Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.11.2005
 Hvem er manden bag "Super Aguri Formula 1"?
 Rosberg skal køre for Williams
 Vallelunga test - onsdag
 Honda præsenterer ny bil i januar
 
2.11.2005
 Vallelunga test - tirsdag
 

Hop til top3.11.2005

Hvem er manden bag "Super Aguri Formula 1"?

Tirsdag blev det såkaldte Honda "B" team præsenteret, men hvem er manden bag teamet? En tidligere Formel 1 kører såmænd.

Det mange har udnævnt til at være Hondas "B" team i Formel 1, er måske ikke så meget Honda alligevel. Godt nok skal bilerne køre med Honda motorer og yde teknisk støtte, men ifølge hovedpersonen selv, så er der ikke den tætte kontakt til Honda, som mange udtrykker.

Aguri Suzuki er hovedpersonen i Formel 1 i disse dage. Den tidligere Formel 1 kører er nu blevet teamejer. Hvordan er han kommet så langt?

Aguri Suzuki kørte i 1988 et enkelt GP for det tidligere Larousse team. Året efter skiftede han til Zakspeed teamet som på det tidspunkt kørte med Yamaha motorer. Desværre for Suzuki og teamet så så bilen bedre ud end den kørte. Det lykkedes ikke for Suzuki at kvalificere sig til et eneste GP i denne sæson. Hans tyske makker i teamet, Bernd Schneider - nu DTM helt - og han selv tog konsekvensen og flyttede team til henholdsvis Arrows og Larousse. Larousse bilerne var nu blevet udstyret med Lamborghini motorer.

Denne bil var ganske effektiv, desværre kneb det så lidt med holdbarheden, men Suzuki formåede alligevel at slutte 2 gange i top 6 inden det ultimative skete, nemlig at han kørte sig til en tredjeplads i det japanske GP dette år. Det var Suzukis første podieplads nogensinde, samtidigt var det også den bedste japanske placering i et Formel 1 GP nogensinde.

Podieplaceringen blev hans eneste i den 88 GP lange Formel 1 karriere. Han blev dog hos Larousse teamet indtil 1992 hvor han skiftede til Footwork Arrows Mugen-Honda hvor han kørte i 2 sæsoner. I 1994 kørte kun et enkelt GP, det var for Jordan teamet der på det tidspunkt kørte med motortroldmanden Brian Harts motorer. I 1995 kørte Suzuki 5 GP, dette år var det for Ligier teamet med Mugen-Honda motorer i ryggen.

Men så vendte Aguri Suzuki sin karriere om, og satsede i stedet på at promovere andre japanske kørere. Han startede et projekt ved navn Autobacs Racing Team der skulle hjælpe japanske talenter frem i verdenen. Det greb om sig og i 2002 var Suzuki nået til USA hvor han sammen Adrian Fernandez startede Super Aguri Fernandez Racing. Der blev sat Honda motorer i bilerne og én japansk kører hvert år. Bilerne blev indsat i ICS serien hvor Roger Yasukawa kørte i 2003 og så sent som i år var det Kosuke Matsuura der sad bag rattet i den ene af bilerne.

Nu har Aguri Suzuki så taget springet til Formel 1. Med støtte fra Honda har han fået opbygget Super Aguri Formula 1, som hvis alt går efter planen vil deltage allerede i 2006 sæsonen. Der mangler dog visse ting inden det kan lade sig gøre. Motoren er på plads, og dækkene så godt som sikre, nemlig Bridgestone. Finansieringen er der heller ikke røbet meget, andet end et stort japansk it-firma, Softbank, men ingen bekræftelser fra nogen af parterne. Tilbage er der så spørgsmålet om chassis. Flere muligheder har været nævnt. Et af BAR teamets aflagte, hvilket dog ikke bliver lovligt før tidligst i 2007. Dome har været nævnt på et tidspunkt da alle troede at det var Honda som startede et nyt team, men Dome har ikke været nævnt længe. Af andre umiddelbare chassisbyggere er der kun Dallara og Lola tilbage. De har stort set kun været nævnt i forbindelse med diverse spekulationer. Spekulationerne kan vi så forsætte med, mens vi samtidigt venter på FIA's endelige bekræftelse af teamet.

PDL  


Hop til top
Rosberg skal køre for Williams

Vi har tidligere kunne oplyse at den 20 årige finne Nico Rosberg havde skrevet kontrakt med WilliamsF1, men på det tidspunkt var der en del usikkerhed om hans plads i teamet - det er der nu kommet en afklaring på.

WilliamsF1 bekræfter i dag at Nico Rosberg, sammen med Mark Webber, har sikret sig pladserne som de to faste kørere i teamet i 2006 sæsonen.

Et lidt pudsigt sammentræf i denne forbindelse er at WilliamsF1 teamet i år skifter over til Cosworth motore, samme motorfabrikat som teamet benyttede i 1982, da Nico's far Keke Rosberg vandt mesterskabet sammen med teamet.

Kørerkontrakten til Nico Rosberg, er et hårdt slag mod teamets hidtige testkører Antonio Pizzonia, der flere gange denne sæson har stillet op i stedet for den sygemeldte Nick Heidfeld.
Antonio Pizzonia følte sig ret sikker på at få pladsen ved siden af Mark Webber, og skuffet som han naturligvis er, oplyser han han nu, at han vil søge mod et andet team, hvor han kan få en plads som fast kører.

AN  


Hop til top
Vallelunga test - onsdag

Der blev kørt ialt 130 omgange på den anden testdag i denne omgang, for Ferrari teamet på den 4085 meter lange Vallelunga bane ved Rom.

Ligesom i tirsdags var det Felipe Massa og Luca Badoer der stod for testkørslerne, men hvor der tidligere har været tale om test af den nye V8 motor, så var gårsdagens testprogram rettet mod dækkene.

Massa kørte i en F2004 model, og Badoer kørte med i en F2005 model, mens de testede dæk sammen med Bridgestone.

Onsdagens tider:
Plac.KørerModelTidOmg.
1Luca BadoerF20051:14,90170
2Felipe MassaF20041:15,31160

AN  


Hop til top
Honda præsenterer ny bil i januar

Honda har løftet sløret for hvornår deres 2006 racer vil bliver præsenteret. Dog ikke med datoangivelse, men Honda lover at det bliver i januar.

Januar og februar er traditionelt de måneder teamene præsenterer deres nye racere. Honda har netop offentliggjort at teamets nye racer vil blive præsenteret i januar måned. Datoen er enten ikke helt fastlagt, eller også vil man ikke offentliggøre endnu hvilken dato det bliver.

Testprogrammet for bilen er heller ikke helt på plads endnu, det eneste der ligger helt fast er, at Rubens Barrichello først begynder at teste i januar - Ferrari har låst ham fast i kontrakten - og teamchef Nick Fry fortæller at det bliver i en V10 udstyret bil.

Nick Fry venter sig meget af 2006 efter en på mange måder miserabel 2005 sæson.

"Vi vandt ikke noget i denne sæson, og for at være helt ærlig så var der ikke nogen højdepunkter. Til gengæld ved vi at Jenson og Rubens vil være hos os i nogle år frem i tiden, og jeg er sikker på at de vil leve op til deres ligeværdige status i teamet."

Rubens Barrichello kan næsten kun gøre det bedre end T. Sato som ikke ligefrem imponerede i 2005 sæsonen. Teamet havde også noget med en ulovlig tank, og så manglede bilen hele tiden lige det sidste. Nick Fry siger mellem linierne at, nu er der absolut ingen teamordre - skjult eller ej - og heller ikke nogen nr. 1 kører i teamet. Begge kørere skal præstere.

PDL  


 

Hop til top2.11.2005

Vallelunga test - tirsdag

Felipe Massa genoptog i går testkørslerne på Vallelunga banen, hvor han fik selskab af Ferrari teamets faste testkører Luca Badoer.

Tirsdagens testkørsler blev dels kørt i den F2004 model der er blevet udstyret med den nye V8 motor, dels i en F2005 racer som sammenligningsgrundlag.
Begge kørere var ude i begge biler, og noget usædvanligt så var testen åben for publikum, noget over 1000 personer benyttede sig af.

Massa og Badoer kørte henholdsvis 53 og 21 omgange, og deres bedste tider blev:
Felipe Massa - 1:14,262
Luca Badoer - 1:16,322

Det er ikke blevet oplyst, i hvilken af racerne de hurtigste tider blev sat.

Testen på Vallelunga fortsætter i dag, igen med både Felipe Massa og Luca Badoer i Ferrari racerne.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk