Meldingerne om at han enten er på vej ud eller vil fortsætte skifter fra dag til dag, så intet er endnu sikkert. Meget kan dog blive sat på plads for omverden hvis Zanardi ikke deltager i Williams' første test af BMW-motorerne om en uges tid - og det er nok tidspunktet der kan indikere om historien holder vand. Williams-teamet har ikke villet kommentere rygterne, hvilket dog er noget overraskende, eftersom teamet hele tiden har givet udtryk for at Zanardi kører for teamet i år 2000.
Der er mange spekulationer om hvem der i givet fald skal overtage Zanardis sæde. Et meget oplagt bud er fortsat Juan Pablo Montoya, i givet fald vil det være en direkte ombytning med Ganassi-teamet i ChampCar. Flere kilder vil dog vide at Zanardi i stedet dropper motorsportskarrieren. Det andet gode bud er Olivier Panis, der godt nok er blevet udnævnt til 3. kører hos McLaren, men efter sigende skulle franskmanden i forening med manager Keke Rosberg, have fået en passus ind i kontrakten der gør at han kan forlade teamet til fordel for en tjans hos et Formel 1-team. En anden varm kandidat der cirkulerer i periferien er Jos Verstappen, men det menes at hollænderen har fået en plads hos Arrows, så. Tom Kristensen nævnes fortsat, men skulle efter sigende være prioriteret meget lavt, så derfor skal vi som danskere vist ikke skrue forventninger for højt op. Det kunne dog være rart hvis Sir Frank Williams lige fandt Toms nummer frem og spurgte om han ikke ville en tur til det spanske for at teste.
Det lader dog til at Williams ikke anser de mulige substitutter til Zanardi for at være af den rette kaliber, og at de derfor ikke rigtig tør fyre Zanardi til fordel for eksempelvis Olivier Panis. Derfor vil teamet hellere beholde Zanardi og se hvad der sker, og så i stedet begynde at varme op under Montoya til at komme ind i Formel 1 fra år 2001. Men sådan som rygterne går er det altså Zanardi selv der vil kaste håndklædet i ringen og droppe karrieren.
Blandt andet har Zanardi ikke fundet sig til rette i Formel 1 der er langt mere raffineret end ChampCar på det tekniske område, og italieneren har haft problemer med at sætte raceren op og affinde sig med de rillede dæk. Derudover sloges italieneren med en racer der havde store problemer med holdbarheden, hvilket naturligvis ikke forbedrede hans chancer for at score point. Det er helt sikkert en historie hvor der bliver "more to follow!"
Så er der den anden kører. Luca Badoer har skrevet kontrakt med Ferrari, og kan ikke køre for Minardi næste år, øjensynligt pga. kontraktlige bestemmelser. Mulige emner er, ifølge Minardi, Jos Verstappen og Toranosuke Takagi. Sidstnævnte fik ikke forlænget sin kontrakt hos Arrows. Men så er den gal igen, for en østrigsk avis skriver, at østrigeren Phillip Peter er godt emne til et sæde hos Minardi. Og hvem er så denne Phillip Peter? Jo, han har i de sidste 2 år kørt i Indy Light serien, hvor han sidste år blev nr. 2 og blev årets rookie, og i år blev nr. 3. Det siges, at han har den ene af de 2,5 mill. dollars, som Minardi kræver som minimum for et sæde. Han mener selv, at det ikke skulle blive det store problem, at skaffe de sidste penge, når sponsorerne hører at det ikke bare er motorsport der skal støttes, men Formel 1. Men vi hører jo nok senere hvad det ender med.
Og apropos penge, så har der været forskellige forlydender ude om Minardi. Det ene øjeblik er det spanske teleselskab Telephonic ved at overtage teamet, Daewoo har været nævnt som sponsor, og det seneste går på, Prodrive har interesse i teamet. Det er i hvert fald ingen hemmelighed, at Minardi kører med et meget lavt budget, og det siges, at hvis det rigtige tilbud kommer, er bestyrelsen i Minardi klar til at sælge aktier og teamet. Så der er mange uafklarede spørgsmål.
Dato | Bane | Team | Kørere |
1. - 3. | Fiorano | Ferrari | Barrichello og Badoer |
1. - 3. | Jerez | McLaren | Coulthard og Panis |
Jordan | Trulli | ||
Prost | Heidfeld og Alesi | ||
Arrows | de la Rosa | ||
8. | Jerez | Williams | Zanardi med BMW |
9. - 12. | Barcelona | McLaren | Hakkinen |
Jordan | BB Michael Schumacher ser frem til samarbejdet med Barrichello i de kommende sæsoner, og tyskeren tror at Rubinho allerede har chancen for at vinde løb i den kommende sæson. "Rubens har ventet roligt på en chance til at komme til et konkurrencedygtigt team, og nu har han chancen for at viste sit talent hos Ferrari. Jeg anser ham ikke som en trussel, men tror at han vil gøre et godt stykke arbejde for teamet og opnå få sejre," siger tyskeren der ser frem til at brasilianeren hjælper til i Ferraris forsøg på at genvinde konstruktørernes VM. Brasilianeren levnes dog ikke mange chancer hvis det står til Hakkinen, der mener at det mindst til tage et par år før Barrichello har fundet sig til rette i teamet - hvis han endda kan nå det til den tid. BB Det vil ikke være helt forkert at betegne Zanardis comeback til Formel 1 som andet end en stor fiasko. Tre succesrige år i USA kunne ikke rigtig overføres til Formel 1 - og det var ikke kun fordi Williams-raceren ikke var optimal. Det understreges tydeligt af Ralf Schumachers præstationer. Italieneren har da også været tæt på at få en fyreseddel, men Frank Williams har enten været godvillig eller også er det simpelthen for dyrt at købe Zanardi ud af den toårige kontrakt. Nu har Zanardi kunnet sunde sig lidt over en miserabel sæson, og reflekteret over hvor det gik galt. "Det var meget svært at sætte raceren op, og der var problemer med raceren. Jeg udgik mange gange på grund af tekniske problemer, og jeg kunne have været kørt på podiet på Monza, hvis ikke bunden af raceren var gået i stykker," siger Zanardi, men takker teamet for at de har støttet ham mentalt mens materiellet i stedet strittede imod. Zanardi ser frem til en bedre sæson når nu BMW kommer ind i teamet som motorleverandør. "Jeg forventer bedre resultater takket være den nye BMW-motor," siger han efter at have holdt ferie med familien. "Familien er meget vigtig for mig, og der er andet i verden end racing, selvom det tager det meste af min tid," fortsætter han. Det ventes at Zanardi og Williams tester den nye BMW-motor den 8. december. BB I de to sæsoner Supertec har været med har det været tydeligt at den viderebyggede Renault-motor ikke har format til at begå sig i toppen af Formel 1. Men nu lover Supertec at næste sæson bliver bedre. Supertec har ellers mistet to af kunderne, eftersom BAR indgår et samarbejde med Honda fra den kommende sæson, samt Williams der ligeledes indleder et nyt samarbejde med BMW. I stedet bliver Benetton team nr. 1 for Supertec, mens man udvider interesserne i Formel 1 til også at omfatte Arrows. Derudover ventes det at Minardi med lodder og trisser får hevet en kontrakt igennem med Supertec. Det som skiller parterne er prisen. Men Briatore lover at Supertec vil være langt bedre i år 2000. Blandt andet har teamet udviklet en stærkere motor der menes at have yderligere 10 hestekræfter og som derudover er lettere. Men det er slet ikke nok til at kunne matche de bedste motorer - Mercedes, Ford, Mugen og Ferrari. Den nye motor ventes at blive testet i januar måned - både af Benetton og Arrows. BB De seneste par år er det gået helt ned ad bakke for Benetton-teamet, og det ser ikke ud til at billedet vender indenfor de næste par måneder. Teamet har blandt andet mistet deres designer, Nick Wirth der valgte af forlade teamet efter uoverensstemmelser om teamets strategi for den kommende sæson. Pat Symonds indrømmer at Benetton har nået bunden - og at det nu skal til at gå fremad. Symonds, der er teknisk leder i teamet, forventer at den nye designer, Tim Densham der kommer fra det skrottede Honda-projekt, sagtens kan gå i Wirths fodspor - selvom Densham ikke på dette tidspunkt får den store indflydelse på den nye 2000-racer. Midlet der skal få Benetton tilbage til toppen som de var på i 1994 og 95 er helt klar for Symonds. "For at vi kan komme tilbage på toppen behøver vi en stor motoraftale," siger han. Teamet kommer til at anvende Supertec/Playlife-motoren som ikke er blandt de bedste i feltet, og derfor er det ikke nogen hemmelighed at teamet leder efter en ny partner til at levere motorer. Men som tingene har udviklet sig har Benetton ikke haft stor succes med at få en ny motorleverandør. Det lykkedes ikke at få fat i Ford for et par år siden som de ellers satsede på. Rocco Benetton har endda presset hårdt på for at få Renault til at komme tilbage til sporten hurtigere end planlagt, men der kan teamet også få skarp konkurrence fra Prost-teamet. Den eneste kandidat som ser rimelig reel ud er Toyota. Men også her kan Benetton få problemer, eftersom Toyota måske har planer om at blive mere end motorleverandør, og så står de igen tilbage med Sorteper, hvormed det har lange udsigter for Benettons comeback til toppen af Formel 1. BB Det ventes at Renault gør comeback i Formel 1 i 2001 - men med hvem? Blandt favoritterne nævnes især Benetton og Prost. Benetton er meget interesseret i at få fat i Renault der i 1990'erne har været en af de førende motorleverandører. Dog har Pat Symonds indikeret at Benetton også taler med andre motorleverandører, men det vides at Rocco Benetton har Renault som førstevalg. Det ventes også at Prost-teamet kan være et ualmindeligt godt bud, eftersom det ventes at Peugeot måske trækker sig ud af Formel 1, efter et mislykket forsøg på at nå toppen. Istedet vil Peugeot så koncentrere sig om rally-VM, hvor de har haft mere succes. Om ikke andet kan det måske fortsætte det franske dream-team i det kommende årtusinde. BB Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|