbent ud om dette fænomen.

"De to overordnede løbsingeniører, Jock Clear og Craig Wilson, taler hele tiden sammen. De er linket mellem de to dele af teamet. Jeg kan tale med dem begge, dog ikke meget, men hvis jeg fornemmer, at den ene ikke ved hvad den anden gør, går jeg ind og fortæller det."

"Kørerne vil og skal have at vide hvis der opstår et problem. Ligeledes skal vi vide hvis en kører overvejer et pitstop. Overvejer begge kører at lave et stop på samme omgang, skal vi vide det for at prioritere."

BAR har tilsyneladende ikke råd til et af de højt avancerede anlæg, så Geoff Willis har henstillet til, at man taler sammen ansigt til ansigt. Det sker af hensyn til diverse strategier osv. Willis fortæller også at man endda sommetider kan høre et af de lokale taxaselskaber på radioen. Det må ikke være ret bekvemt for kørerne at høre på. Det kan drukne en vigtig meddelelse fra teamet, samt at det må have en indflydelse på koncentrationen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk