Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.11.2001
 Motorsporten-
maniodepressiv.DK

 Supercup
Porsche skifter til Michelin

 F3000
Basso på vej til European-Minardi?

 ALMS
Chrysler trækker sig fra ALMS serien

 SAXO CUP
Velbesøgt info møde

 CART
CART i St. Petersburg

 DTM
Wendlinger skifter til DTM

 F3000
Enge tester F3000

 
29.11.2001
 ALMS
Ny messe truer!

 

Hop til top30.11.2001

Motorsporten-
maniodepressiv.DK

Når man først er blevet vant til at klikke ind på Motorsporten flere gange i døgnet, og den forventede side ikke kommer frem på min skærm, ja så bliver jeg underlig urolig for om der skulle være sket det frygtelige og det værst tænkelige kan være sket, at siden er lukket ned for bestandig så jeg skal finde en anden motorsportsside, men jeg skyder hurtigt tanken væk igen, for jeg ved at Motorsporten.DK ikke kan erstattes af nogen anden side.

Jeg tror at det er en form for narkomani eller det der er værre, det er som at undvære sin daglige trykte avis, hvor de har glemt Sports tillægget, så flipper jeg helt ud og er parat til at tyveri anmelde dem for at have stjålet mit Sports tillæg.

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre om der er andre der er blevet afhængig af at være daglig læser på Motorsporten.DK og hvordan de føler det når siden ikke kommer frem på skærmen, hvis det er noget der fortsætter, så vil jeg lave en underskrifts indsamling hvor jeg vil kræve, at vi der er afhængige af Motorsporten.DK får de daglige nyheder som vi tørster efter, vi vil ikke have det næstbedste vi vil have det bedste, og det gøres ikke bedre end på Motorsporten.DK. Dette er ikke en annonce for denne side, men et krav fra en daglig læser på Motorsporten der kræver at der hele døgnet skal være muligt at få de sidste og bedste nyheder inden for motorsport, og når man nu har ISDN eller ADSL så skal Motorsporten.DK have første prioritet, det mener jeg, men jeg kunne da godt tænke mig at høre andres mening. Inden jeg går til den nye regering og beder dem om at gribe ind.

God weekend fra
"Gummi Kaj"

Evt. indlæg kan placeres under "Pitsnak" i gruppen "Generel motorsport".

AN  


Hop til top
Supercup
Porsche skifter til Michelin

Det der i denne sæson (og de foregående) har været kendt som Porsche Pirelli Supercup, skifter næste sæson til Michelin.

Aftalen dækker ikke kun Supercup'en, der køres forud for de europæriske Formel 1 løb samt Formel 1 løbet på Indianapolis, den dækker al form for Porsche motorsport som f.eks. den tyske Porsche Carrera Cup.

Udover Porsche aktiviteterne så er Michelin også dækleverandør til syv af de tolv team der stiller op i Formel 1 i 2002 sæsonen.

Og på den mere hjemlige front er Michelin blandt andet leverandør af dæk til Formel Renault 2000 klassen.

AN  


Hop til top
F3000
Basso på vej til European-Minardi?

Den argentinske kører, Martin Basso kan meget vel komme til at blive involveret med Minardis Formel 3000-team. I øjeblikket er flere Formel 3000-teams i gang med at finde kørerne til den kommende sæson, og her kan den 27-årige kører måske komme til.

Under alle omstændigheder besøgte han Minardi-fabrikken i Faenza, og det blev også til et møde med Giancarlo Minardi, der er grundlæggeren af Minardi-teamet, der nu ejes af australieren Paul Stoddart. Basso har også testet for teamet, så derfor var et besøg på fabrikken oplagt. "Jeg har hørt gode rapporter om Martin og det positive resultat af testen på Misano bekræfter det," siger Giancarlo Minardi. På Misano satte Basso ny uofficiel rekord. Endvidere har Basso haft nogle gode år i den nordamerikanske Toyota Atlantic serie, så han har et pænt CV med sig, plus nogle gode sponsorer!

Basso håber at kunne være med i den europæiske Formel 3000-klasse. "Jeg var glad for at besøge fabrikken og nød at kunne møde Giancarlo. Han er en mand med stor erfaring i motorsport og han har også hjulpet flere unge kørere på vej," siger han. Om det bliver hos Minardi at Basso kommer videre må tiden vise.

BB  


Hop til top
ALMS
Chrysler trækker sig fra ALMS serien

På et møde i London i onsdags meddelte Chrysler at de ikke længere vil støtte Team Oreca og deres projekt med LMP900 raceren.

Chrysler trak allerede sidste år deres støtte til de alt dominerende Viper racere tilbage, og nu er turen så kommet til LMP900 raceren.

Team Oreca fortsætter med LMP900 raceren med Dallara chassis, som i næste sæson skal køre med en nyudviklet Judd V10 motor på fem liter.

Huges de Chauanc oplyser at Team Oreca vil deltage i nogle udvalgte FIA GT løb som forberedelse til løbet på Le Mans i juni 2002.
Hovedsponsor for teamet bliver "Playstation France."

AN  


Hop til top
SAXO CUP
Velbesøgt info møde

Saxo Kørerforeningens dynamiske klasserepræsentant Jari Schlütter orienterede om hvordan man kommer i gang med Saxo Cup.

CITROËN SAXO Kørerforeningen er i fuld gang med at forberede sæson 2002 og havde indbudt såvel aktive kørere som nye og andre interesserede til et info-møde hos Citroën DK i København d. 27. november.

Der kom 60 deltagere til mødet, som blev ledet af klasserepræsentant Jari Schlütter.

Først en orientering til alle de nye, som kunne tænke sig at deltage i Saxo Cup’en. Det var alt lige fra licens, racerskoler, økonomi og hvad Saxo Kørerforeningen gør for både den enkelte kører og for klassen.

Derefter en status på sæson 2001 og planer for 2002. Sæson 2001 var kort men hektisk og klassen skulle lige finde sig selv med nye folk og rutiner og en stram økonomi. Året blev dog en succes med stor tilgang til klassen og fair kamp på asfalten. Alle var tilfredse – også sponsorerne.

Planerne for år 2002 bød på en sæson med 18 løb med et i Sverige og to på Oschersleben i Tyskland. Løbet i Sverige d. 26. april falder meget uheldigt, fordi Ring Djursland har flyttet deres løbsdato til d. 27./28. april. Så det bliver en travl St. Bededagsferie. Man har valgt at køre løbene, fordi det vil være meget uheldigt for cuppens økonomi og omdømme at droppe allerede indgåede aftaler.

Der blev snakket økonomi og sponsorer, og regnskabet ser fornuftigt ud, hvis alle aftaler kommer i hus.

Det blev vedtaget, at fremover skal:

Generalforsamlingen holdes i oktober måned.

Citroën Sport reservedele skal købes hos Citroën, Esbjerg, som evt. kan levere dem fra Citroën DK i København.

Så skal Cuppens tekniske- og sportslige reglement justeres. De planlagte ændringer blev gennemgået – se efterfølgende - og enkelte ændringer skal ud til afstemning blandt medlemmerne.


Saxo Cup's styregruppe. Fra venstre Steen K. Jensen, Poul Villadsen, Sven Lautrup og Jari Schlütter.

TEKNISK REGLEMENT:

Da den hidtidige dispensation bortfalder, skal alle have sikkerhedsseler med individuelle godkendelses mærkater på hver enkelt selestrop.
(Ved køb, benyt tilbud fra sponsor)

Alle biler skal fremover forsynes med et net mellem A og B stolpe.
(Køb hos sponsor)

Det blev vedtaget at godkende udluftning til forhjulsbremserne gennem tågelygte-hullet via en slange.

7. Da den hidtidige dispensation bortfalder, skal alle have ny lyddæmper. Remus kan lave den rigtige dæmper og flertallet stemte for, at man købte en Remus, som så til gengæld p.t. overvejer et sponsorat svarende til prisen på 25 stk. dæmpere.

10-1. Dækfabrikat bliver fremover Yokohama, da der er lavet en aftale med Gunnar Aaskov om levering, mont. service og mærkning, start foråret 2002.
Salgssummen tilfalder Cuppen som præmiepenge.

Der blev vedtaget en overgangsordning, hvor regndæk kunne være både Michelin og Yokohama.

Tværstivere i bur blev godtaget, men blev ikke noget krav.

Vognvægten blev sat op til 835 kg.

Fuldsvejsning af bund blev diskuteret, og man enedes om, at hvis en kører er i besiddelse af en bil, hvor denne ulovlige ændring er foretaget, kan han søge om dispensation. Gives dispensationen, vil "straffen" i så tilfælde være en vægtballast på 40 kg. i plomberet og DASU-godkendt kasse, som monteres på højresædets plads.

Brændstof vil være oktan 95 (98).

Radiokontakt til pit er forbudt.


Der var et par Saxo racer udstillet som der var stor interesse for.

SPORTS REGLEMENT:

Art. 2. Cuppen kan godt afvise en anmeldelse

Art. 10. Pointsystemet skal muligvis ændres. Der var forskellige forslag, men da der var "dødt løb", skal en event. ændring ud til afstemnin

AN  


Hop til top
CART
CART i St. Petersburg

Manden bag løbene på Long Beach i Californien, Chris Pook, er nu fremme med et nyt løbskoncept for afholdelse af et CART løb i St. Petersburg, Florida.

St. Petersburg er en by der har stolte traditioner for at afvikle motorsports arrangementer, blandt andet kørtes der løb i Trans AM serien i byens gader i perioden 1985 til 1990.

Chris Pook er allrede nu langt fremme med planerne for løbet og forhandlingerne med myndighederne er næsten på plads, så løbet forventes at blive det løb der åbner CART sæsonen i februar 2003, og det bliver i weekenden lige efter Daytona 500 løbet i NASCAR serien.

Banen bliver en delvis gade- og lufthavnsbane, og ruten går ned langs et af kaj områderne i St. Petersburg, og i den forbindelse udtaler Cris Pook:
"Når løbet går i gang vil motorsports interesserede sejlere fra hele det sydøstlige Amerika sejle herned, så det bliver næsten som ved Monacos Grand Prix."

Også byens borgmester Rick Baker ser på projektet med stor velvilje, og ser frem til det økonomiske opsving som et sådan arrangement helt naturligt vil give byen.

AN  


Hop til top
DTM
Wendlinger skifter til DTM

Den tidligere Formel 1 kører Karl Wendlinger der i år deltog i V8Star serien skifter nu over til DTM serien hvor han skal køre for ABT Sportline teamet.

Samtidig udvider teamet fra fire til fem racere i DTM serien. De fem Audi TT-R racere skal køres af:
Christian Abt
Laurent Aiello
Martin Tomczyk
Karl Wendlinger
Teamet forventer at den sidste racer skal køres af svenske Mattias Ekström, men denne kontrakt er endnu ikke underskrevet. Hvis det bliver tilfældet, så er hele kører besætningen fra dette år med igen til næste år, blot udvidet med Wendlinger.

Karl Wendlinger der sluttede på 11. pladsen i årets V8Star mesterskab med 142 point, kender ABT Sportline teamet i forvejen, han kørte en Audi A4 for dem i Super-Tourenwagen Cup i 1996-97.

ABT Sportline teamet havde sidste år stor fremgang i DTM serien med deres Audi TT-R racere, og det blev blandt andet til to sejre til Laurent Aiello.

AN  


Hop til top
F3000
Enge tester F3000

Den tidligere Formel 3000 kører og nuværende Formel 1 kører tjekken Tomas Enge er måske igen på vej tilbage til Formel 3000 serien.

Grunden til at Enge igen viser interesse for F3000 serien er at Prost Grand Prix teamet er i store økonomiske problemer, som det ikke er sikkert at teamet kan løse inden sæsonstarten i Australien allerede i marts måned 2002.
Enge debuterede i Formel 1 sporten for Prost teamet i forbindelse med Italiens Grand Prix 2001, og nu ser det ud til at Formel 1 eventyret måske allerede er slut for denne gang.

Derfor har Enge været på Estoril banen tirsdag for at teste for "Arden Team Russia", og selv om det er et stykke tid siden at Enge har siddet i en F3000 racer, så sluttede han alligevel dagen med at sætte næsthurtigste tid.

Dagens hurtigste kører var Justin Wilson som testede det nye Raynard chassis som skal benyttes i serien i næste sæson.

AN  


 

Hop til top29.11.2001

ALMS
Ny messe truer!

Som om Tom Kristensen ikke havde fået nok af messer efter netop at have besøgt både bilmessen i Herning og den store bogmesse i Farum, skal han i denne weekend deltage i verdens formodet største motorsportsmesse i den tyske by Essen.

Her vil hele Audis ALMS-felt stille op på en stor stand, hvor der vil blive lavet live-interview fra fredag til søndag, klokken 11, 14 og 17.

"Audi har meget store interesser i Essen-messen, og jeg benytter lejligheden til at sige god jul til en masse forbindelser og på gensyn i den kommende sæson. Jeg skal blandt andre også møde min manager Werner Heinz, der baserer det meste af sin promotor-virksomhed på tyske interesser," udtaler Tom K.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk