Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.11.2004
 Er der et smuthul i det nye dækreglement?
 
4.11.2004
 2 Grand Prixer i Japan?
 Ændringer hos Carlin måske på vej
 

Hop til top5.11.2004

Er der et smuthul i det nye dækreglement?

I det nye dækreglement for 2005 må der kun anvendes et sæt dæk til kvalifikation og løbet, men kan denne regel omgås?

Et sæt dæk til kvalifikation og løb, ja sådan lyder det nye reglement, men allerede nu spekuleres der i en mulig omgåelse af reglementet, hvis ikke FIA får uddybet evt. undtagelser.

Hvad sker der hvis en kører eksempelvis oplever en sivepunktering? En sivepunktering kan opstå pga. fejl i dækket, uhensigtsmæssig kontakt med en kurb eller pga. af vragrester. Kulfiber og karbonfiber er djævelsk skarpe genstande. Hvad siger reglerne så? Endnu ingenting.

Pat Symonds fra Renault er ikke tvivl. "Situationen er lige nu lidt tricky. Men det er afgjort noget som FIA skal kikke nærmere på."

Man kan nemt forestille sig, at sker der intet, ja så vil en omgåelse af reglerne på det område, finde sted. Nogen skal bestemme under hvilke forudsætninger der skal være til at skifte dæk. Indtil nu er det ikke nærmere defineret.

PDL  


 

Hop til top4.11.2004

2 Grand Prixer i Japan?

Spekulationerne kører i Formel 1 verdenen. Et af de seneste emner er, om der er plads til to Grand Prixer i Japan.

To Grand Prixer i Japan? Ja, hvorfor ikke? Det er et af de mange emner der tales om i Formel 1 verdenen i øjeblikket, og måske er det ikke helt umuligt.

Sagen er nemlig den, at Suzukas aftale udløber efter sæsonen 2006. Og hvem er det lige der ejer Suzuka banen? Honda såmænd. Det er der måske ikke noget specielt i, men det er straks en anden sag når en anden bane i det japanske kejserdømme ejes af konkurrenten Toyota. Det er Fuji banen der her er tale om. Toyota er i gang med at opgradere banen så den overholder alle de nutidige forskrifter. Det ventes færdigt i april 2005. Og så har Toyota ønske om at overtage arrangementet med afviklingen af det japanske Formel 1 Grand Prix.

Ude i kulissen står der allerede én og gnider sig i hænderne. Formel 1 overhøvding Bernie Ecclestone som laver disse aftaler, kan kun vente på at de to konkurrenter overbyder hinanden for at sikre sig rettighederne til det japanske GP. Alternativt kan han lade dem byde op og så lave aftale med dem begge. Man skal så bare kalde det ene af Grand Prixerne noget andet. Pacific Grand Prix f.eks. Det er jo før sket. I sæsonerne 1994 og 1995 blev der kørt Grand Prix 2 gange hvert år i Japan. Det var dog på Aida banen.

Skulle det nu ske at der kommer to Grand Prixer i Japan, er det nok ikke smart at lægge dem i forbindelse med hinanden. Nej, i stedet kunne man placere det ene i starten af sæsonen, så man har det sammen med det australske GP, og så det andet i slutningen af sæsonen hvor man er alligevel er i nabolaget, nemlig i Kina. Der er hermed lagt op til noget meget spændende forhandlinger de tre parter imellem.

PDL  


Hop til top
Ændringer hos Carlin måske på vej

For et stykke tid siden meddelte et nyt konsortium sin ankomst med et nyt team til Formel 1 verdenen. Allerede nu er der rygter om ændringer hos partneren, Carlin.

Carlin Motorsport som angiveligt er med i Midland F1 teamet, står måske for nogle ændringer i organisationen. Det er i hvert fald hvad flere medier i det engelske, næsten mere end antyder. Ændringerne som de engelske medier beskæftiger sig med, vil måske foregå som her beskrevet:
Carling Motorsport vil forfremme Adrian Burgess til teamchef for teamet som sandsynligvis for base i Oxford området. Teamet er i fuld gang med at hyre folk til teamet. Planen er at så godt som alt personale skal være klar i marts måned, og at man vil starte testarbejdet i juni.

Udover Adrian Burgess's forfremmelse, vil teamets nuværende ledende ingeniør, Anthony Hyatt, starte et Formel 3 projekt, sandsynligvis med Carlin dele. Dette projekt vil blive støttet af Kimi Raikkonen, da det er planen at der skal køres med Mercedes motorer. Bilerne skal deltage i den britiske Formel 3 serie. Et enkelt medie beskæftiger sig også med kørere. Her er der i første omgang tale om Anthony Davidson, som i øjeblikket er testkører hos BAR teamet. Anthony Davidson har tidligere med stor succes kørt for Carlin Motorsport. Men alle disse oplysninger eller rygter om man vil, er endnu ubekræftede fra Midland F1 og Carlin Motorsport. Der er dog ingen tvivl om at de to partnere rykker i alle tråde i øjeblikket for at få projektet op at køre. Det alene er grobund nok til at de første rygter antyder forskellige muligheder.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk