HRT og Williams teamet er blevet enige om at forsætte det samarbejde der ved årets udgang har varet i 2 sæsoner. Den nye aftale løbet til udgangen af 2012 sæsonen med option for en ny forlængelse.
HRT har til en vis grad haft succes med samarbejdet med Williams teamet. Det har dog ikke udmøntet sig særlig tydeligt på banerne, og det kan der være mange årsager til. Men ihvertfald har HRT besluttet at forsætte med det tekniske samarbejde.
Man er blevet enige om at HRT som en ny del af aftalen, i 2012 blandt andet skal anvende Williams teamets ultra kompakte gearkasse. Men også det KERS system med tilhørende komponenter vil indgå i HRT bilerne i næste sæson.
I de seneste måneder har teamets udviklingsafdeling arbejdet med den nye F112 model. Der er godt 60 mennesker ansat i den afdeling, og med udvidelsen af den nye samarbejdsaftale, vil man udvide staben yderligere.
Lotus Renault GP som teamet stadig hedder, har en kører på sygelisten og har haft det fra det tidlige forår. Robert Kubica deltog som bekendt i et rallyløb i Italien og kørte alvorligt galt. Der pådrog han sig flere alvorlige skader som han stadig ikke er kommet sig helt over.
I den mellemliggende periode har teamet så flere gange meldt ud at nu er Robert Kubica snart tilbage, men i den seneste tid har der stort set ingen oplysninger været. Og det har en årsag. Eric Boullier har ikke fået nye oplysninger fra Robert Kubica i den senere tid.
For teamet må det være et problem. Kan man regne med Robert Kubica i næste sæson eller ej? Eric Boullier siger dog at man flere gange i den kommende tid, i teamet vil sætte sig ved bordet og diskutere hvordan Robert Kubicas come-back skal være og ikke mindst hvornår.
Problemet er at man mangler konkrete udmeldinger fra Robert Kubica og personerne omkring ham. Eric Boullier fastholder dog at indtil videre, vil man såfremt at Robert Kubica melder sig klar indenfor en rimelig tid, lade ham køre en test i en 2009 model. Men tiden går, og uden at skal nævne Silly Season med et eneste ord, må teamet også snart til at arbejde med hvordan en kørersammensætning til næste sæson skal se ud - med eller uden Robert Kubica.
Foreløbig ser det ud til ifølge Eric Boullier at man holder testbilen klar til Robert Kubica for resten af året. Eric Boullier ser helst Robert Kubica tilbage i bilen, men han skal være klar til det. Både fysisk og psykisk. En så lang pause kan umulig være fremmende for en kører. Heller ikke selv om Robert Kubica tidligere har formået at kæmpe sig tilbage efter en alvorlig ulykke. Spørgsmålet er om ikke de fysiske skader er så store at Formel 1 meget vel kan være fortid for Robert Kubica.
Renault vil stadig være tæt forbundet med Formel 1, og ifølge Renault chefen Carlos Ghosn, er den nye rolle som udelukkende motorkonstruktør, noget man glæder sig til.
"Når man har et team, og teamet vinder, så er det stort, men når det modsatte er tilfældet, så har man det selvfølgelig ikke så godt. Der vil altid være op- og nedture."
"Nu er vi ikke i Formel 1 længere for at konkurrere. Nu er vi her for at bevare og udbygge vores navn, vores varemærke, teknologi og vores image som en pålidelig bilfabrikant."
"På grund af dette, føler vi os meget mere tilpas med vores fremtidige rolle som motorleverandør til 4 teams, og forhåbentlig med stor succes."
Renault har i flere omgange været repræsenteret i Formel 1. Både som team og som motorleverandør. Spørgsmålet er om Renault med tiden vil være tilbage igen som team og konstruktør. Til det svarer Carlos Ghosn at det er udelukket - i hvert fald de næste mange år. Alt afhænger hvad fremtiden byder på, men for nuværende har Renault rollen som motorleverandør.
Til gengæld udelukker han at man vil bruge navnet Infiniti i Formel 1. Infiniti er navnet på Nissans luksusmærke, ligesom Honda og Toyota mm. også har et tilsvarende. Nissan er delvist ejet af Renault koncernen.
Renault skal fra og med næste sæson levere motorer til Red Bull Racing, Williams, Lotus og Caterham. Caterham navnet vil efter al sandsynlighed blive en del af det nye navn for Team Lotus.