Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.11.2001
 Formel 1
Fem bilkoncerner trækker sig fra Formel 1

 
29.11.2001
 Formel 1
Toyota har afsluttet sit Formel 1 testprogram

 

Hop til top30.11.2001

Formel 1
Fem bilkoncerner trækker sig fra Formel 1

Fem af de store bilkoncerner trækker sig ud af Formel 1. Det sker når den nuværende Concorde aftale udløber ved udgangen af 2007.

Fem store mærker forsvinder efter al sandsynlighed fra Formel 1, når den Concorde aftalen udløber. Concorde aftalen indeholder rigtig mange ting. Fordeling af rejsepenge, regler omkring ændringer af det tekniske reglement osv.

Meddelelsen kommer fra Fiat chefen, Paulo Cantarella. De fem bilproducenter er Fiat (læs Ferrari), BMW, Daimler/Chrysler, Ford og Renault.

Er det begyndelsen til enden for Formel 1 som vi kender det i dag?
Når og hvis de trækker sig, vil det umiddelbart betyde mangel på motorer. De fem bilproducenter leverer i øjeblikket motorer til over halvdelen af feltet. Og så er Prost ikke talt med. Men hvad forårsager denne reaktion?

For flere år siden begyndte EU kommissionen at kikke på rettigheder og monopoler. FIA blev kikket efter i sømmene, men også Bernie Ecclestone eller rettere sagt hans monopol på bl.a. tv-rettigheder blev tjekket efter. Før sad han på det hele, nu har han i de seneste 2 år fået afviklet en god del af disse rettigheder. I dag sidder han ”kun” på 25% af disse rettigheder. Resten sidder Kirch koncernen på igennem et af koncernens selskaber SLEC. De har opnået at få så stor en del af Ecclestones tidligere rettigheder da man opkøbte en god del af aktierne fra det tyske EMTV, som havde meget ondt i økonomien, efter bl.a. at have købt en god aktieandel fra Bernie Ecclestone.

"De Fem" som vi kan kalde dem her er meget nervøse for om Kirch vil indføre bl.a. pay per view i forbindelse med transmissioner fra Formel 1. Det betyder højst sandsynligvis færre tv-seere, og dermed færre penge i kassen. I de seneste halvandet til to år har man fra de respektive teams side – primært "De Fem" – forhandlet for at få bedre vilkår og flere penge ud af Kirch. Endnu er man ikke nået til ret stor enighed. Sideløbene med forhandlingerne har "De Fem" så arbejdet med at etablere noget alternativt. Og noget er på vej.

"De Fem" har etableret et selskab, som skal have hovedkontor i Holland. I første omgang kalder man firmaet for GPWC Holding B.V. Navnet ligner en forkortelse af eksempelvis Grand Prix World Championship. GPWC har forhandlet med Kirch om økonomi og transmissionsmåder for tv-signalerne. GPWC ønsker et frit og gratis signal lidt á la det man kender i dag. Men i øjeblikket vil Kirch kun gå med til en meget kort varende aftale samt at der skal være en form for betalingstv også. Når man ikke til enighed vil bruddet højest sandsynligvis komme. Og noget kunne tyde på det. I hvert fald har GPWC sendt invitationer ud til de nuværende Formel 1 teams om at være med i GPWC. Det vil så vise sig i de kommende år om det sker. Det vil bl.a. afhænge meget af økonomien i den måske nye serie. Netop en af grundene til at GPWC er blevet skabt. Man mener at med Kirch bag roret vil der komme for lidt penge til de nuværende Formel 1 teams.

Allerede nu foreligger der en foreløbig konstituering af ledelsen af GPWC. Formand for bestyrelsen bliver Fiat chefen Paulo Cantarella, næstformand bliver Jürgen Hubbert fra Daimler/Chrysler. Desuden er Patrick Faure fra Renault, Burkard Goeschel fra BMW og Wolfgang Reitzle fra Ford med i bestyrelsen. Bestyrelsen ligger ikke på den lade side. Udover forhandlingerne med Kirch arbejdes der også med andre ting. Følgende pressemeddelelser er sendt ud fra GPWC:
”Bestyrelsen har haft et møde med repræsentanter fra de nuværende Formel 1 teams, og har inviteret dem til at deltage i den nye serie. Lige så snart den nye serie er blevet offentliggjort og lanceret, vil Fiat, BMW, Ford, Daimler/Chrysler og Renault underskrive en aftale om at bruge den nye serie som deres indgang til Grand Prix racing, og vil bekræfte deres deltagelse ikke senere end 1 januar 2008.”

Der skulle for så vidt ikke være nogen i vejen for at flytte engagementet til GPWC. Alle aftaler med FIA og Kirch udløber 31 december 2007. I værste fald

PDL  


 

Hop til top29.11.2001

Formel 1
Toyota har afsluttet sit Formel 1 testprogram

Toyota har indsendt sin tilmelding til 2002 og afslutter samtidig sit omfattende testprogram.
Toyota har nu officielt tilmeldt sig deltagelse i FIAs Formel 1 verdensmesterskab 2002. Teamet vil fra næste sæson komme til at operere under team-navnet Panasonic TOYOTA Racing.

Tidsfristen for tilmeldingen til det officielle 2002 FIA F1 verdensmesterskab var i midten af novem-ber og som følge af denne officielle tilmelding har alle team accepteret at overholde et totalt stop for yderligere test indtil januar 2002.

I henhold til reglementet markerer Toyotas officielle tilmelding til næste års mesterskab samtidig afslutningen på et omfattende og grundigt testarbejde som har løbet af stablen i indeværende år. Teamets sidste test i år foregik på Paul Ricard banen i det sydlige Frankrig hvor både Mika Salo og Allan McNish var i aktion i løbet af en to ugers lang test.

Siden præsentationen af Toyotas første testbil i marts måned 2001, har Toyota-teamet foretaget test på elleve grandprix-baner verden over, samt aflagt et utal af besøg på teamets hjemmebane – Paul Ricard. I løbet af denne 8 måneders periode har Allan McNish og Mika Salo fuldført tilsam-men over 3.000 omgange. Skotske Allan McNish har tilbagelagt omkring 9000 km i bilen mens Mi-ka Salo har kørt omkring 6000 km.

Toyota præsenterer sin endelige 2002 Formel 1 racer ved et stort pressearrangement i Køln den 17. december 2001.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk