Hvem der skal være med i Hondas testteam er endnu uvist men flere arbejdsløse Formel 1-kørere er et godt bud. Blandt de mange muligheder er hollænderen Jos Verstappen og muligvis også Toranosuke Takagi, hvis han ikke får en plads hos Arrows. Endvidere er der rygter om at Mika Salo måske allerede nu har underskrevet en kontrakt med det nye Honda-team fra år 2000, - og samtidig kan hans plads hos Arrows være i fare, og derfor har han allerede fået en testkontrakt med Honda, hvis der ikke bliver råd til at beholde finnen hos Arrows.
Af mulige kandidater til de to pladser nævnes følgende kørerer:
Den tidligere Tyrrell kører Toranosuke Takagi, som nok er favorit til et af sæderne.
Jordans testkører Pedro de la Rosa.
Formel 1's rosin i pølseenden, Ricardo Rosset.
De er alle tre istand til at medbringe betydelige beløb i sponsor penge til teamet. Hvert for sig kan disse kørere bringe så mange penge ind i teamet at det kun er nødvendigt at tage en af dem, og så beholde Mika Salo og betale ham hans løn på ca. 1,2 mill pounds, og teamet vil alligevel have "overskud".
Mika salo startede sin Formel 1 karriere hos Lotus i 1994, der efter kørte han for Tyrrell i perioden 1995 til 1997 og han kørte i 1998 sin måske eneste sæson for Arrows teamet. Hans placeringer ses herunder:
År | Team / model | Point | VM plac. |
1994 | Lotus Mugen 109 | 0 | 24 * |
1995 | Tyrrell Yamaha 023 | 5 | 14 ** |
1996 | Tyrrell Yamaha 024 | 5 | 13 |
1997 | Tyrrell Ford 025 | 2 | 16 *** |
1998 | Arrows A19 | 3 | 13 |
Bemærkninger | |||
AN Den tidligere danske Formel 1-kører, Jan Magnussen står overfor nogle tests for forskellige bilmærker i det engelske BTCC-mesterskab. Jan har tidligere kørt standardvogne, da han i 1995 og
1996 kørte for Mercedes i ITC og DTM. Jan Magnussen er et varmt emne hos Nissan og Volvo,
som Jans manager, David Sears, forhandler med. De to biler har i 1998 vist sig at være løbsvindere
og i særdeleshed Volvo'en, da svenskeren Richard Rydell vandt mesterskabet.Meget af Jans fremtid afhænger imidlertid af den tidligere mester i STW, Laurent Aiellos beslutning om valg af arbejdsplads. Der er meget der tyder på at franskmanden fortsætter med Peugeot i Tyskland. Derfor vil Nissan-chefen, Alec Poole måske overveje at benytte sig af Jan Magnussen. "Jeg tror vi vil give ham en test," siger Poole. Men også Volvo-teamet under ledelse af TWR har vist interesse og der er også muligheder for at Jan måske kommer til at køre en Volvo. Ret beset havde mange danskere nok håbet på at Jan kunne komme til at køre i et større mesterskab, men som tingene ser ud på nuværende tidspunkt gælder det om at holde muligheder åbne for at komme ud og i det mindste køre noget race. Om det så bliver BTCC i 1999 vil tiden vise, men formel-1.dk vil fortsat følge udviklingen. BB Efter Japans grand prix beskyldte Michael Schumacher britten Damon Hill for at have et "Schumacher kompleks" fordi han nægtede at lade Schumacher komme forbi trods at Schumacher kæmpede for VM og kørte markant hurtigere end Hill. Schumacher beskyldte Hill for at kigge mere i sine bakspejle end foran: "Det er ikke første gang at han gør det svært for mig. Hans Schumacher-kompleks bliver mere og mere tydeligt som årene går". Hill siger til sit forsvar at han kun koncentrerede sig om at lægge Jacques Villeneuve under pres. Ralf Schumacher lod selvfølgelig sin bror komme hurtigt forbi og efter løbet fortalte Ralf Schumacher at Jordan-teamet havde opfordret Hill til at vige ligesom Ralf. Efter løbet gik Hill over til Ferrari-pitten og sagde til Ross Brown: "Jeg beklager men jeg kører bare ræs".NJ Tøjfirmaet Benetton der benytter sig af Formel 1 til at gøre masser af reklame, har nu
trukket lidt i land med hensyn til nogle af teamets tidligere udtalelser. For kort tid siden
udtalte teamets ledelse at man under ingen omstændigheder vil sælge teamet, men nu
trækker teamet den udtalelse i land. "Hvis en motorleverandør absolut vil være en del af
teamet, og ikke blot levere motorer men i stedet vil være partner vil vi kunne sælge," siger
den nye teamchef Rocco Benetton. Teamet har afvist at David Richards afsked skyldtes
teamets afslag på at gøre Ford til ny partner i teamet. Rocco Benetton har Renault i
kikkerten til et nyt samarbejde efter at den franskmændene igen har vist interesse for et
hurtigt comeback til Formel 1.
BB Efter at Goodyear har forladt Formel 1 har mange nu det franske dækmærke Michelin som et oplagt
emne til at blive en ny udfordrer til Bridgestone. Den italienske avis 'Gazzatta dello Sport' har
fortalt at Williams kun har underskrevet en etårig aftale med Bridgestone fordi Michelin står klar i
kulissen fra og med år 2000. Men teamet tekniske direktør, Patrick Head har afvist rygterne, da der
ikke har været nogen kontakt mellem de to parter og at Michelin tillige ikke er interesserede i at
komme ind i Formel 1. Set i forhold til det nuværende reglement skal Michelin i givet fald komme
med en udmelding nu - man skal fortælle omverden mindst et år i forvejen om man forlader eller
kommer med i Formel 1.
BB Michael Schumacher er tilfreds med FIA's nye dækregulativ.
Ferrari stjernen var anden hurtigst under Bridgestone's dæk test
på Suzuka banen hvor alle teams var inviteret. Efter af have prøvet
de nye dæk udtalte han følgende: "Den første test på Bridgestone
dæk er naturligvis vigtig, fordi den repræsenterer første trin i
evalueringen af fordæk med 4 riller. Jeg var lidt forbeholdende
overfor det, for jeg husker skuffelsen fra sidste vinter da vi sidst
testede 1998 mønstrene. På det tidspunkt var vognen svære at
køre, og det var umuligt at opnå konsistente omgangstider. Denne
gang kan jeg allerede nu fornemme at forskellen mellem tre og fire
riller ikke er så stor. Efter denne første dag er mit indtryk af
protyperne ganske gode", slutter Schumacher.MBP Honda's præsident, Hiroyuki Yoshino, har nu officielt udtalt at Honda først vender tilbage til Formel 1 sporten i år 2000. Men han oplyser samtidig at teamet allerede nu er langt i forberedelserne, og at man nu har oprettet et egentligt test team. Honda vil benytte næste år til at finde ud af hvilke performance der allerede nu er i deres Formel 1 racer, samt forsøge at optimere denne til 2000 sæsonen. Test teamet skal bestå af to racere og to eller tre faste kørere.
Honda's Formel 1 team har bekræftet at de har ansat Toranosuke Takagi som testkører for teamet i 1999. Toranosuke Takagi har i 1998 kørt for Tyrrell teamet hvor han placerede sig på en delt 18. plads i verdensmesterskabet (sammen med 6 andre kørere) uden at have scoret nogle point. Det forlyder også at Jos Verstappen forhandler med Honda i øjeblikket. Han er jo fyret og erstattet med Johnny Herbert hos Stewart Racing, hvor han havde erstattet Jan Magnussen tidligere på sæsonen. Også Mika Salo er nævnt som havende en træningskontrakt med Honda, men Mika Salo's kontrakt træder først i kraft hvis ikke han får et fast sæde i 1999 sæsonen. Honda starter deres nye testprogram i januar med et 1998/99 ombygget Dallara chassis med deres egen motor og Bridgestone dæk. Der går samtidig rygter om at Honda vil hyre den tidligere chefdesigner fra Tyrrell, Harvey Postlethwaite, men det er ikke på nuværende tidspunkt bekræftet. Der tales også om at Honda er på udkig efter en base i England, og igen her dukker Tyrrell navnet op, da man overvejer at købe deres faciliteter efter teamets lukning med udgangen af denne sæson. Et andet Honda rygte går ud på at de vil indgå et teknisk samarbejde med Jordan. Jordan har jo en del erfaring med Honda-Mugen motoren, og de har lige forlænget deres kontrakt på levering af netop denne motortype til teamet, så de også skal benytte den i næste sæson. Sidst Honda var med i Formel 1 med deres eget team var i perioden 1964 til 1968, hvor de deltog i 35 Grand Prix løb, og scorede 2 sejre. De vendte tilbage til Formel 1 sporten i 1984, men kun som motor leverandør, og de har som såden hjulpet både Williams og McLaren til at bliver verdensmestre i perioden 1986 til 1991. AN Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|