Tidligere polepositions på Interlagos banen:
Sæson | Kører | Team |
2009 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes |
2008 | Felipe Massa | Ferrari |
2007 | Felipe Massa | Ferrari |
2006 | Felipe Massa | Ferrari |
2005 | Fernando Alonso | Renault |
2004 | Rubens Barrichello | Ferrari |
2003 | Rubens Barrichello | Ferrari |
2002 | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams-Renault |
1996 | Damon Hill | Williams-Renault |
1995 | Damon Hill | Williams-Renault |
1994 | Ayrton Senna | Williams-Renault |
1993 | Alain Prost | Williams-Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams-Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1980 | Jean-Pierre Jabouille | Renault |
1979 | Jacques Laffite | Ligier-Ford |
1977 | James Hunt | McLaren-Ford |
1976 | James Hunt | McLaren-Ford |
1975 | Jean-Pierre Jarier | Shadow-Ford |
1974 | Emerson Fittipaldi | McLaren-Ford |
1973 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford |
Tidligere vindere på Interlagos banen:
Sæson | Kører | Team |
2009 | Mark Webber | Red Bull-Renault |
2008 | Felipe Massa | Ferrari * |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
2006 | Felipe Massa | Ferrari * |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren-Mercedes |
2004 | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW |
2003 | Giancarlo Fisichella | Jordan-Ford |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari |
2001 | David Coulthard | McLaren-Mercedes |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes * |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes * |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams-Renault * |
1996 | Damon Hill | Williams-Renault * |
1995 | Michael Schumacher | Benetton-Renault |
1994 | Michael Schumacher | Benetton-Ford |
1993 | Ayrton Senna | McLaren-Ford |
1992 | Nigel Mansell | Williams-Renault * |
1991 | Ayrton Senna | McLaren-Honda * |
1990 | Alain Prost | Ferrari |
1980 | René Arnoux | Renault |
1979 | Jacques Laffite | Ligier-Ford * |
1977 | Carlos Reutemann | Ferrari |
1976 | Niki Lauda | Ferrari |
1975 | Carlos Pace | Brabham-Ford |
1974 | Emerson Fittipaldi | McLaren-Ford * |
1973 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford |
* = Grand Prixet vundet fra pole position.
Som det ser ud i dag er Formel 1 weekenderne ret kedelige hvis man skal tro kritikken. Der testes ikke mere når sæsonen er startet. Denne ændring blev indført for at spare penge. Desuden skulle det give mere aktivitet især om fredagen hvor de seneste ændringer fra fabrikkerne skulle afprøves i praksis efter at have været igennem diverse simulationer. Det har dog ikke altid været tilfældet, med det resultat at mange af fredagssessionerne hen over sæsonen, har været jævnt kedelige, med det resultat at pladserne på tilskuertribunerne ikke har været særlig godt besatte. Det går lidt firkantet udtrykt ud over tilskuerinteressen - både på banen og på tv - og i sidste ende også Formel 1 sponsorerne.
Men hvad gør man? I forbindelse med og også efter det japanske Grand Prix, hvor der som bekendt blev var kaos grundet dårligt vejr, har FOTA afholdt et par møder. Hovedemnet har været et ændret format, men uden at skulle beslutte noget. Formålet var snarere at få ny forslag på bordet til diskussion. Et par forslag er kommet frem til pressen. Et af dem lyder på at begrænse de tre dage til to dage. Et andet lyder på at udvide fredagens sessioner til også at indeholde en slags Young Driver program. Flere teams har gennem de seneste sæsoner brugt fredagen til at lade testkørererne få køretid.
Fra forskellig side har der også efterhånden mange gange været kritik af supportklasserne og deres kvalitet. Ved flere lejligheder har der udover Formel 1 klassen, kun været kørt med GP2, Porsche Super Cup og måske en eller to mindre lokale klasser mere. I år har GP3 klassen dog også været med, og for så vidt en god ide, idet at det er her de kommende Formel 1 kørere udklækkes. For eksempel i forbindelse med det Belgiske Grand Prix, har man på en meget lang og populær bane blandt Formel 1 kørerne, også været kørt Formel BMW og BMW Mini Cup. Uden at nedgør disse klasser som helt sikkert har deres berettigelse, så er denne bane for stor til disse små klasser. Så er det bedre som man ved et par lejligheder har gjort i forbindelse med det Spanske Grand Prix, at have Maserati Cup biler og et mini Grand Prix for historiske Formel 1 biler med på programmet. Det har dog ikke været tilfældet de sidste par år.
I første omgang er der tre parter der mere eller mindre sammen skal finde ud af en løsning. Det er selvfølgelig FIA, FOTA og FOM. FOTA er officielt i gang med at arbejde med sagen. Der drøftes i øjeblikket hvilke fordele og ulemper en eventuel 2-dages afvikling vil have. Her tænkes der blandt andet på hvad en ødelagt bil vil betyde for et team i et mere sammenpresset tidsprogram. Hverken FIA eller FOM har endnu ikke for alvor meldt noget særligt ud om en eventuel ændring. Men noget bør ske hvis ikke at Formel 1 som helhed og på den lange bane skal miste for megen interesse.
Red Bull Racing forsætter med Renault motorer, alt andet ville være en kæmpe overraskelse, især set i lyset af teamets succes i denne sæson. Dermed ikke være sagt at Red Bull Racing ikke arbejder videre på andre projekter fremover.
Lotus blev for et par måneder siden efter tunge forhandlinger, løst fra deres ellers 3-årige kontrakt med Cosworth. Man lod samtidigt sive at man var interesserede i Renaults motorer - og måske endda mere. I dag kunne man så officelt meddele at Renault motoren bliver sat i Lotus bilerne.
For begge teams vedkommende gælder det at der er tegnet 2-årige kontrakter med Renault. Ingen vil tilsyneladende lave aftaler af længere varighed, da der i 2013 sandsynligvis kommer et nyt motorreglement i Formel 1. FIA vil gerne have fælles motorer i flere løbsserier. Dette forhold er allerede vedtaget til henholdsvis WTCC og WRC. I Formel 1 er der endnu ikke noget helt klart billede af hvordan specifikationerne på fremtidens motor skal være.
Først for er som nævnt 'Young Driver' testen på Yas Marina Circuit, og den følges op af yderligere to testdage på banen, som primært er rettet mod de nye Pirelli dæk.
Dermed er testkørslerne slut for i år.
I 2011 lægges der ud med tre testsessions i februar måned, de kommer til at foregå på tre forskellige spanske baner.
Først på Valancia, derefter på Jerez, og der sluttes af på Circuit de Catelunya.
Udover de tre spanske testsessions, bliver der en enkelt testsession i Bahrain i marts måned.
2010/2011 vinter test kalender:
Dato | Bane | Land |
16. - 17. november 2010 | Yas Marina Circuit | Abu Dhabi |
19. - 20. november 2010 | Yas Marina Circuit | Abu Dhabi |
1. - 3. februar 2011 | Valencia - Circuit Ricardo Tormo | Spanien |
10. - 13. februar 2011 | Jerez | Spanien |
18. - 21. februar 201 | Circuit de Catalunya | Spanien |
3. - 6. march 2011 | Bahrain International Circuit | Bahrain |
I Bulgarien vil man gerne med på Formel 1 kalenderen i fremtiden og har da for så vidt også ansøgt om det, men de første planer blev skudt i jorden da arrangørens økonomiske bagland - investorer fra Abu Dhabi - tilsyneladende trak deres støtte tilbage.
Bogdan Nikolov som står i spidsen for arrangørgruppen af et Bulgarsk Grand Prix og også er toppen af det bulgarske motorsportsforbund, hævder at tidligere formodninger om at de arabiske investorer har trukket sig, ikke passer, men at de stadig er interesserede.
Bogdan Nikolov hævder også at en kontrakt med FOM er lige på trapperne. Nikolov er tilsyneladende også en mand af store ord. I hvert fald hævder han at der ikke er plads til mere end ét Grand Prix i øst-europa, nemlig det bulgarske. Derfor vil Grand Prixerne i Ungarn og Tyrkiet ikke være på kalenderen efter 2011. Det må vist stå for hans egen regning.