Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.11.1999
 Mister England F1-interessen?
 Zanardi overvejer
 Luca di Montezemolo beordrede Schumacher tilbage!
 Villeneuve på vej tilbage til CART?
 Man skal ikke græde over spildt mælk, meeen...
 Michelin og Goodyear foran comeback?
 
3.11.1999
 Schumacher byder velkommen
 Stakkels, stakkels Rubens
 Festede Schumacher virkelig ?
 Formel 1 har fire ud af verdens ti bedste kørere
 Schumi - Ligestilling hos Ferrari
 BAR kræver fremgang
 

Hop til top4.11.1999

Mister England F1-interessen?

England har med Damon Hills farvel til Formel 1, fået et større tomrum - hvem skal efterfølge ham som Storbritanniens mest populære køre - den kører som de engelske fans støtter? Der er flere bud, men ingen af de tre nuværende britiske kørere har fået det brede publikums støtte.

Damon Hill efterfulgte en af Storbritanniens mest elskede og populære kørere, Nigel Mansell - en tonstung arv, men en arv som Hill dog var i stand til at bære. David Coulthard har hele tiden agiteret og lagt op til at han bør være det naturlige valg som Storbritanniens favorit, men kørere som Johnny Herbert og Eddie Irvine i det ærke-britiske Jaguar-team kan meget vel "suge" al støtten fra de britiske fans til sig. Coulthard anses af mange briter for at være alt for politisk korrekt og et produkt af PR-fokuseringen. Skotten er derudover blevet slået af Hakkinen de sidste par år - og de vil helst se en kører der giver mere end 100%. Eddie Irvine har heller ikke rigtig fat i den almene britiske tilskuer - hvilket han ret beset egentlig er totalt ligeglad med - blandt andet fordi han er meget arrogant og har distance til tilskuerne.

Sidste mand tilbage: Johnny Herbert der trods øge/kælenavnet "Baby Face" er ved at være i sin karrieres efterår, er måske det bedste bud på Englands førende Formel 1-kører. Englænderen har oplevet en utrolig forvandling i de sidste 3 løb, efter at han siden Nürburgring, og Stewarts første sejr, totalt har været overlegen i forhold til ellers så stærke Barrichello. Herbert er allerede rimelig populær, men har ofte været noget overset - men nu han måske chancen for at blive nummer 1 i England. Dog kan det måske i stedet blive et team som Jaguar som briterne kaster deres forkærlighed på - det at det er Jaguar kan teams som McLaren, Jordan og Williams slet ikke hamle op med.

Hvis briterne kommer til at svigte Formel 1 kan det endvidere få ITV til at overveje at skære ned på deres omkostninger der bruges på at vise live-dækning i løbsweekenderne til de mange britiske fans. TV-stationen har overvejet at skrue noget ned hvis interessen falder markant. Men Jaguar kan blive den nye "Pride of Great Britain."

BB  


Hop til top
Zanardi overvejer

Et af de store "hit" til denne sæson skulle have været Alessandro Zanardi - men hans comeback til Formel 1 kan vist ikke beskrives med andre ord end et flop! Det ved italieneren godt - han kom fra USA hvor han vandt alt - og kom til Formel 1 og blev kørt decideret agterud. Williams og i særdeleshed BMW er ikke videre begejstrede over de fremtidsmuligheder der måtte være. Derfor vil man henover vinteren diskutere om italieneren har lært noget af det hele og finder formen.

Det er i den forbindelse værd at bemærke at Zanardi har en kontrakt for den kommende sæson - eftersom de to parter underskrev en toårig kontrakt sidste efterår, og derfor har italieneren ikke genforhandlet sin kontrakt, men har via sin kontrakt ret til endnu en sæson. Men de to partere kan måske vælge at opløse kontrakten. "Jeg er ikke stolt af det jeg har udført, men jeg vil gerne fortsætte fordi BMW kommer med og det bliver et nyt eventyr. Jeg håber jeg er tilbage, men i livet og Formel 1 kan man aldrig vide sig sikker," siger Zanardi selv og har ved flere lejligheder åbent givet udtryk for at han selv ikke engang er sikker på om han stiller til start i Melbourne i marts måned.

Også i teamet er man indstillet på at holde det krisemøde og få talt tingene igennem. "Vi ønsker ikke at bruge næste år som et et-mands team," siger Patrick Head der kunne se at Ralf Schumacher scorede 35 point mens Zanardi ikke fik et eneste. Det som kan være Williams store problem er at finde en afløser: Panis kan måske løses hurtigt fra testkontrakten med McLaren, eller Montoya kan måske allerede nu godt komme til Formel 1 efter at have vundet ChampCar-mesterskabet og komme væk fra serien der er blevet overskygget af to dødsulykker. I givet fald skal Zanardi gå den anden vej, men Zanardis kone, Daniela skal vist have nedlagt veto mod at de igen tager tilbage til den farligere ChampCar-serie. Montoya er "udlejet" fra Williams og flere meldinger om at han fortsætter i yderligere nogle år hos Ganassi giver noget usikkerhed om hvad der er colombianerens fremtid. Andre rygter peger måske også på Jacques Villeneuve, hvis der bliver ballade hos BAR over Craig Pollock, men det er igen afhængigt af BARs interne stridigheder. Vi danskere kan så håbe på Tom Kristensen, men desværre er der så mange andre kørere der er mere populære end danskeren. Men vi kan da håbe.

BB  


Hop til top
Luca di Montezemolo beordrede Schumacher tilbage!

Ferraris president indrømmer, at han beordrede Schumi til at køre de to sidste Grand Prix'er, for at hjælpe Irvine og holdets jagt på mesterskabet. I et interview til The Times fortalte Ferraris chef, at da han ringede hjem til Schumacher, fik han at vide af eks-verdensmesterens datter, at han var ved at finde sine fodboldstøvler frem. Det tog di Montezemolo, meget naturligt, som et tegn på at tyskeren var klar til at køre igen.

"Min overordnede bedømmelse af Schumacher er, at jeg holder meget af ham. Fra tid til anden er han utroligt temperamentsfuld. Schumacher er en meget fornuftig person, men jeg blev utroligt sur på ham", siger han om telefonsamtalen. "Hvis han ville teste, hvorfor ville han så ikke køre?".

Di Montezemolo forventer at Jean Todt vil behandle Schumacher og Barrichello ens til næste sæson. "Jeg forvente at vi vil have to meget stærke kørere, og jeg forventer at Todt vil støtte dem begge to. Jeg regner med at Barrichello vil tilskynde Schumacher [til yderligere forbedringer], og jeg forventer ikke at han skal være hverken butler eller tjener for Schumacher".

HPR  


Hop til top
Villeneuve på vej tilbage til CART?

En meget løst rygte er, at Derrick Walker (ham der ejer Valvoline-bilen i CART serien) har skrevet kontrakt med Villeneuve. Rygtet bliver ved med at cirkulere for øjeblikket, men det virker ikke alt for sandsynligt. Selvom Villeneuve sikkert gerne vil køre en bil i CART med Honda motor (som Montoya gjorde i år), får han jo Honda i ryggen hos BAR.

Villeneuve på vej ud af Formel 1 til CART?

Det eneste der måske kunne trække Villeneuve tilbage til CART, skulle være ønsket om at bo i Canada igen, samt at vende ryggen til den megen ”politik” i F1. Oven i købet er det heller ikke nogen hemmelighed, at både hold og kørere har en meget mere kammeratlig omgangstone i CART end tilfældet er i F1.

HPR  


Hop til top
Man skal ikke græde over spildt mælk, meeen...

Efter at Irvine have set kørernes verdensmesterskab forsvinde i horisonten, sammen med bagenden af Mika Hakkinens McLaren i søndagens Japanske Grand Prix, sagde Eddie Irvine at der ikke var grund til at græde lige efter racet.

Det kunne dog godt tænkes at Irvine senere har grædt en tåre eller to. Sammen med den udeblevne titel måtte han måtte nemlig også vinke farvel til en ekstra bonus på 2 millioner $.

Ferraris president, Luca di Montezemolo, fortæller nemlig, at da han mødte Irvine i august lovede han ham bonussen hvis han fik kørernes mesterskab i hus. Montezemolo sagde endvidere: "Vi ville have han skulle vinde, og jeg fortalte ham at han bare skulle sige til hvis der var noget han ville have".

Sådan en udtalelse må vel efterhånden også lægge låg på diskussionen om, hvorvidt Ferrari støttede Irvine 100% eller ej! Selv Ferrari stiller vel ikke manden 2 millioner $ i udsigt hvis man ikke vil have han skal vinde.

HPR  


Hop til top
Michelin og Goodyear foran comeback?

Dækmonopolet i Formel 1 som i øjeblikket besiddes af Bridgestone, vil muligvis blive brudt ved udgangen af sæsonen 2001. Amerikanske Goodyear og franske Michelin planlægger ifølge "Auto, motor und sport" at vende til motorsportens topklasse.
Goodyear trak sig efter i alt 368 GP sejre tilbage i 1998. Det vides endnu ikke om Goodyear vil vende tilbage under eget navn eller under datterselskabet Dunlops navn.

Kilde: RTL, Tysk fjernsyn

PDL  


 

Hop til top3.11.1999

Schumacher byder velkommen

Inden nogle videoklip af en temmelig beruset Michael Schumacher ved McLarens sejrsfest, gjorde tifosi-helten upopulær i den italienske pressefortalte, udtalte han sig om sine forventninger til næste sæson - og især om hans nye holdkammerat. For lige så meget som Eddie Irvine er lette over at forlade Ferrari, lige så meget glæder Schumacher sig til at arbejde sammen med Rubens Barrichello. "Rubens er en virkelig flink fyr," fortalte han til 'den lille lyserøde' - og til tider ganske krigeriske - Gazzetta dello Sport, "Jeg har aldrig haft nogen problemer eller uenigheder med ham."

Forholdet til Eddie Irvine vil Scumacher ikke betegne som 'ubrydeligt venskab'. Ikke engang 'venskab' mener tyskeren, at der herskede mellem de to Ferrari-kørere. Dertil var de for forskellige. Med Rubens Barrichello er det en helt anden sag: " Han er ligesom mig i det at han er gift og ikke fører det vilde liv Eddie gør. Vi vil komme godt både på og af banen - det var aldrig muligt med Eddie." Michael Schumacher slog også fast at der ikke er nogen forskelbehandling hos Ferrari - uanset hvad Irvine skulle have at sige om den sag.

Hvad der kan gøre en forskel er, at Schumacher er mere motiveret end nogensinde: "I de sidste to løb havde jeg en bil der var exceptionel. Det gør at jeg føler mig sikker på, at den nye Ferrari vil hjælpe mig til opnå, hvad jeg besluttede da jeg første gang kom til Maranello."

CBA  


Hop til top
Stakkels, stakkels Rubens

Eddie Irvine har ondt af Rubens Barrichello. De fire år hos Ferrari, som Schumachers hjælpekører, fortæller ham at brasilianeren får brug for alle sine ressourcer i den næste sæson. "At være Michaels team-kammerat er som at blive ramt i hovedet med et cricket-bat i fire dage ved hvert løb. Gud hjælpe Rubens," sagde Irvine til den engelske avis Daily Express. "Nu er det på tide at slutte sig til Jaguar," forsatte han "Jeg var virkelig desperat for at komme ud af Ferrari denne sæson, og jeg er en meget, meget heldig."

"Jeg kunne ikke have klaret et år til, fordi Michael Schumacher er så fandens god. Han er meget anstrengende, han underminerer dig, og al den umage med arbejdet og konkurrencen med ham, dræner dig for energi. Jeg har lært meget i tiden hos Ferrari, og jeg føler mig som en langt rigere person efter tiden med hos dem, men jeg føler med min afløser for jeg tror ikke Rubens har den ringeste anelse om hvad han her indvilliget i . Jeg kan ikke sige om han vil blive kvast af Schumacher, men jeg ved han har en hård tid foran sig."

Sølle to point var forskellen på ham og Hakkinen efter Suzuka, og Irvine ved godt hvor det gik galt. Alt for mange point gik tabt i løbet af sæsonen - men det var ikke kun Ferraris fejl: "Jeg ser tilbage på de steder hvor vi begik fejl, så som Nürburgring. Jeg lod Hakkinen forbi, mit pitstop og min strategi - ikke et godt løb et tænke tilbage på. Men der var andre. Jeg lod David Coulthard forbi i Ungarn, og der var ting som for eksempel ikke at få Mika Salo vige pladsen på Monza - hvor han sluttede som nr. tre og jeg som nr. seks, at holdet ikke gav mig lov til at overhale Michael på Magny-Cours og et elendigt pitstop samme sted. Jeg vil reflekterer et stykke tid og sørge over disse fejl."

Nu ser Eddie Irvine frem til næste år - til at slippe for presset ved at være Ferrari-kører og være i stand til at gå efter pointene uden tanke for holdkammeraten: "Det vil blive en anderledes historie næste år."

CBA  


Hop til top
Festede Schumacher virkelig ?

Er det sandt at Michael Schumacher deltog i McLarens sejrsfest ?

MS har lagt sig kraftigt ud med sine Ferrari-fans, som føler sig dybt svigtet efter at have set videooptagelser af tyskeren, hvor han fester grundigt med sine rivaler på Suzuka. Fotos af løjerne, tilsyndeladende under kraftig indflydelse af alkohol, blev klasket op på italienske avisers forsider med fordømmelser fra kommentatorer og fans i skøn samdrægtighed. Optagelserne blev snuppet af en italiensk kameramand, som det lykkedes at slippe ind til McLarens fest søndag aften, hvor man fejrede Mika Hakkinens VM-sejr over Schumachers holdkammerat Eddie Irvine.

Schumacher, som ses vandrende omkring med sort tape viklet om hovedet og stadig iført sit Ferraritøj, fordømmes af 76 procent af italienske TV-seere for at have svigtet det legendariske italienske hold. Gazzetta dello Sport var, ligesom resten af pressen, chokeret over at Michael Schumacher havde brudt en uskreven regel i Italien - at indtage en drink for meget offentligt - og skrev at han havde svigtet holdet totalt. "Synet af en beruset Schumacher er frem for alt usædvanligt og frastødende," skrev redaktøren Candido Cannano. "Vi troede han kun drak mælk. Men man fortæller mig nu at han ofte træder ved siden af, og - fordi han ikke er vant til alkohol - falder helt ud af rollen efter den første drink og derpå begynder at spille op."

Avisen påstår Schumacher allerede var blevet beruset under Ferraris fest, og derefter gik over til 'fjenden' - stadig iført Ferraris farver. "Kan man tro det ?," spurgte Cannavo. "En fornuftig mand, som elskede Ferrari dybt, en mester som støttede sagen og drømmen om sit hold ville aldrig have gjort noget sådant. Det er som har han fornedret de følelser, der er inspireret af 'den røde tro'," skrev Cannavo. "Lad os skære det ud i pap. Han er lysår borte fra den passionerede verden, som støtter legenden om en bil der er verdensberømt, men som ikke har vundet VM-titlen i 20 år. Han er en enormt talentfuld kører, som i bytte for store rigdomme giver Ferrari sin dygtighed, erfaring, intuition og klasse, - men ikke sit hjerte. Han er den perfekte mester, i en tid hvor der ikke er plads til bannerførere."

Tuttosport offentliggjorde fotos af morskaben ledsaget af overskriften: "Schumi, hvorfor gjorde du det ?" og bragte derpå et læserbrev, der i utvetydige vendinger bad Schumacher om at skamme sig. Avisen tilføjede: "Mange mennesker spørger sig selv: 'Ferrari har netop tabt VM-titlen. Hvordan kan Schumacher dog more sig på den måde ? Han kunne da vel ikke skåle for Irvines nederlag ?"

Corriere dello Sport bragte forsidebilleder i farver med overskriften: "Anklager mod Schumacher: Hvorfor festede du ? "

Men affæren rejser også nogle helt andre spørgsmål. Vidste Ferrari og Jean Todt besked med Schumachers tendenser til at falde ud af rollen ? Og hvis svaret her på mindste måde er bekræftende, hvorfor sørgede de så ikke for at passe på deres kostbare stjernekører - samt teamets image ?

Vi venter alle spændt på disse svar.

GRN  


Hop til top
Formel 1 har fire ud af verdens ti bedste kørere

Champion Spark Plugs har offentliggjort deres liste over de i bedste racerkørere: "World Drivers Rankings". Listen ser ud som følger:

1. Hakkinen, Mika (F1) FIN 920 points
2. Irvine, Eddie (F1) GBR 900 points
3. Gordon, Jeff (NASCAR) USA 838 points
Jarrett, Dale (NASCAR) USA 838 points
5. Frentzen, Heinz-Harald (F1) GER 830 points
6. Heidfeld, Nick (F3000) GER 823 points
7. Franchitti, Dario (Champ Cars) GBR 753 points
8. Montoya, Juan Pablo (Champ Cars) COL 749 points
9. Burton, Jeff (NASCAR) USA 732 points
10. Schumacher, Ralf (F1) GER 710 points

Det er flot, at fire ud af ti kørere er fra Formel 1 serien. At Hakkinnen og Irvine ligger med helt fremme, og at Hakkinen slår Irvine overrasker vel ingen. Til gengæld synes undertegnede, at det er mærkeligt at disse to kørere sammen ligger helt i top, uden at kørere som Jeff Gordon, Juan Montoya eller Dario Franchitti har opnået placeringer mellem eller bedre end de to.

Til gengæld synes Frentzens placering vel fortjent. Overraskende men mindst ligeså velfortjent, er Ralf Schumachers placering som nummer ti. Hans indsats i år for Williams teamet, med den efterhånden (for?) gamle supertech-motor, har været helt i top. I starten af sæsonen var det vel de færreste der regnede med at Ralf ville komme til at score 35 point, og den præstationen bliver ydermere sat i relief af, at Alex Zanardi ikke har været i stand til at score ét eneste point for Williams!

HPR  


Hop til top
Schumi - Ligestilling hos Ferrari

Michael Schumacher har over for den italienske presse fortalt at hans kommende holdkammerat kommer til teamet uden at der er indskrevet en klausul om at være andenkører for Schumacher. De bliver dermed ligestillet, og så hævder Schumacher at Irvine aldrig på noget tidspunkt har været tvunget til andenrollen.

Tyskeren har siden Ferrari blev "relanceret" i 1996 været bygget op omkring Schumacher og der er ingen tvivl om at tyskeren er en bedre kører end Irvine, men ireren brugte også meget tid på at fortælle omverden at han kun var ansat som en hjælper til Schumacher, og at dette endda var en del af den kontrakt han havde med teamet, og Schumacher afviser at de hver især skulle have en kontrakt der henholdsvis gav dem en rolle som første- og andenkører.

"Hierarkiet internt i teamet er kun afgjort af det der sker på banen. Sådan var det med Eddie lige fra starten," siger tyskeren der i 1997 og 98 var tæt på selv at være den kører der kunne vinde VM som den første siden Jody Scheckter i 1979.

Ferrari er også i stand til at bygge to ens biler: "Jeg vil også gerne tilføje at Ferrari er et godt team, og er i stand til at forberede to ens racere med de samme komponenter til begge kører. Rubens ved det godt - ligesom Eddie vidste det!" siger Schumacher. Dog er det vist tydeligt at Ferrari i mange tilfælde har haft brugt de seneste komponenter til Schumacher i sin tid. Blandt andet udtalte tyskeren at Irvine på Suzuka havde den bedste racer med de bedste komponenter - måske en fortalelser, eftersom han derefter forsøgte at redde udtalelsen ved at sige at alle dele er nummer 1 i teamet.

De to kørere har efter at de er gået hver til sit kommet med hver deres udlægning af sagen - og der skal nok komme flere bemærkninger, fra de to kørere der ellers flere gange forsøgte at få det til at se ud som om de arbejdede godt sammen.

BB  


Hop til top
BAR kræver fremgang

Stort PR-nummer og masser af skuffelser - BAR som vi så komme ind i Formel 1 i stedet for det ellers så hæderkronede Tyrrell-team, og det er lige før man har en fornemmelse af at gode gamle onkel Ken kunne have klare det bedre end BAR kunne det med et af de største, måske endda det største budget i Formel 1.

Craig Pollocks stilling som teamchef er blevet meget usikker, og selvom det ventes at aktionærerne og sponsorerne giver ham endnu en chance, skal han til at finde formen. "Vi er selvfølgelig meget ked af dette resultat i år. Cheferne vil se ændringer i teamet øverst til nederst, så vi kan forbedre vores præstation og vise Honda at vi er et godt team," siger Adrian Reynard der midt på sæsonen kom på kant med Pollock og Villeneuve. Designeren peger især på at Pollock ikke skal vide sig for sikker, men omvendt skal Reynard også selv til at finde flere genistreger frem til den kommende sæson. Det har især været chassis'et og andre komponenter der har været problemer med!

Dog er det igen Jacques Villeneuve der er Pollocks redningsmand. "En af de store bevæggrunde for hvorfor jeg tog til teamet var fordi Craig stiftede det. Så han er en vigtig grund til at jeg bliver i teamet." siger canadieren - og meget af grunden er også at Pollock er manden bag Villeneuve.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk