Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.11.2010
 Bygger Red Bull Racing egen motor?
 
6.11.2010
 Brasiliens GP - tidligere poles og vindere
 Skal Formel 1 formatet ændres?
 

Hop til top7.11.2010

Bygger Red Bull Racing egen motor?

Red Bull Racing har i de seneste sæsoner anvendt Renaults motorer i deres biler. Red Bull Racing har dog været på jagt efter en anden motorleverandør flere gange, men det er endnu ikke lykkedes.
Red Bull chefen Dietrich Mateschitz siger at foreløbig forsætter man hos Renault, men også at man stadig leder efter alternativer.

Red Bull Racing har søgt og søger vel egentlig stadig efter en anden motorleverandør. Renault motorerne har haft skyld for at have færre hestekræfter end de største konkurrenter. Det er dog ikke til at se i pointsstillingen hvor begge teamets kørere er med i toppen af mesterskabet, ligesom teamet fører konstruktørmesterskabet.

Inden denne sæson var Red Bull Racing ivrige efter at sikre sig Mercedes motorerne, men det forhindrede McLaren teamet med et meget stort veto. Set i bakspejlet vel egentligt fornuftigt nok.

Men Red Bull Racing leder stadigt videre. Rygter satte endda teamet i forbindelse med VW da VW koncernen luftede en mulighed for at deltage i Formel 1, men ideen er efter alt at dømme blevet begravet igen. Dietrich Mateschitz siger dog også at man endda påtænker at udvikle og bygge sin egen Formel 1 motor. Han udtaler til en lokal østrigsk avis at den ide faktisk ikke er så absurd. Der tænkes her sikkert på at FIA gerne vil have indført mere gadelignende motorer i Formel 1.

PDL  


 

Hop til top6.11.2010

Brasiliens GP - tidligere poles og vindere

Første gang der blev kørt et Grand Prix på Interlagos banen var i 1972. Grand Prixet talte dog ikke med til verdensmesterskabet. Det var først året efter at det skete.
Første brasilianer til at vinde på Interlagos var vel ikke uventet Emerson Fittipaldi. Til gengæld har Rubens Barrichello endnu ikke vundet på sin hjemmebane. Det har til gengæld landsmanden Felipe Massa.

Tidligere polepositions på Interlagos banen:
Sæson Kører Team
2009 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes
2008 Felipe Massa Ferrari
2007 Felipe Massa Ferrari
2006 Felipe Massa Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault
2004 Rubens Barrichello Ferrari
2003 Rubens Barrichello Ferrari
2002 Juan Pablo Montoya Williams-BMW
2001 Michael Schumacher Ferrari
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1997 Jacques Villeneuve Williams-Renault
1996 Damon Hill Williams-Renault
1995 Damon Hill Williams-Renault
1994 Ayrton Senna Williams-Renault
1993 Alain Prost Williams-Renault
1992 Nigel Mansell Williams-Renault
1991 Ayrton Senna McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna McLaren-Honda
1980 Jean-Pierre Jabouille Renault
1979 Jacques Laffite Ligier-Ford
1977 James Hunt McLaren-Ford
1976 James Hunt McLaren-Ford
1975 Jean-Pierre Jarier Shadow-Ford
1974 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford
1973 Ronnie Peterson Lotus-Ford

Tidligere vindere på Interlagos banen:
Sæson Kører Team
2009 Mark Webber Red Bull-Renault
2008 Felipe Massa Ferrari *
2007 Kimi Räikkönen Ferrari
2006 Felipe Massa Ferrari *
2005 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes
2004 Juan Pablo Montoya Williams-BMW
2003 Giancarlo Fisichella Jordan-Ford
2002 Michael Schumacher Ferrari
2001 David Coulthard McLaren-Mercedes
2000 Michael Schumacher Ferrari
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes *
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes *
1997 Jacques Villeneuve Williams-Renault *
1996 Damon Hill Williams-Renault *
1995 Michael Schumacher Benetton-Renault
1994 Michael Schumacher Benetton-Ford
1993 Ayrton Senna McLaren-Ford
1992 Nigel Mansell Williams-Renault *
1991 Ayrton Senna McLaren-Honda *
1990 Alain Prost Ferrari
1980 René Arnoux Renault
1979 Jacques Laffite Ligier-Ford *
1977 Carlos Reutemann Ferrari
1976 Niki Lauda Ferrari
1975 Carlos Pace Brabham-Ford
1974 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford *
1973 Emerson Fittipaldi Lotus-Ford

* = Grand Prixet vundet fra pole position.

