Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.11.2009
 Williams teamet tror på Cosworth
 
5.11.2009
 Ferrari: FIA er de skyldige
 Jagten på Bridgestones afløser
 Toyota ude af Formel 1, hvem bliver de næste?
 

Hop til top9.11.2009

Williams teamet tror på Cosworth

Williams teamet har anvendt Toyota motorer i de tre seneste sæsoner. Men efter Toyotas exit fra Formel 1, har Williams teamet valgt at anvende Cosworth motorer i 2010 sæsonen. Et samarbejde som Williams teamet ser frem til med stor optimisme.

Williams teamets tekniske direktør, Sam Michael, ser det ikke som det helt store problem at Williams teamet skifter fra Toyota til Cosworth motorer. Heller ikke selv om Cosworth ikke har været engageret i Formel 1 i 3 år. Tværtimod udtrykker Sam Michael det som man kan kalde en forsigtig optimisme.

Inden Williams skiftede til Toyota i 2007, anvendte man, ja Cosworth motorer. Og nu skifter man tilbage. Det ser Sam Michaels ikke som noget problem. Blandt andet siger Sam Michaels at Cosworth ligesom Williams teamet selv er det, er et uafhængigt ingeniør- og udviklingsfirma. Det har aldrig været nogen helt dårlig kombination for Williams, omend resultaterne ikke har levet op til forventningerne. Sam Michaels siger også at i den seneste sæson hvor man anvendte Cosworth motorer, havde man faktisk kun én DNF hvor motorerne var årsag. De andre gange var det bil-relaterede årsager.


Kan Williams performe bedre med Cosworth motorer?
(Foto: Williams F1)

Sam Michael indrømmer dog også at et af de steder hvor man måske kan få problemer i den kommende sæson, er brændstofforbruget. Fra og med 2010 sæsonen bliver det forbudt at fylde brændstof på bilerne under løbene. Cosworth motoren har haft ry for ikke at være den mest økonomiske at køre med. Til gengæld er det maksimale omdrejningstallet sat ned til "kun" 18.000 omdr/min, så måske her er der måske alligevel noget at hente.

Der er flere andre punkter hvor Sam Michael ser et skifte til Cosworth som en fordel. Cosworths engelske fabrik ligger kun godt 80 km fra Williams fabrikken. Dernæst er det har bilfabrikanterne domineret Formel 1 i de seneste sæsoner. I år var det Brawn der vandt - et for så vidt uafhængigt team. Sam Michaels håber at bilfabrikkernes dominans bliver mindsket så meget at andre teams også kan være med fremme. Samtidigt fremhæver Sam Michaels at forskellen indbyrdes mellem de forskellige teams, er blevet mindre de seneste par sæsoner.

En forsigtig optimist, ja men er det nok for Williams teamet og Sir Frank Williams og Patrick Head?

PDL  


 

Hop til top5.11.2009

Ferrari: FIA er de skyldige

Efter at Toyota valgte at trække sig ud af Formel 1, har Ferrari sendt en hård kritik i retning af FIA. De mener at det der er sket igennem det sidste års tid er ren kriminalhistorie. En efter en bliver et team eller bilmærke 'slået ihjel' - og nu står FIA så tilbage som skurken.

Det er i hvert fald det som er meldingen fra Ferrari. De peger på at FIA har en meget stor del af skylden for at mindst tre bilmærker nu ikke er at finde på grid'en i 2010. Honda trak sig sidste år, BMW fortalte det tidligere på sommeren at de også siger farvel, og nu har Toyota så også trykket på den store exit-knap. Og Renault er nok den næste der også trækker sig.

Ferrari er meget i tvivl om hvorvidt der bliver nok biler klar til 2010-sæsonen - og ikke mindst hvor mange der fuldfører sæsonen. Umiddelbart er der en række nye teams på vej ind - men også her er det et spørgsmål om økonomi. Knækker de økonomisk kan Formel 1 i slutningen af 2010 være en noget skrabet serie.

Ulovligt farvel til sporten?

Men midt i meldingerne om Toyotas farvel, mener FIA at den ikke går. "Toyotas beslutning kommer blot få uger efter at deres Formel 1-team har underskrevet Concorde-aftalen indtil 2012," er meldingen fra FIA - der igen fastholder deres holdning til at fremtidens Formel 1 skal begrænses med budgetrammer. Ikke desto mindre har der, selv med forslag om at lægge et fast budget, været flere bilmærker der i stedet har trukket sig, så umiddelbart har det ikke haft den store effekt.

Fremtidens Formel 1 kan derfor meget vel gå tilbage til tiden før midt-1990'erne hvor det mest var private teams der deltog. Siden kom der dog mere og mere indflydelse fra bilfabrikkerne, sådan at vi har været igennem 10 år med fabriksteam. Nu vender vi nok tilbage til 10 år med private teams - finanskrise eller ej!

BB  


Hop til top
Jagten på Bridgestones afløser

Formel 1 er for tiden ramt af flere farvel og en af de vigtigste leverandører til klassen er Bridgestone, som igennem flere år har været ene-leverandør til Formel 1-feltet. Men også her er der ikke længere vilje til at fortsætte med at være leverandør, så nu har FIA en tung opgave i at finde dæk til 2011-sæsonen.

Formel 1 har skrevet ind i det fremtidige reglement at der kun vil være én leverandør, så det skal være et firma af en vis størrelse der skal kunne magte opgaven. Michelin forlod sporten med ét i 2007 efter at have tabt ansigt i forhold til balladen i det amerikanske Grand Prix på Indianapolis i 2005. De vender næppe tilbage! Pirelli var måske tidligere lidt interesseret i at komme til Formel 1, men trak sig. Og meldingen er klar - de står ikke på spring til at komme til. "Vi har ikke ændret holdning til Formel 1. Pirelli foretrækker at udvikle dæk til race som også kan benyttes på gaden," siger en talsmand.

Så er det jo godt der er en god gammel kending af Formel 1 - i Goodyear. Men der er ikke nogen varme følelser for Formel 1. "Vi har ingen planer om at vende tilbage til Formel 1," siger Ed Markey fra USA. Det overlader feltet til - indtil videre - at være begrænset til Dunlop, Kumho, Avon, Hankook eller måske Continental. Og da der ligger en stor del udvikling i at præsentere et Formel 1-dæk, så skal der findes en leverandør i meget god tid, så dækkene kan blive klar til 2011. Og det er en tæmmelig vigtig del - uanset om Toyota, BMW eller Honda ikke er med længere. Hvis der ikke er dæk - så kommer Formel 1 ikke så langt...

BB  


Hop til top
Toyota ude af Formel 1, hvem bliver de næste?

I går kom den officielle udmelding fra Toyota Motor Corporation (TMC) om at de med øjeblikkelig virkning stoppede deres Formel 1 satsning, en indsat der har varet sinde 2002.
I 2008 måtte Super Aguri teamet trække sig ud af Formel 1, de blev op til denne sæson fulgt af Honda teamet, nu har BMW og Toyota som de to sidste teams i nyere tid trukket stikket ud, det samme gælder dækleverandøren Bridgestone - spørgsmålet er nu om de er de sidste i denne omgang?

Ifølge BBC holdt Renault i går krisemøde, hvor blandt andet deres fortsatte deltagelse i Formel 1 var på programmet.
Renault Formel 1 teamet har med deres underskrift på den nye Concorde aftale forpligtet sig til at blive i klassen til og med 2012, men den del af aftalen kan de 'redde' ved fortsat kun at levere motorer til andre Formel 1 teams.

Der har været mange højtstående personer indenfor Renault koncernen, der har ønsket at trække sig fra Formel 1 siden 'Singapore skandalen', og med den stadig nedadgående økonomi er der desværre endnu en grund til at trække teamet ud af Formel 1 sporten.
Ligeledes har tabet af Flavio Briatore og Pat Symonds påvirket teamet negativt, efter at de er blevet udelukket fra Formel 1 på grund af deres involvering i 'Singapore skandalen'.

Renault Formel 1 teamet har allerede skrevet kontrakt med den tidligere BMW Sauber kører Robert Kubica, som afløser for Fernando Alonso der i 2010 skal køre for Ferrari teamet. Hvad der eventuelt sker med hans kontrakt hvis teamet lukker ned er endnu uvist.

Ligeledes er det uvist om Toyota teamet lukker ned, eller om et af de nye teams 'overtager' teamet, frem for selv at skulle starte helt forfra.
Teamchef John Howett udelukker dog ikke at teamet fortsætter, bare ikke i Formel 1:
"Toyota Motor Corporation vil fortsætte med at køre i forskellige kategorier" - udtalte Toyota John Howett, uden dog at gå i detaljer, men der er allerede rygter fremme om et comeback i 24-timers løbet på Le Mans.

Den enes død - den anden brød
Med Toyota ude af Formel 1 og nu måske også Renault teamet på vej ud, ser det ud til at der bliver en ledig plads i feltet (eller to), som Qadbak Sauber (det tidligere BMW Sauber team) står på spring til at overtage, efter at de var blevet tilovers da man kun kunne blive enige om 13 teams og 26 biler til næste sæson.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk