Derudover har Michael Schumacher langet ret kraftigt ud efter den italienske presse, der blandt andet var med til at hagle tyskeren ned da det blev afsløret at Schumacher festede med McLaren-teamet. "Jeg vil slet ikke betragte de italienske medier som seriøse," siger han og mener at de er alt for ustabile - hvilket også er blevet tydeligt i år. Blandt andet krævede pressen Jean Todts afgang efter diskvalifikationen i Malaysia, men da Ferrari vandt appellen blev Todt igen udråbt som en stor frelser, så Schumachers synspunkt er ikke helt hen i vejret.
Samtidig har han fortalt at han holder ferie til januar, eftersom han efter løbet på Suzuka har været på operationsbordet og fået to skruer fjernet.
Jordan vil i den kommende tid få motorer fra Mugen, men der bliver ifølge Honda og Mugen vandtætte skodder mellem de to "divisioner" og mellem Jordan og BAR. Derudover er der mange forskellige rygter om den nye Honda-motor der skulle være lettere end Mugen-motoren, men til gengæld skulle den nye motor lide af store holdbarhedsproblemer.
Derudover er FIA stadig bekymret over sikkerheden, selvom Formel 1 har vist sig at være meget sikker de seneste par år - men Michael Schumachers uheld på Silverstone hvor den forreste del af raceren ikke holdt til sammenstødet, og Pedro Diniz på Nürburgring, hvor brasilianeren var meget heldig at slippe levende fra denne sæsonen mest dramatiske uheld.
Diniz mener ikke at sikkerheden er blevet optimal. "Hvad er mere vigtigt: at have en racer der nemt designet eller sikkerhed? Det der skete med mig var meget seriøst og jeg var heldig ikke at komme til skade. Hvis jeg var, ville jeg nu sidde i rullestol, og så ville de have gjort mere," siger brasilianeren og opfordrer FIA til blandt andet at forbedre sikkerheden omkring styrtbøjlerne. Ved tidligere lignende uheld har styrtbøjlen reddet flere kørere fra at komme slemt til skade.
Indtil videre har det digitale TV ikke slået igennem, men med flere special-features kan Ecclestone måske få mere gang i salget.
Ferraris udviklingsafdeling har været i sving siden juni, endda før Schumachers ulykke, med forberedelser til den kommende udfordring. Teamet har testet år 2000 komponenter på bilen i måneder - nogle af dem på 1999-chassis'et - og forventer alligevel ikke at have vognen klar før efter nytår. Når den ruller frem, vil den nye bil fremstå væsentligt forandret - kilder indikerer en lavere næse, finpudsede karossi-detaljer, og gennemgribende ændringer hele vejen rundt; til trods for at der er tale om en videreudvikling af dette års model.
Andre væsentlige deltagere forventer også at præsentere deres nyheder efter nytår: BAR, Jordan og Jaguar-Stewart vil fremvise deres nye biler efter jul. McLaren går meget stille med deres planer, skønt det formodes at en række komponenter beregnet for den nuværende racer vil dukke op, men problemer med holdbarheden har sat holdet måneder tilbage i udviklingen.
Alt i alt, selvom der bliver masser af action under testene i december, bliver der nok ikke meget at opdage. De fleste af holdene vil køre med kendte konfigurationer, og holde eventuelle nye komponenter borte fra pressens (og konkurrenternes) bevågenhed. Men mange er allerede bekymret over, at den mindste forsinkelse kan betyde at raceren ikke bliver klar før end til februar, og det er simpelthen for sent til at opnå stabilitet inden Melbourne !
Schumacher havde indtil da erklæret, at han var uegnet til at køre efter sit benbrud på Silverstone. I ugerne op til det Malayiske GP forsøgte Ferrari desperat at få ham til at komme tilbage og hjælpe Eddie Irvine med at slå Mika Hakkinen.
Tyskeren havde afvist dette ønske, indtil di Montezemolo en dag ringede til Schumachers hjem i Geneve. Kørerens lille datter Gina-Marie tog telefonen og fortalte åbenbart Ferrari-chefen, at farmand ikke kunne komme til telefonen, fordi han var ved at tage sine fodboldstøvler af!
Schumacher har jo nok forsøgt at bortforklare beskeden som en misforståelse, men det var tilstrækkeligt for di Montezemolo til at forlange et hurtigt møde med sin medarbejder. Ferrari-lederen, som ironisk nok var den der arrangerede 1990 World Cup, udtalte: "Når jeg skal bedømme Schumacher, er jeg utrolig glad for ham. Men en gang imellem er han humørsyg. Schumacher er en meget følsom person, men jeg blev ekstremt vred på ham. Når han godt ville teste, hvorfor ville han så ikke køre løb?"
Chefen for Ferraris gadebilsdivision har også afvist rygter om, at team'et ikke har støttet Irvines kamp for VM-titlen. Di Montezemolo forsikrede Irvine om, at Ferrari støttede ham 100% og tilbød ham en bonus på ikke mindre end 2 millioner pund for at tage titlen ! Han udtalte: "Jeg gjorde alt hvad jeg kunne, for at sikre Irvine havde de bedst mulige vilkår, der kunne skaffes."
"Der verserede rygter om Irvine og om at Ferrari ikke hjalp ham, men hvordan kan folk tro sådan noget ? Jeg vil gerne gøre det helt klart, at sådanne historier om boykot af Irvine må opfattes som en personlig fornærmelse!"
Og Ferrari-bossen havde også nogle stærke udtalelser om F1-teamlederen Jean Todt. Di Monetezemolo vil under ingen omstændigheder tillade en situation opstå, hvor Todt favoriserer Schumacher på bekostning af den nye kører, Rubens Barrichello.
"Han (Todt) holder utroligt meget af Schumacher, og jeg har sagt til ham han skal passe på," sagde Di Monetezemolo. "Jeg forventer, vi har to stærke kørere, og jeg forventer, Todt vil støtte dem begge. Barrichello vil anspore Schumacher og jeg forventer ikke, at han skal være tjener eller oppasser for Schumacher."
Ecclestone blev 69 sidste uge, og der er en vis bekymring i F1-paddock’en over, at der tilsyneladende ikke er kørt nogen person i stilling til at overtage hans rolle. Dennis er ofte blevet nævnt som en mulig arvtager, og McLaren bossens uomtvistelige forretningstalent ville passe perfekt til rollen.
Men teamchefen ønsker ikke jobbet: “Jeg har ingen interesse i at købe Bernie ud. De Italienske aviser har bragt en stor historie om det, men det er noget sludder.”
“Der er overhovedet ingen substans i det. Men man kan ikke andet en anerkende Bernies success, hvor godt han har fået udviklet F1 og hvor profitabelt det vil være for hans familie.”
Det lader til at Dennis er tilfreds med at lede McLaren Gruppen, især nu hvor firmaet har indgået en aftale om at bygge den nye CLR sportsvogn sammen med Mercedes.
“Jeg tror ikke ledelsen af Formel-1 indebærer ret meget andet end penge og måske noget magt, men jeg foretrækker at lede vor gruppe. I det amerikanske samfund er penge målestokken for din succes, men det gælder ikke altid andre steder.”
Men man skal jo heller ikke være blind for, at såfremt Dennis offentligt udtrykte interesse, så ville forhandlingerne – set fra hans side – næppe blive nemmere eller prisen gå nedad.
Ecclestone selv har tidligere udtalt, at ledelsen af sporten skal overtages af en gruppe af mennesker, snarere end af en enkeltperson, når han trækker sig tilbage.