Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.11.2000
 Intens testning for Jaguar
 Benetton indstillet på kamp i 2001
 de la Rosa endnu ikke bekræftet
 "Vi vil videre"
 
4.11.2000
 Räikkönen - Den nye Hakkinen
 Gene og Mazzacane i rally
 Skærpet konkurrence for Jordan i 2001
 

Hop til top5.11.2000

Intens testning for Jaguar

Jaguar vil uden tvivl gøre alt for at udviske minderne om de lendige resultater i den just afsluttede sæson, og har planlagt et intensivt testprogram. Så snart november-spærretiden udløber køres de/n første shakedown på Silverstone, dvs 1 december.

Derefter går det løs i Jerez hvor alle tre kørere skal i aktion fra 5-7. Den næste uge køres tre dage i Barcelona, nemlig 12-14. Nu er det jo snart jul, så holdet runder månedens test af med endnu tre dage, dennegang på Estoril i Portugal, hvor der køres fra 19-21.

Friske efter den lange juleferie går det virkelig løs i januar, hvor der er planlagt 5 testkørsler fordelt på tre lande - og præsentation af den nye sæsons racer, R2 sidst på måneden.

Denne vogn skal så hegles igennem ved fire tests i februar. Der er nok ikke noget at sige til at Eddie Irvine så meget frem til at bruge indeværende måned til total afslutning i USA: "I de næste 30 dage vil jeg opholde mig i Miami og New York, hvor jeg vil gøre alt det jeg plejer når jeg skal have det sjovt." Og med det ovennævnte program gør han nok også klogt i at få 'ladet batterierne' helt op inden første december.

GRN  


Hop til top
Benetton indstillet på kamp i 2001

Med et nyt stortalent i det ene kørersæde, og med en ny motor og et nyt chassis, så håber Benetton teamet, at man vil kunne længere op næste år.

En af årsagerne til optimismen, er at man i år blev placeret foran Jordan, som ellers var en sikker nr. 3 sidste år. Men nogle gode placeringer til Giancarlo Fisichella, har været medvirkende til at Benetton i år blev placeret på fjerdepladsen. Flavio Briatore havde visse forventninger til 2000 sæsonen, og de blev faktisk opfyldt, men det skal gerne gå yderligere fremad næste år.

Flavio Briatore:
"Det var vores målsætning at nå det, og jeg er glad for at vi gjorde, det er godt for moralen i hele teamet. Vi forventede ikke i begyndelsen af året at kunne nå det, da vi havde Jordan foran os, og som er stærkere. Men til sidst lykkedes det, og hele teamet er meget glade for det. Vi ser frem til at have Giancarlo og Jenson i bilerne næste år. Vi vil også arbejde hårdt med den nye motor og det nye chassis. Næste år vil vi gøre alt hvad der er muligt at gøre for at blive så gode som muligt. Vores hovedmål er fastlåst på sæsonen 2002, men for at vi kan nå så vidt, er vi nødt til at have en god 2001 sæson."

Også Fisichella er optimistisk, men hans optimisme er mere i retning af samarbejdet med Jenson Button. Button som "kun" er til låns i to år fra Williams teamet.

Fisichella:
"Jeg har snakket med ham et par gange, og han virker som en fin fyr, meget professionel og stærk. Han bliver en god medkører." Nogle har spurgt Fisichella om han lige skal lære Jenson Button et eller andet, men til det svarede Fisichella: "Jeg tror ikke at det er op til mig at lære ham noget"

Spændende bliver det i hvert fald at se den nye konstellation hos Benetton. Ingen tvivl om, at talentet er der, men kan bilen følge talentet?

PDL  


Hop til top
de la Rosa endnu ikke bekræftet

Pedro de la Rosa forventes at forsætte hos Arrows, men ingen har endnu bekræftet, at han forsætter hos Arrows.

Alt tyder dog på, at han forsætter der. Der har tidligere været rygter fremme om, at han måske røg til Prost, men det er dementeret af de la Rosas manager, Paimon Duran. "Vi talte med Prost for ca. seks måneder siden, men da vi erfarede, at Pedro kunne forsætte hos Arrows, stoppede vi samtalerne." Men spørgsmålet er som om det holder. Bl.a. ved hjælp af de la Rosa kom det spanske olieselskab, Repsol, til Arrows. Men der har været rygter fremme om, at de måske trækker sig med udgangen af året. Og da de er sponsor for både teamet og ikke mindst de la Rosa, er det en usikkerhedsfaktor, som er med til at øge uvisheden, i hvert fald for udenforstående. Meget kan tyde på, at de la Rosa er afhængig af Repsol. Men selv er de la Rosa fortrøstningsfuld.

Pedro de la Rosa:
"Jeg håber virkelig på, at Repsol forsætter i Formel 1, og at vi stadig vil arbejde sammen. Jeg kan ikke bekræfte noget endnu, men strukturen i teamet ser ud til at forsætte, det drejer sig om kørere, sponsorer og ingeniører. Det eneste jeg kan sige er, at når Repsol sætter sig noget for, gør de det altid med en langsigtet planlægning."

Men mon ikke de la Rosa forsætter. Det vil næsten være tosset andet. "Jeg er sikker på at vi forsætter sammen. Men jeg er nødt til at vente indtil teamet officielt meddeler det. Jeg har testet 2001 motoren og ser derfor ikke nogen grund til at vi skilles. Jeg ønsker at forsætte, det kunne da være interessant at prøve hos McLaren eller Ferrari, men det er også godt at kunne forsætte hos et team, som har en langsigtet planlægning, og hvor jeg har været med i det meste."

Når han har været ud at teste den nye motor, AMT motoren, kan det være et tydeligt tegn på at han forsætter hos Arrows. Men lad os se, Silly Season er ikke helt slut endnu.

PDL  


Hop til top
"Vi vil videre"

Bare fordi at Williams-BMW kom en på en flot tredje plads efter Ferrari og McLaren, betyder det ikke at BMW vil nøjes med det. Der skal arbejdes videre.

Gerhard Berger, som er motorsportschef hos BMW, siger at fordi man kom ind på den flotte tredje plads, betyder det ikke at man vil hvile på laurbærrene. Man er i fuld gang med yderligere udvikling, og hos BMW er man i fuld gang med arbejdet på en ny meget kompakt motor, som skal konkurrere med selvfølgelig Ferrari og McLaren, men også Jaguar, som alle har motorer der vejer lige under de 100 kg. I år sluttede man som "Best of the rest", men det skulle gerne blive bedre til næste år, hvor man håber på at komme tættere på de to i toppen.

Gerhard Berger:
"Det er fint at vi kan komme på tredje pladsen, nu skal vi bruge det som platform til at komme videre. Men vi skal også være meget forsigtige. Alle teams lige efter os, har muligheden for at blive bedre, og dermed gøre store fremskridt. Jeg tror at det er muligt, at vi kan vinde en sejr næste år, men vi kan ikke altid være sikre på hvad der sker."

PDL  


 

Hop til top4.11.2000

Räikkönen - Den nye Hakkinen

I den mest kedelige tid af året - fra afslutningen af sæsonen til de første tests i december, er det svært at finde overskrifterne til den nyhed der sælger. Men midt i 'low season' er der måske en mindre sensation på vej.

Manden på alles læber: Kimi Räikkönen. Det finske stjerneskud er stærkt på vej til at blive arvtageren til to gange Mika - Salo og Hakkinen. Meget tyder på at Sauber-Petronas har en totalt uprøvet og stærkt uerfaren kører siddende i den af racerne. Hvem er Räikkönen, og hvorfor er der et så stort postyr omkring talentet?

Det vil - helt uden sidestykke - være en enorm sensation, der vil være større end den Jenson Button stod bag, hvis det viser sig at en kører på 21 år og med blot 23 løb i single-seater, sætter sig til rette i Formel 1-feltet. Ikke desto mindre har det vist sig at der er 'noget' ved Räikkönen som man ikke kan komme udenom - talent! Han satte sig stort set blot ned i en Formel 1-racer og kørte hurtigt. Efter en dag med tilvænning kørte han mindst ligeså hurtigt som teamets nuværende testkører Enrique Bernoldi, og det var åbenbart det Peter Sauber ville se. Den schweiziske teamchef har da også mange gode grunde til at få Räikkönen i sin stald.

Det vil nemlig være en investering der kan give penge igen den anden vej. Teams som Benetton og Williams har efterhånden kontrakter med alle topkørere i feltet, og de kan flytte rundt på deres kørere som det passer dem. Williams udklækkede således et guldæg i Jenson Button, ved at give briten en langtidskontrakt - mon ikke Sauber satser på at gøre dem kunststykket efter? Og det kan blive en god investering, hvis det går som folkene omkring ham siger - han er udset til at være den næste Mika Hakkinen. Både i stil og kørsel er der fællestræk - ingen store følelsesmæssige udbrud og kølig som en finne kun kan være det. Jo, de har set potentialet.

Men rækker det så til Formel 1? Kan en kører gå stort set fra gokart til Formel 1? Meget tyder på at trenden i Formel 1 går den vej. De unge talenter plukkes meget tidligt - også selvom man kan tvivle på om de er modne til en så brat debut. Men omvendt kan man også spørge: vil det være klogt at vente med fare for at talentet ryger ind i dødvande? Hvor mange åbenlyse talenter er ikke gået til i tidens løb. Kimi Räikkönen kan være en af de kørere der skærer karriere-svinget på den hurtigste måde.

Finnen er helt sikker på sine evner, og han føler intet pres. Formel 1 er faktisk blot som en stor gokart. "Jeg har kørt gokart i 12 år, og så føles en Formel 1-racer lidt som en gokart, så det er der intet problem med," siger Räikkönen med stor selvsikkerhed. Han har sikret sig status som et hot navn, efter at han sikrede sig titlen i det britiske Formel Renault.

Der stilles store forventninger til Räikkönen der har Robertson-klanen som managere - sønnen Steve sørger for det finske stortalent, der er tæt på at overgå deres egen Jenson Button, som de fik til Formel 1 i år. Men de to kørere kan ikke sammenlignes. "Jeg vil mene at Button er mere som Alain Prost, mens Kimi mere ligner Hakkinen," forklarer Steve Robertson. Især hans mentale styrke har sendt ham til tops. "Udover at være meget hurtig, så er han mentalt virkelig stærk," vurderer Robertson. Han er god til at sætte sig op til kvalifikationen og køre helt til grænsen - har vi hørt det før?

Det er ikke kun Robertson der har set en ny Hakkinen i Räikkönen. I hans tid for Haywood Racing overbeviste han alle om at det var en ny Hakkinen der var på vej. "Jeg vil sige at han er lidt som Mika Hakkinen i den måde som han hele tiden angriber," siger Jim Warren der testede ham til Formel Ford i 1999. Teamchefen for Manor Motorsport, med hvem han sikrede sig Formel Reanult-titlen er slet ikke i tvivl om Räikkönens talent. "Det er så tydeligt at han var et utroligt talent," forklarer John Booth. "Det overrasker mig slet ikke at han var hurtig i de første tests med Sauber, da han er en kører der ikke har nogle svagheder," roser Booth videre.

BB  


Hop til top
Gene og Mazzacane i rally

Nej, det er ikke deres fremtid, der er afgjort, men derimod en invitation, som de to Minardi kørere har fået og nu opfylder.

Sagen er den at man i Argentina, vil forsøge at efterligne det gamle klassiske og hæderkronede, italienske rally, Mille Miglia. Og det betyder bl.a. at løbet vil blive kørt i biler der er fremstillet indtil 1927.

Der bliver deltagelse af en hel del tidligere og nuværende stjerner, dog nok mest sydamerikanske. Eksempelvis den argentinske kører Miguel Angel Etchegaray deltage. Også den tidligere Formel 1 kører Esteban Tuero vil deltage i løbet. Løbet som netop er startet, vil være en hel ny udfordring for de to Minardi kørere, som ingen decideret erfaring har i rally.

PDL  


Hop til top
Skærpet konkurrence for Jordan i 2001

Sæsonen 2000 var lidt af en skuffelse for Jordan teamet, men med udsigt til at få Hondas fabriksmotor i næste sæson, er der optimisme i teamet igen, men er det nok?

Selvom Jordan får en fabriksmotor til rådighed, så er det ikke givet, at man kan opnå den samme succes som i 1999 sæsonen. Andre truer med at mænge sig toppen. Renault spøger i kulissen, Williams-BMW er efter en god debut sæson, klar med forbedringer og BAR har allerede i et år lukreret på samarbejdet med Honda, og er derfor foran Jordan. Så der bliver lidt at holde øje med for Jordan.

Eddie Jordan:
"McLaren er i toppen, Renault vender tilbage, BAR bliver bedre og bedre, og man kan ikke komme uden om Williams-BMW. Vi får en Honda fabriksmotor. Det er en spændende tid vi går i møde, og set ud fra det synspunkt, vil det måske blive endnu vanskeligere at få points til næste år. Det bliver utrolig hårdt, og det kræver nogle virkelig kapaciteter og kloge mennesker, for at vi kan få det bedste ud af bilen, og få det hele til at fungere rigtigt."

Med andre ord, så kræves der virkelig en stor indsats fra teamet, for at få det til at gå op i en højere enhed. Den nye testkører, Ricardo Zonta, kommer heller ikke til at kede sig. Han starter testkørsler for Jordan den 5 december på Jerez, førstedagen tester han alene, og de to efterfølgende dage sker det sammen med Jarno Trulli. Ugen efter tager man til Valencia banen. Der skal han teste sammen med Heinz-Harald Frentzen. Og den sidste test for Jordan i år vil finde sted på Circuit de Catalunya.

Trulli og Frentzen har ikke haft den mest heldige sæson i år, men begge er klar til at starte på en ny. Trulli kvalificerede sig flot ved flere lejligheder i år, men måtte flere gange lade sig falde tilbage, eller endda udgå - som for øvrigt også Frentzen gjorde. Men det er glemt nu. Trulli er klar til en ny sæson.

"Jeg tror, at alle har behov for en pause, efter en lang og hård sæson. På trods af en masse skuffelser, så kan jeg næsten ikke vente med at komme i gang igen."
Trulli har tidligere udtalt, at på trods af diverse uheld, så har han oplevet det som hans bedste sæson i Formel 1. Årsag: en meget god og hurtig bil, på trods af holdbarhedsproblemer.

Frentzen følger Trulli på vej: "Beslutningen om at øge indsatsen med udviklingen af bilen var korrekt. Mange af fejlene var ikke vores skyld. De opstod på dele som er fabrikeret uden for Jordans regi. I 1999 var vi gode på nogle baner, og decideret dårlig på andre. I år har vi på nogle baner endda været endnu dårligere end vi var i 1999. Men med Honda motoren i bilen næste år, håber vi på at komme tilbage igen."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk