Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.11.2010
 Brasiliens GP - tidligere poles og vindere
 Skal Formel 1 formatet ændres?
 
5.11.2010
 Så er det ganske vist
- Renault leverer motorer til 3 teams i næste sæson

 Vinter testplanen er klar
 Grand Prixerne i Ungarn og Tyrkiet forsvinder
 

Hop til top6.11.2010

Brasiliens GP - tidligere poles og vindere

Første gang der blev kørt et Grand Prix på Interlagos banen var i 1972. Grand Prixet talte dog ikke med til verdensmesterskabet. Det var først året efter at det skete.
Første brasilianer til at vinde på Interlagos var vel ikke uventet Emerson Fittipaldi. Til gengæld har Rubens Barrichello endnu ikke vundet på sin hjemmebane. Det har til gengæld landsmanden Felipe Massa.

Tidligere polepositions på Interlagos banen:
Sæson Kører Team
2009 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes
2008 Felipe Massa Ferrari
2007 Felipe Massa Ferrari
2006 Felipe Massa Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault
2004 Rubens Barrichello Ferrari
2003 Rubens Barrichello Ferrari
2002 Juan Pablo Montoya Williams-BMW
2001 Michael Schumacher Ferrari
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1997 Jacques Villeneuve Williams-Renault
1996 Damon Hill Williams-Renault
1995 Damon Hill Williams-Renault
1994 Ayrton Senna Williams-Renault
1993 Alain Prost Williams-Renault
1992 Nigel Mansell Williams-Renault
1991 Ayrton Senna McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna McLaren-Honda
1980 Jean-Pierre Jabouille Renault
1979 Jacques Laffite Ligier-Ford
1977 James Hunt McLaren-Ford
1976 James Hunt McLaren-Ford
1975 Jean-Pierre Jarier Shadow-Ford
1974 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford
1973 Ronnie Peterson Lotus-Ford

Tidligere vindere på Interlagos banen:
Sæson Kører Team
2009 Mark Webber Red Bull-Renault
2008 Felipe Massa Ferrari *
2007 Kimi Räikkönen Ferrari
2006 Felipe Massa Ferrari *
2005 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes
2004 Juan Pablo Montoya Williams-BMW
2003 Giancarlo Fisichella Jordan-Ford
2002 Michael Schumacher Ferrari
2001 David Coulthard McLaren-Mercedes
2000 Michael Schumacher Ferrari
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes *
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes *
1997 Jacques Villeneuve Williams-Renault *
1996 Damon Hill Williams-Renault *
1995 Michael Schumacher Benetton-Renault
1994 Michael Schumacher Benetton-Ford
1993 Ayrton Senna McLaren-Ford
1992 Nigel Mansell Williams-Renault *
1991 Ayrton Senna McLaren-Honda *
1990 Alain Prost Ferrari
1980 René Arnoux Renault
1979 Jacques Laffite Ligier-Ford *
1977 Carlos Reutemann Ferrari
1976 Niki Lauda Ferrari
1975 Carlos Pace Brabham-Ford
1974 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford *
1973 Emerson Fittipaldi Lotus-Ford

* = Grand Prixet vundet fra pole position.

PDL  


Hop til top
Skal Formel 1 formatet ændres?

Igennem flere år faktisk, har det været diskuteret om afviklingen af Formel 1 weekenderne har været publikumsvenlige nok. Og er de det? Især i år har flere og flere ytret en tilsyneladende stadig stigende utilfredshed med formatet. Det er en side af sagen.
Kritikerne må have forslag til hvordan det kan gøres bedre, hvis deres kritik skal tages alvorligt. Diskussionen er også nået frem til de deltagende teams, som har haft flere møder om sagen, senest i Japan.

Som det ser ud i dag er Formel 1 weekenderne ret kedelige hvis man skal tro kritikken. Der testes ikke mere når sæsonen er startet. Denne ændring blev indført for at spare penge. Desuden skulle det give mere aktivitet især om fredagen hvor de seneste ændringer fra fabrikkerne skulle afprøves i praksis efter at have været igennem diverse simulationer. Det har dog ikke altid været tilfældet, med det resultat at mange af fredagssessionerne hen over sæsonen, har været jævnt kedelige, med det resultat at pladserne på tilskuertribunerne ikke har været særlig godt besatte. Det går lidt firkantet udtrykt ud over tilskuerinteressen - både på banen og på tv - og i sidste ende også Formel 1 sponsorerne.

Men hvad gør man? I forbindelse med og også efter det japanske Grand Prix, hvor der som bekendt blev var kaos grundet dårligt vejr, har FOTA afholdt et par møder. Hovedemnet har været et ændret format, men uden at skulle beslutte noget. Formålet var snarere at få ny forslag på bordet til diskussion. Et par forslag er kommet frem til pressen. Et af dem lyder på at begrænse de tre dage til to dage. Et andet lyder på at udvide fredagens sessioner til også at indeholde en slags Young Driver program. Flere teams har gennem de seneste sæsoner brugt fredagen til at lade testkørererne få køretid.

Fra forskellig side har der også efterhånden mange gange været kritik af supportklasserne og deres kvalitet. Ved flere lejligheder har der udover Formel 1 klassen, kun været kørt med GP2, Porsche Super Cup og måske en eller to mindre lokale klasser mere. I år har GP3 klassen dog også været med, og for så vidt en god ide, idet at det er her de kommende Formel 1 kørere udklækkes. For eksempel i forbindelse med det Belgiske Grand Prix, har man på en meget lang og populær bane blandt Formel 1 kørerne, også været kørt Formel BMW og BMW Mini Cup. Uden at nedgør disse klasser som helt sikkert har deres berettigelse, så er denne bane for stor til disse små klasser. Så er det bedre som man ved et par lejligheder har gjort i forbindelse med det Spanske Grand Prix, at have Maserati Cup biler og et mini Grand Prix for historiske Formel 1 biler med på programmet. Det har dog ikke været tilfældet de sidste par år.

I første omgang er der tre parter der mere eller mindre sammen skal finde ud af en løsning. Det er selvfølgelig FIA, FOTA og FOM. FOTA er officielt i gang med at arbejde med sagen. Der drøftes i øjeblikket hvilke fordele og ulemper en eventuel 2-dages afvikling vil have. Her tænkes der blandt andet på hvad en ødelagt bil vil betyde for et team i et mere sammenpresset tidsprogram. Hverken FIA eller FOM har endnu ikke for alvor meldt noget særligt ud om en eventuel ændring. Men noget bør ske hvis ikke at Formel 1 som helhed og på den lange bane skal miste for megen interesse.

MR  


 

Hop til top5.11.2010

Så er det ganske vist
- Renault leverer motorer til 3 teams i næste sæson

Renault har i dag meddelt at man i næste sæson leverer motorer til 3 teams i Formel 1. Udover Renaults 'eget' team, så får også Red Bull Racing og Lotus teamet Renaults motorer.
Dermed er lang tids rygter og formodninger endelig bekræftet. Lotus har hele tiden ytret det, men nu kommer så bekræftelsen fra Renault selv.

Red Bull Racing forsætter med Renault motorer, alt andet ville være en kæmpe overraskelse, især set i lyset af teamets succes i denne sæson. Dermed ikke være sagt at Red Bull Racing ikke arbejder videre på andre projekter fremover.

Lotus blev for et par måneder siden efter tunge forhandlinger, løst fra deres ellers 3-årige kontrakt med Cosworth. Man lod samtidigt sive at man var interesserede i Renaults motorer - og måske endda mere. I dag kunne man så officelt meddele at Renault motoren bliver sat i Lotus bilerne.

For begge teams vedkommende gælder det at der er tegnet 2-årige kontrakter med Renault. Ingen vil tilsyneladende lave aftaler af længere varighed, da der i 2013 sandsynligvis kommer et nyt motorreglement i Formel 1. FIA vil gerne have fælles motorer i flere løbsserier. Dette forhold er allerede vedtaget til henholdsvis WTCC og WRC. I Formel 1 er der endnu ikke noget helt klart billede af hvordan specifikationerne på fremtidens motor skal være.

PDL  


Hop til top
Vinter testplanen er klar

Det har i længere tid været kendt, at der umiddelbart efter dette års finale løb i Formel 1 verdensmesterskabet på Yas Marina Circuit i Abu Dhabi, ville blive afholdt en to dages 'Young Driver' test samme sted. Men nu er også de resterende officielle test datoer blevet oplyst, helt frem til sæsonstarten 2011.

Først for er som nævnt 'Young Driver' testen på Yas Marina Circuit, og den følges op af yderligere to testdage på banen, som primært er rettet mod de nye Pirelli dæk.
Dermed er testkørslerne slut for i år.

I 2011 lægges der ud med tre testsessions i februar måned, de kommer til at foregå på tre forskellige spanske baner.
Først på Valancia, derefter på Jerez, og der sluttes af på Circuit de Catelunya.

Udover de tre spanske testsessions, bliver der en enkelt testsession i Bahrain i marts måned.

2010/2011 vinter test kalender:
Dato Bane Land
16. - 17. november 2010 Yas Marina Circuit Abu Dhabi
19. - 20. november 2010 Yas Marina Circuit Abu Dhabi
1. - 3. februar 2011 Valencia - Circuit Ricardo Tormo Spanien
10. - 13. februar 2011 Jerez Spanien
18. - 21. februar 201 Circuit de Catalunya Spanien
3. - 6. march 2011 Bahrain International Circuit Bahrain

AN  


Hop til top
Grand Prixerne i Ungarn og Tyrkiet forsvinder

En temmelig kontroversiel påstand rammer de Formel 1 interesserede. I Bulgarien vil man gerne på Formel 1 kalenderen, men trængslen for at komme med på kalenderen i de kommende sæsoner, gør at andre må vige pladsen.
I Bulgarien er der ingen tvivl. Bulgarien skal med på bekostning af Grand Prixerne i Ungarn og Tyrkiet.

I Bulgarien vil man gerne med på Formel 1 kalenderen i fremtiden og har da for så vidt også ansøgt om det, men de første planer blev skudt i jorden da arrangørens økonomiske bagland - investorer fra Abu Dhabi - tilsyneladende trak deres støtte tilbage.

Bogdan Nikolov som står i spidsen for arrangørgruppen af et Bulgarsk Grand Prix og også er toppen af det bulgarske motorsportsforbund, hævder at tidligere formodninger om at de arabiske investorer har trukket sig, ikke passer, men at de stadig er interesserede.

Bogdan Nikolov hævder også at en kontrakt med FOM er lige på trapperne. Nikolov er tilsyneladende også en mand af store ord. I hvert fald hævder han at der ikke er plads til mere end ét Grand Prix i øst-europa, nemlig det bulgarske. Derfor vil Grand Prixerne i Ungarn og Tyrkiet ikke være på kalenderen efter 2011. Det må vist stå for hans egen regning.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk