1 Michael Schumacher, Tyskland, Ferrari 1190 point
2 Mika Hakkinen, Finland, McLaren-Mercedes 1120 point
3 David Coulthard, Storbritannien, McLaren-Mercedes 1030 point
4 Rubens Barrichello, Brasilien, Ferrari 940 point
5 Frank Biela, Tyskland, Audi Sport N America 702 point
6 Emanuele Pirro, Italien, Audi Sport N America 702 point
7 Dale Jarret, USA, Robert Yates Racing 695 point
8 Allan McNish, Storbritannien, Audi Sport N America 682 point
9 Rinaldo Capello, Italien, Audi Sport N America 680 point
10 Toranosuke Takagi, Japan, Nakajima Racing 676 point
Pedro de la Rosa er sikker på, at tingene fortsætter som de har gjort i år med Repsol som en af hovedsponsorerne og så mange små sponsorer. De la Rosa kan ikke se nogen grund til at ændre på tingene, da man har haft et godt samarbejde i hele teamet og med sponsorer.
"Jeg håber oprigtig at Repsol vil fortsætte i Formel 1, og at det bliver hos os. Jeg kan ikke bekræfte noget overhovedet, men det ser indtil videre ud til at vi fortsætter som vi sluttede," siger Pedro de la Rosa.
I det forgangne år scorede Rubens Barrichello 62 point, mens holdkammeraten Michael Schumacher scorede 108 point, og derved sikrede sig kørernes mesterskab. Sammen sikrede de 2 kører konstruktørernes mesterskab.
Rubens Barrichello var selvfølgelig glad for at han kunne hjælpe Michael Schumacher med at vinde kørernes mesterskab, men havde dog helst set sig selv stå øverst på skamlen sæsonen sluttede. Rubens Barrichello mener dog, at hans tid nok skal komme i nær fremtid.
Men hvis Jenson skulle sætte penge på et af de 2 teams, så ville han sætte på sit gamle team, og der skyldes at BMW Williams har 1 års forspring i forhold til Benetton og Renault. "Jeg tror at BMW Williams i næste sæson, er det eneste team der kan 'drille' McLaren og Ferrari i kampen om at vinde løbne," slutter Jenson Button.
Jordan-teamet sluttede på en skuffende 6. plads i konstruktørernes mesterskab. Man havde forventet, at man ville blande sig i toppen i år, da man i 1999 sluttede på en fornem 3. plads i konstruktørens mesterskab efter McLaren og Ferrari. Men Jordan tror, at det nye samarbejde med Honda, som skal levere motore til teamet, vil gøre at man igen kan komme op i toppen af Formel 1.
"Vi har vundet nogle enkelte løb, men aldrig rigtig været en konkurrent i kampen om mesterskabet. Men med Hondas hjælp, så er jeg sikker på at det nok skal lykkes. Vi har et stærk forhold til Honda igennem Mugen, og jeg er sikker på at det nok skal lykkes for os, inden for 3 år at vinde et af de 2 mesterskaber til teamet. Vi har meget store forventninger til næste sæson. Vi starter på linie med Ferrari og McLaren, og jeg er sikker på, at vi nok skal kunne køre lige op med dem,” slutter Eddie Jordan.
Da man ved det japanske Grand Prix spurgte til Mugen-Honda fremtid i Formel 1, sagde Hirotoshi Honda (Det hedder han altså) at man ville komme med en bekendtgørelse efter løber i Malaysia. Det var derfor ventet at Mugen-Honda ville fortsætte med at arbejde sammen med Honda, på en eller anden måde. Minardi-teamet var det eneste team, der ikke havde en motor til næste år, og rygterne sagde at Minardi og Mugen-Honda var i gang med et samarbejde. En sådan aftale ville have været en velsignelse for det lille Minardi-team, men så kom bekendtgørelsen om at Mugen-Honda stopper som motorleverandør fra i år af. Så nu må det Minardi-teamet igen gå tiggergang til de andre motorleverandører, og indtil videre skal de nok satse på, at de kan få en motor fra Supertec, men det er også et problem, for de ønsker ikke at leverer til flere teams.
Så mens tiden løber afsted for det lille team, så skal der tænkes og arbejdes hurtigt for at sikre sig endnu en sæson i Formel1. Men mon ikke onkel Bernie kan hjælpe igen i år?
Igennem hele 2000 sæsonen har Mika Hakkinen lavet nogle helt fantastiske starter. Ofte har Mika Hakkinen måtte starte fra anden række på griden, men alligevel har han været i stand til at overhale de 2 foran holdende racere, sædvanligvis holdkammeraten David Coulthard og Michael Schumacher. Anton Sitpinovic skulle være manden, der har udviklet det software, der gør at Mika Hakkinen tit har været totalt overlegne i starterne.
Hvis disse rygter taler sandt, så vil det være en meget stor fordel for Ferrari, da man åbenbart ikke har det samme software i teamet.
Sagen er den, at Michael Schumacher i starten af 1990 kom under Mercedes vingerne i deres juniorteam, som man kaldte det, hvor han kørte bl.a. kørte i det daværende Gruppe C mesterskab, bl.a. sammen med Heinz-Harald Frentzen og Karl Wendlinger. Resten af hans karriere kender vi vist alle sammen. Men det har altid været en drøm for Mercedes, at få ham tilbage i firmaet. Nu er det efterhånden blevet opgivet ifølge Mercedes præsidenten, Jürgen Hubbert.
Jürgen Hubbert:
"Jeg tror ikke at Michael Schumacher nogensinde vil køre for Mercedes igen. Efter at have vundet titlen med Ferrari, er han nærmest udødeliggjort i Italien. Han vil sikkert opfylde sin kontrakt med Ferrari, som udløber i 2002, og skal så finde ud af hvad han vil, men jeg tror ikke at han har nogen fremtid hos Mercedes. Det er tiden til at stoppe al snak om dette nu. Michael startede hos os, og vi blev venner. Jeg tror, at vi må acceptere det som det er, og bare se på den præstation som han har udført i hans karriere og specielt i år. I Tyskland er Michael Schumacher mere vigtig end noget som helst andet. Og netop af denne grund, er det helt sikkert mere vigtig at kunne vinde over ham, end vinde med ham."
Hubbert har nemlig udtalt ved en tale under festen, at begge kørere i næste sæson skal have ens chancer for at vinde mesterskaberne. Man vil give dem lige store chance for at vinde, og vil give dem et materiale som er endnu mere pålideligt end i år. Gad vide hvad Ron Dennis siger til det?
En anden ting som Jürgen Hubbert bekræftede, er det samarbejde som flere af de store bilfabrikanter arbejder med. Nemlig at man i fællesskab vil gå ind og købe andele i det selskab der kontrollerer Formel 1 i dag.
Ved samme lejlighed benyttede David Coulthard muligheden for at neddæmpe den begejstring der er for Michael Schumacher i øjeblikket.
David Coulthard:
"Han var ikke den bedste kører, han blev hjulpet af mange andre faktorer. Næste år bliver det vanskeligere for ham, fordi jeg ønsker at vinde min første titel og Mika hans tredje titel."
Aftenens største bifald fik Ron Dennis for følgende bemærkning: "Vi ved alle at historien har det med at gentage sig selv. Men vi vil gøre alt for at forhindre at Ferrari vinder titlen i de næste 21 år."
Bl.a. er Toyota blevet nævnt i den sammenhæng, men ifølge Coca-Cola selv er det ikke aktuelt. Firmaets reklame- og marketingsdirektør, Peter Ball, benægter alle disse rygter.
" Det er cirkulerer øjensynligt en masse rygter om vores Formel 1 planer. Hvis der var noget om disse rygter, ville vi ikke have travlt med at annoncere det. Vi vil da være glade for at diskutere sagen med næsten alle i gamet, men intet er afgjort endnu."
Men mon ikke muligheden for en større indsats alligevel er tilstede? Efterhånden som tobaksforbudet bliver strammet til, specielt i Europa, må man lede efter andre sponsorer, som også er interesseret i et sponsorat som også kan bruges globalt. Sodavand i en kaliber af Coca-Colas størrelse, ville være en mulighed.
Det er Irvine slet ikke enig i. Til avisen The Sun siger ireren lige ud: "Jeg er ked af at ødelægge den illusion som mange har, men han har meget lidt at gøre med Schumachers succes!" Så der sagt. Ireren sætter Brawn i forhold til Barrichellos præstation. "Han er en uhyggelig god kører, og han havde Brawn ved sin side, men han gjorde intet for ham hele sæsonen," forklarer Irvine, der mener at det ene og alene var Schumacher der sejrede sig til titlen - mest af alt fordi Hakkinen var lidt for sløv i optrækket i denne sæson, og først alt for sent fik sit VM-forsvar i gang.
'Ross - du gør jo ingen forske!'
Samtidig forudser Irvine også at Ferrari bliver meget svære at slå - de er konstant gået fremad, mens McLaren stort set står stille - Irvine kan så prøve at overveje hvad der er sket med de andre teams. Er det ligefrem gået frem for Jaguar i denne sæson.
Helt ud af motorsport forsvinder Mugen dog ikke - de er i øjeblikket på tale til at gå ind i Formel 3. Med den officielle bekendtgørelse får Minardi det sværere ved at finde en motor til den kommende sæson. Der er sandsynligvis kun Supertec tilbage - men den aftale trækker også langt ud.
Mugen har været med siden 1992 - og det er blevet til 4 sejre i alt. En med Ligier i 1996, én i 1998 med Jordan og yderligere to sidste år, også sammen med Jordan. Nu trækker de sig ud hvor Honda øger deres engagement ved også at levere fabriksmotorer til Jordan. Honda ventes at overtage det meste af Mugens viden og teknologi.
3. november 2000 - Minardi er en varm kartoffel
Bridgestone leverer nemlig dæk til Ferrari, og så står de pludselig med en mulighed for at få indsigt i de strategier som Michelin bebuder i den kommende sæson. Derfor er der frygt for at der kan komme regulær industrispionage i Formel 1 (selvom det vist allerede finder sted.) Michelin er bekymrede. "Ferrari har ingeniører som arbejder med teamet, og der er ingen grund til at levere til et team, hvis vi ikke giver de oplysninger som de behøver," forklarer en talsmand for Michelin.
Derfor lader det til at Prost er endt på øretævernes holdeplads, hvor der ikke er nogen nem løsning på vej. Men Ferrari afviser at der overhovedet bliver aktuelt. "Det vil slet ikke blive aktuelt, da vi vil være mere koncentrerede om at holde VM end at bekymre os om et kundeteam," siger en talsmand fra Ferrari. Men hvis der ryger et par Michelin-godbidder med på vejen, mon de så bliver helt glemt fordi Ferrari kæmper for at bevare VM.
Forberedelserne til programmet har været lange, og det er resulteret i en temaaften, der bør være guf for enhver F1-fan. Bl.a. Peter Nygaard har overfor Formel-1.dk tilkendegivet, at det bestemt bliver seværdigt.
Temaaftenen kan følges nu på lørdag fra kl. 20 og frem til 23. Yderligere oplysninger kan du finde ved at klikke her.