Red Bull Racing har søgt og søger vel egentlig stadig efter en anden motorleverandør. Renault motorerne har haft skyld for at have færre hestekræfter end de største konkurrenter. Det er dog ikke til at se i pointsstillingen hvor begge teamets kørere er med i toppen af mesterskabet, ligesom teamet fører konstruktørmesterskabet.
Inden denne sæson var Red Bull Racing ivrige efter at sikre sig Mercedes motorerne, men det forhindrede McLaren teamet med et meget stort veto. Set i bakspejlet vel egentligt fornuftigt nok.
Men Red Bull Racing leder stadigt videre. Rygter satte endda teamet i forbindelse med VW da VW koncernen luftede en mulighed for at deltage i Formel 1, men ideen er efter alt at dømme blevet begravet igen. Dietrich Mateschitz siger dog også at man endda påtænker at udvikle og bygge sin egen Formel 1 motor. Han udtaler til en lokal østrigsk avis at den ide faktisk ikke er så absurd. Der tænkes her sikkert på at FIA gerne vil have indført mere gadelignende motorer i Formel 1.
Tidligere polepositions på Interlagos banen:
Sæson | Kører | Team |
2009 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes |
2008 | Felipe Massa | Ferrari |
2007 | Felipe Massa | Ferrari |
2006 | Felipe Massa | Ferrari |
2005 | Fernando Alonso | Renault |
2004 | Rubens Barrichello | Ferrari |
2003 | Rubens Barrichello | Ferrari |
2002 | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams-Renault |
1996 | Damon Hill | Williams-Renault |
1995 | Damon Hill | Williams-Renault |
1994 | Ayrton Senna | Williams-Renault |
1993 | Alain Prost | Williams-Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams-Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1980 | Jean-Pierre Jabouille | Renault |
1979 | Jacques Laffite | Ligier-Ford |
1977 | James Hunt | McLaren-Ford |
1976 | James Hunt | McLaren-Ford |
1975 | Jean-Pierre Jarier | Shadow-Ford |
1974 | Emerson Fittipaldi | McLaren-Ford |
1973 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford |
Tidligere vindere på Interlagos banen:
Sæson | Kører | Team |
2009 | Mark Webber | Red Bull-Renault |
2008 | Felipe Massa | Ferrari * |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
2006 | Felipe Massa | Ferrari * |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren-Mercedes |
2004 | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW |
2003 | Giancarlo Fisichella | Jordan-Ford |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari |
2001 | David Coulthard | McLaren-Mercedes |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes * |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes * |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams-Renault * |
1996 | Damon Hill | Williams-Renault * |
1995 | Michael Schumacher | Benetton-Renault |
1994 | Michael Schumacher | Benetton-Ford |
1993 | Ayrton Senna | McLaren-Ford |
1992 | Nigel Mansell | Williams-Renault * |
1991 | Ayrton Senna | McLaren-Honda * |
1990 | Alain Prost | Ferrari |
1980 | René Arnoux | Renault |
1979 | Jacques Laffite | Ligier-Ford * |
1977 | Carlos Reutemann | Ferrari |
1976 | Niki Lauda | Ferrari |
1975 | Carlos Pace | Brabham-Ford |
1974 | Emerson Fittipaldi | McLaren-Ford * |
1973 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford |
* = Grand Prixet vundet fra pole position.
Som det ser ud i dag er Formel 1 weekenderne ret kedelige hvis man skal tro kritikken. Der testes ikke mere når sæsonen er startet. Denne ændring blev indført for at spare penge. Desuden skulle det give mere aktivitet især om fredagen hvor de seneste ændringer fra fabrikkerne skulle afprøves i praksis efter at have været igennem diverse simulationer. Det har dog ikke altid været tilfældet, med det resultat at mange af fredagssessionerne hen over sæsonen, har været jævnt kedelige, med det resultat at pladserne på tilskuertribunerne ikke har været særlig godt besatte. Det går lidt firkantet udtrykt ud over tilskuerinteressen - både på banen og på tv - og i sidste ende også Formel 1 sponsorerne.
Men hvad gør man? I forbindelse med og også efter det japanske Grand Prix, hvor der som bekendt blev var kaos grundet dårligt vejr, har FOTA afholdt et par møder. Hovedemnet har været et ændret format, men uden at skulle beslutte noget. Formålet var snarere at få ny forslag på bordet til diskussion. Et par forslag er kommet frem til pressen. Et af dem lyder på at begrænse de tre dage til to dage. Et andet lyder på at udvide fredagens sessioner til også at indeholde en slags Young Driver program. Flere teams har gennem de seneste sæsoner brugt fredagen til at lade testkørererne få køretid.
Fra forskellig side har der også efterhånden mange gange været kritik af supportklasserne og deres kvalitet. Ved flere lejligheder har der udover Formel 1 klassen, kun været kørt med GP2, Porsche Super Cup og måske en eller to mindre lokale klasser mere. I år har GP3 klassen dog også været med, og for så vidt en god ide, idet at det er her de kommende Formel 1 kørere udklækkes. For eksempel i forbindelse med det Belgiske Grand Prix, har man på en meget lang og populær bane blandt Formel 1 kørerne, også været kørt Formel BMW og BMW Mini Cup. Uden at nedgør disse klasser som helt sikkert har deres berettigelse, så er denne bane for stor til disse små klasser. Så er det bedre som man ved et par lejligheder har gjort i forbindelse med det Spanske Grand Prix, at have Maserati Cup biler og et mini Grand Prix for historiske Formel 1 biler med på programmet. Det har dog ikke været tilfældet de sidste par år.
I første omgang er der tre parter der mere eller mindre sammen skal finde ud af en løsning. Det er selvfølgelig FIA, FOTA og FOM. FOTA er officielt i gang med at arbejde med sagen. Der drøftes i øjeblikket hvilke fordele og ulemper en eventuel 2-dages afvikling vil have. Her tænkes der blandt andet på hvad en ødelagt bil vil betyde for et team i et mere sammenpresset tidsprogram. Hverken FIA eller FOM har endnu ikke for alvor meldt noget særligt ud om en eventuel ændring. Men noget bør ske hvis ikke at Formel 1 som helhed og på den lange bane skal miste for megen interesse.