PDL  


Hop til top
Skal Formel 1 formatet ændres?

Igennem flere år faktisk, har det været diskuteret om afviklingen af Formel 1 weekenderne har været publikumsvenlige nok. Og er de det? Især i år har flere og flere ytret en tilsyneladende stadig stigende utilfredshed med formatet. Det er en side af sagen.
Kritikerne må have forslag til hvordan det kan gøres bedre, hvis deres kritik skal tages alvorligt. Diskussionen er også nået frem til de deltagende teams, som har haft flere møder om sagen, senest i Japan.

Som det ser ud i dag er Formel 1 weekenderne ret kedelige hvis man skal tro kritikken. Der testes ikke mere når sæsonen er startet. Denne ændring blev indført for at spare penge. Desuden skulle det give mere aktivitet især om fredagen hvor de seneste ændringer fra fabrikkerne skulle afprøves i praksis efter at have været igennem diverse simulationer. Det har dog ikke altid været tilfældet, med det resultat at mange af fredagssessionerne hen over sæsonen, har været jævnt kedelige, med det resultat at pladserne på tilskuertribunerne ikke har været særlig godt besatte. Det går lidt firkantet udtrykt ud over tilskuerinteressen - både på banen og på tv - og i sidste ende også Formel 1 sponsorerne.

Men hvad gør man? I forbindelse med og også efter det japanske Grand Prix, hvor der som bekendt blev var kaos grundet dårligt vejr, har FOTA afholdt et par møder. Hovedemnet har været et ændret format, men uden at skulle beslutte noget. Formålet var snarere at få ny forslag på bordet til diskussion. Et par forslag er kommet frem til pressen. Et af dem lyder på at begrænse de tre dage til to dage. Et andet lyder på at udvide fredagens sessioner til også at indeholde en slags Young Driver program. Flere teams har gennem de seneste sæsoner brugt fredagen til at lade testkørererne få køretid.

Fra forskellig side har der også efterhånden mange gange været kritik af supportklasserne og deres kvalitet. Ved flere lejligheder har der udover Formel 1 klassen, kun været kørt med GP2, Porsche Super Cup og måske en eller to mindre lokale klasser mere. I år har GP3 klassen dog også været med, og for så vidt en god ide, idet at det er her de kommende Formel 1 kørere udklækkes. For eksempel i forbindelse med det Belgiske Grand Prix, har man på en meget lang og populær bane blandt Formel 1 kørerne, også været kørt Formel BMW og BMW Mini Cup. Uden at nedgør disse klasser som helt sikkert har deres berettigelse, så er denne bane for stor til disse små klasser. Så er det bedre som man ved et par lejligheder har gjort i forbindelse med det Spanske Grand Prix, at have Maserati Cup biler og et mini Grand Prix for historiske Formel 1 biler med på programmet. Det har dog ikke været tilfældet de sidste par år.

I første omgang er der tre parter der mere eller mindre sammen skal finde ud af en løsning. Det er selvfølgelig FIA, FOTA og FOM. FOTA er officielt i gang med at arbejde med sagen. Der drøftes i øjeblikket hvilke fordele og ulemper en eventuel 2-dages afvikling vil have. Her tænkes der blandt andet på hvad en ødelagt bil vil betyde for et team i et mere sammenpresset tidsprogram. Hverken FIA eller FOM har endnu ikke for alvor meldt noget særligt ud om en eventuel ændring. Men noget bør ske hvis ikke at Formel 1 som helhed og på den lange bane skal miste for megen interesse.

MR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk