Rubens Barrichello har i en kortfattet telefonsamtale meddelt, at han først ankommer til Maranello tirsdag i næste uge. Han var ventet denne uge, men befinder sig stadig i Sao Paulo. Og der er heller ikke egentligt nyt om, hvorvidt han skal opereres for den gamle skade i brystregionen, han pådrog sig i 1994 på Imola. Der havde Barrichello under kvalifikationen som bekendt en frygtelig afkørsel, der nær havde kostet ham livet.
Det eneste faktum man har at holde sig til i team'et, er et opkald til Ferrari-bossen Montezemolo: "Jeg kommer først på tirsdag." Rygter vil vide, at denne overraskende beslutning skal ses i sammenhæng med mulighederne for at få foretaget den pressende operation indenfor et par uger. Barrichello afslørede henimod slutningen af 1999-sæsonen, at han havde betydelige smerter, hver gang mekanikerne spændte sikkerhedsselen. Hvis operationen gennemføres nu, skal han minimum bruge to uger til rekonvalecens, og går på den måde glip af optakten til vinterens testkørsler.
Det kan imidlertid være en fornuftig disposition set i lyset af de tekniske problemer Ferrari-team'et står midt i: den nye 049 V100 motor udviklingsafdelingen har forberedt til 2000-sæsonen er væsentligt mindre end den gamle 048'er, og passer derfor ikke til hybrid-vognen F399-197. Skulle Rubens være klar til de første testkørsler, skal han derfor tilegne sig de første erfaringer i den forgangne sæsons almindelige F399 ilagt en 048-motor.
På den anden side, hvis motorudviklingsfolkene kan tilpasse den nye motor til 198-chassis-rammen, skal denne igen på passende måde indarbejdes i år2000-karosseriet F651.
I den forbindelse kan det nævnes, at Ross Brawn har afsløret så meget om den nye designer, der skal afløse Byrne, at han har en Engelsk mor. Denne tilståelse bekræfter så rygterne om, at valget står mellem Anderson (Stewart), Gascoyne (Jordan) og Jenkins (Prost). Brawn har også bekræftet, at man er i gang med at finde en bolig i nærheden af Maranello til den nyankommende chefdesigner.
For tiden arbejder karosseri-afdelingen i den nye vindtunnel i Maranello, hvor det aerodynamiske udviklingsarbejde, ledet af den Græske ingeniør Nick Tombasis, koncentrerer sig om flow'et omkring fronten. Man evaluerer med andre ord hvorledes den nyudviklede, lavere næsesektionen aerodynamisk arbejde sammen med helheden i det nye F651-karosseri. Selvom dette vil minde en del om den hidtidige F399'er skal aerodynamikken være væsentlig forbedret.
"Denne vogn ikke ikke være klar før end i januar." Udtaler Brawn. "Eller mere sandsynligt, lad os sige først i februar."
Alt dette må give anledning til dybe panderynker i Ferrari-team'et, hvor der hersker en tradition for at præsentationen af den nye racer altid forsinkes et par uger, og så er tiden meget knap inden sæsonstarten i Melbourne den 12. marts.
Hvis Zanardi ikke forsætter i formel 1 næste år dropper han sandsynligvis karrieren. Hvis Villeneuve vender tilbage til Williams ville, Zanardi komme til at køre for BAR som et led i byttehandlen.
Minardi tester i december med Giorgio Vinella, Peter Sundberg og vinderen af Iberian Open Fortuna-serien.
Den tidligere teamchef Flavio Briatore lavede en slags præstationskontrakt med Mild Sevens ejere Japan Tobacco tilbage i 1993, for indirekte at presse teamet til at yde en konstant præstation for at få flest mulige penge ind i teamet. Det har jo siden vist sig, at resultaterne ikke har stået mål med indsatsen. Og da slet ikke efter, at Michael Schumacher forlod teamet og tog nogle af de tunge drenge med sig til Ferrari.
Det forlyder, at Japan Tobacco ville skære ca. 40 % af det årlige budget på $ 24 millioner, men at Rocco Benetton, som er den nuværende teamchef har overtalt JT til "kun" at skære ned med ca. 10 %. Rocco Benetton som specielt sidst på sæsonen, har siddet på det yderste mandat som teamchef, udtaler at 1999 sæsonen har været et overgangsår til 2000 sæsonen idet, den bil man har brugt i år, ikke har været udviklet særlig meget, og at man i stedet har brugt en masse energi og kræfter på at være klar til 2000 sæsonen. Rent faktisk har man jo tidligere på året, mere eller mindre, indrømmet, at B199 er sidste års model med nogle få modifikationer. Men i hvert fald er der ingen teams som må teste i november, og hvad kan der testes i december, ikke meget i Europa, og det koster at tage til andre verdensdele.
Det ventes, at den nye B200 præsenteres i starten af Januar måned, og man vil så starte et stort testprogram, for at være klar så tidligt som muligt til den nye sæson. Måske vil nogle af de ting, som teamet har forsøgt sig med i år, bl.a. et andet bremsesystem, være en del af den nye bil næste år. Det kunne jo være, at det tidligere Toleman-team kan komme tættere på toppen næste år. Men det kræver nok også, at der kommer kapaciteter ind i teamet, a' la Ross Brawn og andre af samme slags, som kan organisere hele butikken, så det kan komme på fode igen.
Efter at have fået motoren leveret, er holdet løbet ind i problemer med at tilpasse den til deres 1999-chassis, AP02 Challenger. Grunden hertil er, at motoren er betydelig mere kompakt og lettere end dens forgænger, A18'ren.
Holdet antages at have overvejet at anvende mellemstykker, men afstanden mellem ramme og motor var så stor, at man i stedet har ladet fremstille et foreløbigt chassis. Dette, som bærer betegnelse AP02B, skal anvendes når testene genoptages efter den påtvungne pause her i november.
En talsmand fra Prost antyder at organisaoriske gnidninger har været årsagen til disse viderværdigheder. Det er nærliggende at antage, at kommunikationen mellem Peugeot og team'et omkring den nye motor har været sparsom, især først på sæsonen hvor der gik rygter om at parterne var på vej til at skilles.
Bladet Autorace rapporterede d. 8. oktober, at FIAs sikkerhedsrepræsentant Charlie Whiting havde annulleret et besøg med henblik på at inspicere anlægget. Grunden skulle være at arbejdet med at modificere banen var så langt fra at være tilendebragt, at det ikke gav mening at bese forholdene. Det blev da antydet, at en eventuel inspektion tidligst ville finde sted i 2000 med henblik på at give tilladelse til test-sessioner og muligvis værtskab for et GP i 2001.
Kilder siger nu, at inspektionen rent faktisk har fundet sted, og at FIA har erklæret sig tilfreds med de gennemførte modifikationer. Der er dermed mulighed for, at Estoril skal huse en af test-sessionerne i december, og udfaldet heraf måske kan få positiv indflydelse på 2000-kalenderen.
Franskmanden, der kørte løb for Prost i 1999, skal udføre tests for McLaren i 2000, som del af en byttehandel med Nick Heidfeld. Prost tror at Panis’ rolle som prøvekører for McLaren vil vise at åbne døre i F1-verdenen i årene fremover.
“Det at Olivier bliver test-kører for McLaren i 2000 er en meget god ting for ham,” sagde Prost. “Det er et godt eksperiment af ham at vise, at han har andre sider. Og henimod slutningen af sæsonen vil han være i en rigtig god position til at returnere for alvor hos et godt hold.”
“At sikre sig en kører, som har en grundigt kendskab til McLaren og Mercedes, kan vise sig at være et godt aktiv for et team.” Alain Prost tænker her nok især på udsigterne til, at motor-producenterne kan blive pålagt at være leverandør til mere end et team indenfor de nærmeste sæsoner.