Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.11.2000
 Kun superlicensen mangler
 Max & Bernie still going strong
 Zonta på et sidespor
 Ferrari-tilbud til Alonso
 Opgiver Yahoo! Prost?
 Den 3. McLaren-kører
 PSN trækker sig ud
 M. Schumacher opereret igen
 
8.11.2000
 Prost tror ikke på sejr i 2001
 Panis er klar til at udfordre
 Hakkinen vil vinde igen
 Räikkönen ny Sauber-kører
 Tom Kristensen årets kører
 Coulthard giver igen på kritikken
 Nyt personale hos Jordan
 Ron Dennis afviser bebrejdelser
 

Hop til top9.11.2000

Kun superlicensen mangler

Kimi Räikkönen er ny Sauber-kører - det har været 100% sikkert de seneste par dage. Det eneste som formelt set kan hindre dem i at få den unge finne i teamet, er FIA.

Som det tidligere er blevet beskrevet på formel-1.dk skal et panel i samråd med FIA være med til at udstede en dispensation til Räikkönen, da han ikke kan nå at køre det antal kilometer som det er krævet for at få "det store kørekort" til Formel 1. Sauber har halv-offentliggjort at det nye stjerneskud kører for dem i 2001. "Når vi får bekræftet at FIA har givet en superlicens, så får offentligheden og medierne det at vide," siger Peter Sauber. Men mon ikke Räikkönen godt kan få licensen? Kørere som Marc Gene og ikke mindst årets opdagelse, Jenson Button kom ind i Formel 1 på dispensation, så der burde ikke være noget der taler imod Räikkönens entré.

Banebrydende kontrakt

Det er med til at sætte nye rekorder - Button overskred lidt af en barriere ved at gå ind i Formel 1 efter blot et år i Formel 3 - hvilket dog ikke er så utroligt endda, da flere kørere har gjort det samme, men det har været foruden det store engelske hysteri efter en ny kæledække. Men Button er det rene vand ved siden af Räikkönen! At kunne gå fra Formel Renault til Formel 1, vil bryde alle grænser. Han har blot kørt 23 løb som single-seater, og nu skal han være Formel 1-kører.

Keke Rosberg siger til Autosport at det vil ændre hele strukturen før Formel 1 - nu vil kørerne ikke længere blive hentet fra Formel 3000 (hvilket kun sker meget sjældent) eller Formel 3 (hvor de fleste nu vil blive hentet) - men at det kan gå længere ned. "Det vil vende hele kørermarkedet på hovedet," siger den tidligere finske verdensmester, der selv står bag blandt andet Hakkinen og Panis som grand prix-kørere.

Det viser blot at Formel 1 går hen imod at plukke de unge talenter meget tidligt - og evt. forsøge sig med et udviklingsprogram. Det følger næsten den udvikling der er i fodbold - såvel som i mange andre sportsgrene - hvor spillere bliver fundet tidligt og modnes frem. En hel anden indgang er også at mindre teams kan bruge det som en investering - de er billige de første år, og hvis der er en underliggende langtidskontrakt, kan der måske tjenes nogle penge på at 'sælge' kørerne. Det er så spørgsmålet om Peter Sauber har ramt en guldmine.

4. november 2000 - Räikkönen - Den nye Hakkinen
8. november 2000 - Räikkönen ny Sauber-kører

BB  


Hop til top
Max & Bernie still going strong

De skal bæres ud! Max Mosley og Bernie Ecclestone forlader ikke magten i Formel 1 af egen fri vilje. Selvom Ecclestone har rundet 70 år, så er han cirkusdirektør til den dag han ikke er mere! Mosley, FIA-præsidenten, er også klar til at holde sig i sædet i yderligere 5 år.

Mosley og Ecclestone er gamle 'krigskammerater' fra dengang de bekrigede Formel 1 for at få indflydelse. Mosley har efterhånden siddet på FIA-magten i adskillige år, og han har i sinde at stille op til nyvalg i 2002 hvor hans præsidentperiode udløber. Der regner han med at tage yderligere fire år - de sidste fire år - altså indtil videre - topbosserne indenfor idræt har det med at blive siddende til de dør.

Men når Mosley en gang trækker sig, så er han sikker på at Ecclestone stadig kører på. "Jeg tror at Bernie sikkert vil overhale mig i Formel 1," forklarer han og siger at Ecclestone ikke kan stoppe med at følge sit livsværk. Mosley og Ecclestone fortsætter altså. "Hvis jeg bliver genvalgt, vil jeg være her i yderligere seks år, mens Bernie meget vel kan blive her i yderligere 10 år eller mere," siger FIA præsidenten, og mener at det vil være forkert andet. "Det er meget i Formel 1's interesser at han bliver," mener Mosley.


'Vi kører bare på, Bernie!'

Ingen kan vel være i tvivl om at Formel 1 som det ser ud i dag - strømlinet og PR-vendt - er Ecclestones værk. Men hvis han er så stor en person bag Formel 1-sporten, kan man stille sig selv spørgsmålet om hvem der kan gå i hans fodspor, og ikke mindst hvordan sporten vil udvikle sig efter hans farvel til Formel 1. Bekymringen kan vi dog godt spare os - vi vender tilbage om 10 år og ser hvordan det så står til. Der er de der sikkert endnu.

BB  


Hop til top
Zonta på et sidespor

Ricardo Zonta fik to år som grand prix-kører inden han trådte et skridt tilbage for at blive testkører for Jordan. Det har været en hård tid for den tidligere F3000-mester.

Han kørte først og fremmest for et team der startede op fra bunden (der var altså ikke meget tilbage fra Tyrrell i 1999), og så havde han en holdkammerat som det var svært at køre lige op med. Jacques Villeneuve var BARs førstemand - det herskede der på intet nogen tvivl om. Derfor fik Zonta ikke altid den bedste racer, hvilket gør det svært at skulle køre lige op med den langt mere erfarne holdkammerat, og så var der i det hele taget en spændt stemning i teamet.

Det indvirkede dårligt på Zonta. "Jeg mistede troen i min maskine og på mig selv," forklarer han. Blandt andet blev det sværere og sværere at begå sig med Villeneuve og hans mæcen Craig Pollock. Den cocktail var for svær at klare. "Der var kritiske kommentarer som var ubegrundede, og så kom der flere og flere fejl. Jeg følte mig fortabt," siger han. Det har altså være en lang prøvelse at køre for BAR, selvom han dog i denne sæson stod for et par flotte løb.

Nu skifter han til Jordan hvor han skal teste, og forsøge at komme tilbage i 2002. Men han vender ikke tilbage til BAR eller et andet team der er så sammenspist som det han kom fra. "Jeg vil aldrig vende tilbage til et team hvis kører er verdensmester, og hvis ejer også er manager og den bedste ven med sin kører," siger han direkte. Andre teams har det måske ikke på den måde, men der er det så måske teamchefer og andre der har deres favoritter, så det bliver svært at finde et rigtig godt sæde i fremtiden til Zonta.

BB  


Hop til top
Ferrari-tilbud til Alonso

Ferrari vil ikke sidde tilbage, mens alle andre teams går på jagt efter den næste 'Jenson Button' i de lavere rangerende serier. Nu ser det ud til at de får knyttet en af tidens hotteste unge stjerner til sig. Den blot 19-årige Fernando Alonso imponerede i F3000 i år, ved blandt andet at vinde sæsonens sidste GP på Spa-Franchorchamps. Minardi har allerede en kontrakt på Alonso, der, ligesom teamets Marc Gene, sponsoreres af Telefonica. Men mon ikke Jean Todt & Co. kan finde ud af noget med Gian Carlo Minardi og Alonsos manager, ex-F1-køreren, Adrian Campos?

Kommer Ferrari og Prost til at samarbejde om Alonsos fremtid i F1?

Ferraris forslag til Fernando Alonso indeholder en F1-debut allerede i år. I år 2000 McLaren anbragte Nick Heidfeld i Prost-teamet, der ser ud til at forsætte som rugekasse. Ferrari leverer så altså ikke alene motorer til Prost, men overlader også en ny ung kører til 'Professorens' kyndige vejledning. En anden forbindelse er, at Telefonica bliver Prost-sponsor i 2001.

Efter sæsonen 2002 udløber Rubens Barrichellos kontrakt, og selvom brasilianeren indtil videre har gjort det så godt som det kunne forventes, kunne dette være anledningen til at hente Alonso hjem – hvis han har vist sig værdig i sin tid hos Prost.

Minardi, som har sit at se til med de tilsyneladende uendelige finansieringsproblemer og PSN's afsked, har ikke villet kommentere sagen.

CBA  


Hop til top
Opgiver Yahoo! Prost?

Noget kunne tyder på at samarbejdet mellem Yahoo! og Prost-teamet er ovre. De to parter havde ellers en aftale, der løb over tre år og som ifølge rygterne skulle indbringe teamet $25 millioner. Da Prosts anden store sponsor, tobaksfirmaet Gauloises, også har trukket sig fra i år af, vil teamet atter være i alvorlige økonomiske vanskeligheder. Yahoo!'s farvel til det franske team er ikke sikkert endnu, men anliggender langt uden for F1-verdenen antyder det.

Yahoo! har nemlig i forvejen problemer i Frankrig efter den meget omdiskuterede sag med net-auktionen af diverse nazistiske produkter og souvenirs. Salg af disse effekter er forbudt i Frankrig, og da Yahoo! blev gjort opmærksom på dette, fandt salget heller ikke sted over den franske side, men eftersom franskmænd stadig kunne deltage over Yahoo!'s internationale side, var striden ikke løst. I tirsdags konkluderede et ekspertpanel, at det burde være teknisk muligt for Yahoo! at udelukke alle franske brugere fra auktionen.

CBA  


Hop til top
Den 3. McLaren-kører

Testkører-jobbet er steget adskillige grader i anseelse efter at det lykkedes Olivier Panis at få et come-back som løbskører hos BAR efter et år bag kulissen hos McLarens testteam. Panis beviste sit værd ved at køre lige op med teamets egne kørere i de fælles test. Samme strategi håber Alexander Wurz og Ricardo Zonta på at kunne benytte sig af når de tester i 2001.

Men selvom der var strategi bag valget, kan Panis ikke sige sig fri for at føle en hvis loyalitet overfor McLaren. "Når en McLaren vandt et løb, var jeg lykkelig," siger Olivier Panis, der gennem sit store testarbejde følte sig medansvarlig for de resultater, som Mika Hakkinen og David Coulthard præsterede med bilen. Næste sæson er Panis selv med ude på banen, for at vise hvad han kan, og franskmanden har fuld tiltro til at det nok skal gå glimrende.

CBA  


Hop til top
PSN trækker sig ud

Selvom hverken PSN eller Minardi har offentliggjort bruddet endnu, skulle det være ganske sikkert. Hicks, Muse, Tate & Furst, der ejer 80% af PSN, har besluttet at trække sig ud af handle og annullere købet af 70% af Minardi-teamet. Det skulle kunne lade sig gøre, fordi Minardi endnu ikke har sikret sig en motoraftale til 2001 og derved endnu engang er endt som sorteper. PSN kunne se at Minardi har brug for langt større økonomisk hjælp end først forventet til forberedelsen af 2001.

Nej, Mazzacane ser ikke glad ud, og det er ikke svært at forstå: argentinske PSN var med til at sikre deres landsmands videre karriere i F1.

Det er ikke første gang at Minardi er i problemer, men denne gang ser det alvorligt ud. Spørgsmålet er hvor lang tid et bundteam som Minardi kan overleve uden en stærk samarbejdedsparner i moderne F1. Der er stadig en mulighed for at PSN og Minardi finder ud af en anden aftale, men den argentinske gigant bliver altså ikke Minardis redningsmand alligevel.

CBA  


Hop til top
M. Schumacher opereret igen

Michael Schumacher var tirsdag under lægernes kniv igen. Denne gang skulle der fjernes en stift fra benet. Ifølge Michael Schumachers talsmand forløb operationen uden problemer.

Michael Schumacher bliver på hospitalet ugen ud, og tager derfra til Norge for at holde ferie med familien.

BKP  


 

Hop til top8.11.2000

Prost tror ikke på sejr i 2001

Selvom Prost-teamet har sikret sig Ferraris 'gamle' motor næste år – den samme motor som i år har sikret Ferrari begge mesterskaber – så er teamchef Alain Prost realistisk hvad angår teamets chancer for at vinde et løb næste år.

I år har det været en heftig kamp igennem alle 17 løb, hvor McLaren og Ferrari har været i en klasse for sig selv. Så har de restende teams måtte slås om de sekundære placeringer. Mens der kun var 18 point mellem de 2 topteams, så var der yderlige 116 point ned til nummer 3. som var Williams-teamet.

Prost-teamet sluttede på en skuffende 11. plads, men man ser lyst på fremtiden. Alain Prost regner med at man næste år vil være mellem de bedste midt teams. "Det vil være umuligt for os at vinde et løb næste år, men vi vil da tag chancen hvis den byder sig. Vores mål for næste år er, at vi meget gerne skulle komme længere frem i kampen om mesterskabet. Vi skal gerne der op, hvor det er sjovt, nemlig der hvor man slås for point," siger Alain Prost

BKP  


Hop til top
Panis er klar til at udfordre

Olivier Panis som gør comeback i Formel 1, er klar til at tage udfordringen op med sit nye team BAR, og med sin nye holdkammerat Jacques Villeneuve.

Olivier Panis siger, at hans kommende holdkammerat har haft god sæson, og man har kunnet se over sæsonen, at raceren er blevet kraftigt forbedret hen af vejen. "Mit job i teamet er at skaffe point til teamet, og min plan er også at skaffe flere point til teamet end Jacques Villeneuve," slutter Olivier Panis

BKP  


Hop til top
Hakkinen vil vinde igen

Mika Hakkinen, som tabte sit verdensmesterskab med en meget lille margen, sagde mandag, at han i næste sæson vil gøre alt for at vinde sit 3. verdensmesterskab, og at han glæder sig til at den nye sæson kommer i gang.

"Jeg vil starte med at føle vrede – men det er kun fordi jeg vil vinde mit 3. mesterskab, og jeg kan mærke at følelsen er ved at vokse sig stor inden i mig," siger Mika Hakkinen

Mika Hakkinen tror også, at rivaliseringen mellem ham og Michael Schumacher vil blive mere intenst næste år: "Jeg er sikker på, at vi får et bedre forhold i fremtiden. Der har altid været en stor gensidig respekt mellem Michael og mig. Vi taler bare aldrig om det, men vi har altid respekteret hinanden, og det går helt tilbage fra den gang vi kørte gokart."

BKP  


Hop til top
Räikkönen ny Sauber-kører

Det gik lynhurtigt: Der er ikke gået lang tid siden de første rygter om, at endnu en finne ville blive en del af F1-feltet, til at Sauber i går offentliggjorde beslutningen om at ansætte unge Kimi Räikkönen som løbskører.

Det er dog alligevel ikke helt sikkert at Räikkönen vil blive Nick Heidfelds teamkammerat i 2001. Räikkönen, der vandt britisk Formel Renault i år, har nemlig ikke fået sin superlicens endnu. For et par dage siden udtalte Max Mosley, at han ikke mener, at Räikkönen bør have den, men heldigvis for Sauber og deres nye fund er det ikke Mosley, der afgør dette. Det gør en Formel 1-kommision, der består af Bernie Ecclestone, Frank Williams, Ron Dennis og Jean Todt. Hvis disse beslutter sig til at Raikkonen ikke er klar til F1, må Sauber på jagt igen, sandsynligvis blandt F3000-kørerne.

CBA  


Hop til top
Tom Kristensen årets kører

Tom Kristensen blev i dag kåret som årets danske bilsportskører for andet år i træk. Ved samme lejlighed fik Henrik Lundgaard og hans co-driver Jens-Kristian Anker en ”trøstepris” for deres sejr i årets europamesterskab i rally.

Kåringen fandt sted under den officielle åbning til ”Biler uden grænser” i Bella Center, og blev blandt mange andre overværet af trafikminister Jacob Buksti. Tom Kristensen har i år haft en af sine bedste sæsoner nogensinde med sejre i 12 timers løbet i Sebring og det legendariske Le Mans med AUDI, sejre i BTCC med Honda og over 6000 km testkørsel i Formel 1 med Michelin. Tom var ovenud lykkelig for hæderen. Ikke mindst fordi bl.a. Nicolas Kiesa med sin gode debutsæson, Jason Watt med sit fantastiske comeback og ikke mindst de nyligt kårede rally-europamestre havde budt på hård konkurrence til titlen. Med hæderen fulgte en check på 20.000 kr., og Tom filosoferede lidt over, hvad han kunne bruge disse penge til og jokede til salens store begejstring: ”Jeg kunne jo måske give dem til Hr. Minister, så han i sin fritid kunne oprette en lovgivende virksomhed!”

”Da jeg sidste år modtog 25.000 kr., var jeg ikke i tvivl om, at de skulle gå til Jason Watt. Men siden hen er det jo gået forrygende for Jason, og han er nu tilbage i topform. Senest har han endda testet en Le Mans-racer. Han har fået så meget fart på, at selv hans hjemmeside har overhalet min [i antal besøgende]... Så ham tør jeg ikke give flere penge! I stedet donerer jeg pengene til mine to trofaste webmaster’e, Johnny og Frank.”

Tom Kristensen hyldede samtidig de to danske mæcener, Karsten Ree og Lars Christian Brask, og opfordrede danske virksomheder til i højere grad at få øjnene op for motorsporten. Og hans to webmaster’e på tomkristensen.com, Johnny Nielsen og Frank Sonne, fik et fortjent klap på skulderen. Johnny Nielsen udtalte til Formel-1.dk om denne gestus:
"Det viser bare alle, med al tydelighed, hvilken guttermand Tom han er, og at han aldrig glemmer sine folk i kulissen, uanset hvor "små" vi end måtte være. Jeg er bare så megastolt over den flotte gestus det er, at modtage en sådan anerkendelse og taknemmelighed fra en af verdens absolut bedste racerkørere!"

Her på Formel-1.dk ønsker vi alle Tom Kristensen, Henrik Lundgaard og Jens-Kristian Anker et stort tillykke med den fortjente hæder. Og til gutterne bag tomkristensen.com, har vi også et budskab: ”Keep up the good work!”

En anmeldelse af selve biludstillingen i Bella Center følger snarest på disse sider.

ISH  


Hop til top
Coulthard giver igen på kritikken

David Coulthard er træt af den evige kritik over, at han endnu ikke har formået at spille op på lige fod med Mika Hakkinen. Så nu tager skotten til genmæle. I et interwiev i magasinet Autosport fortæller han om sin vindertrang og om, at vejen til succes ligger i konsekvens og held. Coulthard blev sammenlagt nummer 3 i kampen om verdensmesterskabet. Efter en stærk start i foråret, hvor han en overgang så ud til at kunne true Hakkinen som førstekører, kom han ned på jorden igen. Men næste sæson tilhører Coulthard - i det mindste ifølge ham selv: "Jeg ser ikke verdensmesterskabet som den forhindring, som andre ser på den. Den er ikke en mur. Konsekvens i udførelsen og en del held er, hvad der står imellem mig og titlen. Skal jeg undskylde, at to mænd i topform har afsluttet foran mig? Kan jeg ikke drømme om, at jeg kan forbedre mig sådan, at jeg kan slå dem? Skal jeg acceptere, at jeg aldrig kan gøre det, bare fordi jeg ikke har klaret det endnu? Det synes jeg ikke. Udfordringen i at skulle slå Mika i den samme vogn er en stor motivation, og nogengange føler jeg, at hvis han ikke var der, ville jeg føle mig falsk. Jeg vil ikke have unødvendig kritik. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal dømmes så brutalt, bare fordi jeg har haft en god vogn og ikke vundet. Jeg kæmper stadig fandens meget for holdet og det er enden på det. Og jeg har potentiale til at gøre det bedre."

Ambitioner har Coulthard altså nok af og heldigvis for det. Det ville helt sikkert gavne Formel 1 sporten hvis han næste år er i stand til at konkurrere om titlen sammen med bl.a. Michael Schumacher og holdkammeraten Mika Hakkinen.

"I min karriere har mine to holdkammerater (Mika Hakkinen and Damon Hill) begge vundet verdensmesterskabet, og jeg har været i stand til at slå dem," sagde Coulthard. Jeg skal bare gøre det konsekvent. Grundlaget er der."

Julia Jensen

CBA  


Hop til top
Nyt personale hos Jordan

Som et led i den forsatte udvikling i Jordan teamet, har man ansat en ny ledende direktør. Det sker bl.a. på baggrund af en aftale som Heinz-Harald Frentzen har fået indføjet i sin kontraktforlængelse.

Men det er ikke kun derfor, at Eddie Jordan har været ude for at lede efter mere personale. Den nye Chief Operating Officer, John Putt, har tidligere har arbejdet hos Honda, og kender derfor firmaets filosofi. I første omgang er han ansat på deltid. Det skyldes at hans nuværende arbejdsforhold først ophører i februar 2001. Opgaven i første omgang bliver at styre den daglige ledelse i teamet.

John Putt har 21 års erfaring i bilbranchen. I 1981 arbejdede han for Honda, og har også arbejdet for Nissan og Toyota. Og det er faktisk en genansættelse. I årene 1996 til 1998 havde han en rådgivende rolle i teamet.

PDL  


Hop til top
Ron Dennis afviser bebrejdelser

Efter det årets sidste Grand Prix i Malaysia, var McLaren teamet genstand for adskillige bebrejdelser fra bl.a. David Coulthard, som udtalte at teamet skulle ændre pitstop strategi, i et forsøg på at overvinde Ferrari.

David Coulthard har også udtalt, at man godt kunne lade rækkefølgen af pitstop blive ændret, så han kunne få fordelen i stedet for Mika Hakkinen. Men Ron Dennis har afvist disse bebrejdelser og til dels anklager. Han peger derimod på, at David Coulthard godt kunne have vundet adskillige løb, hvis han ikke havde lavet nogle små, men afgørende fejl.

Ron Dennis:
"Han har været meget stabil, og det var da en skam at han ikke altid kunne vinde. Men han lavede for ofte nogle fejl, og i motorsport bliver man straffet for at lave fejltagelser."

Ron Dennis nævner netop årets sidste Grand Prix som eksempel. Efter nogle få omgange, kørte David Coulthard ganske kort af banen, og samlede en masse skidt og græs op i hullerne til kølerne på bilen. Det gjorde at han måtte i pit tidligere end beregnet, og ødelagde derfor, ifølge Ron Dennis, den planlagte pitstrategi.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk