Efter at have fået motoren leveret, er holdet løbet ind i problemer med at tilpasse den til deres 1999-chassis, AP02 Challenger. Grunden hertil er, at motoren er betydelig mere kompakt og lettere end dens forgænger, A18'ren.
Holdet antages at have overvejet at anvende mellemstykker, men afstanden mellem ramme og motor var så stor, at man i stedet har ladet fremstille et foreløbigt chassis. Dette, som bærer betegnelse AP02B, skal anvendes når testene genoptages efter den påtvungne pause her i november.
En talsmand fra Prost antyder at organisaoriske gnidninger har været årsagen til disse viderværdigheder. Det er nærliggende at antage, at kommunikationen mellem Peugeot og team'et omkring den nye motor har været sparsom, især først på sæsonen hvor der gik rygter om at parterne var på vej til at skilles.
Bladet Autorace rapporterede d. 8. oktober, at FIAs sikkerhedsrepræsentant Charlie Whiting havde annulleret et besøg med henblik på at inspicere anlægget. Grunden skulle være at arbejdet med at modificere banen var så langt fra at være tilendebragt, at det ikke gav mening at bese forholdene. Det blev da antydet, at en eventuel inspektion tidligst ville finde sted i 2000 med henblik på at give tilladelse til test-sessioner og muligvis værtskab for et GP i 2001.
Kilder siger nu, at inspektionen rent faktisk har fundet sted, og at FIA har erklæret sig tilfreds med de gennemførte modifikationer. Der er dermed mulighed for, at Estoril skal huse en af test-sessionerne i december, og udfaldet heraf måske kan få positiv indflydelse på 2000-kalenderen.
Franskmanden, der kørte løb for Prost i 1999, skal udføre tests for McLaren i 2000, som del af en byttehandel med Nick Heidfeld. Prost tror at Panis’ rolle som prøvekører for McLaren vil vise at åbne døre i F1-verdenen i årene fremover.
“Det at Olivier bliver test-kører for McLaren i 2000 er en meget god ting for ham,” sagde Prost. “Det er et godt eksperiment af ham at vise, at han har andre sider. Og henimod slutningen af sæsonen vil han være i en rigtig god position til at returnere for alvor hos et godt hold.”
“At sikre sig en kører, som har en grundigt kendskab til McLaren og Mercedes, kan vise sig at være et godt aktiv for et team.” Alain Prost tænker her nok især på udsigterne til, at motor-producenterne kan blive pålagt at være leverandør til mere end et team indenfor de nærmeste sæsoner.
Udviklingen i 1999 sæsonen viste ellersm at Barrichello klarede sig betydeligt bedre end briten, og ledende Ford-medarbejdere var bekymrede over, at holdet tabte værdifulde konstruktør-points.
Derfor vil Herberts præstationer gennem 2000, som er det sidste år i hans nuværende kontrakt, blive nøje sammenlignet med Irvines. Hvis det ikke går godt nok, vil Jac Nassar nok 'overtale' Dario Franchitti til at tage springet fra CART-serien, sandsynligvis som et bytte-arrangement med Herbert.
Hvor meget hold der er i disse rygter kan kun tiden og udviklingen vise - var der nogle der sagde at Silly Season-2000 starter tidligt ?
Den næsten ensstemmige mening hos de adspurgte var, at Heinz-Harald Frentzen var årets bedste racerkører. Det er måske ikke så overraskende i et tysksproget blad, men listen har dog næsten altid været domineret af Michael Schumacher. Skønt han blev kvæstet og var sygemeldt en stor del af sæsonen, og derfor egentlig ikke kunne komme i betragtning, har bladets meningsundersøgelse afspejlet holdningen i paddock’en om at årets kører var Frentzen.
Tæt bag sin landsmand blev den yngste schumacher placeret, bakket op af nogle interessante støtter. Mercedes bossen Norbert Haug valgte Schumacher junior fremfor sin egen Mika Hakkinen, mens BMWs sportschef Gerhard Berger valgte en mere firmavenlig linie ved at støtte Ralf, der skal køre med BMW-motor næste sæson.
Ralf Schumacher valgte Frentzen, mens Michael Schumacher delte sin støtte ligeligt mellem sin bror og Frentzen. Nick Heidfeld tog McLarens parti og pegede på Mika Hakkinen, ligesom Mercedes motorkonstruktøren Mario Illien.
Den tidligere mester i British Touring Car, Jo Winklehock gav sit nik til H-HF, ligesom Alex Wurz. Jordankørerens gamle chef Peter Sauber valgte også Frentzen som årets topkører.
Løbet har været en favorit i løbsverdenen siden Grand Prix’et flyttede til Albert Park fra Adelaide i 1996.
Men arrangørerne har mistet stadig flere penge gennem de fire år løbet er blevet kørt der, og i delstatens parlament har der været pres for at få stoppet forestillingen.
Nu har Victorias premiereminister Steve Bracks imidlertid udtalt, at løbet skal forblive i Melbourne og begrundet det med det store økonomiske udbytte, arrangementet giver stedets turistindustri.
Bracks sagde: “Den nye (lokal)regering vil kæmpe for at beholde Grand Prix’et. Vi ønsker at bevare det i Victoria.”
Den nye sæson starter iden i Melbourne den 12. marts.
"Kørerne er først og fremmest ansatte i firmaet," sagde han, "De er i fokus og de må alle vide, hvad end de er Schumacher, Barrichello eller nogen som helst anden, at det er en stor ære, at køre for Ferrari, at de må have Ferrari i deres hjerter og at deres opførsel altid må afspejle Ferraris dyder." En talsmand tilføjede at der ikke var tale om at give kørerne mundkurv på: "Vi stopper ikke kørerne i at udtale sig, vi vil bare have pålidelighed." Hvad konsekvensen vil være for en Ferrari-kører i fremtiden taler over sig, blev ikke nævnt.
Frentzen forklarede lynbrylluppet således: "Vi blev gift i Phuket i dybeste hemmelighed. Ikke engang vores nærmeste venner vidste noget om bryllupsdatoen. Oprindeligt ønskede vi et bryllup i den helt store skala, men det var ikke til at overskue da vi nåede invitation nr. 300, så vi besluttede os for det helt modsatte."
Hr. og fru Frentzen